Gå til innhold
Hundesonen.no

Vannhode

Sprocket

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

har en dachs som er 10 mnd og som plutselig begynte å svimle.. Falt om på parketten og så ut som om den var på glattisen. Såg rett og slett dritings ut. Tok den til dyrlegen som konstanterte feil på sentralnerve-systemet. Ble sendt videre til MRI-scanning. Dette viste at hunden har for mye spinalvæske i hode og derfor ett overtrykk.

Fikk vite av dyrlegen at det kan skyldes en infeksjon, men at det også kan være medfødt. Så blodprøver er sendt til annalyse og huden er satt på pencelin-kur + noe cortison som er vanndrivende (for å minske trykket i hode)

Symptomene kommer og går. Noen ganger er hunden helt fin, mens andre ganger er den ustødig og valser rundt i huset uten mål og mening.

Er det noen som har noe erfaring med dette?

Har lest litt på internett og det er ikke særlig oppløftende lesning..

http://www.upei.ca/~cidd/Diseases/nervous%...drocephalus.htm

http://www.chihuahua-dachs.com/Sykdom%20hos%20Chihuahua.html

Venter på resultatet av blodprøvene og håper på av tilstanden kan skyldes en infeksjon. Borelia prøver er også tatt.

Hører gjerne om andres erfaringer med vannhode..

post-4919-1227171090_thumb.jpg

Skrevet

Trist å høre om hunden din. Håper virkelig det skylles en infeksjon og ikke medfødt vannhode.

Jeg har hatt et tilfelle hvor en av mine chihuahua valper fikk vannhode. Hun var helt fin da jeg leverte ho, og også fin på 12 ukerssjekken. Ca en uke detter dette begynte hun å bli veldig ustø i gangen, serlig da med bakpart. Trykket i hode ble ettervert så stort at hun ble blind, derav også vandring uten mål og mening. Kunne gå rett på veggen. Hun bjeffet også på ting som ikke var der. Jeg satte henne også på Cortison, men med lite virkning. I dette tilfellet så hadde jeg ikke stor valget.. Så jeg besluttet at hun skulle få slippe. Dette er min personlige erfaring med vannhode.

Jeg kjenner også en annen rase som fikk lignende symtomer, men det viste seg å være hjernehinnebetennelse og ikke vannhode. Hunden har kommet seg helt og lever i beste vellgående.

Lykke til med hunden din. Håper alt ordner seg og at det bare er noe forbigående.

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...