Gå til innhold
Hundesonen.no

Børste til å få fluffy pels ned


Izziebelle

Recommended Posts

Marco er som mange av dere vet en finsk lapphund, rasen er kjent for diger pels spesiellt hannhunder. Marco er inget unntak. Tjukk lang pels, med masse underull. Han er sent utviklet i pelsen og han hadde krøllete valpepels til han rundet året. Nå er han 14 mnd (i dag faktisk) og pelsen er ikke krøllete lenger, men litt bølgete er den enda. Men det største problemet (ikke at det er noe problem for bikkja, men utstillingsammenheng) nå er at pelsen er veldig fluffy og får han til å se ut som han er overvektig. Dommeren i helga sa først; men han er da litt overvektig? og så kjent han på Marco og sa; nei, denne hunden er innmari slank han. Og etter å ha snakket med oppdrettere, lest rasestandarder osv har jeg funnet ut at pelsen liksom skal ligge mye tettere om hunden. Dog vil nok Marco alltid se litt feit ut siden han har rikelig pels..

Men før jeg snakker meg bort i fra alt her så lurer jeg på om det er noe som har noe tips/råd om hva jeg kan gjøre for å få pelsen hans mer ned og "festa" til kroppen hans. :P

Børste, shampo, balsam el. Men ved evt. shampoo/balsam bør det være en som ikke gjør pelsen myk for de skal ha ganske så grov dekkpels og det er veldig viktig at den ikke blir myk.

Så en oppdretter i helgen som hadde en slags stålbørste ting som var formet omtrent som en tennisracket uten nett og mindre. (litt vanskelig å forklare) altså en avlang bue med "hank" i stål. Vet noen hva det forno og eventuellt hvor man handle det på nett??

Alle tips mottas med stor takknemlighet, jeg er villig til å prøve alt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den børsten du beskriver høres ut som en børste jeg vet brukes for å dra av løs pels og å skjære bort pels når det er for mye - som en slags effileringssaks, men mer egnet for større områder. Overhode ikke som Furminator, men tilsvarende effekt i mindre og mer kontrollert skala. Og pelsen blir jo ikke noe mindre volumøs og struttende av det.

Når bader du hunden i forhold til utstilling? Pelsen rekker å legge seg hvis du tar det tidligere, noen raser skal ikke bades senere enn et par dager før utstilling.

Det finnes dekken som skal legge ned pelsen, men jeg har selv ingen erfaring med det.

Hvis han skiftet valpepels for to måneder siden, har han vel heller ikke hatt den første skikkelige røytingen - en del hunder endrer noe på pelskvaliteten sin i den forbindelse.

Har du spurt oppdretter hva denne bruker av shampoo? Og har du spurt om dette er vanlig for den alderen eller de linjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er i alle fall 100% sikkert og det er at du må aldri, aldri, aldri følge råd helt blindt som du får over nettet som her!

Det som funker på f.eks. en beardispels kan være totalt ødeleggende for en lapphundpels - og omvendt.

Men, når det er sagt, så har du sikkert innsett litt av problemet selv. Hunden har veldig mye underull, og endel av det er troligvis valpepels som sitter igjen også.

Ergo vil en fintinnet (tinnene sitter veldig tett) kunne fungere - hvis du kammer, kammer og kammer området man ønsker å ta vekk ull ifra.

Det finnes flust av finurlige underullsraker, karder, kammer osv - men en tynn og fin kam gjør akkurat samme jobben selv om det kanskje tar litt lengre tid. (Men DET er positivt - da rekker man ikke å ødelegge pelsen helt heller - hvis man gjør noe galt...)

Det beste er dog å snakke med noen som kan rasen (OG har flotte pelser på sine egne hunder) og høre hva de foreslår. IKKE hør på en hvilkensomhelst "hundefrisør" heller - men en oppdretter og/eller eier av din egen rase.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antakeligvis veldig vanlig pga. farslinjene hans som har innmari stor pels.

Finske lapphunder har en selvrensende pels som helst ikke skal bades for mye og de trenger minst et par uker for å legge pelsen ordentlig. Marco bades sjeldent og er vel senest 3 uker siden da det var masse gjørme ute.

Skal snakke med oppdretter om det jeg, men en lapphund pels kan ikke ødelegges uten videre, den detter av og så kommer den tilbake igjen som den var. Så er ikke sånn som noen raser som trenger 2-3 for å vokse ut full utstillingspels igjen.

Muligens at han har litt lett for å få sånn statisk pels også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...