Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, stamtavle, linjer, aner....

Linda Kristin

Recommended Posts

Skrevet

Jeg blir helt forvirret jeg. Og siden jeg ihvertfall har en del av hjernen på så spør jeg folket.

Vår første hund er ikke reg. Ikke så mye å si om dette og det er ikke det jeg vil diskutere her, men han er ihvertfal det.

Som nr to har vi tenkt til å kjøpe en reg. valp (en gang i fremtiden), men jeg blir rett forvirret jeg. I en verden av cert, bir og alle hans oldemødre skjønner jeg ikke no.

Så for meg en lett jobb med å finne en oppdretter jeg liker, og som liker meg, og finne hunden i mine drømmer..... hvis det finnes noe slikt.

Men det er ikke så lett skjønner jeg. Dere snakker om aner og linjer og premiering og alt detta mens en stakkar sitter på sidelinja og greier ikke få med halvparten.

Så derfor lurer jeg. Hvordan skal jeg finne ut om hunden jeg vil ha har de "rette linjene" jeg ser etter???

Og er det virkelig så viktig å ta for seg familien 10 generasjoner bakover i tid???

Hjelp ønskes og alle kan si sin mening.

Skrevet

Dette er jo veldig avhengig av hva slags hund du skal ha. Nummer en er selvsagt å sjekke helse, sjekk slekta for arvelige sykdommer. Ideelt ville jeg iallefall sjekket opp mor og far, deres kullsøsken, og deres foreldre igjen. HD, allergi, øyesykdommer osv, alt etter hva som den rasen er utsatt for. Deretter kommer det jo ann på bruken. Skal du ha en utstillingshund er det en fordel at flere enn bare moren er en god utstillingshund, skal du ha en brukshund er det fint å lete etter resultater hos familien og (selv om det ikke nødvendigvis sier alt). Mentaltesting er også noe jeg ville sjekket ut dersom jeg skulle hatt en brukshund. Skal du ha en jakthund ville jeg forvisset meg om at flere i familien faktisk har anlegg for dette; instinkter går i avl.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...