Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min


Snute

Recommended Posts

Hei !

Jeg heter Joy, og er en aktiv og glad gutt :)

Mamma ønsker at jeg skal bli en lykkelig og helst passe lydig hund, og kanskje trene litt spor etterhvert - om vi liker det.

Vi ville sette pris på alle gode råd om valpeoppdragelse, og gjerne også litt om andres erfaringer med Golden valper :console:

post-4915-1227001797_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så go' han var da ^^ Moren min har en golden retriever jeg vare med på å oppdra (jeg bodde jo der hans første fire leveår ;)), og selv om jeg ikke skal bruke dummen vår som noe eksempel for rasen kan jeg vel ihvertfall nevne at som valp var han veldig energisk, veldig "rar" (han fant på så mye rart og fikk raptus hele tiden XD) og veldig veldig glad av seg. Skulle jo hilse på alt og alle han (det skal han jo fortsatt, men han var verre før :)). Så vil jeg bare tilføye at han er en ekte fluehund! :D

Flotte hunder er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så go' han var da ^^ Moren min har en golden retriever jeg vare med på å oppdra (jeg bodde jo der hans første fire leveår ;)), og selv om jeg ikke skal bruke dummen vår som noe eksempel for rasen kan jeg vel ihvertfall nevne at som valp var han veldig energisk, veldig "rar" (han fant på så mye rart og fikk raptus hele tiden XD) og veldig veldig glad av seg. Skulle jo hilse på alt og alle han (det skal han jo fortsatt, men han var verre før :)). Så vil jeg bare tilføye at han er en ekte fluehund! :D

Flotte hunder er de!

Takk for tilbakemelding ! energisk valp ja, det høres kjent ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig valp! Jeg kjenner jeg får klump i halsen, for jeg var den lykkelige eier av en aldeles herlig goldentispe! Hun ble 10 år gammel, hun døde i fjor vår etter å ha vært syk en kort stund.

Verdens flottete hunder synes jeg! Min Stella var kjempesnill, veldig glad (av og til nesten for mye av det gode!), og lett å oppdra, selv om hun hadde sine "hyss" av og til. Anbefaler deg å gå valpekurs, men det har du kanskje allerede tenkt på?

Vi hadde mange flotte opplevelser med vår golden, og hun er dypt savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig valp! Jeg kjenner jeg får klump i halsen, for jeg var den lykkelige eier av en aldeles herlig goldentispe! Hun ble 10 år gammel, hun døde i fjor vår etter å ha vært syk en kort stund.

Verdens flottete hunder synes jeg! Min Stella var kjempesnill, veldig glad (av og til nesten for mye av det gode!), og lett å oppdra, selv om hun hadde sine "hyss" av og til. Anbefaler deg å gå valpekurs, men det har du kanskje allerede tenkt på?

Vi hadde mange flotte opplevelser med vår golden, og hun er dypt savnet.

Nå fikk jeg klump i halsen... Jeg hørte en gang en si at det verste i en hundeeiers liv, er når hunden dør - og tenker at det må være veldig sant. :)

Ja, har tenkt på valpekurs, men er litt usikker på når og hvilket. Tenker at han bør vel være minst 3 mnd, kanskje heller litt over !?

Bor i Oslo og har funnet ut at det er mange ulike valpekurs i området, vet ikke helt hva som er best jeg - med og uten klikking, ulike variasjoner av hva som skal læres, ulik varighet og .... Noen tanker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo? Ååh, kan ikke vi gå tur sammen en dag da? ;) Får valpen min om litt over to uker, så prøver å finne andre valpeeiere "i området" så det blir litt gøy ;)

(ps: du har ikke flere bilder da? :))

Hei !

Å "gå" valpetur sammen hadde du vært kjempe stas ;)

Du får gi meg et hint når du har hentet nurket ditt !

Flere bilder jo - massssssssssssssssse :D Skal legge ut lit flere etterhvert jeg, må bare "formiske" dem litt først ...

Lykke til med planleggingen da - dette blir super stas vet du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det å måtte avlive hunden sin er aldeles forferdelig! To ganger har jeg hatt hunder som måtte ende sine dager pga. sykdom, like fryktelig var det hver gang. Men man får jo trøste seg med at de levde ganske lenge, og hadde et flott liv!

Jeg synes nok kanskje han bør være over tre mnd. før du melder ham på kurs. Men jeg hadde nok ringt litt rundt til noen av de som arrangerer kursene og forhørt deg litt om hva de tilbyr, og hvilken alder de mener er best å starte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det å måtte avlive hunden sin er aldeles forferdelig! To ganger har jeg hatt hunder som måtte ende sine dager pga. sykdom, like fryktelig var det hver gang. Men man får jo trøste seg med at de levde ganske lenge, og hadde et flott liv!

Jeg synes nok kanskje han bør være over tre mnd. før du melder ham på kurs. Men jeg hadde nok ringt litt rundt til noen av de som arrangerer kursene og forhørt deg litt om hva de tilbyr, og hvilken alder de mener er best å starte i.

At de har hatt et langt og godt liv er jo veldig bra, og så syns jeg jo egentlig at det er veldig godt at de har sluppet å leve med en vond og uhelbredelig sykdom bare for å være i live... Men likevel da, det må jo ha vært aldeles grusomt for deg !

Minst 3 mnd ja, det tenker jeg også - får se an når haner det, om det virker som om han er "klar" for å gå på valpekurs. Jeg har ikke snakket med noen kursholdere, men søk litt på nett. Ser at det er mange som mener at det er nokså mye forskjellig som skal være bra å lære - og om hvordan valpene skal lære... Jeg tenker at det iallefall er viktig at han ikke blir skremt eller at det stilles alt for høye forventinger til ham - vil jo at han skal være glad :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Å "gå" valpetur sammen hadde du vært kjempe stas :wub:

Du får gi meg et hint når du har hentet nurket ditt !

Flere bilder jo - massssssssssssssssse :wub: Skal legge ut lit flere etterhvert jeg, må bare "formiske" dem litt først ...

Lykke til med planleggingen da - dette blir super stas vet du !

Skal hinte som bare det jeg, blir nok en del mas og gnål og bildespam to ganger om dagen fra min side :) Ja, flere bilder flere bilder! (tror du han blir like fin som mammas Odin når han blir stor: http://fc85.deviantart.com/fs32/f/2008/216...by_Kreativv.png? ^^)

Kan jeg spørre hvor han er fra? Ikke at jeg har peiling på oppdrettere av golden eller noe sånt, bare morsomt å vite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hinte som bare det jeg, blir nok en del mas og gnål og bildespam to ganger om dagen fra min side :wub: Ja, flere bilder flere bilder! (tror du han blir like fin som mammas Odin når han blir stor: http://fc85.deviantart.com/fs32/f/2008/216...by_Kreativv.png? ^^)

Kan jeg spørre hvor han er fra? Ikke at jeg har peiling på oppdrettere av golden eller noe sånt, bare morsomt å vite :wub:

Gleder meg til bilder :lol: Og takk for bilde av Odin ! Det var en ordentlig flott kar !

Han er fra kennel Begora, rett nord for Gardermoen - de har drevet med Golden siden 70 tallet og har valpene inne, slikt liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hinte som bare det jeg, blir nok en del mas og gnål og bildespam to ganger om dagen fra min side :wub: Ja, flere bilder flere bilder! (tror du han blir like fin som mammas Odin når han blir stor: http://fc85.deviantart.com/fs32/f/2008/216...by_Kreativv.png? ^^)

Kan jeg spørre hvor han er fra? Ikke at jeg har peiling på oppdrettere av golden eller noe sånt, bare morsomt å vite :lol:

Du får prøve å huske at det er en grunn for reglene som bildestørrelser og sånn da - ikke det at jeg ikke ønsker flest mulig voffe bilder, men jeg vil jo nødig at forumet skal stoppe muligheten for nedlastning av dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å huske at det er en grunn for reglene som bildestørrelser og sånn da - ikke det at jeg ikke ønsker flest mulig voffe bilder, men jeg vil jo nødig at forumet skal stoppe muligheten for nedlastning av dem :whistle:

Klart det er :) Er bare å forminske bildene eller linke til bildespamer i bloggen etc, ikkenoe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig herlig liten goldentass! :whistle:

Jeg har jo selv en golden på 5 år. En virkelig herlig rase! Min tispe er utrolig sta, og da mener jeg STA. Har ikke møtt en så sta hund før fakisk.. Hun var (i motsetning til de fleste goldenvalper) en utrolig rolig valp, som sparte på kruttet selv om hun var ei lita rampejente til tider. Veldig lettlært som liten. Hun er lettlært enda, men hun gidder ikke alltid å trene, selv ikke med en helt pølsepakke som belønning.

Det jeg syns er litt morsomt meg rasen er at de er veldig forskjellige.. Mange mener at golden er en kjedelig og "lik" rase, men det har jeg absolutt ikke sett noe av.

Jeg vil også se flere bilder av herligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt morsomt meg rasen er at de er veldig forskjellige.. Mange mener at golden er en kjedelig og "lik" rase, men det har jeg absolutt ikke sett noe av.

Enig! Har ikke møtt veldig mange goldenkrek, men ingen av de jeg har møtt har vært like på noen måte! Noen er så gyldne at de er helt brune, andre ser ut som isbjørner (i hvert fall som valper! :whistle:), og så er det alle de innimellom. Jeg har aldri møtt en "slem" golden da, bare alle typer sta, rolige, bråkete, nervøse, overvennlige, elegante, klønete, herlige og mindre herlige :)

*ro, ro, ro din båt...* (så skal det nevnes at når jeg bruker ordene dyr, krek, kryp, bikkje og andre "vemmelige" ord når jeg snakker om hunder, så er det sånn jeg snakker, bare =3 er jo så glad i dem så, og det finnes ikke nok snille navn, så må ta litt av de kjipe :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Har ikke møtt veldig mange goldenkrek, men ingen av de jeg har møtt har vært like på noen måte! Noen er så gyldne at de er helt brune, andre ser ut som isbjørner (i hvert fall som valper! :whistle:)

Dette blir litt OT, beklager det TS, men det er såmorsomt! :)

For noen uker siden møtte jeg en amerikansk familie når jeg var på tur med Elwira. En av barna kommer løpene bort til oss, men holder seg ca 1 m unna Elwira. Han snudde seg mot foreldrene sine og roper "mamy! Look, a polar bear!". Resten av familien kommer bort og er kjempe overaska.. De hadde nemlig aldri sett en levende isbjørn før. Jeg prøvde å forklare at det var nok en hund, men neeei da.. det måtte være en isbjørn :D Haha

Nå skal det sies at Elwira hadde mye og bustete pels på den tiden, men en isbjørn da gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...