Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller Hannhund


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg skal få meg en liten tispevalp om ikke så veldig lenge. Men jeg har bare vokst opp med hannhunder!

Hva er det jeg kommer til å merke av forskjeller i oppførsel? personlighet? osv.?

Forstår jo at det ikke blir noe tissing med beinet i været, men heller løpetid.. men hvordan blir dette?

For å si det sånn.. er det noen spesielle ting jeg bør være forberedt på? noe jeg bør gjøre annerledes enn med hannhund?

Kan raskt nevnes at rasen er Phalene (hengeøret versjon av Papillon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper blir mindre enn hannhunder. De har jo løpetid også, så de kan ha litt humør svigninger. Innbilsk svagerskap har jo ikke hannhunder, det ser helt ekte ut! Hannhunder er mer opptatt av å markere, og noen er ekkle mot andre hannhunder. Spesielt gamle tisper liker muligens ikke andre tisper eller innpåslitne hannhunder... Jeg liker tispe best, men jeg har begge kjønn her :icon_cry: Tispe er ofte anbefalt som førstegangshund... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på rasen (noen raser har større forskjeller mellom kjønn enn andre), men markering/ikke markering, stri/myk osv er jo til syvende og sist individuelt. Jeg har to tisper av samme rase, men det er like store forskjeller mellom de to som det kan være mellom tispe og hannhund. Tispene kan få innbildt svangerskap ja, mens gutta kan bli testosteronbomber - ingen av delene er det som er vanlig, de fleste hunder slipper unna disse problemene.

Så nei, jeg kan ikke se at man behøver å gjøre noe annerledes ved å ha tisper enn med hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da virker det som jeg har valgt rett, ved å velge tispe. Selvom jeg er vokst opp med hund og alltid har hatt noe med dem å gjøre.. så er det min første helt egne hund. Og man er aldri ferdigutlært når det gjelder hund (eller noen andre dyr).

Men jeg lurte egentlig litt mer på hva jeg kan vente meg, hva bør jeg forberede meg på? Finnes det noen bok eller sted hvor jeg kan lese om det å være tispeeier. Man trenger jo tispetruse osv. etterhvert, dette aner jeg ikke noe om da med en hannhund så står du opp om morgenen, tar hunden på tur.. fórer den på kvelden osv. hver dag (selvfølgelig inkludert trening osv og andre spennende ting..). Jeg regner da med at det vil bli en del forskjeller utenom disse rutinene som sikkert er ganske like.

For å si det sånn, så lurer jeg egentlig mer på hva ekstra må man gjøre (som man ikke gjør med hannhund) med en tispe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så lurer jeg egentlig mer på hva ekstra må man gjøre (som man ikke gjør med hannhund) med en tispe??

Fint lite egentlig. Man forer dem, trener dem, går turer med dem, koser med dem osv - det eneste som er annerledes er at man må passe på under løpetiden. Jeg bruker forøvrig ikke tispetruse på mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter snart ett døgn som tispeeier etter kunn å ha vært hanhundeier, ser jeg at forskjellen er at tispene går og speiler seg oftere! :) Vår frøken går titt og ofte og ser på seg selv i speilet. Enten bare se på eller bjeffe og knurre litt. Så konklusjonen må være at tisper er mer forfengelige enn hanner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha!

Vel, Luna pleier jo og å sitte å stirre tankefullt inn i speilgarderoben, mens hannschäferen vi hadde før overså speilet blankt. Så kanskje du har et poeng bak humoren? :)

Hehe, ikke godt å si! Jeg får uttale meg om ett år eller noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
    • Hvis du bare har positiv erfaring med det, hvorfor lurer du på om det er negativt å spørre oppdretter om å få kjøpe to fra samme kull? Da har du jo erfaring å vise til ☺️  Nå er ikke jeg rette personen til å svare på spørsmålet ditt egentlig. Jeg vil ha 3-4 år mellom mine hunder. 😆
×
×
  • Opprett ny...