Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vil bli intervjuet..?


zobra

Recommended Posts

Noen som kunne tenke seg å bli intervjuet til en reportasje jeg skal lage om hundetrening?

Slik ser oppgaven min ut:

Produsere en reportasje om positiv trening av hund med hundeiere og folk som planlegger kjøp av hund som målgruppe. Jeg går inn på denne problemstillingen: Hvorfor trene positivt? Målet med reportasjen er å prøve å vise folk andre alternativer til trening av hund, og prøve å endre holdninger.

Vet at det har vært en del lignende programmer om dette på TV den siste tiden, men jeg synes det er et interessant tema, og dette er jo bare et prosjekt som skal vises i klassen min. :icon_redface:

Reportasjen/filmen blir på ca. 4min, og skal inneholde bl.a et intervju av en som trener positivt (gjerne med klikker), og en som trener på "gamlemåten". Personen(ene) som blir intervjuet burde har grunnlegende kunnskap om treningsmetoden de bruker, og ha en klar grunn til hvorfor de trener slik, og selvfølgelig har en eller flere hunder de trener på denne måten, men ellers er det helt åpent. :icon_confused:

Noen som kunne tenke seg å hjelpe? Er ikke noe store greier det her, så håper det ikke er noen som blir skremt vekk av at det skal filmes :D

Du må helst bo i Vestfold, da jeg ikke har mulighet til å dra så mye lenger...

Kan godt sende meg svar på PM eller mail: gilbu.louise@gmail.com

Edit: Fint om det er noen som trener i grupper/klubb der jeg kunne kommet og filmet litt av treningen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ser du allerede FØR du skriver oppgaven innbiller deg at du har det klart for deg hva positivt og gamlemåten er.

Fint om du klargjør det? Hva du mener med de forskjellige begrepene - hva legger du i positiv trening og hva legger du i "gamlemåten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du klargjør det? Hva du mener med de forskjellige begrepene - hva legger du i positiv trening og hva legger du i "gamlemåten"

Med positiv trening mener jeg trening med bruk av metoder som ikke innebærer fysisk straff, men heller bruker andre måter (negativ straff), og bruk av belønning i form av lek, mat osv (positiv forsterkning).

Med "gamlemåten" mener jeg da det motsatte, altså trening der man bruker positiv straff og negativ forsterkning.

Og det trenger ikke være ren klikkertrening når det kommer til positiv trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ute etter en person som KUN trener positivt som i følge klikkertrening vil si uansett hva du gjør med hunden, ikke bare når det trenes hundesport og en person som kun bruker positiv straff og aldri belønning?

Er en jo en fordel at de som intervjues også følger metoden ellers også, da blir de også mer troverdige når de forteller hvorfor de har valgt den metoden vs. andre metoder, men nå skal jeg bare filme i treningssammenheng, så det er egentlig ikke kjempeviktig hva de gjør utenom treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Med positiv trening mener jeg trening med bruk av metoder som ikke innebærer fysisk straff, men heller bruker andre måter (negativ straff), og bruk av belønning i form av lek, mat osv (positiv forsterkning).

Med "gamlemåten" mener jeg da det motsatte, altså trening der man bruker positiv straff og negativ forsterkning.

Og det trenger ikke være ren klikkertrening når det kommer til positiv trening...

Vet du, jeg tror du får store problemer med å finne disse forsøkskaninene dine jeg. For det vel ingen tror du, som trener med kun straff og ingen belønning som ett treningsprinsipp.. (De trener ihvertfall veldig kort, kanskje en økt i løpet av hundens liv før man skjønner at det gir lite treningsresultater.)

Hvis det er "gamlemåten", hva er det du kaller positiv trening da? Moderne? Du må sette deg inn i hvilke begrep du snakker om og hvordan dette er i praksis, ikke bare fin canis-teori. Hvis man skal lage en oppgave rundt ett tema, så er det en fordel om du skriver en disposisjon som er utfyllende til problemstillingen din. Den er så vidt jeg ser av innleggene her, ikke helt klarlagt enda. Snill vs slem er ikke en disposisjon skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...