Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på service- hunder i Norge


Tyfonia

Recommended Posts

Hørte nettopp på TV en at det skulle muligens bli slutt på service- hunder i Norge. Grunnen var at det var for få brukere og de ville ikke lengre bruke offentlige penger på det. Sverige, derimot velger å gå fullt inn for bruken av service-hunder og velger å bruke offentlige penger.

Tenk så lett hundene gjør det for menneskene som trenger dem? For mange er det et sabla styr bare å miste ting på gulvet eller ta klærne ut av maskina. Må jo vente i fem timer for å få hjelp til det uten hundene.

Hva sier dere om det? Vi må jo gjøre noe... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. De tenker heller ikke på hvilken trivsel en hund skaper for disse menneskene. De er jo gledesspredere! Norsk helsemyndighet fungerer på èn måte: Det som pasientene synes er morsomt eller som kan øke trivselen deres; blir fjernet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I Norge bryr vi oss jo ikke om hva hver enkelt person trenger og ønsker, er du ikke som alle andre og ønsker det samme som flesteparten så synd for deg :)

Nettopp. De tenker heller ikke på hvilken trivsel en hund skaper for disse menneskene. De er jo gledesspredere! Norsk helsemyndighet fungerer på èn måte: Det som pasientene synes er morsomt eller som kan øke trivselen deres; blir fjernet...

Skjønner det at dere ikke har spesielt mye erfaring hverken med helsevesenet eller servicehunder..

Noen ganger kan det være greit å sette seg inn i ting før man uttaler seg. Servicehunder har ingenting med gledespreding å gjøre, det er en samfunnsnyttigjobb som hunden utfører i ett livsløp. De har jobb på lik linje med tjenestehunder innen politi, fengsel, tollvesenet, førerhunder og beredskapshunder. Det er ingen av disse gruppene som utdannes betalt av den norske stat eller "helsemyndighetene" alene. De aller fleste er avhengige av sponsormidler og private donasjoner i form av tid, kompetanse eller penger. Det har til nå heller ikke vært betalt for opplæring av hjelpehunder/servicehunder. Det har vært ett prosjekt som pr nå er avsluttet, så skal prosjektet evalueres og muligens hvis man klarer å skape nok trykk og blest rundt dette så vil evalueringene av prosjektet bli at man må gjøre som med førerhunder at det dekkes inn noe ved refusjonsavtaler gjennom trygdeetaten (nå NAV) på ett visst antall hunder pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det at dere ikke har spesielt mye erfaring hverken med helsevesenet eller servicehunder..

Jeg vet da utmerket godt hva formeningene mine er fordet om... :)

Noen ganger kan det være greit å sette seg inn i ting før man uttaler seg. Servicehunder har ingenting med gledespreding å gjøre, De har en slik innvirkning på brukerne, sett bort fra behjelpningen. det er en samfunnsnyttigjobb som hunden utfører i ett livsløp. De har jobb på lik linje med tjenestehunder innen politi, fengsel, tollvesenet, førerhunder og beredskapshunder. Det er ingen av disse gruppene som utdannes betalt av den norske stat eller "helsemyndighetene" alene. De aller fleste er avhengige av sponsormidler og private donasjoner i form av tid, kompetanse eller penger. Det har til nå heller ikke vært betalt for opplæring av hjelpehunder/servicehunder. Det har vært ett prosjekt som pr nå er avsluttet, så skal prosjektet evalueres og muligens hvis man klarer å skape nok trykk og blest rundt dette så vil evalueringene av prosjektet bli at man må gjøre som med førerhunder at det dekkes inn noe ved refusjonsavtaler gjennom trygdeetaten (nå NAV) på ett visst antall hunder pr år.

Kan det umulig være. Regjeringen skulle vurdere om de skule fortsette med dette FORDI de ikke lengre var villig til å bruke offentlige penger på det. Det sa de i hvert fall på det programmet jeg så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke offentlig støtte til servicehunder i fjor hvertfall, og tror ikke det har vært på en stund?

Uansett syns jeg det er dumt. Folk har bruk for serivcehunder som noen har bruk for førerhunder. Norsk førerhundskole hadde servicehunder tidligere, men måtte slutte med det fordi de ikke fikk støtte. Hørte om en som betalte over 200.000 kr for å få en ferdigtrent servicehund til seg selv. Synd at det er en utgift man må ta selv når man er funksjonshemmet på et vis, for å få et enklere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det er en utgift man må ta selv når man er funksjonshemmet på et vis, for å få et enklere liv.

Helt enig. Dette er noe jeg synes staten skulle dekket. Staten får såpass mye inntekter at det er synd og skam at et av verdens rikeste land ikke skal ta seg råd til å hjelpe de svake i samfunnet. Hjelpepleierne kan ikke være hos de trengende 24/7, det kan en hund. En hund kan hjelpe til med minst like mange ting, kanskje bortsett fra gulvvasking og matlaging (tror jeg) Og jeg synes det er helt fantastisk at hunder har en jobb de kan gjøre. Alle som har dyr vet at de har MYE å si for hvordan man føler seg om dagene. De gir oss så utrolig mye. Har sett programmer der katter og hunder besøker omsorgshjem. Pasientene elsker jo det! Øker trivselen betraktelig og hjelper dem i å tenke på noe annet enn at de er syk hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg vet da utmerket godt hva formeningene mine er fordet om... :P

Kan det umulig være. Regjeringen skulle vurdere om de skule fortsette med dette FORDI de ikke lengre var villig til å bruke offentlige penger på det. Det sa de i hvert fall på det programmet jeg så på.

For det første Camo, så er det svært ufint å skrive inn sine personlige meninger i en Quote. Du får lære deg å sitere. Jeg vil ikke bli tillagt dine meninger.

Så fordi du har sett ett eller annet program som du ikke kan referere til navn, kanal eller tidspunkt og du har oppfattet det slik, så tar jeg feil? OK. Dette kan jeg selvfølgelig ingenting om, det er derfor jeg uttaler meg om det på ett forum, du som har sett ett tv program har selvfølgelig rett og jeg tar feil. My bad!

En god ide kan være å ta av seg det naive blonde synet på både servicehunder og brukere. Wake up and smell the fish!

Helt enig. Dette er noe jeg synes staten skulle dekket. Staten får såpass mye inntekter at det er synd og skam at et av verdens rikeste land ikke skal ta seg råd til å hjelpe de svake i samfunnet. Hjelpepleierne kan ikke være hos de trengende 24/7, det kan en hund. En hund kan hjelpe til med minst like mange ting, kanskje bortsett fra gulvvasking og matlaging (tror jeg) Og jeg synes det er helt fantastisk at hunder har en jobb de kan gjøre. Alle som har dyr vet at de har MYE å si for hvordan man føler seg om dagene. De gir oss så utrolig mye. Har sett programmer der katter og hunder besøker omsorgshjem. Pasientene elsker jo det! Øker trivselen betraktelig og hjelper dem i å tenke på noe annet enn at de er syk hele tiden.

Husk at servicehunder er en gruppe som som omfatter like mange forskjellige brukere som hundeeiere generelt i samfunnet. Det er svært farlig å lage slike generaliseringer som at syke mennesker bare tenker på at de er syke..

Servicehunder har en jobb å gjøre for epileptikere, svaksynte, rullestolbrukere, bevegelseshemmede, reumatikere u name it. Jeg er helt sikker på at ingen av disse gruppene mennesker bruker all sin tid til å sitte passive og vente på å bli "vartet" opp.. (eller syns det er spesielt flatterende og bli definert som de svakeste i samfunnet)

Hvem er egentlig etter ditt syn "staten", siden "staten" får så mye inntekter og ikke tar seg råd til noe..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen støtte til servicehunder

"Veiviseren" i Vestby får ikke lenger pengestøtte til å trene opp servicehunder, mens folketrygden dekker opptreningen av førerhund. – Diskriminerende.

Det sier daglig leder ved "Veiviseren" hundeskole i Vestby, Gunvald Andersen. Skolen trener selv opp førerhunder til blinde og svaksynte. De siste tre årene har de også hatt et prøveprosjekt der har trent opp servicehunder til mennesker med andre funksjonshemninger. Andersen synes det er diskriminerende at staten ikke støtter servicehunder på samme måten som blindehunder. I dag blir opptreningen og oppfølgingen rundt en førerhund dekket hundre prosent gjennom Folketrygden, mens det fremdeles ikke finnes noen lignende ordninger for servicehunder.

– Man forskjellsbehandler ulike handikap, og det er synes jeg ikke noe om. Særlig når vi ser at servicehundene vi trener opp gjennom nesten ett år, betyr like mye og gjør en minst like god jobb for eieren sin, som førerhundene. Det er rett og slett tragisk at de som har behov for det, ikke får det, sier Andersen. Nå jobber han på spreng for å få til løsninger som gjør at de kan forsøke å opprettholde tilbudet i Vestby.

les resten på: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...NYHET/101210053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første Camo, så er det svært ufint å skrive inn sine personlige meninger i en Quote. Du får lære deg å sitere. Jeg vil ikke bli tillagt dine meninger.

Så fordi du har sett ett eller annet program som du ikke kan referere til navn, kanal eller tidspunkt og du har oppfattet det slik, så tar jeg feil? OK. Dette kan jeg selvfølgelig ingenting om, det er derfor jeg uttaler meg om det på ett forum, du som har sett ett tv program har selvfølgelig rett og jeg tar feil. My bad!

En god ide kan være å ta av seg det naive blonde synet på både servicehunder og brukere. Wake up and smell the fish!

Husk at servicehunder er en gruppe som som omfatter like mange forskjellige brukere som hundeeiere generelt i samfunnet. Det er svært farlig å lage slike generaliseringer som at syke mennesker bare tenker på at de er syke..

Servicehunder har en jobb å gjøre for epileptikere, svaksynte, rullestolbrukere, bevegelseshemmede, reumatikere u name it. Jeg er helt sikker på at ingen av disse gruppene mennesker bruker all sin tid til å sitte passive og vente på å bli "vartet" opp.. (eller syns det er spesielt flatterende og bli definert som de svakeste i samfunnet)

Hvem er egentlig etter ditt syn "staten", siden "staten" får så mye inntekter og ikke tar seg råd til noe..?

1. Jeg er visst ikke like flink som deg til å håntere forumet, beklager.

2. Angående naiv og blond. Greit at det er et uttrykk, men jeg synes ikke at hårfarge skal ha så mye å si om jeg er "ekspert" i faget eller ikke. dessuten er jeg ikke blondine.

3. Jeg mente ikke så si at alle syke mennesker begraver seg i sin egen medlidenhet og murer seg inne mens de kikker på klokka og venter på at nok en dag skal gå forbi.

4. Jeg vet hva en service hund gjør og hvem/hva de jobber for.

5. Mitt syn på staten, siden du ville ha det med: De tar mer enn de gir. Utdypning: Inntektene vi betaler som forsikringer og skatt går til staten, pluss oljeinntektene, men stadig vekk hører jeg om tilfeller der de vegrer seg om å bruke penger på (blandt annet) service-hunder, barnehager, skoler, gangfelt... Ja det var ussle eksempler å komme på i farta.

Beklager eventuell OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg er visst ikke like flink som deg til å håntere forumet, beklager.

2. Angående naiv og blond. Greit at det er et uttrykk, men jeg synes ikke at hårfarge skal ha så mye å si om jeg er "ekspert" i faget eller ikke. dessuten er jeg ikke blondine.

3. Jeg mente ikke så si at alle syke mennesker begraver seg i sin egen medlidenhet og murer seg inne mens de kikker på klokka og venter på at nok en dag skal gå forbi.

4. Jeg vet hva en service hund gjør og hvem/hva de jobber for.

5. Mitt syn på staten, siden du ville ha det med: De tar mer enn de gir. Utdypning: Inntektene vi betaler som forsikringer og skatt går til staten, pluss oljeinntektene, men stadig vekk hører jeg om tilfeller der de vegrer seg om å bruke penger på (blandt annet) service-hunder, barnehager, skoler, gangfelt... Ja det var ussle eksempler å komme på i farta.

Beklager eventuell OT

Gråtass spurte ikke om ditt syn, men om hvem som egentlig er staten, i følge deg :x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...