Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye av oppdragelsen går tapt?


tonynord

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Tibetansk Spaniel, og har i den anledning sjekket litt rundt på nettet. Jeg har kommet i kontakt med en person som skal selge 2 valper, men de er allerede blitt 4 mnd gamle! Personen skulle i utgangspunktet ha 10.000, men er nå gått ned til 6.000 siden de er blitt såpass gamle. Jeg vurderer å slå til, men jeg er usikker på hvor mye av oppdragelsen av hunden jeg går glipp av? Denne type hund er leveringsklare når de er rundt 8-9 uker, mens denne altså er 16 uker gammel. Så jeg lurer på om noen kan gi meg råd ang dette, og si meg hvor mye en slik hund normalt vil utvikle seg fra den er 8-9 uker til 16 uker.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hentet jeg hunden min litt før 4 måneder da, han var rett ved 3 mnd. Og jeg tror egentlig det bare har virket inn positivt, han fikk mer tid med voksne hunder som kunne oppdra ham, og han har alltid vært en veldig trygg hund.

Det kommer jo selvsagt mye ann på oppdretter, hvordan de holder hund. Men har de gjort endel for å sosialisere den (ta den med rundt, biltur, utsette den for forskjellige miljøer), så er det det viktigste som skjer i den tiden, iallefall slik jeg ser det.

Oppdragelsen er det uansett ikke forsent å begynne på, så lenge du vet hva du forventer av hunden din, begynner du bare med det når den kommer i hus. Det er jo grenser for hvor mye man kan lære en valp når den er så liten, og i 4 måneders alderen er de veldig lærenemme.

Hunden bør også være så godt som stueren nå, så du slipper jo det styret da :)

Har du hilst på valpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hentet jeg hunden min litt før 4 måneder da, han var rett ved 3 mnd. Og jeg tror egentlig det bare har virket inn positivt, han fikk mer tid med voksne hunder som kunne oppdra ham, og han har alltid vært en veldig trygg hund.

Det kommer jo selvsagt mye ann på oppdretter, hvordan de holder hund. Men har de gjort endel for å sosialisere den (ta den med rundt, biltur, utsette den for forskjellige miljøer), så er det det viktigste som skjer i den tiden, iallefall slik jeg ser det.

Oppdragelsen er det uansett ikke forsent å begynne på, så lenge du vet hva du forventer av hunden din, begynner du bare med det når den kommer i hus. Det er jo grenser for hvor mye man kan lære en valp når den er så liten, og i 4 måneders alderen er de veldig lærenemme.

Hunden bør også være så godt som stueren nå, så du slipper jo det styret da :)

Har du hilst på valpene?

Nei, jeg har ikke hilst på den. Kun utvekslet noen mail med eieren. I annonsen kommer det frem at de jobber med å gå på tur i bånd, og å sitte i bur under kjøreturer. Hva syns du om prisen da? Er det vanlig å gå ned så mye i pris? Eieren virket litt desperat etter å få de vekk siden prisen falt så fort etter vi startet å utveksle mailer. Kan det ha innvrikninger på hvordan den nåværende eieren har oppdratt hunden? For jeg tenker at om eieren er veldig ivrig etter å kvitte seg med hunden, så har han eller hun kanskje ikke tatt seg god nok tid med hunden disse månedene?

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint da, at de har begynt med båndtrening, og at de er vant med bil. Ingenting er jo forsent, og det er jo uansett viktig at du sosialiserer dem godt selv og.

Ang pris vet jeg ikke helt hva som er vanlig, men det høres ikke så merkelig ut, og kan jo på en måte skjønne at hn gjerne vil få solgt dem, jo eldre de blir jo vanskeligere blir det.

Jeg stoler mye på magefølelse jeg da, og hvis magefølelsen din sier at det er noe som skurrer, er det kanskje ikke det rette for deg.

Men, det er vanskelig å gjøre opp en mening på mail, synes absolutt du skal dra og hilse på, så får du et inntrykk av hvordan hundene er, og ikke minst oppdretteren, er jo ingenting som kan avgjøres over mail uansett.

Vet ikke hvor du skal kjøpe jeg, men regner med at du får med stamtavle, chip osv?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så unormalt om oppdretteren begynner å bli desperat etter å få vekk to valper på 4 mnd hvis hun sitter med flere andre hunder fra før? :) Tror ikke det har så mye å si om hunden er 4 mnd når du henter den bare den har fått omsorg, kjærlighet, blitt renslighetstrenet og at den er normalt sosialisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint da, at de har begynt med båndtrening, og at de er vant med bil. Ingenting er jo forsent, og det er jo uansett viktig at du sosialiserer dem godt selv og.

Ang pris vet jeg ikke helt hva som er vanlig, men det høres ikke så merkelig ut, og kan jo på en måte skjønne at hn gjerne vil få solgt dem, jo eldre de blir jo vanskeligere blir det.

Jeg stoler mye på magefølelse jeg da, og hvis magefølelsen din sier at det er noe som skurrer, er det kanskje ikke det rette for deg.

Men, det er vanskelig å gjøre opp en mening på mail, synes absolutt du skal dra og hilse på, så får du et inntrykk av hvordan hundene er, og ikke minst oppdretteren, er jo ingenting som kan avgjøres over mail uansett.

Vet ikke hvor du skal kjøpe jeg, men regner med at du får med stamtavle, chip osv?

:)

Er et stykke å reise, så jeg vet ikke om det blir aktuelt å reise å hilse på den før jeg evt har bestemt meg. Selv om jeg selvsagt skulle gjort det.

Ut i fra annonsen, så er vaksiner, chip og registrering i N.K.K gjort. Stamtavlen ville bli ettersendt når alle valpene var solgt. Ikke vet jeg om det er vanlig praksis, da jeg ikke har veldig mye erfaring rundt hundekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med stamtavlen da jeg hentet hunden, og det blir for meg også det riktige.

Har jo hørt mye om folk som ikke ser snurten til den stamtavlen, maser og maser, men den kommer aldri.

Så om det er vanlig prosedyre det vet jeg ikke, men jeg synes det høres litt rart ut kanskje. (Men igjen, jeg har bare erfaring fra da jeg hentet Casper, og det gikk knirkefritt)

Eller kanskje jeg blander nå, om det er noen andre papirer det er viktig å få med seg med en gang.. ja det kan helt sikkert noen andre her inne svare på :)

Hvis du bestemmer deg for at du ganske sikkert skal ha valp derfra, så går det jo ann å ombestemme seg når du er der, hvis du finner ut at det blir helt feil på en eller annen måte. Du må bare ikke binde deg før du har sett varen mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med stamtavlen da jeg hentet hunden, og det blir for meg også det riktige.

Har jo hørt mye om folk som ikke ser snurten til den stamtavlen, maser og maser, men den kommer aldri.

Så om det er vanlig prosedyre det vet jeg ikke, men jeg synes det høres litt rart ut kanskje. (Men igjen, jeg har bare erfaring fra da jeg hentet Casper, og det gikk knirkefritt)

Eller kanskje jeg blander nå, om det er noen andre papirer det er viktig å få med seg med en gang.. ja det kan helt sikkert noen andre her inne svare på :)

Hvis du bestemmer deg for at du ganske sikkert skal ha valp derfra, så går det jo ann å ombestemme seg når du er der, hvis du finner ut at det blir helt feil på en eller annen måte. Du må bare ikke binde deg før du har sett varen mener jeg. :)

Jeg også hadde en oppfatning om at stamtavlen skulle følge med i det en kjøpte hunden. Så blant annet på TV2 hjelper deg at det var et problem å få tak i stamtavler. Men skulle ikke stamtavlen være klar når kjøpet gjennomføres? En vet jo hvem foreldrene etc er før kjøpet gjennomføres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den burde nok være klar, og nå har hn jo iallefall hatt nok av tid på seg! Hvis hunden er registrert og alt det der, så er det jo ikke noe som holder den tilbake. Du kan jo ta og spørre hvorfor det blir gjort på denne måten da. Det er litt merkelig iallefall. Har du prøvd å undersøke foreldredyrene litt? At alt er iorden der mener jeg.

Ellers så jeg at det var mange tibbevalper til salgs på finn.no, så du har jo nok å velge i, og kanskje er det noen du har mulighet for å besøke før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den burde nok være klar, og nå har hn jo iallefall hatt nok av tid på seg! Hvis hunden er registrert og alt det der, så er det jo ikke noe som holder den tilbake. Du kan jo ta og spørre hvorfor det blir gjort på denne måten da. Det er litt merkelig iallefall. Har du prøvd å undersøke foreldredyrene litt? At alt er iorden der mener jeg.

Ellers så jeg at det var mange tibbevalper til salgs på finn.no, så du har jo nok å velge i, og kanskje er det noen du har mulighet for å besøke før du bestemmer deg.

Vi får se. Jeg får undersøke litt mer! Takk for synspunktene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE vanlig i norge å få med stamtavle når man henter valpen, grunnen? Jo, fordi hunden registreres på eier hos nkk, navnet på eier skal stå på stamtavle, ergo er det litt vanskelig å ha klar stamtavle veldig tidlig, og denne oppdretteren har kanskje også ventet med å registrere pga manglende eiere på to hunder(oppdretter kan registere hunder på seg selv, blir gjerne gjort om de har noen igjen etter leveringsklar alder, men da må hunden igjen omregistreres når den får ny eier, så er ikke alle som gjør det)

Jeg har kjøpt to valper uten å få med stamtavle på leveringsdagen, men heller fått den sendt i posten senere.. Dette er vanlig praksis i norge, så jeg ville ikke bekymret meg særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt annerledes i f.eks. Sverige ögså - der registreres ikke eieren av hunden, så oppdr. kan registrere valpene nårsomhelst, egentlig..

Her i Norge reg. hver valp på sin respektive eier, og hvis man vil ha ut stamtavlene fra NKK må alle registreres. De som da ikke er solgt (eller betalt) skal da registreres på oppdretter.

Dette er jo forsåvidt helt greit, men når da denne/disse usolgte valpene blir solgt koster det noen hundrelapper ekstra for å omregistrere den på ny eier (4-500,- ?).

Noen synes dette er bortkastede penger, da man jo ikke trenger stamtavlene på valpene før tidligst i 8 mndrs alder - så hvorfor sponse NKK med dette? Derfor venter man med å reg. valpekullet til siste valp er solgt.

Så nei, det er ikke noe merkelig med at du ikke får med stamtavlen... Sånn i utgangspunktet, selvsagt.

Sjekk med raseklubben om dette er en oppdretter de kjenner til, om noen der vet om det har vært problemer med å få ut papirene, etc. DET kan fort lønne seg.

Ang. prisen - så tror jeg det er helt normalt (dessverre) at prisen faller sånn når valpene er blitt litt eldre. Selv om det er lagt inn mere jobb, veterinærregninger, fòring, etc i dem..

Pregingsmessig har det IKKE noe å si - såfremt valpen pr idag er åpen, tillitsfull og rasetypisk i sitt temperament.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE vanlig i norge å få med stamtavle når man henter valpen, grunnen? Jo, fordi hunden registreres på eier hos nkk, navnet på eier skal stå på stamtavle, ergo er det litt vanskelig å ha klar stamtavle veldig tidlig, og denne oppdretteren har kanskje også ventet med å registrere pga manglende eiere på to hunder(oppdretter kan registere hunder på seg selv, blir gjerne gjort om de har noen igjen etter leveringsklar alder, men da må hunden igjen omregistreres når den får ny eier, så er ikke alle som gjør det)

Jeg har kjøpt to valper uten å få med stamtavle på leveringsdagen, men heller fått den sendt i posten senere.. Dette er vanlig praksis i norge, så jeg ville ikke bekymret meg særlig...

Ok. Takk for oppklaringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden bør også være så godt som stueren nå, så du slipper jo det styret da ;)

Jeg håper du tuller??! :shocked:

Hvis ikke, så kan jeg fortelle deg at små hunder ofte bruker mye lengre tid enn store hunder på å bli husrene, og 3-4 mnd er ingen alder! Jeg har en hund på 9 mnd her hjemme, som jeg enda ikke kan kalle husren. Og det er helt normalt faktisk. Selvsagt har vi uhell veldig sjeldent, men uhell kan altså fremdeles skje. Så en tibbe som skal være husren ved 16 ukers alder, er veldig urealistisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he nei jeg tuller ikke jeg, synes du det var morsomt? Jeg snakker vel bare ut ifra egen erfaring her, og har større hund. Skrev også så godt som, hadde noen uhell inne da han var 3-4 måneder, men det var ikke mange.

9 måneder høres mye ut da, men har ikke tenkt på at det kommer ann på størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du bør forvente deg en stueren, ferdig bånd-trent og alene-hjemme-trent valp, selv om den er noen uker over "normal" levering, da..

EN ting er å trene på slikt når man har EN hund hjemme - noe helt annet er når man har mer el. mindre en "flokk" av dem..

Meeeeeen... Du har vel kanskje fått valpen allerede?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he nei jeg tuller ikke jeg, synes du det var morsomt? Jeg snakker vel bare ut ifra egen erfaring her, og har større hund. Skrev også så godt som, hadde noen uhell inne da han var 3-4 måneder, men det var ikke mange.

9 måneder høres mye ut da, men har ikke tenkt på at det kommer ann på størrelsen.

Det er veldig avhengig av størrelse for når hunden blir husren. Har hørt at chihuahua gjerne kan være over ett år når de blir "erklært" husrene. Større hunder blir raskere husrene, men selv min springer var godt over 5 mnd før hun ble husren, sikkert nærmere både 6 og 7 mnd gammel. Det samme gjaldt blandingen min på ca samme størrelse, men han var husren litt tidligere. I tillegg har jeg hørt at det er litt forskjell på kjønnene, men jeg husker aldri om det er tisper eller hanner som "skal" bruke lengre tid eller ikke?

De linjene jeg har cairn fra, blir sent modne og utvikler seg ganske sent. Jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med husrensligheten, men det kan kanskje noen oppdrettere svare meg på? ;)

Ellers henger jeg meg på SusanneL her, som skriver at det er urealistisk å forvente en "ferdig trent" valp bare noen uker over vanlig leveringsalder. De er ikke nødvendigvis husrene, kan å være alene hjemme en hel arbeidsdag, og ei heller gå i bånd.

Til trådstarter vil jeg si at jeg ville vurdert om jeg skulle kjøpe den valpen avhengig av oppdretteren, og hva h*n har gjort med valpene. Noen oppdrettere ville jeg ikke nølt med å kjøpe fra, andre ville jeg vært litt mer skeptiske til. Det kommer veldig an på hvor mye arbeid som er lagt ned i valpene (er de bare blitt satt på vent inntil videre, eller er de tatt hånd om som om de skulle bodd hos oppdretter resten av livet?), pluss gemyttet på valpene - noen har sterkere psyke enn andre og tåler litt mindre oppfølgning enn andre. Andre valper trenger mer, og hvis oppdretter ikke har hatt tid til å bruke masse tid på hver enkelt valp, kan det gå utover valpens sosialisering/miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengig av størrelse for når hunden blir husren.

Dette er litt OT, men det er nok ganske stor forskjell på når folk erklærer hundene sine husrene også. Jeg har ikke hatt uhell med min yngste på en stund. Han har begynt å gjøre hva vi antar er varslingsforsøk, holder seg om natten, og har blære nok til hele fem-seks timer på dagtid. Han har fått en preferanse for å gjøre businessen ute, men jeg kan ikke tenke meg at han ville nøle et sekund med å gjøre det inne, hvis omstendighetene tilsa det. Er han da husren? Tja. Jeg sier vel at han er nesten husren/mer eller mindre husren. Det gjelder vel de som påstår bikkja er husren etter to dager også. Tar du ut valpen hvert kvarter 24 timer i døgnet er det jo ikke mange ulykker han får gjort. Men helt husren er det vel tvilsomt om en valp på ni uker eller lignende, er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en pomm som ikke ble husrein før han var 4 år, han hadde også et problem med skulderen og noe hudproblemer, men eier var erfaren dame som hadde hatt og hadde rottweiler på daværende tidspunkt, hun fikk ham i hus når han var 1 1/2-2 år, da var han ikke husrein enda. Så hun brukte lang tid på å få ham husrein. Før han kom til henne bodde han hos oppdretter, hun hadde også jobbet med å få ham husrein, men det gikk bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...