Gå til innhold
Hundesonen.no

Føner til hund

PsychoLynx

Recommended Posts

Dere som bruker føner på hunden, hva slags type har dere? Har dere egen hundeføner, eller deler du og hunden?

Er det mulig å få tak i en BILLIG, men BRA føner til hund?

Siden jeg nå skal begynne å bade Bridie ca 1 g i uka pga allergien, så vil jeg begynne å føne henne tørr slik at hun ikke går våt over lengre tid. Spesielt nå på vinteren.

Jeg har kjøpt et par forskjellige på Elkjøp, men syns ikke det er nok "trøkk" i dem. Det er jo like mye i min gamle som har ligget her siden jeg var 14 liksom. Eneste problemet med den er at den stopper etter 2 min pga overoppheting. Og da tar det liksom LANG tid å føne en hel hund.

De fønerne jeg har kjøpt på Elkjøp nå (og levert igjen på 30dagern) har vært på 1900 og 2200 w, med tre forskjellige styrker og både varm og kald luft. Den ene hadde også sånn ioniseringsfunksjon. (fjerne statisk elektrisitet osv).

Hva anbefaler dere til en blakk sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mindre hund en deg da, og sikkert ikke så tjukk pels. Men jeg har alltid fønet mine på kaldluft jeg da.. Det er mere en varmt nok, synes jeg da.. Det blir fort grusomt varmt og brennende for hundens hud om man tar på full styrke.. Og når man føner på kaldluft (som jeg ofte synes er mere varm bris/lunken) så synes jeg ikke føneren blir så fort varm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte på X'en som valp en ordinær føhner, som var min. Men etter hvert som hun vokste til, pelsen ble tettere, tjukkere og lengre - begynte føhneren å lukte svidd før hun var halvtørr. Røyk og lukten av brent er ikke så stas...

Dermed gjorde jeg som så mange andre bernerfolk (og sikkert andre med pelshunder) - jeg investerte i en slik hundeføhner (de kommer med ulike variasjoner). Ja, 3.900 kroner er mye penger - men for meg er det vel verdt pengene.

Den får hunden tørr relativt kjapt, den blåser så hardt at du kan få ut shit og skog fra pelsen etter tur, den bråker minimalt sammenlignet med ordinære føhnere, de hundene jeg har prøvd den på har ikke reagert mer enn forventet, og jeg har enda ikke møtt noen som er skuffet over kjøpet.

Mulig den er billigere på e-bay/i USA, mulig du kan finne den brukt til salgs. Eller få laget et realt spleiselag til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vekslet mellom kald og varm på de jeg har lånt, men allikevel er det altfor lite futt i dem og det tar LANG tid å tørke en hund...

På min gamle føner er det jo ikke noen sånne valg. Der er det av og på. hehe. Tror den kostet 99 kr i sin tid, så er vel ganske imponerende at den har holdt i snart 16 år!

Emma: Den der så jo flott ut, men er det ikke klumpete å håndtere en sånn tykk slange rundt hunden?? Og jeg tror 3900 er altfor mye for min del desverre... men kan jo se etter brukt evnt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Den der så jo flott ut, men er det ikke klumpete å håndtere en sånn tykk slange rundt hunden?? Og jeg tror 3900 er altfor mye for min del desverre... men kan jo se etter brukt evnt :P

Jeg synes ikke den er klumpete.

Jeg steller X'en på et bord, og har stort sett selve føhneren stående under bordet. Slangen er lang nok til at jeg kan bevege meg litt rundt bordet. Den er lett å holde i. Jeg får vel kanskje ikke fingrene helt rundt slangen, men det er heller ikke nødvendig.

Jeg skjønner det er mye penger, men du får igjen for det i lengden.

Hund-1 selger også demovarer til en billigere penge, men det er ikke ofte jeg ser de på sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt ordinær hårføner - til både meg og hunden... Den kosta nok rundt 99 kr den og.. Så lenge man ikke har en hund med spesielt tykk pels, eller skal pynte hunden til utstilling (?), ser jeg ikke noen grunn til å bruke mye penger på en fancy hårtørker til hundepels. Jeg bruker nok penger på den hunden fra før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt ordinær hårføner - til både meg og hunden... Den kosta nok rundt 99 kr den og.. Så lenge man ikke har en hund med spesielt tykk pels, eller skal pynte hunden til utstilling (?), ser jeg ikke noen grunn til å bruke mye penger på en fancy hårtørker til hundepels. Jeg bruker nok penger på den hunden fra før :P

hehe, er vel litt sånn jeg tenker også.. Men samtidig syns jeg ikke disse billige sakene blåser nok. <_< jeg vil ha muligheten til å nesten blåse bikkja av bordet jo! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ha muligheten til å nesten blåse bikkja av bordet jo! :P

heldig bikkje du har, hehe.

Den med mest effekt på elkjøp er på 1900 watt, og den koster 279 kr. Antall watt sier meg ikke så veeeldig mye, men skulle jo tro at det holdt til aussiepels. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er vel litt sånn jeg tenker også.. Men samtidig syns jeg ikke disse billige sakene blåser nok. <_< jeg vil ha muligheten til å nesten blåse bikkja av bordet jo! :P

Ordinære menneskeføhnere har ikke jeg fått til å blåse ut sand og shit på samme måte som den jeg linket til. Du kan velge mellom to motorstyrker på den jeg har, og det følger med munnstykker som gjør at du kan "forme" luftstrømmen.

Når jeg holder slangen mot bakken, blåser den bort alt av grus og ting som ligger der, og du må holde på slangen når du slår på føhneren - ellers begynner den en egen kobradans.

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med en a la den jeg har, men jeg skjønner pengeproblematikken. Så du må nok snakke med nissen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er rimelig sikker på at den badingen (inkl. en god føner) hjelper så skal det jo ikke mange vet.besøk til for å bruke de 3-4000,- selve føneren koster (hvis man vil rettferdiggjøre et sånt kjøp, mener jeg).

Jeg føner aldri mine, men har en Babyliss 1600 W føner som blåser noe så inn i granskauen.. Så jeg tror man må spørre på en el-forretning om å få prøve de forskjellige, da det er ikke noen tvil om at luftstrømmen ER forskjellig på de forskjellige fønerne.

Men ja, for ukentlig føning av hund hadde jeg ikke vært i tvil: kjøp en skikkelig hundeføner med en gang!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldig bikkje du har, hehe.

Den med mest effekt på elkjøp er på 1900 watt, og den koster 279 kr. Antall watt sier meg ikke så veeeldig mye, men skulle jo tro at det holdt til aussiepels. :lol:

hehe, ja jeg liker å mishandle bikkja litt vettu :P

Hmm, de hadde noen på Elkjøp Gjøvik her på inntil 2400 w men den kostet 749 tror jeg det var. Den jeg har her nå er en Babyliss til 299 på 1900w. Men jeg er usikker på om det kun er watt styrken jeg skal se på. om det i det hele tatt er den som bestemmer lufttrykket.

Ordinære menneskeføhnere har ikke jeg fått til å blåse ut sand og shit på samme måte som den jeg linket til. Du kan velge mellom to motorstyrker på den jeg har, og det følger med munnstykker som gjør at du kan "forme" luftstrømmen.

Når jeg holder slangen mot bakken, blåser den bort alt av grus og ting som ligger der, og du må holde på slangen når du slår på føhneren - ellers begynner den en egen kobradans.

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med en a la den jeg har, men jeg skjønner pengeproblematikken. Så du må nok snakke med nissen!

Skjønner, jeg må vel kanskje få testet ut skikkelig hundeføner da ja...

Når det kommer til nissen så er vi ikke venner vi. :P Ikke SÅ gode venner iallefall :P

Hvis du er rimelig sikker på at den badingen (inkl. en god føner) hjelper så skal det jo ikke mange vet.besøk til for å bruke de 3-4000,- selve føneren koster (hvis man vil rettferdiggjøre et sånt kjøp, mener jeg).

Jeg VET jo ikke det... Enda liksom. Men det er forsåvidt klarlagt hvilke alternativer jeg har ang Bridie og allergien fremover (det står litt om dem i bloggen min), og dette er hovedsaklig det billigeste og beste for bikkja. Men desverre dekker ikke Gjensidige kjøp av føner :P

Jeg bruker en Tornado hundeføner på Prada. Den fikk jeg i bursdagspresang av bestekameraten min.

Link? Pris? kan du låne bort god venn til meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle spurt aussiefolka når vi var på gjøvik. Så flere som blåste opp hundene sine. Linda (blacktorn) hadde en sånn ordentlig hundeføner med seg. Fikk lyst på en sånn! Skikkelig trøkk var det i den, og hundene fikk jo 2 ganger mer pels (så det ut som!) etter en omgang med den. Til og med en stk. nedrøytet Mocca med BARE dekkpels og INGEN underull fikk jo til og med litt volum i pelsen. Ikke minst virket det som om det gikk veldig kjapt å blåse en hel aussie helt tørr!

*drømme om en hundeblåser i gangen*

Tenk å hatt en sånn å blåst hunden med før man tar den inn i stua etter en våt tur i en gjørmete skog *drøøømme seg vekk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte på X'en som valp en ordinær føhner, som var min. Men etter hvert som hun vokste til, pelsen ble tettere, tjukkere og lengre - begynte føhneren å lukte svidd før hun var halvtørr. Røyk og lukten av brent er ikke så stas...

Dermed gjorde jeg som så mange andre bernerfolk (og sikkert andre med pelshunder) - jeg investerte i en slik hundeføhner (de kommer med ulike variasjoner). Ja, 3.900 kroner er mye penger - men for meg er det vel verdt pengene.

Den får hunden tørr relativt kjapt, den blåser så hardt at du kan få ut shit og skog fra pelsen etter tur, den bråker minimalt sammenlignet med ordinære føhnere, de hundene jeg har prøvd den på har ikke reagert mer enn forventet, og jeg har enda ikke møtt noen som er skuffet over kjøpet.

Mulig den er billigere på e-bay/i USA, mulig du kan finne den brukt til salgs. Eller få laget et realt spleiselag til jul.

Vi bruker den føneren du linker til på jobben og er kjempe fornøyd, den blåser godt og hundene blir FORT tørre.

Hadde jeg hatt en hund med lang pels som måtte bades ofte så tror jeg nok jeg hadde spandert på meg en skikkelig blåser :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oster har håndholdte fønere til hundebruk. Skal nok investere i en slik en snart. Har allerede fønerstativ, men bruker bare en billigføner fra CO. Den fungerer helt ok, men det tar tid å føne en sau tørr liksom.

Oppdretteren min driver hundesalong og har en monsterføner - SIKLE! Den er råbra. Drømmer om å få råd til sånt en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg må begynne å spare kroner... En føner hadde vært praktisk, og Emma sitt alternativ så bra ut :x

Om du vil teste den før du kjøper, er det bare å rope ut.

Jeg vil også ha sånn fancy føner :x

men tror kanskje muligens mitt nevrotiske sheltieskinn hadde dødd på seg om jeg skulle prøvd noe slikt :x

Nå vet jeg ikke hvor nevrotisk sheltieskinnet er, men føhneren har liten lyd sammenlignet med vanlig føhner. Den blåser hardt, men det kan du regulere ved å velge en eller to motorer, hvilket munnstykke du tar på (former lufttrykket) og avstanden du står med den til hunden.

X'en er vant til å bruke den fra hun var seks-syv måneder, mens Even var godt over ni før han møtte den første gang - og han reagerte overhode ikke.

Hund-1 er på en rekke utstillinger (oversikt på siden deres), så du kan jo da stikke innom standen for å få testet føhneren. De er ikke vanskelig å spørre om å få demonstrert utstyret :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...