Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner i utstilling


Wheaten terrier

Recommended Posts

kan ikke hjelpe deg med alle forkortelsene, men her er de jeg vet om..

BIR=best i rasen

BIG=best i guppen

BIS=bestn in show

BIM= best i motsatt kjønn, trur jeg.

men hlle de HP greiene kan jeg ikke hjelpe deg med..

visst du er ny i ringen å skal på utstilling, er det viktig at du setter deg litt inn i din rases framvisning, skal den stilles opp, eller fritt, skal den klippes på spesielle måter osv. når du kan dette, kan du begynne treningen, finn et tempo og løpe/gå i der hunden verken må løpe for fort, så du risikerer galopp eller hopping, eller at den går for saktde og subber i vei. det kan være lurt og ta hunden med på noen utstillinger før du stillerselv, så blir den litt ant til inntrykkene, folkene lydens osv. når den dagen kommer, at du skal stille hunden din, vil du antageli være så nervøs at du har mest lyst til å dra hjem igjenn, men så lenge du oppføreseg som om dette er noe helt naturlig, tar hunden det med ro også. og en avslappet hund, vil garantert kome høyere opp en en litt stresset,redd hund.

skal u på en ganske stor utstilling, er det flere ringer, ofte en ring for hvær gruppe. men på mindre utstillinger eller valpeshow, er det ofte bare en ring. det som er dumt med utendørsutstillingene, er at du får søren ike sett en dritt, på grunn av alle teltene sm stilles opp.. :( telt er en nødvendighet for mange, da slipper du å løoe til og fra ilen for og hente ting, og bikkjene har god plass til bur,stelle bord og vi eiere har med oss camping stoler og bord :D

hmm..kan skrive i det uendelige.. :P bare spørr om det er noe mer spesifikt du lurer på, dette ble veldig generelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke mye hjelp å få her ser jeg. ja ja jeg får stille opp med hva jeg kan da.

JK= Junior klasse(hunder fra 9-15 mnd)

AUK= Åpen unghund klasse(hunder fra 15-24mnd)

AK= Åpen klasse(hunder fra 24mnd og opp til 7år)

CHK= Champion klasse(hunder som har blitt Nuch)

VETK= veteran klasse(hunder fra 7år og oppover)

JKK-AUKK-AKK-CHKK-VETKK= konkuranse klasse(hunden konkurere mot andre hunder av samme kjønn og rase)

HP= heders premie

VK= vinnerklasse(her plaseres den hannhunder/tisper som konkurerer mot hverandre som nr 1,2,3ovs. den som blir nr 1 går videre og kjemper mot alle de andre hundene av samme kjønn som får 1vk)

CK= champoinat kvalitet(hunden får dette hvis dommeren mener den er god nokk til å bli Nuch men at det er en til hund som er litt bedre som får cert)

cert= certifikat(bare en hannhund og en tispe i hver rase kan få dette på en utstilling, og dommeren gir det tilhunder h*n mener er gode nokk tilå bli NUCH)

BHK/BTK= beste hannhund/tispe klasse(her konkurere alle hannhundene mot hverandre av de som har gått videre i sin klasse med HP/cert/ck mot hverandre(samme med alle tispene som har gått videre) og densomblir 1BTK/BHK går davidere til BIR/BIM)

BIR= best i rase

BIM= best i motsatt kjønn

BIG=best i gruppe(alle hunder i den gruppen din hund stiller i som har blitt BIR skal stille her)

BIS=best in show( alle hundene som har blitt BIG1 skal stilles her).

håper du forstod litt av dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer utrolig mye ved å dra på utstillinger og se på hva de andre gjør, les på nettet hva premieringene heter, det var sånn jeg lærte de :D

Hunden bør kunne trave pent i båndet(div. ikke beina av gårde og hoppe og sprette), stå stille (du hjelper til med å rette på benene og løfte halen), tolerere at en fremmed person sjekker tenner, og omgås andre hunder rolig, det er ingen som sjekker om hunden din kan dette men en utstilling går mye greiere om hunden din kan dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...