Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av hannhund, når?


Guest Jonna

Recommended Posts

Sitter å grubler litt her. Jeg har antagelivis bestemt meg for hannhund til Talli, som ikke skal parres før 2009/2010.

Jeg bestemte meg for hannhund til Blaze nå 1år før parring, men var så uheldig at det dukket opp informasjon bare en liten mnd før hun skulle parres.

Men samtidig så vet jeg at jeg selv plukker hunder på grunnlag av kombinasjoner og tester til begge foreldre. Jeg velger meg ikke ut valper jeg kunne tenkt meg på grunnlag av en tispe, uansett hvor bra hun er alene.

Hva syns dere som kjøper? Er det bedre å vite slikt i god tid, altså gjerne 1år i forkant av parring? Samtidig er jo faren for bytte av hannhund større da mer informasjon kan dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne vite hanhund med en gang jeg, det gir jo et mye tydeligere svar på om det er en kombinasjon jeg kunne tenke meg å ha hund etter. Det er jo sjelden det kun er tispa som er utslagsgivende når man ønsker seg hund etter bestemte linjer. Jeg ble hvertfall veldig skuffa da jeg vurderte valp fra en annen rase der jeg syns mora var helt grei, og hanhunden var perfekt, og så plutselig bytta de hanhund til en jeg mente var mindre egnet og mindre av det jeg ønsket meg enn den opprinnelige hanhunden. Da mista jeg mye av interessen for kullet og endte med å ikke kjøpe derfra. Selvsagt har man forståelse for at ting dukker opp da, men vet man ting på forhånd så vet man jo også at ting kan skje, ting kan dukke opp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det faren som var utslagsgivende for at jeg kontaktet oppdretteren av valpis... Så for deg som har en sjelden brukshund, tror jeg nok at valpekjøpere vil vite mest mulig om framtidige kombinasjoner, for du har vel ikke så mange nybegynnere som kontakter deg? Vet at i GD miljøet er det endel som planlegger kombinasjoner mange år fram, med backup hanne også, om opprinnelig hanne skulle dø før tia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å parre tispa mi neste sommer, høst eller vinter. Avhengig av løpetiden og selvsagt av tilfredsstillende helsestatus. Hun er enda ikke røngtet eller øyelyst. Likevel har jeg valgt hannhund. Har vært i kontakt med hannhundeier og har fått et positvt svar. Jeg tenker det er viktig å planlegge dette i god til, både for seg selv, og for valpekjøperne. For min del bor ikke hannhunden i Norge og det betyr at jeg kan ikke kjøre frem og tilbake på dagen, men må påregne å være borte, i verste fall, ganske mange dager. Siden dette er første parringen aner jeg ikke noe om på hvilke dager hun har tenkt å være klar, og må derfor befinne med i nærheten av hannhunden i en ganske lang periode. Derfor må neste års ferieplanlegging ses ift. til dette. Og derfor er det viktig å planlegge i god tid.

Ellers tror jeg alle som er seriøst opptatt av rasen de ønsker å kjøpe ser på kombinasjonen. Og ikke bare tispen. Det er for meg utenkelig å bestille valp selv om jeg skulle like tispen godt. Jeg må vite mye om kombinasjoen før jeg evt. bestemmer meg. Og da i god tid. Man bestemmer seg gjerne for å gå til anskaffelse av en valp mange måneder/år før man har den i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som valpekjøper syns jeg det er kjekt å kunne se planene i god tid - gjerne flere år så man kan planlegge. At kombinasjonen kan bli endret er jo selvfølgelig, men man ser jo likevel hva oppdretter tenker på slags hunder - og det gir mulighet til å holde linjene under oppsikt en periode og "spane" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som valpekjøper syns jeg det er kjekt å kunne se planene i god tid - gjerne flere år så man kan planlegge. At kombinasjonen kan bli endret er jo selvfølgelig, men man ser jo likevel hva oppdretter tenker på slags hunder - og det gir mulighet til å holde linjene under oppsikt en periode og "spane" litt.

Enig!

Er det bare meg eller virker det litt rart når oppdretter ikke har bestemt seg for/annonsert hannhund før rett før tispas løpetid? Ser jo ofte på hjemmesider at de skal ha kull på kanskje et par tisper i løpet av nær fremtid samtidig som hannhund ikke er bestemt. Da virker det for meg som om de skal ha valper uansett, i mitt hodet virker det naturlig at man finner en hanne som kan passe FØR man bestemmer seg for å ta et kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller virker det litt rart når oppdretter ikke har bestemt seg for/annonsert hannhund før rett før tispas løpetid? Ser jo ofte på hjemmesider at de skal ha kull på kanskje et par tisper i løpet av nær fremtid samtidig som hannhund ikke er bestemt. Da virker det for meg som om de skal ha valper uansett, i mitt hodet virker det naturlig at man finner en hanne som kan passe FØR man bestemmer seg for å ta et kull.

Ofte er vel ikke det fordi de ikke har funnet hannhund, men kanskje de står mellom to stykker eller avventer svar fra hannhundeier osv.

Jeg synes ikke noe om at man legger ut info før man vet sikkert om man får bruke hannhunden.

Det er jo endel ting som skal avtales før man legger ut all info.

Jeg liker selvfølgelig også å se i god tid hvilke kombinasjoner som planlegges, forandringer kan være både på godt og vondt.

Og man kan bli både positivt og negativt overrasket over hva oppdretteren tenker, problemet er jo at man ikke vet faktisk hva oppdretteren har tenk med akkurat den kombinasjonene, ved mindre man spør.

De aller fleste har jo faktisk ikke så god peiling på den rasen de har at de kan bedømme om kombinasjonen er god eller dårlig. Selvfølgelig elementære ting som helsetester, og om hunden er mentaltestet, men utover det må man være spesielt interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Enig!

Er det bare meg eller virker det litt rart når oppdretter ikke har bestemt seg for/annonsert hannhund før rett før tispas løpetid? Ser jo ofte på hjemmesider at de skal ha kull på kanskje et par tisper i løpet av nær fremtid samtidig som hannhund ikke er bestemt. Da virker det for meg som om de skal ha valper uansett, i mitt hodet virker det naturlig at man finner en hanne som kan passe FØR man bestemmer seg for å ta et kull.

Det kan jo være at man ikke vil offentliggjøre hannhunden FØR man har paret fordi man ikke ønsker at alle andre skal bruke den hannen først liksom.

I de fleste tilfeller er det helt ok å kontakte oppdretter og så få oppgitt hvem hanne de har tenkt å bruke, men mange velger å ikke legge det ut på hjemmesider før tispen er paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det kjempeviktig å vite hannhunden før jeg i det hele tatt vurderer valp fra et kull. Selv om jeg elsker tispen over alt på jord må jeg vite hvilken hannhund som er valgt slik at jeg kan se om linjene stemmer med det jeg vil ha. Det er store variabler innenfor min rase så jeg har ikke råd til å ikke være kresen. Jeg liker også å vite hanne i god tid slik at jeg evt. har råd til å spare opp penger til valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at man ikke vil offentliggjøre hannhunden FØR man har paret fordi man ikke ønsker at alle andre skal bruke den hannen først liksom.

I de fleste tilfeller er det helt ok å kontakte oppdretter og så få oppgitt hvem hanne de har tenkt å bruke, men mange velger å ikke legge det ut på hjemmesider før tispen er paret.

Problemet er vel ofte at mange andre "kaster" seg over en hannhund når man har gjort bakgrunns historiken selv. Så lange det ikke blir for mange kull. (som en hund jeg hadde planer om og heldigvis ikke la ut, brått hadde han 6 kull på ett år uten at eieren av hannhund gav beskjed)

For meg er det kjempeviktig å vite hannhunden før jeg i det hele tatt vurderer valp fra et kull. Selv om jeg elsker tispen over alt på jord må jeg vite hvilken hannhund som er valgt slik at jeg kan se om linjene stemmer med det jeg vil ha. Det er store variabler innenfor min rase så jeg har ikke råd til å ikke være kresen. Jeg liker også å vite hanne i god tid slik at jeg evt. har råd til å spare opp penger til valp.

Men hadde du ringt oppdretter om du likte tispen? Bare for å høre hva slags hannhunder dem evt har i tankene?

Jeg har 1-2 hannhunder i tankene til Talli, men ettersom det fortsatt er to så ligger jeg ikke det ut. Jeg skal avgårde og hilse før jeg tar en avgjørelse. Tar kjøperene steget ut for å sjekke om det ikke er lagt ut på evt hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hart kontaktet folk jeg syns har interessange hunder og som jeg syns virker å ha en fornuftig avl tidligere for å høre om framtidsplaner. De fleste har det jo skisset opp hvilke forventninger de har til videre generasjoner i lang tid før tispen er ferdigvurdert om den egentlig kommer i avl også. Det vet man jo aldri.

Det er jo ikke noe vanskelig å se for seg hvilke prioriteringer en oppdretter har ut fra hva dem selv holder på med med egne hunder, og hva de har fokus på. De andre kikker jeg jo ikke på likevel.

Om hannhund plutselig får mange avkom etter seg så er det jo kanskje like greit å finne ut av det før man parrer framfor etter - kan jo ikke være behovet for å ha noe unikt som skal være årsak til hemmelighold. Det kommer jo engang ut uansett. Seriøse hannhuneiere lar jo heller ikke dyret fly på alt med 4 bein.

Jeg bryr meg iallefall lite om andre med kanskje dårligere tisper (uprøvd bruksmessig i mitt tilfelle da) kaster seg over en "motehund", det blir ikke interessangt av den grunn. Jeg syns jo det ser litt merkelig ut når oppdrettere som selv ikke driver med sport eller bruks utover utstilling plutselig skal lage brukshunder, særlig om den tidligere mest har vært umulig å se en rød tråd på. Noen virker jo ganske tilfeldige.

Så egentlig kommer det jo an på hvilket marked man er inne i og tenker å selge til og hva som er målgruppen. Enkelte grupper planlegger vel kjøp mer en andre, og i lengre tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde du ringt oppdretter om du likte tispen? Bare for å høre hva slags hannhunder dem evt har i tankene?

Jeg har 1-2 hannhunder i tankene til Talli, men ettersom det fortsatt er to så ligger jeg ikke det ut. Jeg skal avgårde og hilse før jeg tar en avgjørelse. Tar kjøperene steget ut for å sjekke om det ikke er lagt ut på evt hjemmeside?

Ja, det hadde jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at man ikke vil offentliggjøre hannhunden FØR man har paret fordi man ikke ønsker at alle andre skal bruke den hannen først liksom.

I de fleste tilfeller er det helt ok å kontakte oppdretter og så få oppgitt hvem hanne de har tenkt å bruke, men mange velger å ikke legge det ut på hjemmesider før tispen er paret.

Ja, det kan jeg jo skjønne. Men da er det jo greit å skrive det på hjemmesiden, altså at hvis man vil vite mer om hannhund kan man ta kontakt. For ofte står det jo 'Hannhund enda ikke bestemt' for eksempel, og det var mer det jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å grubler litt her. Jeg har antagelivis bestemt meg for hannhund til Talli, som ikke skal parres før 2009/2010.

Jeg bestemte meg for hannhund til Blaze nå 1år før parring, men var så uheldig at det dukket opp informasjon bare en liten mnd før hun skulle parres.

Men samtidig så vet jeg at jeg selv plukker hunder på grunnlag av kombinasjoner og tester til begge foreldre. Jeg velger meg ikke ut valper jeg kunne tenkt meg på grunnlag av en tispe, uansett hvor bra hun er alene.

Hva syns dere som kjøper? Er det bedre å vite slikt i god tid, altså gjerne 1år i forkant av parring? Samtidig er jo faren for bytte av hannhund større da mer informasjon kan dukke opp.

Jeg synes det er greit å vite, av den enkle grunn at det tross alt ER to foreldre, og det er ikke kun tispa som gir valpene gener liksom. Stort sett vil det vel være kombinasjonen av foreldredyr som gjør et evt valpekjøp interessant, ikke KUN moren, eller KUN faren.

Men i mitt tilfelle med det nyeste tilskuddet, var jeg jo helt forelsket i moren, og det var også hun som gjorde at begeret tippet over til akkurat den rasen. Faren var i det tilfellet litt mindre interessant. Men hadde det vist seg at jeg ikke likte faren, ville jeg nok ha vurdert kjøpet mer nøye. Nå hadde jo jeg møtt faren og visste litt om han, og jeg var jo også med under parringen. Hadde jeg fått et dårlig inntrykk av han, ville valpekjøpet nok blitt avventet. Men slike tilfeller hører kanskje med til sjeldenhetene?

Om oppdretteren har planer om kull på en tispe jeg er interessert i, men hvor den potensielle faren ikke står oppført på hjemmesiden, vil jeg ta kontakt og høre om planene. Hvis far ikke er bestemt, vil jeg spørre hva de ser etter hos en hannhund, både i kraft av å være seg selv og i kombinasjon med tispa. Et evt valpekjøp vil da bli vurdert etter svaret jeg får. Jeg var jo innom noen raser før jeg havnet på cairn og Aynï, og var i kontakt med flere oppdrettere. Noen hadde tisper som virket interessante, men hadde få tanker rundt hannhund som jeg kunne relatere meg til i alle fall. Andre hadde planene klare, og hannhund nøye valgt ut, og da blir det selvsagt mer interessant med en gang. Noen hadde dette på hjemmesidene, andre måtte jeg kontakte via mail for å få opplysninger.

Men jeg skjønner om oppdrettere vil holde hannhundvalget litt "skjult", og at det finnes forskjellige grunner til det. :) Det viktigste for min del, hvis jeg fx har falt for en tispe, er oppdretterens grunner for å velge hannhund; hva h*n legger vekt på osv. Noen ganger må man vel også bare stole på at oppdretter velger rett, hvis man på død og liv skal ha valp fra den spesielle tispa. Det er jo heller ikke alltid man har mulighet for å reise og møte hannen (jeg er i alle fall ikke typen til å reise til Finland bare for å møte en potensiell far til min potensielle valp), og alt man kan oppdrive av info er generelle helsestatuser (røntging, øyelysing osv), utstillingspremieringer, mentaltester osv., selv om i min perfekte verden ville jeg jo kjent både hannen og tispa best mulig før jeg kjøpte valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper valp av en kombinasjon, så begge foreldredyr - og deres stamtavler, søsken, halvsøsken osv teller med i bildet.

Jeg skjønner veldig godt at også andre vil vite hvem far er før de ønsker seg en valp. Men selv om jeg planlegger et kull i 2010, ser jeg ingen grunn til å legge det ut på hjemmesiden min enda. Folk som er interessert i en valp fra X'en trenger ikke at jeg oppdaterer siden om det, de kan spørre meg direkte om jeg vil ha kull på henne (og det har også noen gjort, og sagt de er interessert) - og om jeg har tenkt på hannhund.

Og tenkt på hannhund har jeg, konstant. Og jeg har vraket mange, av varierende årsaker. Jeg har foreløpig ikke funnet noen jeg er mer enn kanskje 75 prosent sikker på at jeg vil bruke. En oppdretter jeg kjenner måtte vrake en hannhund dagen før parring, da det kom fram en opplysning hun ikke var klar over. Hun hadde en reserve i bakhånd, og fikk parret tispa med den. Hun hadde veldig legitim grunn for å bytte hannhund på femøringen, men hvorfor må det fram på ei hjemmeside?

Jeg ser ingen grunn til å offentliggjøre hannhund før jeg vet parring er gjennomført - så jeg vet at det faktisk ble parring. Mulig jeg også vil vente til jeg på ultralyd ser valper, så slipper en å skuffe folk med ei tom tispe og en slipper ørten telefoner fra valpeinteresserte du ikke vet om du kan love noe til.

De som virkelig vil ha valp fra en bestemt tispe eller hannhund, eller hele kombinasjonen - de er gjerne så engasjert i rasen og i hundehold at de har mulighet og vilje til å ta en valp når den er tilgjengelig - selv om det kan bli på kort varsel. De vil trolig heller ikke bestemme seg for om de vil ha noe fra den kombinasjonen før valpene er født og blitt fem-seks uker - det som er bra på papiret må ikke være bra i virkeligheten.

Men, jeg har jo også en rase som ikke er så altfor vanskelig å få solgt, og jeg har en tispe fra linjer bernerfolk har hørt om og kan være interessert i, så mulig jeg hadde tenkt annerledes om det var en vanskelig solgt rase eller middelmådige linjer. (Hvorfor jeg nå skulle valgt å avle på middelmådige linjer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...