Gå til innhold
Hundesonen.no

Endringer i danske utstillingsregler fra 01.01.09


jaktlykke

Recommended Posts

Jo det er kanskje det blir bedre enn sånn som det var? Husker bare at forvirringen var relativt stor i Herning på Nordisk Vinner i vår ring i alle fall - og ikke bare for meg som er grønn :icon_confused: Folk klarte ikke helt å følge med i svingene og cert ble delt ut til en fra valpeklassen til og med (og stakkaren som ble såå glad måtte levere det fra seg og ny løperunde måtte til med annen hund som plutselig dukka opp og i det hele tatt).

BIR/BIM pleier vel også kåres mellom 2 hunder - vinneren av BHK og BTK? Slik det var i Herning var det 5 tisper og 4 hanner som løp rundt samtidig og brått ble en av dem BIR.

Så slik det blir framover vil det sikkert bli mer likt oss - du har rett i det Emma. Men betyr regelendringene også at det deles ut cert i hver av klassene (som kan få cert altså) - ikke slik som hittil at det kun var ett cert totalt å dele ut?

Og en ting til med det samme jeg spør (du er jo en sånn utstillingshai hihi har jeg hørt) - må en norsk champion stille på enn DKK utstilling for å bli DK UCH eller kan han oppnå det på en "vanlig" utstilling også? (Stort/lite cert som i Norge)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er kanskje det blir bedre enn sånn som det var? Husker bare at forvirringen var relativt stor i Herning på Nordisk Vinner i vår ring i alle fall - og ikke bare for meg som er grønn :x Folk klarte ikke helt å følge med i svingene og cert ble delt ut til en fra valpeklassen til og med (og stakkaren som ble såå glad måtte levere det fra seg og ny løperunde måtte til med annen hund som plutselig dukka opp og i det hele tatt).

BIR/BIM pleier vel også kåres mellom 2 hunder - vinneren av BHK og BTK? Slik det var i Herning var det 5 tisper og 4 hanner som løp rundt samtidig og brått ble en av dem BIR.

Ja, jeg var ikke imponert i Herning over logikken - jeg var også med og løp om BIR - til tross for at beste tispe slo cert-tispa, som slo meg i konkurransen om cert'et. Men potensiell BIR, det var vi! :rolleyes: Og det høres ut som om dere hadde et helt annet opplegg enn vi - trolig hadde ikke alle ringsekretærer lik oppfattelse av systemet. Jeg hørte også om en som ble 3 BHK, mens hos oss hadde de ingen BHK og BTK. Så på en og samme utstilling kunne hunder få ulike resultat i ulike system. Nice...

Anyway, jeg leser reglene grundigere nå, og mener det er samme system som i Norge, mer eller mindre.

Så slik det blir framover vil det sikkert bli mer likt oss - du har rett i det Emma. Men betyr regelendringene også at det deles ut cert i hver av klassene (som kan få cert altså) - ikke slik som hittil at det kun var ett cert totalt å dele ut?

De har formulert seg klønete, men det står at dommeren tildeler certifikat til den beste hunden fra juniorklasse, mellomklasse, åpen klasse eller brukshundklasse - altså tildeles det ETT cert, og det er til den hunden som får best plassering i BHK/BTK, og ikke kommer fra champion eller veteran. Og om de fire plasserte er fra champion eller veteran, kårer de den beste av gjenstående klassevinnere med excellent. Akkurat som i Norge, bortsett fra at her kan også veteraner få cert, og ikke-norske championer kan stille i champion og få cert der.

Og en ting til med det samme jeg spør (du er jo en sånn utstillingshai hihi har jeg hørt) - må en norsk champion stille på enn DKK utstilling for å bli DK UCH eller kan han oppnå det på en "vanlig" utstilling også? (Stort/lite cert som i Norge)?

Nei, i Danmark er et cert et cert.

Interessante regelendringer er jo den med refusjon av påmeldingsavgift ved dommerbytte. De setter opp en reservedommer, slik at en i prinsippet må godta å melde på for oppsatt rasedommer eller reservedommer.

En annen interessant regel er denne:

For at blive kåret som vinder af én av DKK's årskonkurrencer, hvor points tildeles i Store Ring på DKK's internationale udstillinger, skal DKK have haft mulighed for at gennemføre et kennelbesøg, der ikke har givet anledning til negative anmærkninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bremse* wow - to sek her...- får danskene samme system som oss ang uttdeling av certene??? Så det vil si at min rase (dobermann)ikke trenger å gå i bruksklasse for å få certet? :)

Isåfall er jo det helt åndsvakt, unnskyld meg - for hvertfall min rase er en brukshund..

EDIT; jeg fant ut av det selv...phuu.....-må fremdeles kunne jobbe for å få certene der....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bremse* wow - to sek her...- får danskene samme system som oss ang uttdeling av certene??? Så det vil si at min rase (dobermann)ikke trenger å gå i bruksklasse for å få certet? :)

Isåfall er jo det helt åndsvakt, unnskyld meg - for hvertfall min rase er en brukshund..

Jeg har ikke satt meg inn i unntaksreglene, da jeg har "ordinær" rase hvor utgangsreglene gjelder. Det jeg mente med at reglene har blitt som i Norge, er at de nå har ordinær BHK og BTK, og BIR-BIM-kåring som i Norge.

Hvor cert for dobermann deles ut, står sikkert også i reglene. Men jeg er for lat til å sjekke :)

Edit: Men du fant det ut - good!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... KJEMPEBRA at de har fått ordnings på reglene sine nå, da.

Slik det har vært har det vært helt umulig for meg å reise alene og stille en hann og en tispe - i tilfelle begge to har fått "excellent" - og skulle derved være med inn i BIR-konkurransen.

Èn ting er å finne en ekstrahandler til BIR/BIM-konkurransen (med bare to hunder - da har jo alle de andre med samme rase fri) - men slik som vår rase er så vil jo de aller, aller fleste ha excellent, og ergo er jo nærmest alle utstillerne inne i ringen uansett..

Men nu blir det Danmark til neste år, da - jippi!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hurra! Da reiser nok vi til Danmark etter hvert også... Jeg har ikke forstått et fnugg av de forrige reglene :ahappy:

Jeg tror ikke danskene har skjønt de heller - for hver jeg ser beskrive sine opplevelser i Danmark, så hører jeg nye beskrivelser og system. Når cert og BIR kåres på ulike måter i ulike raser på samme utstilling - da er det noe som ikke henger på greip...

Men husk at hunden må være norsk champion først, for at det danske certet skal være tellende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke danskene har skjønt de heller - for hver jeg ser beskrive sine opplevelser i Danmark, så hører jeg nye beskrivelser og system. Når cert og BIR kåres på ulike måter i ulike raser på samme utstilling - da er det noe som ikke henger på greip...

Men husk at hunden må være norsk champion først, for at det danske certet skal være tellende.

Jammen, Norma blir jo norsk champion neste år? :ahappy:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...