Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt akvarium


mixmaster

Recommended Posts

Jeg har endelig fått/kjøpt meg akvarium! :)

Har kjøpt utstyr selv, bortsett fra grotten som jeg fikk i

gave. *Stolt*

Akvariumet er ca 63 l.

Jeg har ordnet akvariumet med 1 plante (venter på den andre).

En grotte til fiskene.

Stein/sand.

Og rota holder jeg på og koke nå

og varmekolbe og pumpe selvfølgelig.

Pumpa har gått helt siden høstferien, og i går var vi og kjøpte fisker.

Jeg kjøpte:

-1 algespiser (ancistrus)

-2 røde hannguppyer

-3 pansermaller

Har lyst og kjøpe en dame til guppy hannene, men de hadde ikke i dyrebutikken,

så det får bli neste gang.

Bilder kommer snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Så bra! :D Men hvis du skal kjøpe en hunn guppy, så ville jeg anbefalt deg og kjøpe flere enn bare en!

Hannene er veldig inpåslitene og "jager" hunnene hele tiden, så hvis de har to hunner vær, så får hunnene litt tid til og slappe av :D Jeg har hørt at det ofte blir så stressende for hunnene at de dør..

Og husk at du må oppdatere ofte med BILDER! :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har det skjedd mye siden jeg skrev i dette emnet sist;

-Jeg har fjernet rota p.g.a. at fiskene mine ble syke av det (Algespiseren døde)

- Jeg har fått 3 nye planter.

- jeg har fått 6 nye fisker (Regnbuemollyer, en gulmolly og en ny guppy).

Jeg prøver og ta bilder men de blir litt uklar, men de kommer! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rot hadde du? Røtter du har kjøpt til bruk i akvarium er det nok ikke noe galt med, og maller er helt avhengig av røtter å gnage på for fordøyelsen. Du bør kanskje heller sjekke vannverdiene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rot hadde du? Røtter du har kjøpt til bruk i akvarium er det nok ikke noe galt med, og maller er helt avhengig av røtter å gnage på for fordøyelsen. Du bør kanskje heller sjekke vannverdiene dine?

Nei for med en gang jeg tok ut rota så ble fiskene mye friskere og

de ble veldig livlige etter det.

Nå er fiskene mine smellfete, fordi lillebroren min har gitt dem mat (tror jeg)

når jeg har vært på besøk. Så det jeg lurer på er; kan fiskene bli

rundere på noen timer på grunn av at de har fått for mye mat, eller

er fiskene gravide (Det er bare 2-3 stykker av samme sort/rase)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for med en gang jeg tok ut rota så ble fiskene mye friskere og

de ble veldig livlige etter det.

Nå er fiskene mine smellfete, fordi lillebroren min har gitt dem mat (tror jeg)

når jeg har vært på besøk. Så det jeg lurer på er; kan fiskene bli

rundere på noen timer på grunn av at de har fått for mye mat, eller

er fiskene gravide (Det er bare 2-3 stykker av samme sort/rase)?

Tror nok heller ikke det er noe galt med rota de dersom det er en mangrove eller redmoore. Ville nok så absolutt ha sjekket vannverdien for en så rask oppsvulmning av buken var være tegn på forgiftning.

Hvis både du og broren din er flittige forere tror jeg nok det er årsaken til både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller ikke det er noe galt med rota de dersom det er en mangrove eller redmoore. Ville nok så absolutt ha sjekket vannverdien for en så rask oppsvulmning av buken var være tegn på forgiftning.

Hvis både du og broren din er flittige forere tror jeg nok det er årsaken til både det ene og det andre.

Hvis det med buken er på grunn av forgiftning i vannet, hvorfor skjedde ikke dette for

4 uker siden?

Det er første gang broren min har gidd mat til han, og han pleier og si til

meg at jeg gir for lite mat til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det med buken er på grunn av forgiftning i vannet, hvorfor skjedde ikke dette for

4 uker siden?

Det er første gang broren min har gidd mat til han, og han pleier og si til

meg at jeg gir for lite mat til dem.

Fordi en slik forgiftning kan komme "snikende". Nitritten har en oppblomstring over tid som til slutt når en topp som kan knekke fisken. Forgiftninger får fiskens innvoller til å svulme opp og slikt kan ta litt tid.

Passe foring er 1-2 munnfuller mat per fisk 1-2 ganger om dagen, alternativt ei LITA klype annenhver dag. Overforing er den hyppigste årsaken til fiskedød og forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har sett 3 små snegler på de nye plantene jeg har fått.

Er det bra eller dårlig?

Snegler som kommer med planter spiser opp plantene. Snegler du selv har valgt ut ordner i bunnen av akvariet eller spiser alger, f.eks. eplesnegler. Hvis du ikke har sett sneglene før, er det nok egg som har sittet på plantene du har kjøpt. For å få dem vekk kan du sette en flat stein i bunnen, med noe frukt/mat. Da kommer sneglene oppå steinen, og du kan løfte de ut. Du kan også pirke dem av plantene, men de har sikkert lagt egg der. Forresten vil jeg anbefale www.akvaforum.no , den siden er veldig flink til å beskrive fiskearter osv. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler som kommer med planter spiser opp plantene. Snegler du selv har valgt ut ordner i bunnen av akvariet eller spiser alger, f.eks. eplesnegler. Hvis du ikke har sett sneglene før, er det nok egg som har sittet på plantene du har kjøpt. For å få dem vekk kan du sette en flat stein i bunnen, med noe frukt/mat. Da kommer sneglene oppå steinen, og du kan løfte de ut. Du kan også pirke dem av plantene, men de har sikkert lagt egg der. Forresten vil jeg anbefale www.akvaforum.no , den siden er veldig flink til å beskrive fiskearter osv. :whistle:

Ok, takk! :)

Akvaforum er jeg medlem i fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...