Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om minigris


Guest LeenaM

Recommended Posts

Hei. Jeg har veldig lyst på to minigriser å ha ute (altså, i en stall el.l., ikke inne). Tror ikke jeg får det, men har funnet to til omplassering. Men jeg har noen spørsmål. Kanskje litt rare, men om man ikke spør, får man ikke svar! :)

1) Kan man gå tur med minigris sånn som med hund? Altså, ta på halsbånd eller sele? Isåfall, er det sele/halsbånd som er beregnet på hund man kan bruke?

2) Hvor lenge lever en minigris?

3) Hvilket kraftfôr spiser minigriser? (regner med at de skal ha det) Og hvor masse?

4) Spiser de høy? (tror ikke det, men fint å være sikker)

5) Burde man kastrere/sterilisere?

Også kan de vel få epler og poteter og matrester :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har veldig lyst på to minigriser å ha ute (altså, i en stall el.l., ikke inne). Tror ikke jeg får det, men har funnet to til omplassering. Men jeg har noen spørsmål. Kanskje litt rare, men om man ikke spør, får man ikke svar! :)

1) Kan man gå tur med minigris sånn som med hund? Altså, ta på halsbånd eller sele? Isåfall, er det sele/halsbånd som er beregnet på hund man kan bruke?

2) Hvor lenge lever en minigris?

3) Hvilket kraftfôr spiser minigriser? (regner med at de skal ha det) Og hvor masse?

4) Spiser de høy? (tror ikke det, men fint å være sikker)

5) Burde man kastrere/sterilisere?

Også kan de vel få epler og poteter og matrester :wub:

Jeg tror kanskje jeg kan svare på spørsmålene dine.

1) Man kan selvsagt gå tur med en minigris, både med halsbånd og sele. Men det trengs selvsagt tilvenning, både til halsbånd/sele og det å gå tur i bånd. Minigriser går heller ikke så fort, så tålmodighet er en fin ting. Det finnes jo ikke eget griseutstyr, så du må nok velge blant hundeutstyr til grisen(e) og da er det bare å prøve seg frem. Det er veldig vanskelig å finne utstyr til grisen, men vanskelighetsgraden kommer litt an på størrelsen og.

2) Hvor lenge en minigris lever er litt diskutert føler jeg. Noen sier 10-15 år, andre sier 15-20 år og jeg har også hørt alt fra 15-30 år.

3) Matdiskusjoner er det myyye av når det kommer til minigris. Jeg vet det er noen på østlandet som lager sekker beregnet på minigriser, men ellers tror jeg ikke det finnes noe kraftfôr til gris annet enn til slaktergriser.

4) Ja, minigriser spiser høy og det anbefales og gi minigrisen høy.

5) Her også er det mange diskusjoner. Nå vet jeg ikke helt hva folk velger å gjøre med minigriser de har ute/i stall, men skal du ha råne anbefales det på det sterkeste og kastrere de. De aller fleste oppdretterne selger grisungene ferdig kastrerte, hvis ikke lønner det seg å gjøre det så fort grisene er i hus. Når det kommer til purker så er det noen som steriliserer, men de aller aller fleste bruker p-sprøyte. Få gjør ingenting.

Nå kommer det jo litt an på om du velger grisunger eller griser til omplassering og selvsagt hvilket kjønn det er. Det sier seg jo selv egentlig. Også kommer det an på størrelsen om kastrering/sterilisering lar seg gjøre.

EDIT: Ang mat. Griser spiser gjerne absolutt alt de kommer over, og de stopper ikke å spise selv om de har fått nok. En regel er at det som er sunt for et menneske er sunt for en gris. En gris skal ha et sunt og variert kosthold, men de trenger nødvendigvis ikke så store mengder. Griser blir veldig fort feite, noe som som selvsagt ikke er bra. Det er og veldig, veldig vanskelig å slanke en gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Takk for link. Denne skal jeg lese i gjennom :)

SD: Tusen takk for gode svar!

1) Ja, å vende de til båndet er en selfølge - ihvertfall for meg =)

2) Da blir det vel omkring 15-20 år, da, tenker jeg :wub:

3) Jeg trodde de skulle ha kraftfôr, jeg. Men på linken Anette kom med, står det at man ikke skal gi det, så..

4) Skal de ha fri tilgang på høy sånn som kaniner? Hvis ikke, hvor mye er anbefalt?

5) De to jeg så på hadde jente og gutte navn, så regner med at ihvertfall den ene er kastrert/sterilisert. Har nok lyst til å kastrere/sterilisere, tenker jeg. Hvis jeg noen gang får lov til å få meg minigris, da.

Det var fint å vite at det som er sunt for mennesker er sunt for grisen. Da vet jeg jo hva jeg skal gi. Noen som vet om det går an å tørke grønt og brød og lage en blanding, så jeg evnt kan ha det stående (brød mugner vel, men før den tid)? Og hvor masse kan de få?

(andre kan også svare på det jeg har spurt om nå) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noen griseoppdrettere anbefalt å ha fri tilgang til høy ja. Men det lønner seg å søke litt rundt og snakke med forskjellige griseeiere og griseforum. Det er mye å sette seg inn i, en gris krever ganske mye. Og dessverre er det mange griser til omplassering nettopp fordi det ble for krevende. Det er ikke det samme som å ha hund, som mange tror. Det er heller ikke like mye håndtfast informasjon, spesielt ikke her i Norge da gris som kjæledyr er reletivt nytt. Forhør deg også med flere og ikke bare hør på hva en griseeier/oppdretter sier.

Og spør de du skal kjøpe minigris av mange spørsmål, gjerne alt det du lurer på ang minigris og evt den/de minigrisene du skal kjøpe av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griser spiser høy, men de liker også veldig veldig godt surfôr! (Silo) Minigriser trenger generelt ikke kraftfôr, da det jo er beregnet på griser som vokser og legger på seg mye, eller som yter mye i forhold til avl og slikt.

Minigriser og griser generelt er svært intelligente, noen mener også at de er mer intelligente enn hunder(blant annet jeg mener det), og relativt lette å trene om du går inn for det, men ikke heelt det samme som hunder.

Ang hvor mye fôr de skal ha, så må du vel nesten bare tilpasse og se. Det kommer an på vekten på grisen, om det er råne eller purke, hvor gammel den er osv. Dette finnes det sikkert info på på internett, men ikke gjør som på det forrige stedet jeg bodde, der fikk grisene alle matrester, + en god del hestekraftfôr, + høy, og de var så overvektige at purka kunne ikke bedøves for å klippe klauvene, hun var så sint at hun måtte bedøves om det skulle gjøres, men så feit at hun ville dø om hun ble bedøvet. Problemet da var at tærne vokste seg for lange, og da gikk hun mindre, og ble enda feitere, og enda sintere. Hadde det ikke godt.

Går du mye tur med grisene, og de har godt med plass å bevege seg på ellers, så behøver du sjelden å få trimmet klauvene deres.(heter det klauver på gris? tær? labber? negler?) Men bør følges opp av dyrlege eller annen egnet person sånn iblant.

Kjente en minigris i haugesund som kunne gå slalom mellom beina, sitte pent, gi labb, rulle rundt, spille død, og andre triks, hun var kjempesøt. Hun 'jobba' i en dyrebutikk som maskot, var sjefen der som eide henne. :wub: Så de er glupe!

Vet ikke om du fikk noe særlig nyttig ut av dette innlegget, men jeg håper det. Lykke til med grisekjøp iallefall! Og, jeg tror jeg ville brukt sele på dem, griser har lett for å smette ut av halsbånd om de vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ang hvor mye fôr de skal ha, så må du vel nesten bare tilpasse og se. Det kommer an på vekten på grisen, om det er råne eller purke, hvor gammel den er osv. Dette finnes det sikkert info på på internett, men ikke gjør som på det forrige stedet jeg bodde, der fikk grisene alle matrester, + en god del hestekraftfôr, + høy, og de var så overvektige at purka kunne ikke bedøves for å klippe klauvene, hun var så sint at hun måtte bedøves om det skulle gjøres, men så feit at hun ville dø om hun ble bedøvet. Problemet da var at tærne vokste seg for lange, og da gikk hun mindre, og ble enda feitere, og enda sintere. Hadde det ikke godt.

Går du mye tur med grisene, og de har godt med plass å bevege seg på ellers, så behøver du sjelden å få trimmet klauvene deres.(heter det klauver på gris? tær? labber? negler?) Men bør følges opp av dyrlege eller annen egnet person sånn iblant.

Et veldig viktig poeng!

*klipp* Og, jeg tror jeg ville brukt sele på dem, griser har lett for å smette ut av halsbånd om de vil. :wub:

Forsåvidt veldig enig i det, og tror de fleste bruker det. Men jeg hadde en vond opplevelse med grisen og sele og det var at hun fikk sånn gnagsår av de. Så vi bruker bare halsbånd (men må passe på sånn at hun ikke smetter utav) og så går hun for det meste løs på tur. Men vi er på utkikk etter en sele hun kan bruke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, begge to ! :wub: Da mangler jeg bare det ene spørsmålet:

Noen som vet om det går an å tørke grønt og brød og lage en blanding, så jeg evnt kan ha det stående (brød mugner vel, men før den tid)? Og hvor masse kan de få?

også skal jeg se på griseforum. Men kan også få flere svar, altså. Var ikke det jeg mente! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så kan jeg altfor lite om kost og ernærning. Så jeg vet ikke hvordan det blir med næringsstoffene om man tørker grønt? Jeg vet at enkelte grønnsaker skal helst ikke kokes/stekes for da forsvinner næringsstoffene. En ting til jeg kom på; en gris skal også ha mye fiber pga at de lett får magesår og pga av avføring selvsagt. Hvor mye mat grisen skal ha må tilpasses hvert enkelt individ. Noe Roya87 gikk mer innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg mener å gi dette + friskt grønt altså. Men om morgenen, f.eks. Hvis jeg ikke har noe der de bor, da. Så må de jo få litt mat. Og hvis jeg glemmer å ta med ned noe. Jeg har veldig dårlig tid om morgenen.

Om jeg skal få meg minigris (tror ikke at jeg får det, men vil kunne litt om de før jeg evnt får det...), så må de bo i hagen. Der har vi et utehus. Da tenkte jeg å kaste ut det som er der (moahahaha) og la de få bo der med en inngjerding rundt. Ettersom de skal ha høy, så kan jeg bare hente høy til kaninene nede der, istedenfor å kjøpe sånn mindre pakker :wub:

Det jeg har tenkt til da, ang fôret. Er å kanskje bare gi dem halvparten (eller noe) av utehuset, også ha høy og grønnsaker osv (og evnt tørkede grønnsaker + brød om det er ok å gi dem) i innerste del. Er jeg smart eller er jeg smart?? Neida :rolleyes:

Men kan de grave seg ut i innhegning? For da må jeg jo legge netting under bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, vel. Først og fremst, skal du ha dyr så må du faktisk ta deg tid til de. Spesielt å gi de de mat, og spesielt gi griser mat. Har du dårlig tid og glemmer det, så jaja da må du nesten bare ta deg tid til å hente det.

Hvis du skal ha minigris ute, så må de jo ha et utehus som stenger ut sol, vind og regn. Om vinteren skal de ha varmelampe.

Jeg tror heller ikke det er en så smart idè å la de ha fri tilgang til mat. Du som eier må kanskje heller begrense matinntaket deres, og du må for all del ta deg tid til de. Det gjelder både fôring, stell (f.eks klover), rengjøring, veterinær (vaksiner er veldig viktig) oppdragelse, ettersyn osv. Du kan ikke velge den lette løsningen ved å ha halve delen av uthuset full av mat, dette spiser de opp på null komma niks. Griser mangler den delen i hjernen som sier når de er mett, så de spiser hele tiden om de har mulighet. Samt at de spiser mye gress og det som er å funne rundt om. De får og noe næring gjennom å grave i jorda. Så om sommeren kan de ha behov for mindre mat enn vinteren. Dette er veldig individuelt, og det er du som må følge med på dette. Griser blir lett overvektige, noe som går utover de tynne beina deres, levealder og helsa generelt. En tykk gris er vanskelig å slanke.

En gris krever så enormt mye synes jeg, mye, mye, mye mer enn en hund eller kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tid til grisen. Jeg har kjempe masse tid etter skolen. Men før skolen har jeg ikke så mye tid. Det er vel vanlig?

Og jeg mente jo selfølgelig å stenge av der fôret evnt skal stå. Mente jo ikke at de bare kunne få gå dit når de ville :) Det går så masse timer med data, som jeg heller kunne ha brukt på grisene, så :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg har jo tid til grisen. Jeg har kjempe masse tid etter skolen. Men før skolen har jeg ikke så mye tid. Det er vel vanlig?

Og jeg mente jo selfølgelig å stenge av der fôret evnt skal stå. Mente jo ikke at de bare kunne få gå dit når de ville :P Det går så masse timer med data, som jeg heller kunne ha brukt på grisene, så :P

Men har ikke du nesten nettopp fått Eira da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden og hva en forer kan variere med årstidene, men hovedsakelig rå grønsaker. F.eks om sommeren spiser de kanskje gress og røtter ute, og da trenger de ikke så mye mat utenom som ellers. Du vil jo også se på magen hvor om den er for stor eller for liten, det gir deg en pekepinn på hvor mye mat du burde gi den. Kraftfor kan bli litt sterkt for magen, dessuten så vokser de fortere så du kan heller gi vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Guest LeenaM

Har ikke sett svarene før nå, jeg... :whistle:

Men har ikke du nesten nettopp fått Eira da? :)

Har ikke hatt Eira så lenge nei, men hun er ikke bare min. Det er mest moren min som går tur med hun, og faren min som lærer henne mest triks og slikt. Men selvsagt trener og leker jeg også med hun. Har god tid til et eller to dyr til.

Takk for svar! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først,en viktig ting.:Ikke alle minigriser blir MINI som voksne :) Jeg har bare kjent en, men han veide nok ca70 kilo som voksen og han var ikke feit. Størrelse omtrent som en stor bernersennen,bare lengre.Han bodde inne med fri tilgang til ute område,egen seng og eget rom,men var mest i stua sammen med folk.Hatet å være alene og åpnet alle dører hvis man ikke passet på.Hadde solid matforsvar og likte ikke fremmede. Levde nesten 12år og tomrommet ble stort men livet til eierne mye lettere når han døde.Herlige store lille Oskar som elsket peppermynte pastiller ;) Tenk deg godt om før du skaffer deg minigris,mye mer jobb enn med hund var mitt inntrykk.Og hvordan omplassere noe så stort og hissig hvis man går lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...