Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking av hjørnetann/problemer med bakpart


Recommended Posts

Ja, så klarte Troya å knekke en bit av venstre hjørnetann. Ho har ikke videre vondt, men tannen må mest sannsynlig bort. Har fått time hos veterinæren neste torsdag. Er dette en tann som egentlig brukes? Og hva er eventuelle ulemper ved fjerning av hjørnetann/tenner?

I tillegg så skal bakparten til Troya sjekkes, muligens røntges. Dette fordi ho siste måned har virket stiv og halter litt etter lengre turer. Og når ho har badet i kaldt vann. Er umulig å holde ho borte fra vann, selv sølepytter skal bades i...

Noen som vet hva årsaken kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bra du har oppdaget at tannen er borte merket det ikke før forrige hunden min plustelig hovnet opp masse i ansiktet jeg(har ikke for vane sjekke i munnen så ofte) så hun hadde nok gått lenge med det.Var en bit av hjørnetanna til hun også.

Gikk veldig fint fjerne den og merket ingen ting til at den manglet etterpå.Hehe.

Hm,er hun sjekket for hd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klarte Troya å knekke en bit av venstre hjørnetann. Ho har ikke videre vondt, men tannen må mest sannsynlig bort. Har fått time hos veterinæren neste torsdag. Er dette en tann som egentlig brukes? Og hva er eventuelle ulemper ved fjerning av hjørnetann/tenner?

I tillegg så skal bakparten til Troya sjekkes, muligens røntges. Dette fordi ho siste måned har virket stiv og halter litt etter lengre turer. Og når ho har badet i kaldt vann. Er umulig å holde ho borte fra vann, selv sølepytter skal bades i...

Noen som vet hva årsaken kan være?

JEG syntes, og ville ikke, ventet i over en uke med å trekke den tannen. Tenner som er brukket blir nesten uten unntak betente og det ganske fort. Det kan bli en mye mer omfattende historie både økonomisk og ikke minst ift. hundens lidelser.

Bakparten hennes vet jeg ikke om jeg skal gjette så mye på. Det kan virke som jenta får revumatiske plager etter kuldepåvirknig. Og da er det, dessverre, ikke annet å gjøre enn å unngå at hun bader og blir våt. Regner det og/eller er kaldt så bør hun bruke dekken. Atrose er jo også en tilstand som forverrer seg i kulde. Jeg vet ikke hvor gammel hunden din er, men er veldig enig med deg når du nå velger å røngte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tannen er avtalt med veterinæren. Det er en liten tupp som er brukket, og er litt brun. Så velger å høre på veterinæren. Jeg kunne jo ta kontakt dersom der forværret seg.

Jeg er redd at livsgleden til hunden vil minke betaktelig dersom hun kun må holdes i bånd på tur. Og det må hun dersom hun ikke skal kunne bade.

Hunden er bare 5,5 år, men alt fått grå stær på begge øynene. Så det kan jo være hun blir gammel litt hurtigere enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei gjenn! Bra du holder tanna under oppsikt.Som sagt vet jeg ikke hvor lenge mi gikk med den og måtte vente en uke før fikk den fjernet pga vennte tid hos tannlegen men,gikk heldigvis fint hos mi.

Synd høre hun allerde har grå stær,er sikkert lurt sjekke henne for hd.Ikke alle hunder med hd plages mye/har kortere levetid.Forige hunden min(Engelsk setter) hadde middels med forkalkninger ved 1 år,ved 7 hadde det utviklet seg til sterk med verste tilfelet på ene hofta,ikke så gode prognoser akkorat.

Var kun smertestillende de kunne hjelpe oss med og bisken ble en helt annen hund;) og levde til hun var litt over 12 år!Så ikke alltid at det går galt heldigvis.

Håper det går bra hos dyrlegen og hold oss gjerne oppdatert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom vi akkurat hjem fra veterinæren med Troya. Tanntrekkingen gikk fint.

Røntgenbildene av bakparten viste at hun muligens begynner å få svak hd på ene siden, men det var neppe det som gjorde at ho har så vont for å gå. To av ryggvirvlene er nærmere hverandre, og klemmer sammen væsken mellom virvlene. Dette kan gjøre vondt etter mye aktivitet.

Så nå er det full hvile i en god måned, sammen med smertestillende tabletter. I tillegg så skal hunden ned i vekt. Selvsagt så hjelper vektredusering på ryggplagene. (både bikkja og jeg burde ned fem kg hver.)

Hvis ikke tingene bedrer seg, eller blir værre, så må nye røngten tas og sendes til spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det påan igjen ;) Troya luktet råttent fra munnen og jeg skjønte straks hva som var galt. Betennelse der de har trukket/kuttet bort tannen. Skal egentlig på etterkontroll neste torsdag, men må ringe veterinæren i morgen tidlig og høre om jeg kan få en time tidligere. Gult puss og litt av stingene er gått opp. Ho spiser som vanlig (god apetitt, ho er jo på slanker`n) og er ellers i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...