Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur - hvilke former kommer den i?


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg får meg valp nå snart (ca. 12. desember). Hun skal da ha fått 3 ormekurer, den siste like før jeg henter henne. Dvs at hun bør få en ormekur ved 12 uker og en ved 16 uker.

Hvilken type ormekur bør jeg da gi til en 12/16 uker gammel Phalene? Jeg har forstått at man må på apoteket for å få tak i det i Norge. Men kommer det i tabletter, sprøyte (sånn med tykk tut for å presse inn i munnen) eller i hvilke former kommer det?

Jeg har nemlig en mor som snart skal til USA og som da kan kjøpe med seg en del derifra, og det blir jo ofte billigere. Der så jeg at de blant annet har en slags tygge leke/godteri som hunden spiser istedenfor (som da inneholder ormekuren). WormXPlus

Er det noen som har noen erfaring med dette? Eller anbefalinger til hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får meg valp nå snart (ca. 12. desember). Hun skal da ha fått 3 ormekurer, den siste like før jeg henter henne. Dvs at hun bør få en ormekur ved 12 uker og en ved 16 uker.

Hvilken type ormekur bør jeg da gi til en 12/16 uker gammel Phalene? Jeg har forstått at man må på apoteket for å få tak i det i Norge. Men kommer det i tabletter, sprøyte (sånn med tykk tut for å presse inn i munnen) eller i hvilke former kommer det?

Jeg har nemlig en mor som snart skal til USA og som da kan kjøpe med seg en del derifra, og det blir jo ofte billigere. Der så jeg at de blant annet har en slags tygge leke/godteri som hunden spiser istedenfor (som da inneholder ormekuren). WormXPlus

Er det noen som har noen erfaring med dette? Eller anbefalinger til hva jeg bør gjøre?

Hent på apoteket i Norge da den er "korrekt" i forhold til det vi har i Norge av orm. Kjøp Paste så kan du blande det i noe godt som f.eks leverpostei og "vips" har hunden fått ormekur :)

Du kan også kjøpe tabletter.

Og import av legemiddler fra 3.land, som USA er regnet som, er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent på apoteket i Norge da den er "korrekt" i forhold til det vi har i Norge av orm. Kjøp Paste så kan du blande det i noe godt som f.eks leverpostei og "vips" har hunden fått ormekur :)

Du kan også kjøpe tabletter.

Og import av legemiddler fra 3.land, som USA er regnet som, er forbudt.

OK, hørtes smart ut egentlig. Men hva slags typer anbefales å bruke av denne såkalte Pasten? Altså, Banminth osv. (det er den eneste jeg har hørt om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en som kommer som pasta - og det er Banminth.

Noen hunder liker den faktisk som den er - så de slikker den i seg selv. Andre kan man prøve å "lure" det inn i, eller man kan ta det de skal ha på pekefingeren og gni det av deg i gommen på hunden (sånn man gjør på småvalper).

Uansett er det viktig å være sikker på at den får i seg ALL ormekur den skal ha, derfor er prosjekt "blande det inn i noe" litt mere usikkert..

Eller du kan kjøpe en av de forskjellige pillekurene, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre på apoteket at jeg burde kjøpe den som kommer i pilleform (er kanskje flere da), for den tar flere typer en pasten, som bare tar noen få.

Hvilken type kjøpte du da? Husker du navnet?

Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg stoler på en dame som sitter på et apotek. Med mindre hun har erfaring med hunder selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke stole på dem hvis de sier at den ene typen tar mer enn den andre? Er jo forskjellige midler som er utviklet til å virke på foskjellige typer orm. De på apoteket vet nok hva de driver med. Dessuten er det jo bare å lese på pakken hvis man ikke tror dem.

Den jeg bruker heter Panacur vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke stole på dem hvis de sier at den ene typen tar mer enn den andre? Er jo forskjellige midler som er utviklet til å virke på foskjellige typer orm. De på apoteket vet nok hva de driver med. Dessuten er det jo bare å lese på pakken hvis man ikke tror dem.

Den jeg bruker heter Panacur vet.

Vel, jeg føler vel rett og slett at apotek er for mennesker, og veterinær er for dyr. Og ofte (på apoteket jeg handler på noen ganger) vet de ikke engang hvilken Paracet som er sterkere enn den andre osv.

Dessuten kan det hende de bare har fått beskjed om å anbefale den fordi den tar mer, koster mer osv. Men at den egentlig tar mer enn den trenger å gjøre. Da er det ikke vits å betale for den. Derfor spørr jeg heller her på Doggis.no hvem som bruker hva og sånn.

Det er jo antagligvis forskjellige ormer på forskjellige steder i Norge og forskjellige årstider.

Så til nå er det en som anbefaler Panacur og en som anbefaler Banminth? Vet noen prisforskjellen på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på mamma's kontor om noen ormekurer for hund. Det sto ikke om alle, men om noen få. Fant ut at Banminth ikke tar en rundorm som heter piskeorm, og heller ikke noen typer bendelorm. Kan du ikke spørre veterinæren? :)

Tror kanskje det er det lureste ja. Får vel også sjekke med oppdretteren hva slags ormekurer hun får nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type kjøpte du da? Husker du navnet?

Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg stoler på en dame som sitter på et apotek. Med mindre hun har erfaring med hunder selv da.

Takk for tilliten...

Hvorfor skal man ikke stole på dem hvis de sier at den ene typen tar mer enn den andre? Er jo forskjellige midler som er utviklet til å virke på foskjellige typer orm. De på apoteket vet nok hva de driver med. Dessuten er det jo bare å lese på pakken hvis man ikke tror dem.

Den jeg bruker heter Panacur vet.

Ja de på apoteket skal vite hva de driver med, og vet de ikke, så skal de heller ikke svare, men dessverre er ikke hovedfokuset på studiet medisiner til dyr.

For å svare på spørsmålet til TS, så vil jeg anbefale panacur oralpasta, den er en av få hvor det faktisk står dosering til valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må vel ha en god del lære før de kan stå på et apotek, så jeg tror de vet hva de snakker om. Dessuten er alle de typene som selges på apoteket gode ormekurer, hvis ikke hadde de ikke blitt solgt :D

Ang det fra usa.

Det koster 100-150 kr. Jeg hadde satset safe og kjøpte det her. Sparer en liten hundrings :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilliten...

Ja de på apoteket skal vite hva de driver med, og vet de ikke, så skal de heller ikke svare, men dessverre er ikke hovedfokuset på studiet medisiner til dyr.

For å svare på spørsmålet til TS, så vil jeg anbefale panacur oralpasta, den er en av få hvor det faktisk står dosering til valper.

Nå refererer jeg spesielt til de som er på apoteket der jeg handler, hvor jeg stadig vekk opplever at de ikke vet hvilken hodepinetablett eller smertestillende som er sterkest osv. Men nå har jeg heller ikke vært der og spurt etter ormekur til hund heller da.

Og der har du nettopp grunnen til at jeg har litt vansker for å stole på apotek da dette ikke er en stor del av utdanningen. Men du jobber kanskje i et apotek? Jeg er uansett villig til å gi dem på apoteket mitt en sjanse, men det er ihvertfall greit å komme med noe bakgrunnsinformasjon fra hva andre har brukt og anbefaler.

Har til nå forstått at de vanligste er Panacur og Banminth, der Panacur er den som tar mest orm. Da skal jeg prøve å få tatt turen ned på apoteket i morgen for å se hva jeg får vite fra dem.

Men i mellomtiden har jeg et annet lite spørsmål. Det er så mange forskjellige meninger om hvor ofte man skal ta ormekur etter valpeperioden. Noen mener 2-4 ganger i året, andre 2 ganger og noen bare ved behov. Min mor har ikke gitt hunden sin ormkur siden vi kom tilbake fra Mexico, og det er over 3 år siden.

Hva gjør dere med hundene deres? Og hvordan fungerer det for dere? Noen spesiell grunn til at dere gjør som dere gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å gi hundene en omekur når de kommer til norge, etter å ha vært i et annet land?

Min har ikke fått i år enda, faktisk, fordi jeg har rett og slett glemt det :D :rolleyes2:

Det vanligste er å gi 1-2 ganger i året. Overdrevet bruk er heller ikke noe særlig har jeg lest meg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clou'et med Banminth er at den tar spolorm - og det er denne ormetypen som er aller, aller vanligst på hund i Norge (og lettest å få, etc).

Panacur, Drontal, Droncit, Lopatol og hva nå alle andre heter tar litt forskjellige ormtyper - men alle tar spolorm.

Drontal og Droncit er de som er godkjent for innreise til Norge fra utlandet - nettopp fordi den tar denne dvergbendelormen som ikke finnes her i Norge/Sverige.

Som det kommer fram av andre diskusjoner her inne så er det mange som er imot å behandle mot hele spekteret av orm - bare sånn "i tilfelle" det er noen mark der. Og dette har blitt en stor butikk, og mye overbehandling som skjer. Litt "skyte spurv med kanon"-behandling...

Så det har blitt bestemt at man fra Juli neste år (tror jeg) skal bli reseptpliktig igjen å få ormekur til hund. Da må man til veterinæren, og jeg regner med at denne faktisk skal sjekke AT det er orm der, og hvaslags orm det er - så riktig behandling kan gis.

Småvalper behandles oftest med Panacur el. Banminth. Drontal er den "enkleste" - en pille eller to (etter hundens vekt) - og vips er man ferdig med hele ormekuren.

Her kan det leses mer om dette: http://www.netvet.no/ormekur.html

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som Susanne sier, så er noen av oss skeptiske til å behandle på "årlig basis" og ikke på mistanke. De siste 4 årene har jeg gitt en markkur til hundene. De spiser alt mulig de finner fra gamle bein til hestemøkk, det er ikke dødelig, ikke farlig engang.

Jeg behandler valpen en gang med markkur etter at den er kommet i hus ved ca 3 mnd alder, senere får den ved behov. Ingen grunn til å skape resistens i en liten kropp. Jeg vet at det er kommet et markkur preparat til katt som man bare drypper i nakken (som expot) som visstnok skal være veldig effektivt. Vet ikke om det er produsert noe tilsvarende til hund.

Når det kommer til Drontal, Droncit og Lopatol bruker jeg ikke det, med unntak av utenlandsreise, det er ikke nødvendig. Dessuten er jeg skeptisk til virkestoffenes effekt når behandlingen er så kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å gi hundene en omekur når de kommer til norge, etter å ha vært i et annet land?

Min har ikke fått i år enda, faktisk, fordi jeg har rett og slett glemt det :D:whistle:

Det vanligste er å gi 1-2 ganger i året. Overdrevet bruk er heller ikke noe særlig har jeg lest meg til..

Jeg sa han har ikke fått ormekur siden han kom til Norge. Altså han fikk en når han kom, men har ikke fått noe siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå refererer jeg spesielt til de som er på apoteket der jeg handler, hvor jeg stadig vekk opplever at de ikke vet hvilken hodepinetablett eller smertestillende som er sterkest osv. Men nå har jeg heller ikke vært der og spurt etter ormekur til hund heller da.

Og der har du nettopp grunnen til at jeg har litt vansker for å stole på apotek da dette ikke er en stor del av utdanningen. Men du jobber kanskje i et apotek? Jeg er uansett villig til å gi dem på apoteket mitt en sjanse, men det er ihvertfall greit å komme med noe bakgrunnsinformasjon fra hva andre har brukt og anbefaler.

Har til nå forstått at de vanligste er Panacur og Banminth, der Panacur er den som tar mest orm. Da skal jeg prøve å få tatt turen ned på apoteket i morgen for å se hva jeg får vite fra dem.

Men i mellomtiden har jeg et annet lite spørsmål. Det er så mange forskjellige meninger om hvor ofte man skal ta ormekur etter valpeperioden. Noen mener 2-4 ganger i året, andre 2 ganger og noen bare ved behov. Min mor har ikke gitt hunden sin ormkur siden vi kom tilbake fra Mexico, og det er over 3 år siden.

Hva gjør dere med hundene deres? Og hvordan fungerer det for dere? Noen spesiell grunn til at dere gjør som dere gjør?

Det er synd, men dessverre alt for normalt at det er folk som jobber på apotek som ikke vet nok, og ikke ser sin egen begrensning.

Jeg skal ikke skryte av at jeg kan alt, men det jeg ikke kan, det undersøker jeg, jeg finner i allefall ikke bare på noe.

Ja jeg har jobba på apotek og er utdanna innen apotekverden, har et fri år fra selve apoteket for å jobbe med data innen apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...