Gå til innhold
Hundesonen.no

Føner til hund


PsychoLynx

Recommended Posts

Dere som bruker føner på hunden, hva slags type har dere? Har dere egen hundeføner, eller deler du og hunden?

Er det mulig å få tak i en BILLIG, men BRA føner til hund?

Siden jeg nå skal begynne å bade Bridie ca 1 g i uka pga allergien, så vil jeg begynne å føne henne tørr slik at hun ikke går våt over lengre tid. Spesielt nå på vinteren.

Jeg har kjøpt et par forskjellige på Elkjøp, men syns ikke det er nok "trøkk" i dem. Det er jo like mye i min gamle som har ligget her siden jeg var 14 liksom. Eneste problemet med den er at den stopper etter 2 min pga overoppheting. Og da tar det liksom LANG tid å føne en hel hund.

De fønerne jeg har kjøpt på Elkjøp nå (og levert igjen på 30dagern) har vært på 1900 og 2200 w, med tre forskjellige styrker og både varm og kald luft. Den ene hadde også sånn ioniseringsfunksjon. (fjerne statisk elektrisitet osv).

Hva anbefaler dere til en blakk sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mindre hund en deg da, og sikkert ikke så tjukk pels. Men jeg har alltid fønet mine på kaldluft jeg da.. Det er mere en varmt nok, synes jeg da.. Det blir fort grusomt varmt og brennende for hundens hud om man tar på full styrke.. Og når man føner på kaldluft (som jeg ofte synes er mere varm bris/lunken) så synes jeg ikke føneren blir så fort varm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte på X'en som valp en ordinær føhner, som var min. Men etter hvert som hun vokste til, pelsen ble tettere, tjukkere og lengre - begynte føhneren å lukte svidd før hun var halvtørr. Røyk og lukten av brent er ikke så stas...

Dermed gjorde jeg som så mange andre bernerfolk (og sikkert andre med pelshunder) - jeg investerte i en slik hundeføhner (de kommer med ulike variasjoner). Ja, 3.900 kroner er mye penger - men for meg er det vel verdt pengene.

Den får hunden tørr relativt kjapt, den blåser så hardt at du kan få ut shit og skog fra pelsen etter tur, den bråker minimalt sammenlignet med ordinære føhnere, de hundene jeg har prøvd den på har ikke reagert mer enn forventet, og jeg har enda ikke møtt noen som er skuffet over kjøpet.

Mulig den er billigere på e-bay/i USA, mulig du kan finne den brukt til salgs. Eller få laget et realt spleiselag til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vekslet mellom kald og varm på de jeg har lånt, men allikevel er det altfor lite futt i dem og det tar LANG tid å tørke en hund...

På min gamle føner er det jo ikke noen sånne valg. Der er det av og på. hehe. Tror den kostet 99 kr i sin tid, så er vel ganske imponerende at den har holdt i snart 16 år!

Emma: Den der så jo flott ut, men er det ikke klumpete å håndtere en sånn tykk slange rundt hunden?? Og jeg tror 3900 er altfor mye for min del desverre... men kan jo se etter brukt evnt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Den der så jo flott ut, men er det ikke klumpete å håndtere en sånn tykk slange rundt hunden?? Og jeg tror 3900 er altfor mye for min del desverre... men kan jo se etter brukt evnt :P

Jeg synes ikke den er klumpete.

Jeg steller X'en på et bord, og har stort sett selve føhneren stående under bordet. Slangen er lang nok til at jeg kan bevege meg litt rundt bordet. Den er lett å holde i. Jeg får vel kanskje ikke fingrene helt rundt slangen, men det er heller ikke nødvendig.

Jeg skjønner det er mye penger, men du får igjen for det i lengden.

Hund-1 selger også demovarer til en billigere penge, men det er ikke ofte jeg ser de på sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt ordinær hårføner - til både meg og hunden... Den kosta nok rundt 99 kr den og.. Så lenge man ikke har en hund med spesielt tykk pels, eller skal pynte hunden til utstilling (?), ser jeg ikke noen grunn til å bruke mye penger på en fancy hårtørker til hundepels. Jeg bruker nok penger på den hunden fra før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt ordinær hårføner - til både meg og hunden... Den kosta nok rundt 99 kr den og.. Så lenge man ikke har en hund med spesielt tykk pels, eller skal pynte hunden til utstilling (?), ser jeg ikke noen grunn til å bruke mye penger på en fancy hårtørker til hundepels. Jeg bruker nok penger på den hunden fra før :P

hehe, er vel litt sånn jeg tenker også.. Men samtidig syns jeg ikke disse billige sakene blåser nok. <_< jeg vil ha muligheten til å nesten blåse bikkja av bordet jo! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ha muligheten til å nesten blåse bikkja av bordet jo! :P

heldig bikkje du har, hehe.

Den med mest effekt på elkjøp er på 1900 watt, og den koster 279 kr. Antall watt sier meg ikke så veeeldig mye, men skulle jo tro at det holdt til aussiepels. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er vel litt sånn jeg tenker også.. Men samtidig syns jeg ikke disse billige sakene blåser nok. <_< jeg vil ha muligheten til å nesten blåse bikkja av bordet jo! :P

Ordinære menneskeføhnere har ikke jeg fått til å blåse ut sand og shit på samme måte som den jeg linket til. Du kan velge mellom to motorstyrker på den jeg har, og det følger med munnstykker som gjør at du kan "forme" luftstrømmen.

Når jeg holder slangen mot bakken, blåser den bort alt av grus og ting som ligger der, og du må holde på slangen når du slår på føhneren - ellers begynner den en egen kobradans.

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med en a la den jeg har, men jeg skjønner pengeproblematikken. Så du må nok snakke med nissen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er rimelig sikker på at den badingen (inkl. en god føner) hjelper så skal det jo ikke mange vet.besøk til for å bruke de 3-4000,- selve føneren koster (hvis man vil rettferdiggjøre et sånt kjøp, mener jeg).

Jeg føner aldri mine, men har en Babyliss 1600 W føner som blåser noe så inn i granskauen.. Så jeg tror man må spørre på en el-forretning om å få prøve de forskjellige, da det er ikke noen tvil om at luftstrømmen ER forskjellig på de forskjellige fønerne.

Men ja, for ukentlig føning av hund hadde jeg ikke vært i tvil: kjøp en skikkelig hundeføner med en gang!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldig bikkje du har, hehe.

Den med mest effekt på elkjøp er på 1900 watt, og den koster 279 kr. Antall watt sier meg ikke så veeeldig mye, men skulle jo tro at det holdt til aussiepels. :lol:

hehe, ja jeg liker å mishandle bikkja litt vettu :P

Hmm, de hadde noen på Elkjøp Gjøvik her på inntil 2400 w men den kostet 749 tror jeg det var. Den jeg har her nå er en Babyliss til 299 på 1900w. Men jeg er usikker på om det kun er watt styrken jeg skal se på. om det i det hele tatt er den som bestemmer lufttrykket.

Ordinære menneskeføhnere har ikke jeg fått til å blåse ut sand og shit på samme måte som den jeg linket til. Du kan velge mellom to motorstyrker på den jeg har, og det følger med munnstykker som gjør at du kan "forme" luftstrømmen.

Når jeg holder slangen mot bakken, blåser den bort alt av grus og ting som ligger der, og du må holde på slangen når du slår på føhneren - ellers begynner den en egen kobradans.

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med en a la den jeg har, men jeg skjønner pengeproblematikken. Så du må nok snakke med nissen!

Skjønner, jeg må vel kanskje få testet ut skikkelig hundeføner da ja...

Når det kommer til nissen så er vi ikke venner vi. :P Ikke SÅ gode venner iallefall :P

Hvis du er rimelig sikker på at den badingen (inkl. en god føner) hjelper så skal det jo ikke mange vet.besøk til for å bruke de 3-4000,- selve føneren koster (hvis man vil rettferdiggjøre et sånt kjøp, mener jeg).

Jeg VET jo ikke det... Enda liksom. Men det er forsåvidt klarlagt hvilke alternativer jeg har ang Bridie og allergien fremover (det står litt om dem i bloggen min), og dette er hovedsaklig det billigeste og beste for bikkja. Men desverre dekker ikke Gjensidige kjøp av føner :P

Jeg bruker en Tornado hundeføner på Prada. Den fikk jeg i bursdagspresang av bestekameraten min.

Link? Pris? kan du låne bort god venn til meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle spurt aussiefolka når vi var på gjøvik. Så flere som blåste opp hundene sine. Linda (blacktorn) hadde en sånn ordentlig hundeføner med seg. Fikk lyst på en sånn! Skikkelig trøkk var det i den, og hundene fikk jo 2 ganger mer pels (så det ut som!) etter en omgang med den. Til og med en stk. nedrøytet Mocca med BARE dekkpels og INGEN underull fikk jo til og med litt volum i pelsen. Ikke minst virket det som om det gikk veldig kjapt å blåse en hel aussie helt tørr!

*drømme om en hundeblåser i gangen*

Tenk å hatt en sånn å blåst hunden med før man tar den inn i stua etter en våt tur i en gjørmete skog *drøøømme seg vekk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte på X'en som valp en ordinær føhner, som var min. Men etter hvert som hun vokste til, pelsen ble tettere, tjukkere og lengre - begynte føhneren å lukte svidd før hun var halvtørr. Røyk og lukten av brent er ikke så stas...

Dermed gjorde jeg som så mange andre bernerfolk (og sikkert andre med pelshunder) - jeg investerte i en slik hundeføhner (de kommer med ulike variasjoner). Ja, 3.900 kroner er mye penger - men for meg er det vel verdt pengene.

Den får hunden tørr relativt kjapt, den blåser så hardt at du kan få ut shit og skog fra pelsen etter tur, den bråker minimalt sammenlignet med ordinære føhnere, de hundene jeg har prøvd den på har ikke reagert mer enn forventet, og jeg har enda ikke møtt noen som er skuffet over kjøpet.

Mulig den er billigere på e-bay/i USA, mulig du kan finne den brukt til salgs. Eller få laget et realt spleiselag til jul.

Vi bruker den føneren du linker til på jobben og er kjempe fornøyd, den blåser godt og hundene blir FORT tørre.

Hadde jeg hatt en hund med lang pels som måtte bades ofte så tror jeg nok jeg hadde spandert på meg en skikkelig blåser :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oster har håndholdte fønere til hundebruk. Skal nok investere i en slik en snart. Har allerede fønerstativ, men bruker bare en billigføner fra CO. Den fungerer helt ok, men det tar tid å føne en sau tørr liksom.

Oppdretteren min driver hundesalong og har en monsterføner - SIKLE! Den er råbra. Drømmer om å få råd til sånt en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg må begynne å spare kroner... En føner hadde vært praktisk, og Emma sitt alternativ så bra ut :x

Om du vil teste den før du kjøper, er det bare å rope ut.

Jeg vil også ha sånn fancy føner :x

men tror kanskje muligens mitt nevrotiske sheltieskinn hadde dødd på seg om jeg skulle prøvd noe slikt :x

Nå vet jeg ikke hvor nevrotisk sheltieskinnet er, men føhneren har liten lyd sammenlignet med vanlig føhner. Den blåser hardt, men det kan du regulere ved å velge en eller to motorer, hvilket munnstykke du tar på (former lufttrykket) og avstanden du står med den til hunden.

X'en er vant til å bruke den fra hun var seks-syv måneder, mens Even var godt over ni før han møtte den første gang - og han reagerte overhode ikke.

Hund-1 er på en rekke utstillinger (oversikt på siden deres), så du kan jo da stikke innom standen for å få testet føhneren. De er ikke vanskelig å spørre om å få demonstrert utstyret :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...