Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe / hannhund igjen...

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Ja... Det har seg altså slik at jeg venter på et kull i Sverige som blir født i midten av desember og er leveringsklare i februar.

Det er ikke så mange av rasen i Norge.

Men nå har vi oppdaget et kull i nabolaget, til og med i gåavstand!

Valpene er 1 uke og vi er hjertelig velkomne på besøk når de er gamle nok.

Der kan vi få valp i Januar, men bare hannhund...

Og jeg hadde tenkt meg tispe. Dette pga det er tisper jeg har erfaring med og hadde drømt om, ikke at jeg er 'redd for hannhunder' sånn sett...

Men dette er en hund man skal ha i mange år.

Er det feil å gi opp drømmen om tispe, bare fordi man må vente litt lenger og kjøre mange mil mer ?

Men så hadde det jo vært gunstig å kunne besøke valpene til kullet i nabolaget ofte...

Samt at det kanskje er et litt bedre kull, og at vi ikke kan vite om det blir noen tispe i Sverige heller...

What to do :whistle:

Har lyst til å bruke hunden i utstilling, og kanskje lydighet/ agility/ spor...

Det jeg lurer mest på er hvordan en hannhund er å trene med kontra en tispe ? Hvordan er humøret / tilknytning til eier i forhold?

Jeg føler meg litt lost på hannhunder siden jeg har hatt svært lite med dem å gjøre...

Skrevet
Ja... Det har seg altså slik at jeg venter på et kull i Sverige som blir født i midten av desember og er leveringsklare i februar.

Det er ikke så mange av rasen i Norge.

Men nå har vi oppdaget et kull i nabolaget, til og med i gåavstand!

Valpene er 1 uke og vi er hjertelig velkomne på besøk når de er gamle nok.

Der kan vi få valp i Januar, men bare hannhund...

Og jeg hadde tenkt meg tispe. Dette pga det er tisper jeg har erfaring med og hadde drømt om, ikke at jeg er 'redd for hannhunder' sånn sett...

Men dette er en hund man skal ha i mange år.

Er det feil å gi opp drømmen om tispe, bare fordi man må vente litt lenger og kjøre mange mil mer ?

Men så hadde det jo vært gunstig å kunne besøke valpene til kullet i nabolaget ofte...

Samt at det kanskje er et litt bedre kull, og at vi ikke kan vite om det blir noen tispe i Sverige heller...

What to do :whistle:

Har lyst til å bruke hunden i utstilling, og kanskje lydighet/ agility/ spor...

Det jeg lurer mest på er hvordan en hannhund er å trene med kontra en tispe ? Hvordan er humøret / tilknytning til eier i forhold?

Jeg føler meg litt lost på hannhunder siden jeg har hatt svært lite med dem å gjøre...

Hvilken rase er det snakk om?

Har erfaring med begge kjønn, men synes ofte at hannene er litt for stabile/for lite lettpåvirkelig til trening og konkurranse ift en normal tispe. Det er nok individuelt altså, men jeg liker personlig best tisper til konkurranse. Men gjerne en han til familiehund :rolleyes: Hanner ar ofte en helt annen ro enn tispene, også er de ikke så humørsyke hehe

Skrevet

Begge mine oppdrettere bor langt unna, og det går igrunnen greit! Jeg har en god del kontakt med Symra sin via mail, får svar på alt jeg lurer på og kan dele gleder og sorger på den måten. Jeg er heldig som har en raserepresentant noen mil unna. Det er praktisk når man trenger noen som kan vise deg hvordan man fjerner floker fra pelsen eller kan si om hunden er for tykk/tynn etc. Jeg savner altså ikke å ha oppdretteren nærmere, selv om det sikkert er både hyggelig og praktisk på mange måter.

Når det gjelder hannhund vs tispe er det nok mange her på forumet som har meninger og erfaringer med det, jeg trives med begge deler.

Skrevet

Jeg ville ha sagt "det kommer an på rasen" - om det er stor forskjell på å ha en hann eller tispe.

Noen raser er kjønnsforskjellen veldig tydelig, på andre er den ikke større enn at oppdragelse og oppvekst gjør klart større forskjell enn medfødt kjønn.

Fordeler med oppdr. i nærheten er jo selvsagt at man får besøkt valpen flere ganger, sett foreldredyrene (kanskje?), kunne reise til oppdr. hvis det er noen spørsmål man må vise hunden for å få svar på, hjelp til pelsstell (evt), og sånne ting.

Men mye av dette kan også ordnes på andre måter, og som sagt her - man kan ha god kontakt på mail også.

Denne oppdr. som bor i nærheten kanksje kan hjelpe deg (hvis du trenger det) selv om du kjøper den andre valpen også?

Lykke til!

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...