Gå til innhold
Hundesonen.no

American Akita


Linda Kristin
 Share

Recommended Posts

Vet ikke riktig om det er riktig sted å legge tråden, men jeg prøver.

Allerede nå begynner vi å planlegge vår neste hund. Er ikke snakk om at vi skal kjøpe den før Cesar er to år, men den som har god tid kan lære seg masse..hehe :)

Lurer på om det er andre AA eiere der ute som vil dele bilder og litt om sine yndlinger??

Jeg leser alle sider jeg kommer over og har kontaktet et par oppdrettere for å forhøre meg litt. Vet at et par år er langt frem i tid, men vil ha en god dialog med oppdretter før vi bestemmer oss for hvor vi kjøper.

Er en ting jeg lurer på da. Er det stor forskjell på tispe og hannhund på AA??

Mvh Linda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste venninnen min har AA, utrolig flotte hunder, men trenger en eier som er konsekvent og som kan litt hund, ikke alle som anbefaler en AA som førstegangs hund.

Her er siden til Turbo: http://www.renatea.com/turbo.htm (mye bilder av Turbo i bloggen min også siden vi går sammen nesten hver dag: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Trulte )

Også må jeg reklamere for valpene til Turbo som kommer om under en uke: http://www.renatea.com/valp.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link til flott side.

Skjønner at man ikke annbefaler de til førstegangseiere og vi regnes kanskje som dette, men innen to år har vi fått en god del erfaring med Cesar og en JRT er jo ikke den letteste hunden når det kommer til krav selvom han er mye mindre enn en Akita.

Tror at godt forarbeid og at man lærer seg masse om rasen og kontakter oppdrettere før kjøp går en lang vei.

På en side skjønner jeg hva du sier, men på en annen side har kanskje ikke folk råd eller plass til å gå igjennom en del raser på vei til Akita.

Vår begynnerhund er Cesar og jeg håper vi lærer masse av han. Gullgutten :)

Kanskje litt klønete formulert av meg, men mener ikke noe vondt med det altså.. :)

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi driver oppdrett av rasen og har pr i dag 8 stk i vårt eie. 2 hanner og 6 tisper. Flotte og sterke hunder som trenger konsekvent trening i oppveksten. De er veldig lettlærte så lenge man som eier vet å trykke på de rette knappene. I utgangspunktet da ingen førstegangshund da jeg synes man behøver litt i baggasjen for å trene og håndtere de riktig. Det er himmelstore forskjeller på en godt trent/sosislisert/miljøtrent Am.Akita kontra det motsatte. Ellers kunne jeg skrevet side opp og ned om rasen, du får heller spørre om du lurer på noe spesiellt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Jeg kjøpte meg Am.Akita - tispe, som første hund for snart 5 år siden. Jeg var da 22år gammel og hadde skikkelig uflaks. Jeg trodde ikke at forsikring var viktig, men de 2 første årene sleit hun korsbånd og blei plaga med øynene. Etter mange operasjoner og ca 70 000kr fattigere, er hun helt fantastisk!:) jeg angrer overhode ikke på tid og penger som er brukt. Jeg er bare glad at jeg ikke hørte på alle rundt meg om å ta den "enkle løsningen" med å avlive henne. anbefaler at man setter seg inn mest mulig hvordan am.akita er. F.eks: dem skal verne om "flokken" - ekstremt, sjalusi, høy aggresjon for samme kjønn, høyt jaktinnstinkt - AA går inn for å drepe, under trening kan dem fort miste lysten og vil gjøre andre ting. Tren ofte i tidlig alder og vær bestemt. Min niese på 8år går ofte tur med henne, uten problemer. Hun elsker unger. AA er store hunder, jeg mener det er en like god familiehund som andre hunder. Lojal og den beste venn jeg har. Hvist du lurer på noe, gjerne spørr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...