Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hund til å trekke med sele


Benedicte

Recommended Posts

Om vinteren står jeg mye på ski med Tia, og da trekker hun som er gærning, men da har det alltid vært en annen hund foran oss. Egentlig tviler på at hun kommer til å trekke når det er bare meg og henne. Hun trekker smått når vi sykler, men jeg at hun skal trekke, ikke "trekke". :icon_confused: Trekkingen hennes er også ganske vimsete og hun løper ofte ut til kanten for å lukte, og da trekker hun ikke i det hele tatt, bare holder samme høyde som sykkelen min og småløper mens hun fanger opp lukter fra underlaget.

Når vi går tur er vi ikke i nærheten engang! Da går hun og vimser i sin egen verden og trekker hvertfall ikke, heldige meg liksom :ermm:

Hvordan lærer jeg henne å trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har fungert best for oss:

  • Gå sammen med noen andre som har hund.
  • Gå samme rute hver gang, da får hunden forventninger om hva som skal skje.
  • Etterhvert vil hunden forbinde ruten med å trekke, og den trekker selv om den andre hunden ikke er med, da kan man også sykle samme rute, og hunden trekker.
  • Etterhvert vil hunden forbinde selen med å trekke, og den trekker også på nye steder.
  • Ikke forvent at hunden gir full pinne før om ganske lenge; det tar tid å bygge opp trekkemuskler, og for hunden å skjønne at det er å trekke den skal gjøre - hele tiden. Ikke gjør det for tungt for hunden å trekke; ikke forvent den skal dra deg opp de bratteste bakkene i første omgang; hjelp den ved å gå litt mer selv når du merker den syns det er litt tungt. Det tok over et år før Tulla gav virkelig full gass under trekking, men da ble det jo riktig så bra også! :icon_confused:
  • Gå relativt raskt; ha et fremover-marsj-tempo - da skal det knapt være tid til tissing altså! Snusing blir ikke tillatt, lær gjerne inne en "gå fremover" kommando hvis hunden har tendens til å ut i grøften og snuse spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har fungert best for oss:

  • Gå sammen med noen andre som har hund.
  • Gå samme rute hver gang, da får hunden forventninger om hva som skal skje.
  • Etterhvert vil hunden forbinde ruten med å trekke, og den trekker selv om den andre hunden ikke er med, da kan man også sykle samme rute, og hunden trekker.
  • Etterhvert vil hunden forbinde selen med å trekke, og den trekker også på nye steder.
  • Ikke forvent at hunden gir full pinne før om ganske lenge; det tar tid å bygge opp trekkemuskler, og for hunden å skjønne at det er å trekke den skal gjøre - hele tiden. Ikke gjør det for tungt for hunden å trekke; ikke forvent den skal dra deg opp de bratteste bakkene i første omgang; hjelp den ved å gå litt mer selv når du merker den syns det er litt tungt. Det tok over et år før Tulla gav virkelig full gass under trekking, men da ble det jo riktig så bra også! :x
  • Gå relativt raskt; ha et fremover-marsj-tempo - da skal det knapt være tid til tissing altså! Snusing blir ikke tillatt, lær gjerne inne en "gå fremover" kommando hvis hunden har tendens til å ut i grøften og snuse spor.

Jeg prøvde bare å jogge med hunden min. Og når han går fint fremover og trekker litt så sier jeg trekk og så flink gutt etterpå. Han begynner nå å forstå kommandoen også. Hvis han så mye som prøver å stoppe for å lukte så bare løper jeg videre, da må han bare følge på siden jeg drar han i båndet.

En annen ting er å BARE bruke selen når han/hun skal trekke.. aldri utenom! Da skjønner hun fort at sele betyr å trekke, noe som du også må sørge for at er kjempegøy. Ros han/henne underveis hvis det blir riktig!

Men det er nok ikke gjort på 1,2,3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hun trekker når vi går med andre hunder. Hun har stått mye på ski og da er det aldri noe problem siden vi alltid har noen foran oss.

Hun går alltid med sele, også når vi går til vanlig, men det er en helt annen type enn den jeg har på når hun trekker, så regner med at hun kjenner forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hun trekker når vi går med andre hunder. Hun har stått mye på ski og da er det aldri noe problem siden vi alltid har noen foran oss.

Hun går alltid med sele, også når vi går til vanlig, men det er en helt annen type enn den jeg har på når hun trekker, så regner med at hun kjenner forskjellen.

Det gjør hun sikkert; kjenner forskjell altså! :x I tillegg til spesiell sele til hunden, vil jeg anbefale magebelte til deg og strikk-tau å feste hunden med. Når hun da ser deg ta frem det utstyret, kommer hun etterhvert til å skjønne hva dere skal. Alle disse tegnene blir etterhvert et signal på at hun skal trekke, uansett hvor dere går, eller med/uten hvem.

Mitt stalltips er at du finner deg en fast rute hvor hun skal trekke, så går du den sammen med andre hunder (gjerne en eller to faste) i ganske hurtig tempo, og minimalt med snusing tillatt, kun for å få tisse/bæsje. Jeg har gjort det sånn at når Tulla er på vei ut i grøften etter noe spor, har jeg sagt "GÅ!" og dyttet henne videre/dratt henne med meg og hurtig gått videre - vi SKAL liksom et sted - skynd deg nå! Etterhvert har jeg kunnet bruke det som en slags trekk-kommando/skynd deg fremover-kommando på henne. Ikke spesielt "klikker-korrekt", men det har da fungert fint likevel. :x Ros har for oss bare virket forstyrrende siden hun da kommer og skal ha godis for dette flotte hun gjør som hun egentlig kanskje ikke helt skjønner hva er.. :rolleyes:

Når trekkingen er blitt stabil på den ruten, prøver du deg alene på ruten din. Ikke forvent at hun trekker like masse alene, men hei henne fremover hvis det hjelper, og gå raskt.

Alternativt kan du prøve å sette opp tempoet ytterligere ved fx å jogge med henne. Hvis hun trekker på ski, antar jeg litt av trekk-gleden kommer med farten, og dette kan du prøve å overføre til "trekke uten ski-bruk". Så kan du jogge først for så å sakke veldig gradvis ned mens du holder henne i trekke-modus. Dette har jeg ikke prøvd selv da, men så kan jeg ikke jogge heller, dumme knær.

Jeg fikk låne et dekk av Fenrisgutten, og festet det på Tulla. Tror det hjalp litt på forståelsen hennes av hva det var jeg ville hun skulle gjøre. Da kunne jeg også gå ved siden av henne, rose henne og klikke for at hun la tyngden sin i selen på korrekt måte (hode og halsen ned, skyv godt fra med bakbeina). Så snart hun skjønte at hun ikke skulle gå fot (dum måte å trekke på), gikk det bra. Hun skjønte også raskt at det var dumt å stoppe for å spise belønningen sin, for det er mye tyngre å sette igang dekket etter en stopp, enn det er å fortsette å trekke jevnt. Kjetting gjør sikkert samme jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvor gammel skal hunden være før man begynner å trene den til å trekke? Et det et år, som på agility + div annet, eller må den være eldre? Selvf. alt med måte, det skjønner jo jeg og.

Edit: og hvilken sele ser dere som best til å trekke med? Jeg har en sånn jægerens trekksele, er det bra nok, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvor gammel skal hunden være før man begynner å trene den til å trekke? Et det et år, som på agility + div annet, eller må den være eldre? Selvf. alt med måte, det skjønner jo jeg og.

Edit: og hvilken sele ser dere som best til å trekke med? Jeg har en sånn jægerens trekksele, er det bra nok, liksom?

Ett år er minimum alder :lol:

Nomeseler er for snørekjøring og div. andre ting :P Våre seler er fra kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvor gammel skal hunden være før man begynner å trene den til å trekke? Et det et år, som på agility + div annet, eller må den være eldre? Selvf. alt med måte, det skjønner jo jeg og.

Edit: og hvilken sele ser dere som best til å trekke med? Jeg har en sånn jægerens trekksele, er det bra nok, liksom?

Tja.. De begynner med trekkhunder som skal i spann tidligere enn ett år, men da er det vel mer å være med sammen med andre hunder som er viktig, enn akkurat hardtrening med trekk.

Nomesele er det beste for trekk, ikke sykkel/spor-sele, men disse kan selvsagt gå bra i begynnelsen. Vil du lære hunden å trekke, så ville jeg investert i en skikkelig sele når hunden er utvokst. Jeg er litt usikker på hvordan Jægerens trekksele er..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomesele på Tia på skiturer og under gåturer hvor hun skal trekke. Hva burde jeg bruke til sykkel?

I dag kom snøen og vi gikk tur langs lysløypen og i skogen. Med en gang Tia viste tegn til å trekke begynte jeg å jogge, det virket som om det fungerte som en belønning. Når jeg jogget trakk hun som bare det, og da senket jeg farten min sakte, og det fungerte supert ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. De begynner med trekkhunder som skal i spann tidligere enn ett år, men da er det vel mer å være med sammen med andre hunder som er viktig, enn akkurat hardtrening med trekk.

Nomesele er det beste for trekk, ikke sykkel/spor-sele, men disse kan selvsagt gå bra i begynnelsen. Vil du lære hunden å trekke, så ville jeg investert i en skikkelig sele når hunden er utvokst. Jeg er litt usikker på hvordan Jægerens trekksele er..?

Den henger egentlig bare i halsringen, ellers ligger den over ryggen bak til halen, med festepunkt der til line, også har den en ring på hver side av selen som jeg resonnerte meg fram til at var å trekke med, kanskje? Skal se om jeg får tatt et bilde og lagt inn. Hele greia er i nylon. Den ligger godt, men jeg tenker mest på den som en spor-sele. Men den heter Jægerens trekksele, såvidt jeg husker. Skal se i butikken i morra. :)

Og ja, om jeg skal lære henne å trekke, så vil hun få en god sele når hun er utvokst, men det blir jo ikke på en stund ennå. Men vil det påvirke hunden på noen måte å begynne å lære å trekke i en spor/sykkelsele, og er det vanskeligere i en sånn enn i en skikkelig en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Den henger egentlig bare i halsringen, ellers ligger den over ryggen bak til halen, med festepunkt der til line, også har den en ring på hver side av selen som jeg resonnerte meg fram til at var å trekke med, kanskje? Skal se om jeg får tatt et bilde og lagt inn. Hele greia er i nylon. Den ligger godt, men jeg tenker mest på den som en spor-sele. Men den heter Jægerens trekksele, såvidt jeg husker. Skal se i butikken i morra. :)

Og ja, om jeg skal lære henne å trekke, så vil hun få en god sele når hun er utvokst, men det blir jo ikke på en stund ennå. Men vil det påvirke hunden på noen måte å begynne å lære å trekke i en spor/sykkelsele, og er det vanskeligere i en sånn enn i en skikkelig en?

Hva som er en god trekksele finnes det mange meninger om. Jeg vet at en del fuglehundfolk sverger til jegerens trekksele. Såvidt jeg husker har den en vannrett polstra "rem" over brystet som hovedtrykket blir lagt på. Jeg personlig syns seler med loddrett bryststolpe er best og hemmer hundens bevegelser minst. Men dette finnes det som sakt mange forskjellige meninger om. Mange bruker også samme sele til spor og trekk uten at det gir noen problemer. Det viktigste er at sela passer hunden. Jeg syns en god halvnome eller nomesele i riktig størrelse er best egna til snørekjøring. Men husk å finne en sele som sitter godt på hunden. En nomesele skal være trang i halsen. Ofte trangere enn mange tror for at den ikke skal hemme skulderbevegelsene.

Hun skal jo ikke trekke hverken tungt eller langt før hun er utvokst, så jeg kan ikke se at det skal skade å begynne å lære henne hva hun skal gjøre med den sela du har. Så lenge den sitter godt på henne og ikke skaper noe ubehag selvfølgelig. Tren kort og moro nå i starten. Hvor gammel er hun forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...