Gå til innhold
Hundesonen.no

Hønsenetting

mixmaster

Recommended Posts

hønsenetting kan de gnage seg gjennom ja, hvis de virkelig vil. I tillegg er hønsenetting veldig skarpt for føttene dems. Vil anbefale litt grovere og mer sånn firkantrutete netting, og mer tettmasket, da er du også sikker på at de ikke kommer seg ut. Jeg laget utebur til rottene mine når jeg bodde i Aurland, fikk relativt rimelig netting som var en del tykkere/grovere og mer tettmasket, men husker ikke hva den heter. Men bare å gå og spørre i en jernvareforretning, de skal vel ha det meste sånt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hønsenetting kan de gnage seg gjennom ja, hvis de virkelig vil. I tillegg er hønsenetting veldig skarpt for føttene dems. Vil anbefale litt grovere og mer sånn firkantrutete netting, og mer tettmasket, da er du også sikker på at de ikke kommer seg ut. Jeg laget utebur til rottene mine når jeg bodde i Aurland, fikk relativt rimelig netting som var en del tykkere/grovere og mer tettmasket, men husker ikke hva den heter. Men bare å gå og spørre i en jernvareforretning, de skal vel ha det meste sånt. :whistle:

Ok. Hva betalte du for nettingen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fuglebur? Det har jeg til mine. Grunnflaten er ikke så stor, men det er lett å bygge platåer i høyden, og henge en ilderkøye fra toppen (rotter elsker å sove i ilderkøye).

Det var en god ide! Tenkte og kjøpe et litt høyt bur siden de liker og klatre,

så fuglebur er jo perfekt. *Leter etter pris fuglebur fuglebur på internett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får omplassert de rottene jeg tenker å omplassere, så er det mulig jeg kommer til å selge det fugleburet jeg har til dem nå, det er 1,80 med bein/hjul. Veldig praktisk og greit. Ferplast bur, men husker ikke hva det heter. Blått og beige. Lett å plukke fra hverandre, kan trilles rundt, og har 2 skuffer i bunnen til å ta ut, en plastbunn over, og en metallbunn under for sikkerhet. Det ga jeg 800,- for, fant det på finn.no. Så det kan jeg vurdere å selge for 400,-, dersom jeg omplasserer Midnight og Cornelia, og evt Smith.

Det du også evt kan gjøre, hvis du planlegger å bygge eget bur, er å male hyllene og veggene med en lakk/maling som er naturlig, som ikke avgir avgasser, og som ikke er farlig å spise på. Skal finnes noe sånt rundt omkring, er vel bare å høre i en butikk som fører maling. Da er det lett å tørke av, evt må du male om igjen iblant, hvis de gnager mye på det.

Men det enkleste er jo definitivt å finne et relativt billig, brukt bur på finn.no. Jeg fant jo et på 100x100x50cm på finn.no for 200kr en gang, men det var veldig stor sprinkelavstand på da, så det varierer jo hva slags kvalitet du får tak i. :)

Edit: jeg husker ikke hva jeg ga for nettingen, men det var ikke så ille dyrt altså, og så brukte jeg bare sånn stiftemaskin-sak til å feste den med, men det var til et midlertidig utebur da, så til et skikkelig bur er det sikkert bedre med kramper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får omplassert de rottene jeg tenker å omplassere, så er det mulig jeg kommer til å selge det fugleburet jeg har til dem nå, det er 1,80 med bein/hjul. Veldig praktisk og greit. Ferplast bur, men husker ikke hva det heter. Blått og beige. Lett å plukke fra hverandre, kan trilles rundt, og har 2 skuffer i bunnen til å ta ut, en plastbunn over, og en metallbunn under for sikkerhet. Det ga jeg 800,- for, fant det på finn.no. Så det kan jeg vurdere å selge for 400,-, dersom jeg omplasserer Midnight og Cornelia, og evt Smith.

Det du også evt kan gjøre, hvis du planlegger å bygge eget bur, er å male hyllene og veggene med en lakk/maling som er naturlig, som ikke avgir avgasser, og som ikke er farlig å spise på. Skal finnes noe sånt rundt omkring, er vel bare å høre i en butikk som fører maling. Da er det lett å tørke av, evt må du male om igjen iblant, hvis de gnager mye på det.

Men det enkleste er jo definitivt å finne et relativt billig, brukt bur på finn.no. Jeg fant jo et på 100x100x50cm på finn.no for 200kr en gang, men det var veldig stor sprinkelavstand på da, så det varierer jo hva slags kvalitet du får tak i. :D

Edit: jeg husker ikke hva jeg ga for nettingen, men det var ikke så ille dyrt altså, og så brukte jeg bare sånn stiftemaskin-sak til å feste den med, men det var til et midlertidig utebur da, så til et skikkelig bur er det sikkert bedre med kramper. :D

Ja. Er Hadeland nært Nordland? Hvis du finner ut at du skal selge og det er nært Nordland så

kan jeg sikkert kjøpe det. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Hadeland er i Oppland, nokså nært Gardermoen, så det er et stykke unna. Men hvor i Nordland er det du bor?

*æsj, vil ha lappen NÅ og kunne kjøre rundt i Norge både på langs og på tvers - MED rottebur baki* (bestille kjøretimer)

Jeg bor i Tysfjord kommune (En plass mellom Bodø og Narvik).

Men finner sikkert noen som selger fuglbur/rottebur i Nordland uansett. :sleep:

Heh! (Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver og overtale mamma og pappa til og kjøpe rotte

til meg i julegave. Noen tips til hvordan jeg skal trå frem?

De sier de ikke liker halen til dem og at jeg har nok med

akvarium (noe som ikker er vanskelig/slitsomt og rengjøre).

Jeg sier at jeg har lest mye om dem

og at jeg har mer en nok med tid til dem (vil helst ha 2 hvis

jeg skal ha). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa ville egentlig ikke ha rotter, men nå skal jeg få min 3. i romjula. Jeg gjør alt stellet så han slipper og gå nær dem.

Egentlig hadde han bare sagt kanskje fordi han var sikker på jeg aldri ville få tak i nok penger. Han regnet ikke med to jenterotter med stort bur på finn.no :)

Er litt lei av komentarer som: rotter hører til i kloakken, rotte buret er altfor rotete ( :D det er et rot(t)e bur) æsj! Rottene stinker (noe de absolutt ikke gjør, jeg syns de lukter vanilje :D )

Josse<3 hadde samme problem med foreldre http://doggis.no/forum/index.php?showtopic=35808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier mamma at rotter skal IKKE i huset.

Jeg er tom for ideér. Jeg har prøvd og skrive

en ønskeliste der det står på "alternativene"

rotter. Har mast litt, prøvd og fortelle at jeg

leser mye om dem og at de slipper og røre

rottene, det er jo jeg som skal styre med dem.

Jeg sier også at det er lett og ta dem med på

ferie, f.eks. til hytta vår. Noen ideér? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rotter da jeg flytta hjem igjen, og krangla meg til å få ha dem hjemme, for stefaren min tåler dem ikke, han liker dem ikke, og sier han reagerer på lukta. Jeg måtte gjøre reint hver dag, og støvsuge gulvet på rommet mitt hver dag. Men fikk krangla meg til det.

Du kan jo spørre hva de ellers har tenkt å gi deg i julegave, og at det ikke egentlig er noe annet du vil ha enn rotter.

Spør om du kan få marsvin i stedet, og hvis de da sier ja, så sier du at det er jo utrolig urettferdig, da rotter er mye koseligere og mere sosiale og lekne og søte enn marsvin(jada, alle marsvinfans, jeg vet marsvin er kjempekoselige og greier, men her er det overtalingstaktikk det går ut på).

Finn en dyrebutikk som har rotteunger, dra med deg foreldre dit, og få dem til å innse hvor søte rotteungene er. Deretter går du hjem og bestiller fra oppdretter, for da er foreldre overbevist. :P Ingen kan motstå rotteunge-fjes. :P

Gråt deg til det. Steng deg inne på rommet ditt, furt og vær skikkelig kjip. Det kan funke, det kommer an på åssen foreldre du har. Hvis dere har andre dyr, så si at det er urettferdig at dere kan ha en type dyr, men ikke en annen type.

Og igjen, marsvintaktikken funker. Kan og bruke kanin, undulat eller hamster i stedet for marsvin, alt etter hva du tror de vil si ja til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan motstå rotteunge-fjes. :P

Jeg har egentlig også veldig lyst på rotte, men jeg har nok og stelle med, + at mamma hater halene.. :P

Mamma hadde nok ikke motstått et rotteunge-fjes, men om hun hadde sett halen så hadde det vært nei!

Men en idè er jo og si at det er jo ikke DE som skal like dem, for det er jo du som skal mate dem, skifte på bure, gi dem vann, kose med dem. Også kan du jo fåreslå og ha dem på rommet ditt, eller på et rom langt unna soverommet til foreldrene din, og si at du skal skifte oooooofte sånn at det ikke blir lukt! Også kan du jo prøve (som Roya sa) og si at det egentlig ikke er noe annet du ønsker deg enn rotter. Og du kan prøve å tjene litt penger selv slik at du kan hjelpe til med kostnadene. Altså, at du sier at du kan finne billige bur (det er forøverig noen rotter som gis bort med bur på finn.no) og kjøpe rottene selv om så være! (Denne taktikken bruker og virke for meg, for da blir det liksom sånn "Hvis du ønsker deg det så mye så.. kanskje vi.." :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rotter da jeg flytta hjem igjen, og krangla meg til å få ha dem hjemme, for stefaren min tåler dem ikke, han liker dem ikke, og sier han reagerer på lukta. Jeg måtte gjøre reint hver dag, og støvsuge gulvet på rommet mitt hver dag. Men fikk krangla meg til det.

Du kan jo spørre hva de ellers har tenkt å gi deg i julegave, og at det ikke egentlig er noe annet du vil ha enn rotter.

Spør om du kan få marsvin i stedet, og hvis de da sier ja, så sier du at det er jo utrolig urettferdig, da rotter er mye koseligere og mere sosiale og lekne og søte enn marsvin(jada, alle marsvinfans, jeg vet marsvin er kjempekoselige og greier, men her er det overtalingstaktikk det går ut på).

Finn en dyrebutikk som har rotteunger, dra med deg foreldre dit, og få dem til å innse hvor søte rotteungene er. Deretter går du hjem og bestiller fra oppdretter, for da er foreldre overbevist. :P Ingen kan motstå rotteunge-fjes. :P

Gråt deg til det. Steng deg inne på rommet ditt, furt og vær skikkelig kjip. Det kan funke, det kommer an på åssen foreldre du har. Hvis dere har andre dyr, så si at det er urettferdig at dere kan ha en type dyr, men ikke en annen type.

Og igjen, marsvintaktikken funker. Kan og bruke kanin, undulat eller hamster i stedet for marsvin, alt etter hva du tror de vil si ja til.

Lykke til!

Marsvin-taktikken kommer ikke til og funke, mamma liker ikke noen slags gnagere. :P

Jeg fant det søteste bildet av en rotte jeg fant på internett og viste det til mamma alt hun sa var:

"Fisj!". Jeg har skrevet en ønskeliste der det bare står "Rotter, men det funka ikke.

Ok, kanskje jeg skal være "barnslig" og stenge meg inn på rommet og ikke komme ut igjen

før de lover at jeg skal få rotte? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin-taktikken kommer ikke til og funke, mamma liker ikke noen slags gnagere. :P

Jeg fant det søteste bildet av en rotte jeg fant på internett og viste det til mamma alt hun sa var:

"Fisj!". Jeg har skrevet en ønskeliste der det bare står "Rotter, men det funka ikke.

Ok, kanskje jeg skal være "barnslig" og stenge meg inn på rommet og ikke komme ut igjen

før de lover at jeg skal få rotte? :rolleyes:

Ja, og ta med deg datan, så kan vi høre hvordan det går! :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, og hvis du først får en i hus, så er det lett å få en til, for de aller aller fleste blir sjarmert av rotter altså! Tilogmed stefaren min som IKKE liker rotter, klappa jo den ene av de to første rottene jeg hadde. Og da har du jo allerede en, så det er liksom ikke så stor forskjell! Også kan du si det at rotta mistrives når den er alene, men vent med det til de har begynt å bli litt interesserte i rottene. De fleste voksne glemmer halen når de først har møtt en rotteunge, og mamma syntes tilogmed det var sjarmerende etterhvert når rotta la halen bak nakken hennes for å holde seg fast på skulderen. :P

Bare vær 100% sikker på at du får samme kjønn, for ellers ryker plutselig alle rottene på hodet ut når du en dag uten videre har 15 rotteunger i buret. :P DET pleier ikke foreldre å være så forståelsesfulle med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha så kjøper jeg ikke bare en.

Haha, mamma spurte meg hvor jeg skulle ha den hvis jeg

fikk, siden jeg kan få allergi hvis jeg har den i rommet(?).

Nå har jeg tenkt hvor jeg kan ha dem, og kaaansje går de

med på det. Men pappa blir dritirritert når jeg begynner og

prate om det, siden de allerede har sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...