Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt akvarium

mixmaster

Recommended Posts

Jeg har endelig fått/kjøpt meg akvarium! :)

Har kjøpt utstyr selv, bortsett fra grotten som jeg fikk i

gave. *Stolt*

Akvariumet er ca 63 l.

Jeg har ordnet akvariumet med 1 plante (venter på den andre).

En grotte til fiskene.

Stein/sand.

Og rota holder jeg på og koke nå

og varmekolbe og pumpe selvfølgelig.

Pumpa har gått helt siden høstferien, og i går var vi og kjøpte fisker.

Jeg kjøpte:

-1 algespiser (ancistrus)

-2 røde hannguppyer

-3 pansermaller

Har lyst og kjøpe en dame til guppy hannene, men de hadde ikke i dyrebutikken,

så det får bli neste gang.

Bilder kommer snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Så bra! :D Men hvis du skal kjøpe en hunn guppy, så ville jeg anbefalt deg og kjøpe flere enn bare en!

Hannene er veldig inpåslitene og "jager" hunnene hele tiden, så hvis de har to hunner vær, så får hunnene litt tid til og slappe av :D Jeg har hørt at det ofte blir så stressende for hunnene at de dør..

Og husk at du må oppdatere ofte med BILDER! :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har det skjedd mye siden jeg skrev i dette emnet sist;

-Jeg har fjernet rota p.g.a. at fiskene mine ble syke av det (Algespiseren døde)

- Jeg har fått 3 nye planter.

- jeg har fått 6 nye fisker (Regnbuemollyer, en gulmolly og en ny guppy).

Jeg prøver og ta bilder men de blir litt uklar, men de kommer! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rot hadde du? Røtter du har kjøpt til bruk i akvarium er det nok ikke noe galt med, og maller er helt avhengig av røtter å gnage på for fordøyelsen. Du bør kanskje heller sjekke vannverdiene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rot hadde du? Røtter du har kjøpt til bruk i akvarium er det nok ikke noe galt med, og maller er helt avhengig av røtter å gnage på for fordøyelsen. Du bør kanskje heller sjekke vannverdiene dine?

Nei for med en gang jeg tok ut rota så ble fiskene mye friskere og

de ble veldig livlige etter det.

Nå er fiskene mine smellfete, fordi lillebroren min har gitt dem mat (tror jeg)

når jeg har vært på besøk. Så det jeg lurer på er; kan fiskene bli

rundere på noen timer på grunn av at de har fått for mye mat, eller

er fiskene gravide (Det er bare 2-3 stykker av samme sort/rase)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for med en gang jeg tok ut rota så ble fiskene mye friskere og

de ble veldig livlige etter det.

Nå er fiskene mine smellfete, fordi lillebroren min har gitt dem mat (tror jeg)

når jeg har vært på besøk. Så det jeg lurer på er; kan fiskene bli

rundere på noen timer på grunn av at de har fått for mye mat, eller

er fiskene gravide (Det er bare 2-3 stykker av samme sort/rase)?

Tror nok heller ikke det er noe galt med rota de dersom det er en mangrove eller redmoore. Ville nok så absolutt ha sjekket vannverdien for en så rask oppsvulmning av buken var være tegn på forgiftning.

Hvis både du og broren din er flittige forere tror jeg nok det er årsaken til både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller ikke det er noe galt med rota de dersom det er en mangrove eller redmoore. Ville nok så absolutt ha sjekket vannverdien for en så rask oppsvulmning av buken var være tegn på forgiftning.

Hvis både du og broren din er flittige forere tror jeg nok det er årsaken til både det ene og det andre.

Hvis det med buken er på grunn av forgiftning i vannet, hvorfor skjedde ikke dette for

4 uker siden?

Det er første gang broren min har gidd mat til han, og han pleier og si til

meg at jeg gir for lite mat til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det med buken er på grunn av forgiftning i vannet, hvorfor skjedde ikke dette for

4 uker siden?

Det er første gang broren min har gidd mat til han, og han pleier og si til

meg at jeg gir for lite mat til dem.

Fordi en slik forgiftning kan komme "snikende". Nitritten har en oppblomstring over tid som til slutt når en topp som kan knekke fisken. Forgiftninger får fiskens innvoller til å svulme opp og slikt kan ta litt tid.

Passe foring er 1-2 munnfuller mat per fisk 1-2 ganger om dagen, alternativt ei LITA klype annenhver dag. Overforing er den hyppigste årsaken til fiskedød og forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg har sett 3 små snegler på de nye plantene jeg har fått.

Er det bra eller dårlig?

Snegler som kommer med planter spiser opp plantene. Snegler du selv har valgt ut ordner i bunnen av akvariet eller spiser alger, f.eks. eplesnegler. Hvis du ikke har sett sneglene før, er det nok egg som har sittet på plantene du har kjøpt. For å få dem vekk kan du sette en flat stein i bunnen, med noe frukt/mat. Da kommer sneglene oppå steinen, og du kan løfte de ut. Du kan også pirke dem av plantene, men de har sikkert lagt egg der. Forresten vil jeg anbefale www.akvaforum.no , den siden er veldig flink til å beskrive fiskearter osv. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler som kommer med planter spiser opp plantene. Snegler du selv har valgt ut ordner i bunnen av akvariet eller spiser alger, f.eks. eplesnegler. Hvis du ikke har sett sneglene før, er det nok egg som har sittet på plantene du har kjøpt. For å få dem vekk kan du sette en flat stein i bunnen, med noe frukt/mat. Da kommer sneglene oppå steinen, og du kan løfte de ut. Du kan også pirke dem av plantene, men de har sikkert lagt egg der. Forresten vil jeg anbefale www.akvaforum.no , den siden er veldig flink til å beskrive fiskearter osv. :whistle:

Ok, takk! :)

Akvaforum er jeg medlem i fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...