Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis man skal skaffe hund nr to...


Linda Kristin

Recommended Posts

Ut av rein nysgjerrighet lurer jeg på når det er "best" å skaffe seg hund nr to. Hvis jeg kn bruke meg som et eksempel så er Cesar 18 uker og ikke gamle karen, men i fremtiden ønsker vi oss en hund til. Lurer da på når man burde gjøre dette. I forhold til den man har fra før og den nye valpen.

Mvh Linda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ønsket å ha to hunder som var i nogenlunde lik alder, slik at den yngste ikke skulle herje med en som begynte å bli gammel. Samtidig ville jeg ikke ha to hunder som var valp samtidig heller. Nå er den eldste hunden grei å ha med å gjøre i tillegg. Men ja, jeg begynte å planlegge hund nr. 2 da den eldste var cirka 1, 5 år, og valpen kom i hus da den eldste var 3 måneder fra å være to år. Her fungerer det akkurat slik jeg hadde håpet på. Den eldste er såpass ung til sinns og leken at hun ikke blir "lei" av den yngste, men samtidig såpass voksen at hun ikke lar seg lede med på all slags moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv da jeg fikk valp da hunden min var 10 år gammel, så var eldstehunden med på mye lek med valpen, og hadde nok vært med på enda mer, hadde det ikke vist seg at han var syk.

Jeg vil anbefale å vente til eldstemann er 2-3 år. Det kan høres lenge ut, men to unge og viltre krabater kan bli litt mye for de fleste. Men det er selvsagt ingen fasit når det gjelder dette, både lengre eller kortere kan være riktig for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar begge to.

Kommer til å vente en stund for to unghunder vet jeg ærlig ikke om jeg kan oppdra samtidig og derfor er det kjekt at folk legger ut sine erfaringer.

Vil jo at, når vi skaffer oss en til, det skal gå så smooth som mulig. Og at de i all hovedsak vil ha hverandre og komme godt overens. Hunder er kanskje ikke like sære som katter..hehe :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får to valper samtidig, så det kommer vel an på hvor mye arbeid man orker å legge i det. To unghunder er mye mer jobb. Jeg syns selv av en voksen hund er best, en som er ferdig med alt av pubertet og har litt livserfaring. Så kan man få mye hjelp av den voksne til å oppdra den lille. Min hun er snart 5 år, og syns det er passelig alder å få ny hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...