Gå til innhold
Hundesonen.no

9 Kamphunder beslaglagt


Baby

Recommended Posts

Ja men det at man ser Pitbull trekk,eller andre rasetrekk i en mix er ikke dermed sagt at den inneholder de rasene.

Det er jo det som er problemet med folk som ikke vet så godt hva de ser etter.

Jeg har sett en Labrador og Rottweilermix som var så sinnsykt lik en amstaff at det var villt...

Men jeg vet det var en mix,fordi jeg vet hvem foreldrene var.Skamsnill hund.

Så det er ikke lett å gå inn å ta alle mixer som er,men de som gjør det driter i om det er uskyldige hunder,de håndhever loven.Loven er som mange er enige i tåpelig.Jeg får spørsmål mange ganger om jeg kan skaffe sånne Dogo Argentino,amstaff,og Pitbullmixer.Hvorfor aner jeg ikke!NEI jeg kan ikke det liksom!WHAT?!

Alle som kjenner meg vet jeg er imot all denne bullehund mixingen som er på gang i enkelte kretser.Men skal garantere at de fleste jeg snakker med vil ha Ambull,dogo A,eller Dogo C,og nappe mixer.Gjerne med en dæsj Pit eller Amstaff.

Fargene og størrelsen er visst det som er mest viktig for dem som driver slik avl.

Jeg treffer generasjon på generasjon og de blir veigere og veigere og mer og mer nervøse og jumpy med mye vakt og lite mot.Har ikke tro på å blande på mastiffer,dersom det ikke gjøres av kyndige mennesker med et mål.

Noe jeg ikke ser noe til sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Poenget, Soppen, er at en korthårsmix ikke nødvendigvis trenger å se ut som på bildet du linket til, for at en eller annen stut av en politi skal synes at den ser ulovlig ut, og forlange å få se papirer på at den IKKE er det - og har du da ikke papirer - noe som ikke er uvanlig på blandingshunder - så kan de kreve den avlivet.. Og i mens de venter på papirene man ikke har fordi man har en bastard som tilfeldigvis har kort pels, så står hunden på kennel, og hvem må betale det oppholdet? Jo, det er eieren av den før nevnte bastarden..

Gjett hva dette er blanding av, forresten:

IMG_5867.jpg

Eller dette:

medium_PA120.10233173-3-x.jpg

Eller dette:

CO217.10897701-2-pn.jpg

Eller:

248205577_3372bf7132.jpg

Eller:

00.jpg

Kan du plukke ut hvem av dem som er pitbull-mix?

En ikkekvalifisert gjetning:

Nr 1: pitbullmix

Nr 2: Bullterriermix

Nr 3: Labrador/boxer

Nr 4: Rhodesian Ridgeback/boxer

Nr 5: Amerikansk bulldog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som har nevnt det alt, men jeg reagerte litt på bruken av ordet kamphunder, og en her inne svarer at en setter er en fuglehund selv om den ikke brukes på jakt. Ja, den er det, fordi den tilhører FCI gruppen fuglehunder. Men det er ingen gruppe som heter kamphundgruppen, da alle hunder kan trenes og brukes til kamp, derfor blir det så innmari feil å bruke benevningen kamphund på hunder når de ikke aktivt brukes i kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som har nevnt det alt, men jeg reagerte litt på bruken av ordet kamphunder, og en her inne svarer at en setter er en fuglehund selv om den ikke brukes på jakt. Ja, den er det, fordi den tilhører FCI gruppen fuglehunder. Men det er ingen gruppe som heter kamphundgruppen, da alle hunder kan trenes og brukes til kamp, derfor blir det så innmari feil å bruke benevningen kamphund på hunder når de ikke aktivt brukes i kamp.

Så enig med deg! GD var jo både jakt-, vakt- og kamphund for bare 100 år siden, idag er en den selskapsmolosser. Rester av egenskapene består, men avlen rundt 1890-1930 gjorde en fantastisk jobb med å bli kvitt skarphet og aggresjon. Men det er fortsatt mulig å vekke kampinstinktet i dem med dårlig sosialisering og oppmuntring av hundeaggresivitet, så da har jeg vel to (potensielle) kamphunder jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen gruppe som heter kamphundgruppen, da alle hunder kan trenes og brukes til kamp, derfor blir det så innmari feil å bruke benevningen kamphund på hunder når de ikke aktivt brukes i kamp.

Synes det blir så meningsløst å skrive at alle hunder kan brukes til kamp. Hunder er avlet til å gjøre forskjellige ting. Hvis man bare hadde trengt å trene hunder til å gjøre forskjellige oppgaver, hvorfor har man da 400 raser å velge i mellom. Hva er det som karakteriserer en terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er en rå jakthund karakteriserer gjerne en terrier, en hund med mye pågangsmot.

Eller trodde du kanskje at det var terriere som var "kamphunder"? Bulldog er ingen terrier, det er heller ikke Boxeren eller Shar Pei, men de er brukt til kamp må vite. Molossere og diverse Japanske Spisshunder var (Tosa er vel fortsatt) brukt i kamp.

Å kalle fakta for meningsløst får nå være opp til deg. Men det er kun noen få raser som er avlet opp til kamp. Og det var nå fra starten av ikke terrier ;-) Men det er mange myter rundt disse så kalte kamphundrasene, en veldig populær er deres agressjon mot mennesker og at de har kjever som låser seg.

Og det er fortsatt ingen gruppedefinisjon som bærer navnet Kamphunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er en rå jakthund karakteriserer gjerne en terrier, en hund med mye pågangsmot.

Eller trodde du kanskje at det var terriere som var "kamphunder"? Bulldog er ingen terrier, det er heller ikke Boxeren eller Shar Pei, men de er brukt til kamp må vite. Molossere og diverse Japanske Spisshunder var (Tosa er vel fortsatt) brukt i kamp.

Å kalle fakta for meningsløst får nå være opp til deg. Men det er kun noen få raser som er avlet opp til kamp. Og det var nå fra starten av ikke terrier ;-) Men det er mange myter rundt disse så kalte kamphundrasene, en veldig populær er deres agressjon mot mennesker og at de har kjever som låser seg.

Og det er fortsatt ingen gruppedefinisjon som bærer navnet Kamphunder.

Jeg vet da at flere raser har blitt brukt til å sloss mot hverandre. Var ikke det som var poenget mitt. Poenget var at det mentale spiller også inn. Ikke alle raser har blitt brukt til dette formålet nettopp av den grunn at ikke alle har det i seg. Det er ikke noe som trenes opp. Og derfor blir det for dumt å si at man ikke kan kalle en rase for kamphund siden alle raser kan brukes til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen raser som er kategorisert som kamphund. Det er en betegnelse som man bruker på en hund som er trent til og som brukes i kamp.

Er ikke enig med deg i at man ikke kan trene opp hunder til kamp, da jeg har sett beviser på det motsatte. Det er ikke alle hunder som har det i seg, men det er individer innen for hver rase som har de egenskaper som gjør at man kan trene dem til kamp dersom man skulle ønske det.

Og det er INGEN gruppebetegnelse som heter "kamphunder" hvor ulike raser er kategorisert, slik som f.eks Fuglehunder, terriere, mynder osv. Derfor mener jeg at man IKKE kan kalle enkelte raser for kamphunder. Men om man nå skulle kunne det, så har de med Boxer, Bulldog, Shar Pei og diverse Japanske Spisshunder, eiere av molosser og mastiffer kamphunder da. Søren, jeg har en kamphund!

Og nei, det er ikke bare folk med "over normal interesse for hund" som vet at låsing av kjever er myter. De fleste som har lest i aviser hvor det har vært snakk om kamphunder har fått med seg dette. Jeg tilegner deg ikke noen som helst meninger jeg, regner med du har dine egne meninger og klarer tilegne deg dem selv i så fall. Jeg skrev generelt om myter og feilinformasjon med tanke på at du kommer med den feilinfoen om at man kan kalle raser for kamphunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg er helt feil. De rasene som historisk sett ble avlet til å sloss mot forskjellige dyr er kamphunder. De var skrudd sammen til å ha fysiske og psykiske egenskaper til å vinne kamper. Ikke alle individene av f.eks pitbull er kampvillige, men flertallet iforhold til labradoren er det av den enkle grunn at de ble avlet til å bekjempe dyr, ikke hent fugler:) At ikke fci har en egen kategori som heter kamphund betyr jo ikke så veldig mye. Kan jo være flere grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...