Gå til innhold
Hundesonen.no

For


tm100001

Recommended Posts

Jeg forer hovesaklig på V&H nr 33, og annet rått, nå om dagen går det i ponni, avskjær, og annet snæks..

I tilegg får hun litt Labb ekstrem, kun fordi hun liker det, og knasker dette ltt for smaken.. Og så får hun litt brødskive, middagsrester og annet "tyvgods" hun klarer å stjele:P

Hun fungerer best når menyen er variert.. blir det for ensformig slutter hun og spise.. Så her variere vi for harde livet!

Dessuten tåler hun ikke de "dyre" tørrformerkene noe særlig.. RC, og hills, både vet.serien og den som fåes i dyrebutikk blir det dårlig mage og oppkast av..

Etter at jeg begynnte å fore hovedsaklig rått har jeg aldrig hatt noe problemer med mageproblemer etter forbytte eller om hun spiser noe rart.. Hu kan stjele i seg flere forskjellige typer tørrfor hver dag (om vi er på besøk o.l) men blir aldri dårlig.. (altså med mindre hun sise RC eller hills i større mengder..

Hysteriskt rotete innlegg dette her men.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Etter å ha lest denne tråden tror jeg at jeg enten m bytte fôr eller få meg en ny hund.

leser her at folk bruker mindre mat på 2-3 hunder enn det jeg gjør på min ene. Regner med at ingen driver sultefôring, så da trenger jeg å finne på noe lurt for min tynne lille sak.

Han bruker ca en måned, litt over, på 15 kg RC, brukte ca 1,5 måned på 20 kg labb når han gikk på det + at han får 2 * 0,5 kg med vom og hundemat i uken. Fortsatt er han i tynneste laget og burde egentlig få mer mat, men litt skeptisk til å trøkke i han for mye da det er fare for at kroppen ikke får tatt det opp.

Jeg ville prøvd mer v&h og mindre RC og sett om det hjalp. (Nå vet jeg ikke hvilket RC du bruker, og hvordan innholdsfortegnelsen er, men jeg brenner da for råfôring i størst mulig grad..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd mer v&h og mindre RC og sett om det hjalp. (Nå vet jeg ikke hvilket RC du bruker, og hvordan innholdsfortegnelsen er, men jeg brenner da for råfôring i størst mulig grad..)

Familiehunden spiser faktisk også ca. en sekk med RC (medium adult) i måneden. Men på valpen min skal jeg gå over til V&H så skal foreslå det for mamma. Mer økonomisk tror jeg også det hadde vært, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehunden spiser faktisk også ca. en sekk med RC (medium adult) i måneden. Men på valpen min skal jeg gå over til V&H så skal foreslå det for mamma. Mer økonomisk tror jeg også det hadde vært, faktisk!

Garantert! I år har jeg brukt ca 1000 kr på fôr til den største hunden min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert! I år har jeg brukt ca 1000 kr på fôr til den største hunden min. :)

Oi! Ja det er jo to måneder med familiehunden..!

Jeg fant også ut at hvis jeg fórer Tinka på V&H så koster det meg 190kr i måneden. Da med 0,5kg pølser da, siden jeg ikke har SÅ mye lagringsplass :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shilamon; kan du ikke gi hunden høy aktivitetsfór da? Det er noen hunder som har ekstremt høy forbrenning, og ikke legger på seg, da kan det funke med et fór med mer fett og næring i.

Hunden min har alltid gått på høyenergi(minus en sekk med purina), uten det har jeg ikke sjangs i himmelen til å holde vekten på han:P (men takk for tips for det:))Det er noe av det jeg likte med labb: pluss foret ga oss mulighet for å bruke ekstrem (med enda mer energi) ved jakt og harde treningsperioder.

Hunden min får nå RC setterfôr, sånn litt over gjennomsnittlig med energi (mindre enn labb, men må ha bedre opptakelighet da han spiser ca like mye fortsatt). Har tidligere, da han gikk på purina adult (tragedie med normalfor til en høyenergihund:P) og eukanuba performance, gitt han litt mer vom & mat enn tørrfôr, men syntes ikke han holdt vekten godt nok på dette. Mulig jeg burde gitt ytterligere med v&h. Men som student prøver jeg å velge det alternativet som passer best for både hund OG lommebok, og når eukanubaen var restefôr etter gamlehunden og tildelt gratis fra mamma og pappa og purinaen kom i supertilbud passet det jo bedre som base en v&h for lommeboka.

Det RC fôret vi går på nå funker i grunn dårlig for lommeboka om vi ikke hadde fått ett tilbud fra dyrebutikken, så mulig det blir mer v&h når de sekkene vi har nå er tomme. Vi får se, men liker tørrfôret da det er mye mer hygenisk og praktisk på tur:) God basefôring.

(og til belgerguri: det med å bytte hund var ment som en spøk da min har så høy forbrenning, og så mange hadde hunder som ikke hadde det. Vet at det er forskjell på rasene og individene;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har alltid gått på høyenergi(minus en sekk med purina), uten det har jeg ikke sjangs i himmelen til å holde vekten på han:P (men takk for tips for det:))Det er noe av det jeg likte med labb: pluss foret ga oss mulighet for å bruke ekstrem (med enda mer energi) ved jakt og harde treningsperioder.

Hunden min får nå RC setterfôr, sånn litt over gjennomsnittlig med energi (mindre enn labb, men må ha bedre opptakelighet da han spiser ca like mye fortsatt). Har tidligere, da han gikk på purina adult (tragedie med normalfor til en høyenergihund:P) og eukanuba performance, gitt han litt mer vom & mat enn tørrfôr, men syntes ikke han holdt vekten godt nok på dette. Mulig jeg burde gitt ytterligere med v&h. Men som student prøver jeg å velge det alternativet som passer best for både hund OG lommebok, og når eukanubaen var restefôr etter gamlehunden og tildelt gratis fra mamma og pappa og purinaen kom i supertilbud passet det jo bedre som base en v&h for lommeboka.

Det RC fôret vi går på nå funker i grunn dårlig for lommeboka om vi ikke hadde fått ett tilbud fra dyrebutikken, så mulig det blir mer v&h når de sekkene vi har nå er tomme. Vi får se, men liker tørrfôret da det er mye mer hygenisk og praktisk på tur:) God basefôring.

(og til belgerguri: det med å bytte hund var ment som en spøk da min har så høy forbrenning, og så mange hadde hunder som ikke hadde det. Vet at det er forskjell på rasene og individene;))

Ser at du også har setter som du forte med Labb. Tanten min fórer sin ES med Labb og frysetørket vom, han holder vekten sin men hadde ikke tatt skade av litt mer å gå på. Men Labb er visst det han fungerer best på. Selv bruker vi RC (medium adult) på familiehunden som også er fuglehund, men den rasen holder generelt bedre på vekten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her får Lone Star hearty choise. Betaler 339kr for 15 kg. Jeg syns de driter vel mye av det, men ellers er jeg veldig fornøyd. I tillegg får de middagsrester av kjøtt, fisk, grønnsaker, poteter, ris osv.

EDIT:

Herregud, ifg denne linken : http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1106726941.81 kommer Lone Star dårligere ut en frolic! Men ettersom Labb vant (som vanlig), trur jeg slett ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôret er det samme, selvsagt. Men sekkene er ikke så "glossete og flashy" som 15-kilos sekkene, også står det vel "breeder" på eller noe slikt.. (De er sånne gråpapir-aktige)

Clou'et med storbrukeravtalen er jo at man da bestiller og betaler for 120 kilo av gangen (6x 20 kg, også betaler man for 5 av dem). Man kan be hvilken som helst hundefôrforretning bestille dette fra Pro Plan (såfremt de er forhandler, selvsagt).

Jeg bruker den nærmeste (2-3 km hjemmefra, lett å parkere utenfor, og vi lemper inn alt fôret med sekketralle rett inn i bilen).

At fôret funker på hundene er selvsagt langt viktigere enn pris. Men jeg bruker vel rundt 30,- kroner om dagen til mine fire - synes ikke det er så ille, da..

Susanne

da må de jeg kjøper det mellom, klare å ta betalt for kun 5 av sekkene også.. jeg må nemlig betale for alle 6 jeg, og det syntes jeg var litt teit hihi..

jeg og vil ha en sekk gratis hihijeg har vel brukt PP nå i over ett år, og er strålende fornøyd, hadde vært mer fornøyd om det hadde vært likt her i horten som der susanne handler hihi..

Kjenner jeg må finne ut av det med denne gratis sekken altså.

det blir en del kr i året for meg som forer mange hunder.

Datt ett vip kort fra Purina Pro Plan ned i postkassa i dag, så får vi se hvordan det blir på nyåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...