Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg anbefale?


Inustaff

Recommended Posts

Ja altså.En bekjent vil ha hund,og har vel egentlig alltid villet ha det.

Om det er som med en tante som bare tenker på det i 15 år uten å ta skrittet er ikke helt sikkert.hehe!

Mailen kom ihvertfall..masse rare spørsmål..og det jeg fikk utav det var altså..:

-Vil ha en hund som tilpasser seg lett i forhold til aktivitet,men som ikke krever over en time tur til dagen.(pga sykdom)

-Vil ha en som ikke gneldrer mye/er kjent for å bruke stemmen.

-Bor i blokkleilighet på ca 60 kvm,har liten terasse.Må derfor ha en grei size.

-Har en kjæreste som jogger mye,og vil ha en leken hund som kan tulles med og som kan være med på joggingen.

-Vet at jeg har kineser,men vil nok vite om andre raser i "den duren"..kanskje litt større?

-Er av og til små lat og ønsker en hund som kan ha late dager også.

-Vil ha en selskapshund/turhund.Dvs skal ikke brukes til noe.

-Kommer til å ha hunden med seg på mye sosialt.

-Er kjent med hunder i alle størrelser,men har aldri hatt hund selv.

-Skal kanskje ha et lengre utenlandsopphold på 2-4 år,hvis sykdom bedres.

Dette må tas med i betraktning for hunden skal være med.

Motiv for å ha hund:lengsel etter hundeselskap,grunn for å stå opp,ha ansvar,komme seg mer ut.

Så folkens..Jeg vet ikke...

Tenker bare kineser jeg..så enkelt.heh..

Best om noen som har bedre fantasi kommer inn her! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten spaniel - cocker eller amerikansk cocker, eller evt. en Field spaniel hvis de vil ha noe litt "merkverdig"...

Det er det jeg pleier å foreslå (evt. også en eng. springer -hvis de vil ha noe større).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Italiensk Mynde- En artig liten piperenser, liten hund, men mye personlighet. En frisk og kvikk rase som jeg oppfatter som meget sosial. Av myndene tror jeg det må være den enkleste rasen. Jeg har vært borti ett par av dem og jeg ler ihvertfall bare jeg ser en sånn pipestilk, jeg, så humørspredere er de absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk Mynde- En artig liten piperenser, liten hund, men mye personlighet. En frisk og kvikk rase som jeg oppfatter som meget sosial. Av myndene tror jeg det må være den enkleste rasen. Jeg har vært borti ett par av dem og jeg ler ihvertfall bare jeg ser en sånn pipestilk, jeg, så humørspredere er de absolutt.

vil ikke selv påstå dette er den enkleste av myndene altså! Nå har jeg kanskje vært borti spesielle eksemplarer da

Men de kan være noen skikkelig bråkbøtter til tider, utrolig mye lyd som kan komme ut av noe så lite, de kan være litt trege med og få renslige ( pga liten blære) og de liker ikke og bli kald på føttene så det kan innebære litt tissing og sånn inne på de aller kaldeste dagene..

Men de er selvsagt noen utrolige humørspredere altså :) sjarmerende til tusen! Har selv eid en liten en av disse, som da har bodde de siste årene hos mine foreldre ...

Hun ble desverre avlivet for noen uker siden :rolleyes2: , men min mor sier i dag, at det er kjedelig hjemme hos dem nå, ingen som uler, bjeffer og lager liv i flokken. Men henne i hus var det altid noe som skjedde, hun fant på så mye rart. Så ble natt og dag i forskjell når hun ble borte.. Så er jammen meg MYE hund i veldig tynn liten kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..takk for svar :rolleyes2:

De rasene jeg tenker på til henne er:

Whippet... thanks to sissi!

Men er whippet en rolig hund som kan ha late dager?

Stikker de av om de er løse?

Boston terrier..?

Mops?

Cairn ?

Japansk Spisshund eller Volpino?? Noen her som har lysst å dele?

Men jeg kjenner ikke til disse små spisshundene eller små hunder generelt egentlig....?

Kan noen fortelle om de kan passe inn til "kanditaten"?

Pelsstell er nok noe som må læres...og det skal være lite til moderat krevende.

Altså så kan feks sheltie bli litt mye pels...

Tenker også på Basset Hound faktisk..men denne er ikke akkurat joggehund..

Vet ikke om det veier tungt med jogging..tror hunden blir mer hennes enn hans turkamerat..

Er basset en krevende hund med mye drifter,eller er det en grei smålat selskapshund?

Så tenker jeg nok at pudler og krøller er UT.hehe...selv om de sikkert er morsomme.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..takk for svar :rolleyes2:

De rasene jeg tenker på til henne er:

Whippet... thanks to sissi!

Men er whippet en rolig hund som kan ha late dager?

Stikker de av om de er løse?

Disse passer iallefall vedlig godt til min hverdag for tiden, jeg har 2 småbarn og det gjør at jeg desverre ikke alltid har like mye tid til hundene hver dag. Så noen late dager blir det fort her nå.. ikke vært noe problem. Late dager sover man eller tripper rolig rundt.. guttungen inviterer ofte doffen med en lek med tennisball i stuen , men så snart leken er over er det helt rolig igjen.. Jeg tror mine er litt late jeg da.. merker knapt jeg har hund i hus.

Men ute er dem full av fart og meget aktive, så er som natt og dag liksom.. er jo dette som er så fint, finn et jorde og slippe dem på og de langer ut i full fart, fin mosjon for dem og fryd og se på for oss :)

Ikke hatt noe problem med at Doffen stikker av sånn uten videre, holder seg altid i nærheten.. fått inntrykket av rasen generelt holder seg tett til eierene også på tur. Men møter man på en katt eller hare.. kan de fort bli døve. Men stort sett er ikke dette noe problem for oss iallefall..

Men nå kan jeg jo bare snakke på bakgrunn av egen erfaring da, men har intrykk at doffen er veldig gjennomsnittlig whippet.. Oppdretteren hans har flere hunder, og den gang når jeg var der så skulle man ikke trodd det var flere hunder i hus, for det er stille og rolig og alle ligger på sine plasser og sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer?? Eller cocker eller field til en dame som ikke skal bruke hunden til noe, annet enn kanskje noen joggeturer sammen med typen? Nei, et sånt liv fortjener de virkelig ikke; de krever mye mer enn å bare være familiehunder med en joggetur i uka - alle disse tre typene spaniel! Disse rasene krever også mye pelsstell, spesielt i forhold til en nakenhund liksom! :rolleyes2: Ville heller satset på noe annet; gjerne også endel mindre enn cocker. Tenkte litt på cairn, men er redd det kanskje blir litt for kjedelig i lengden, men det kommer jo veldig an på linjene selvsagt (også med tanke på lyd), og hva det egentlig vil innebære med "joggeturer av og til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så jogger kjæresten mye,men at hunden blir med på hver tur er nok ikke sikkert.Den har hvertfall mulighet om den er en hundetype som kan henge med..Det var nok det hun mente.

Selv jogger hun ikke,og går nok ikke mer enn en time til dagen selv...

Tror heller ikke spaniels passer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh..Smart du!

Eurasier hadde jeg faktisk ikke tenkt på i denne sammenhengen.Det er en rase jeg selv liker svært godt,og tror den har mye gode egenskaper som passer til hennes liv.

Det er ikke nevnt størrelse fra hennes side,men jeg vet at en for stor hund ikke passer henne.

Så jeg "bestemte" at liten til middels var best.

Men Eurasier skal jeg virkelig be henne kikke på..

Lurer på om du traff blink...Vet at den rasen vil falle i smak,etter hva jeg har lest om den,og møtt av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier tilpasser seg godt til aktivitetsnivå, mine kan være aktive en dag med meg, og ha late dager de dagene jeg har migrene. Blir ikke masete om det er rolig en dag. Bjeffer lite eller ingenting - passer fint for oss som bor i blokk. Eldste på 2 år jogger jeg med, og det liker han godt. (minste er for liten å jogge med enda) Absolutt en rase som kan vurderes tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..takk for svar :rolleyes2:

De rasene jeg tenker på til henne er:

Whippet... thanks to sissi!

Men er whippet en rolig hund som kan ha late dager?

Stikker de av om de er løse?

Boston terrier..?

Mops?

Cairn ?

Japansk Spisshund eller Volpino?? Noen her som har lysst å dele?

Men jeg kjenner ikke til disse små spisshundene eller små hunder generelt egentlig....?

Kan noen fortelle om de kan passe inn til "kanditaten"?

Pelsstell er nok noe som må læres...og det skal være lite til moderat krevende.

Altså så kan feks sheltie bli litt mye pels...

Tenker også på Basset Hound faktisk..men denne er ikke akkurat joggehund..

Vet ikke om det veier tungt med jogging..tror hunden blir mer hennes enn hans turkamerat..

Er basset en krevende hund med mye drifter,eller er det en grei smålat selskapshund?

Så tenker jeg nok at pudler og krøller er UT.hehe...selv om de sikkert er morsomme.. :)

Lite tips, Basset er en jakthund og vil nok gjerne brukes til noe.... litt hvertfall :rolleyes: Ingen god joggerase, med sine veldig korte bein heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var derfor jeg slo den fra meg..syns bare den ser så lat og moderat ut.men la vel til at den kanskje trengte brukes..Så den er uaktuell.Er nok min egen smak,i utseende som spilte inn der..MEN det er jo ikke jeg som skal ha..så best jeg holder mine egne smaker utenfor..hehehhe..

Har nevnt eurasier jeg,sammen med whippet,boston og kineser.

Tror det er dem som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mops? Finnes jo de uten stamtavle på finn.no. '(tenker de er billigere uten)

Ekte "mammadalter" Elsker kos, tur og late dager.. Gjør som "mammaen" gjør.. :lol:

(ikke det at de er så glad i jogging da) sånn generelt)

Ellers tror jeg kineser og boston er gode forslag :D

Og Eurasier hvis hun vil ha av større type..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..Jeg har nettopp hatt et foredrag om at man ikke bare kjøper en hund på Finn uten stamtavle..så det skal hun ikke.

Tror det begynner å helle mot større hunder faktisk.Blir spennende å se hva det blir..Er jo bare i tenkefasen enda,og snuser på ulike raser med helt åpent sinn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Nja..Jeg har nettopp hatt et foredrag om at man ikke bare kjøper en hund på Finn uten stamtavle..så det skal hun ikke.

Tror det begynner å helle mot større hunder faktisk.Blir spennende å se hva det blir..Er jo bare i tenkefasen enda,og snuser på ulike raser med helt åpent sinn:-)

Cavalier eller Border terrier? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weaten terrier...den hadde ei venninne visst..Er den okei for nybegynnere???

Mye pelsstell, en god del lyd og trenger o e fulle av liv og vil helst sprette og løpe så mye som mulig. Vanilla må i hvertfall ha over en time tur for å være fornøyd om dagen ;)

Også er det jo ikke minst en terrier da, med terriergemytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...