Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan sjekke dommers tidligere meritter?


Guest Orkidee

Recommended Posts

Hei,

Ser at det er mange her inne som vet hvordan dommer tidligere har dømt. Har en del dommere for utstillinger som jeg vurderer, men finner ingenting...

Lurer derfor på om det er noen insidere her som vet om samlesider el hvor en kan søke på hva dommerene tidligere har dømt? Liten vits i å dra på utstilling om dommeren ikke liker typen en har.

Lurer også på hvor en finner fullstendige resulatlister fra utstillinger? F.eks fra Hamar i helgen?

Mulig at jeg burde ha klart å finne de på NKK sine sider, men der finner jeg rett og slett ingenting.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ser at det er mange her inne som vet hvordan dommer tidligere har dømt. Har en del dommere for utstillinger som jeg vurderer, men finner ingenting...

Lurer derfor på om det er noen insidere her som vet om samlesider el hvor en kan søke på hva dommerene tidligere har dømt? Liten vits i å dra på utstilling om dommeren ikke liker typen en har.

Lurer også på hvor en finner fullstendige resulatlister fra utstillinger? F.eks fra Hamar i helgen?

Mulig at jeg burde ha klart å finne de på NKK sine sider, men der finner jeg rett og slett ingenting.

Takk for hjelpen

Det kan sjekkes på NKKs Dogweb ved å søke på rasen man er interessert i og utstillingsresultater (under oppdateringer). På svenske Hunddata kan man søke direkte på dommer og rase. For å benytte Dogweb må du være medlem i en av NKKs samarbeidende klubber, mens svenske Hunddata er åpent for alle.

Edit: Raseklubben vår legger dessuten ut alle kritikker på nett, det er utrolig hjelpsomt for å se hva dommer har satt opp og vektlagt tidligere :D Flott tiltak synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sjekkes på NKKs Dogweb ved å søke på rasen man er interessert i og utstillingsresultater (under oppdateringer). På svenske Hunddata kan man søke direkte på dommer og rase. For å benytte Dogweb må du være medlem i en av NKKs samarbeidende klubber, mens svenske Hunddata er åpent for alle.

Edit: Raseklubben vår legger dessuten ut alle kritikker på nett, det er utrolig hjelpsomt for å se hva dommer har satt opp og vektlagt tidligere :D Flott tiltak synes jeg.

Åh, det er jo genialt! :rolleyes2: Jeg synes det virker som et himla strev å lete på DogWeb, finne hvilke hunder hvilken dommer har plassert bra, søke opp bilder av hundene og sammenligne med min egen hund. Det virker utrolig tidkrevende! Dessuten kan det jo hende det er noen småting som gjør det; at dommeren har vektlagt en "filleting" som knapt vises på bilder, eller bevegelser (sånt er vanskelig å se på et oppstillingsbilde syns jeg), eller kanskje uttrykk.. *drømme om kritikker på raseklubbsidene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal tro eller mene så mye om en dommer vil like ens egen hund før man faktisk har stilt for vedkommende. Ut fra kritikker kan man selvsagt lese noe, men uten å vite hvordan akkurat den hunden var akkurat den dagen, sier det heller ikke så mye i forhold til om dommeren skulle like/mislike min hund.

Jeg har mange ganger tenkt at nei, den dommeren vil jo ikke like min hund for han/hun har satt opp den eller den hunden - men så viser det seg at joda, dommeren LIKTE min hund likevel faktisk. Eller motsatt... dommere jeg nesten har forventet at likte min hund ut fra tidligere bedømmelser, likte faktisk ikke min hund likevel.

Jeg har jo også opplevd å stille for en dommer og få dårlig premiering, for så å stille for samme dommer med samme hund et par år seinere og gå helt til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var ikke klar over at en kunne søke på resultater under hele rasen under oppdateringer. Men det finnes altså ingen enkel måte å søke direkte på dommeren?

Jeg synes ikke man skal tro eller mene så mye om en dommer vil like ens egen hund før man faktisk har stilt for vedkommende. Ut fra kritikker kan man selvsagt lese noe, men uten å vite hvordan akkurat den hunden var akkurat den dagen, sier det heller ikke så mye i forhold til om dommeren skulle like/mislike min hund.

Jeg har mange ganger tenkt at nei, den dommeren vil jo ikke like min hund for han/hun har satt opp den eller den hunden - men så viser det seg at joda, dommeren LIKTE min hund likevel faktisk. Eller motsatt... dommere jeg nesten har forventet at likte min hund ut fra tidligere bedømmelser, likte faktisk ikke min hund likevel.

Jeg har jo også opplevd å stille for en dommer og få dårlig premiering, for så å stille for samme dommer med samme hund et par år seinere og gå helt til topps.

Selvsagt. Men det er jo greit å få en pekepinn. Innen min rase ser en at enkelte dommere slettes ikke liker enkelte linjer, mens andre er meget begeistret. For det er jo kjedelig å reise langt og bruke mye penger dersom det er en dommer som f.eks ikke liker fargen på hunden osv.

Veldig kjekt med raseklubber som legger ut info om dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal sjekke en dommer, bruker jeg DogWeb. Jeg finner en berner eller to jeg vet stiller mye, og sjekker deres utstillingsresultat. Da kommer dommeren opp i oversikten, om de har stilt for denne. Da kan jeg klikke meg videre på hele utstillingen, og se hva den har gjort.

Alternativt er HundData i Sverige, hvor du kan søke på dommer og rase. Men det krever jo at du kjenner rasen i Sverige.

Jeg kjenner også litt til rasen i Finland og Danmark, og bruker dermed også deres respektive kennelklubbeide verktøy.

Raseklubben i Danmark legger også ut kritikker fra alle utstillinger på nett, mens raseklubben i Norge har et abonnentsystem hvor en får renskrevne kritikker et par ganger i året.

Et annet verktøy jeg bruker mye, er google. Jeg søker på dommers navn + ulike kennelnavn på rasen, eller bare rasenavnet (både på norsk og engelsk), for å se hva den har satt opp.

På min rase er det i hvert fall så forskjellige typer, at jeg kan få en pekepinn på hva dommer liker og ikke liker.

Og etter 25 år med utstilling har en etter hvert også stilt for det meste av dommere, så jeg kan gå i gamle kritikker og sjekke. Jeg jobber faktisk nå for tiden med å legge inn alle kritikker vi har fått på data'n, så jeg kan gjøre et enkelt søk framfor å bla i ørten ringpermer...

Jeg har en kort liste over dommere jeg aldri noensinne kommer til å stille for. Samme hva de setter opp, de er så ubehagelige i ringen at jeg ikke unner meg selv eller hunden min å tilbringe tre minutter med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sjekkes på NKKs Dogweb ved å søke på rasen man er interessert i og utstillingsresultater (under oppdateringer). På svenske Hunddata kan man søke direkte på dommer og rase. For å benytte Dogweb må du være medlem i en av NKKs samarbeidende klubber, mens svenske Hunddata er åpent for alle.

[OT] jeg skjønner ikke Dogweb jeg... det står jo Medlemsnr og PIN.. men hvilken PIN??? :D jeg tror ikke jeg har fått noen PIN kode fra klubben jeg er medlem i :D har jo fått medlemsnr.. men ingen PIN.. :whistle: [/OT]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker raseklubbens side mye for min DSG.

Der ligger det meste av resultater.

Og om en dommer feks gir god premiering på små hunder, og dårlig på store, da er det jo ikke mye å satse på...

Når det gjelder shibaen spør jeg oppdretter som har drevet med utstilling i mange år.

Google, dogweb osv bruker jeg også.

Veldig greit å vite sånn noen lunde om det er snakk om utstillinger som koster en del i reise og opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[OT] jeg skjønner ikke Dogweb jeg... det står jo Medlemsnr og PIN.. men hvilken PIN??? :D jeg tror ikke jeg har fått noen PIN kode fra klubben jeg er medlem i :D har jo fått medlemsnr.. men ingen PIN.. :whistle: [/OT]

PIN-koden skal stå på giroen du betaler hvert år, samt på adresseetiketten til Hundesport.

Om du ikke finner den, kan du ta kontakt med NKK eller raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør nok noe av det samme som Emma. Har et par flatter som ligner/er samme type som min. Søker opp disse å ser om dommeren har dømt de, evnt hvordan, så resterende resultater for den utstillingen. Bruker gjerne den svenske også for å doble. Men dette gjør jeg som oftest med dommere jeg ikke har noe forhold til. Enkelt og greit fordi dersom en dommer dømmer i Harstad og det ser ut som h*n liker helt andre typer enn min hund vil jeg mest sannsynelig ikke gidde å reise så langt. Er det i f.eks Tønsberg og ukjent dommer hadde jeg nok reist uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Raseklubben vår legger dessuten ut alle kritikker på nett, det er utrolig hjelpsomt for å se hva dommer har satt opp og vektlagt tidligere :whistle: Flott tiltak synes jeg.

Bra tiltak det ja!

Jeg gjør som de fleste andre; sjekker DogWeb. I tillegg er det en springeroppdretter som legger ut resultatene fra alle (?) utstillingene springeren stiller på, så jeg titter ofte litt der også. Hun legger riktignok bare ut de som er plassert i BTK og BHK, men det gir en liiiten pekepinn i hvert fall.

Edit: foreløpig har vi stilt på de fleste utstillingene i umiddelbar nærhet, men jeg vil være mer nøye med å sjekke dommerne om det er lang reisevei. Av de dommerne vi har stilt for har jeg kommet fram til at det er et par vi neppe stiller for igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...