Gå til innhold
Hundesonen.no

For


tm100001

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Tror jeg regnet at jeg går omtrent opp i opp i pris med tørt og vått på K nå. Så prismessig har jeg ikke noe særlig å hente på å fore med V&H. Og ja, man må ha fryser om man ikke bare kjøper 4-5 dager fremover i tid hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg syns under 500kr mnd+ er dyrt for to hunder jeg da, med törrfor.

Jeg kom også fram til nesten samme pris på enkelt hund i mnd med v&h. Men da kjøpte jeg pølser, jeg rett og slett orket ikke bruke mange timer på kappe og pakke blokker, det holdt med å gjøre det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så går Blondie på Eukanuba sitt westie for.. Skal meget snart over på RC sitt westie for, men det er litt vanskelig å få tak i. Har bedt dyrebutikken ta inn, men det tar sin tid... <_< Er veldig lei meg for at jeg ikke kan fore henne på V&H. Foret på det en stund, og Blondie elsket det og hun var innmari fin i magen og alt.. men hvit hund, lange barter og utstilling er ikke bra kombinasjon. .Bartene ble skikkelig misfarget <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg syns under 500kr mnd+ er dyrt for to hunder jeg da, med törrfor.

Jeg kom også fram til nesten samme pris på enkelt hund i mnd med v&h. Men da kjøpte jeg pølser, jeg rett og slett orket ikke bruke mange timer på kappe og pakke blokker, det holdt med å gjøre det en gang.

Nei, den kappingen er no dritt, det er vi enige om. Derfor kjøper jeg 5 kg's pølser nå. De koster 75,-/stk (ikke skyt meg om prisen er endret, men det sto på oppslag sist jeg hentet), eller om du kjøper stort, 200 kg, samme kg pris som 20 kg's blokk. Siden jeg har min kjære hundemat-fryser :whistle: kjøper/henter jeg 200 kg i slengen og da blir kg prisen 10,-/kg.

Med ca 30 deg/mnd og ca 1,4 kg/dag koster det meg ca 420,-/mnd på tre hunder :)

Dere som forer med "vått" fór.. hvor mye billigere er det egentlig? Og trenger man da en fryser?

Får snart valp og vil ikke betale dyre dommer hvis det ikke er nødvendig. Og får de all den samme næringen som ifra tørrfór?

For meg er det mye billigere, men igjen, jeg har "satset" på det og derved kjøpt stor fryser så jeg kan kjøpe stort og dermed benytte meg av rabatter og tilbud. Jeg har også tre (mellom)store hunder som når de er i løps-sesongen nok spiser mer enn ved "vanlig" aktivitet.

På en hund av din str vil jeg tro det er liten forskjell prismessig. Andre erfaringer?

Næringsmessig vil jeg påstå at rått er best, men også der er det delte meninger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med Norwegian Polar. Kjøper inn stort og betaler 240,- for 20 kg. En sekk varer i 1 mnd. Så jeg forer 2 aktive hunder (17 og 14 kg) for 240 kr pr mnd. MEGET fornøyd både med kvalitet og pris!!

Vedr. jobb med oppdelingen.... bruker maks 10 minutter på å ta opp en sekk fra fryseren, slippe den et par ganger i betonggulvet i garasjen slik at den deler seg opp i kilos-blokker (den er ferdig rutet), putte 2 og 2 kilo i brødposer og hive de tilbake i fryseren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProPlan Puppy til valpekull og "mor", vanlig PP Adult (varierer mellom kylling, lam og laks) på de 4 andre voksne. Betaler i underkant av 600,- for 20 kilo (samt får 1 av 6 sekker gratis) med storbrukeravtale.

Uten valpene og moren spiser de 4 andre ca 15 kg på en mnd.

V&H kylling fås i tillegg, ofte som "snadder" i maten, men mor til valpekullet fikk mere av dette når hun var litt småspist etter valpingen. Kjøpes i pølser av 0,5 kg til 15,- pr stk. Har ikke fryser til masse, så det passer utmerket med å kjøpe bare 4-5 kilo av gangen.

Susanne

OT hvor er det du kjøper for? som får en av 6 sekker gratis med storforbrukeravtale?

Jeg og har samme formerket, men har ikke en sekk gratis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fòrer med Royal Canin Medium Junior 32.

Er veldig fornøyd, grei ånde, blank pels ikke noe flass, fjert eller unormal røytig. Hun hadde litt bløt mage i overgangen, men det stabiliserte seg etter 2-3 dager. Jeg bataler 600 kr er det vel, for 15 kg hjem på døra.

Jeg gir henne det på omgang tørt eller oppbløtt, av og til med matolje på, i de periodene hun sultestreiker litt. Hun går fort lei av maten, så løste det med å gi henne tørt/oppbløtt på omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT hvor er det du kjøper for? som får en av 6 sekker gratis med storforbrukeravtale?

Jeg og har samme formerket, men har ikke en sekk gratis..

Vi selger Purina Pro Plan, og kundene kan bestille 20 kg x 6. Det er en del oppdrettere og ellers andre folk med mange hunder som benytter seg av det. Sekkene ser helt annerledes ut enn de vanlige. De er selvfølgelig mye større, og er laget så de blir billigst mulig :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger Purina Pro Plan, og kundene kan bestille 20 kg x 6. Det er en del oppdrettere og ellers andre folk med mange hunder som benytter seg av det. Sekkene ser helt annerledes ut enn de vanlige. De er selvfølgelig mye større, og er laget så de blir billigst mulig ;)

Hvordan er det mulig at 20 kgs sekkene for oppdretteravtaler er større enn for vanlige kunder? Snakker vi om vekt nå, eller emballasje? :P Og siden de er "laget så de blir billigst mulig", vil det si at råvarene er billigere, og dermed dårligere enn det vanlige kunder kjøper? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig at 20 kgs sekkene for oppdretteravtaler er større enn for vanlige kunder? Snakker vi om vekt nå, eller emballasje? :ermm: Og siden de er "laget så de blir billigst mulig", vil det si at råvarene er billigere, og dermed dårligere enn det vanlige kunder kjøper? :icon_confused:

Neineinei xD

Foret er akkurat det samme, mente at SEKKENE er laget billigst mulig :) Og SEKKENE er mye større enn 15 kg sekker, siden de er 20 kg xp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôret er det samme, selvsagt. Men sekkene er ikke så "glossete og flashy" som 15-kilos sekkene, også står det vel "breeder" på eller noe slikt.. (De er sånne gråpapir-aktige)

Clou'et med storbrukeravtalen er jo at man da bestiller og betaler for 120 kilo av gangen (6x 20 kg, også betaler man for 5 av dem). Man kan be hvilken som helst hundefôrforretning bestille dette fra Pro Plan (såfremt de er forhandler, selvsagt).

Jeg bruker den nærmeste (2-3 km hjemmefra, lett å parkere utenfor, og vi lemper inn alt fôret med sekketralle rett inn i bilen).

At fôret funker på hundene er selvsagt langt viktigere enn pris. Men jeg bruker vel rundt 30,- kroner om dagen til mine fire - synes ikke det er så ille, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat, grønnsaker + litt tørrfor

Bruker vel omlag 10 kg kjøtt i måneden 160 kr (en hund) og 10 pakker grønnsaker (100 kr)

Så alt i alt omtrent på samme pris som på tørrfor. Selgerne av vom her kapper blokkene for deg.

Åh, kjører du til fauske? Vi driver og leter etter brukt fryser, også tenkte vi å kjøpe inn V&H eller NP. Emma er jo en pest og en plage å få til å legge på seg, og jeg syns ikke My fungerer optimalt på verken RC eller eukanuba.. Føler ikke at jeg har lyst til å ta en runde med prøving av pro plan, lone star, hills osv. på henne heller når jeg er 98% sikker på at V&H hadde vært perfekt for henne..

Kunne ikke fått sendt med deg penger til en 20-kilos blokk etterhvert så vi får prøvd vi også?

Noen som vet om det er sant at hunder må ha knuste eller kokte grønnsaker for å kunne nyttegjøre seg av næringen og vitaminene i grønnsakene forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går som oftest på PP med laks for pelsens skyld. Men det er ikke rent sjeldent det går hull på en sekk eller to på jobben, og da får jeg jo det med hjem :icon_redface: grei ordning spør du meg. tror jeg betaler 600 og noe for en sekk med PP ( prisene har steget :( ) ellers går det i v&h hvis vi har plass i fryseren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i "Raiffeisen Special Flockenmix" importert fra Tyskland :icon_redface:

Null konserveringsmidler og null tilsatte fargestoffer. 5 kg koster 7 euro. Tørrfor.

Veldig fornøyd, lite avføring, god pels og en svært munter hund, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden tror jeg at jeg enten m bytte fôr eller få meg en ny hund.

leser her at folk bruker mindre mat på 2-3 hunder enn det jeg gjør på min ene. Regner med at ingen driver sultefôring, så da trenger jeg å finne på noe lurt for min tynne lille sak.

Han bruker ca en måned, litt over, på 15 kg RC, brukte ca 1,5 måned på 20 kg labb når han gikk på det + at han får 2 * 0,5 kg med vom og hundemat i uken. Fortsatt er han i tynneste laget og burde egentlig få mer mat, men litt skeptisk til å trøkke i han for mye da det er fare for at kroppen ikke får tatt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden tror jeg at jeg enten m bytte fôr eller få meg en ny hund.

leser her at folk bruker mindre mat på 2-3 hunder enn det jeg gjør på min ene. Regner med at ingen driver sultefôring, så da trenger jeg å finne på noe lurt for min tynne lille sak.

Han bruker ca en måned, litt over, på 15 kg RC, brukte ca 1,5 måned på 20 kg labb når han gikk på det + at han får 2 * 0,5 kg med vom og hundemat i uken. Fortsatt er han i tynneste laget og burde egentlig få mer mat, men litt skeptisk til å trøkke i han for mye da det er fare for at kroppen ikke får tatt det opp.

Det kommer jo an på forbrenning og hvor aktive de er. Min bruker 30 kilo Vom og hundemat på en måned, evt. 2 målebegere med tørrfor hver dag. Er usikker på hvor mye tørrfor det blir på en måned, han får som regel V&H og tørrfor om hverandre - men mest V&H. Og han er også tynn akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina får eukanuba valpefór. I dag har jeg kjøpt V&H valpefór, så nå skal jeg begynne å venne henne til det. Blir veldig spennende å se hvordan det fungerer på henne.

Shilamon; kan du ikke gi hunden høy aktivitetsfór da? Det er noen hunder som har ekstremt høy forbrenning, og ikke legger på seg, da kan det funke med et fór med mer fett og næring i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har faktisk klart å legge på vorsteh min på ekstrem for og mengden holder jeg foreløpig på ca 360 gram om dagen. Må nok øke endel, men tror at jeg klarer meg med under 500 gram om dagen og er fornøyd med det. Dette er sportsmanns pride sitt for. Hun har ikke hatt top aktivitet i høst og har alikevel klart å legge på seg muskler dette er ei tispe som blir tre nå i desember

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruker Specific medium senior til labben ca 510 kr for 15 kg.

Birk bruker PP lam og ris ca 600 kr for 15 kg.

Vurderer å bytte for på Birk, synes PP holder noen skrekkelige priser...

Han er sær i smaksløkene og sensitiv i magen så vi får se hva som kan være brukenes :)

Edit: Har også prøvd V&H, hundene elsket det, hadde normal avf og flott pels :-)

Men spes labbisen var konstant sulten og det var litt pes når vi skulle ut å reise, ikke alltid frys tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...