Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller Hannhund

SiriEveline

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal få meg en liten tispevalp om ikke så veldig lenge. Men jeg har bare vokst opp med hannhunder!

Hva er det jeg kommer til å merke av forskjeller i oppførsel? personlighet? osv.?

Forstår jo at det ikke blir noe tissing med beinet i været, men heller løpetid.. men hvordan blir dette?

For å si det sånn.. er det noen spesielle ting jeg bør være forberedt på? noe jeg bør gjøre annerledes enn med hannhund?

Kan raskt nevnes at rasen er Phalene (hengeøret versjon av Papillon).

Skrevet

Tisper blir mindre enn hannhunder. De har jo løpetid også, så de kan ha litt humør svigninger. Innbilsk svagerskap har jo ikke hannhunder, det ser helt ekte ut! Hannhunder er mer opptatt av å markere, og noen er ekkle mot andre hannhunder. Spesielt gamle tisper liker muligens ikke andre tisper eller innpåslitne hannhunder... Jeg liker tispe best, men jeg har begge kjønn her :icon_cry: Tispe er ofte anbefalt som førstegangshund... :D

Skrevet

Det kommer jo litt an på rasen (noen raser har større forskjeller mellom kjønn enn andre), men markering/ikke markering, stri/myk osv er jo til syvende og sist individuelt. Jeg har to tisper av samme rase, men det er like store forskjeller mellom de to som det kan være mellom tispe og hannhund. Tispene kan få innbildt svangerskap ja, mens gutta kan bli testosteronbomber - ingen av delene er det som er vanlig, de fleste hunder slipper unna disse problemene.

Så nei, jeg kan ikke se at man behøver å gjøre noe annerledes ved å ha tisper enn med hannhunder.

Skrevet

Tja, da virker det som jeg har valgt rett, ved å velge tispe. Selvom jeg er vokst opp med hund og alltid har hatt noe med dem å gjøre.. så er det min første helt egne hund. Og man er aldri ferdigutlært når det gjelder hund (eller noen andre dyr).

Men jeg lurte egentlig litt mer på hva jeg kan vente meg, hva bør jeg forberede meg på? Finnes det noen bok eller sted hvor jeg kan lese om det å være tispeeier. Man trenger jo tispetruse osv. etterhvert, dette aner jeg ikke noe om da med en hannhund så står du opp om morgenen, tar hunden på tur.. fórer den på kvelden osv. hver dag (selvfølgelig inkludert trening osv og andre spennende ting..). Jeg regner da med at det vil bli en del forskjeller utenom disse rutinene som sikkert er ganske like.

For å si det sånn, så lurer jeg egentlig mer på hva ekstra må man gjøre (som man ikke gjør med hannhund) med en tispe??

Skrevet
For å si det sånn, så lurer jeg egentlig mer på hva ekstra må man gjøre (som man ikke gjør med hannhund) med en tispe??

Fint lite egentlig. Man forer dem, trener dem, går turer med dem, koser med dem osv - det eneste som er annerledes er at man må passe på under løpetiden. Jeg bruker forøvrig ikke tispetruse på mine.

Skrevet

vi bruker ikke tispetruse til vår tispe, hun har hatt lpetid en gang, og skal ha sin andre nå snart, første gang hun hadde det var hun svært flink til å vaske seg godt , så var lite blod/omtrent ingenting

Skrevet

Etter snart ett døgn som tispeeier etter kunn å ha vært hanhundeier, ser jeg at forskjellen er at tispene går og speiler seg oftere! :) Vår frøken går titt og ofte og ser på seg selv i speilet. Enten bare se på eller bjeffe og knurre litt. Så konklusjonen må være at tisper er mer forfengelige enn hanner :D

Skrevet

Hahaha!

Vel, Luna pleier jo og å sitte å stirre tankefullt inn i speilgarderoben, mens hannschäferen vi hadde før overså speilet blankt. Så kanskje du har et poeng bak humoren? :)

Skrevet
Hahaha!

Vel, Luna pleier jo og å sitte å stirre tankefullt inn i speilgarderoben, mens hannschäferen vi hadde før overså speilet blankt. Så kanskje du har et poeng bak humoren? :)

Hehe, ikke godt å si! Jeg får uttale meg om ett år eller noe :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke vært borti det selv personlig, men har hørt om andre som har det; og som da har betalt 'ekstra'. Dette har vært blandingsrase i tillegg.   Men som Simira skriver, avtalebrudd ja.
    • Det er avtalebrudd. Jeg har aldri hørt om eller vært borti det, men hvis de har annonsert en "vare" til en pris så er de forpliktet til den prisen hvis de har inngått en avtale med kjøper uten at noe annet er nevnt.  Hvis de FØR avtale om kjøp sier at annonsen bare er veiledende og valpen koster så mye mer så er det noe annet.  Jeg ville uansett tenkt meg grundig om før jeg evt. kjøpte av en slik oppdretter.
    • Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...