Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking av hjørnetann/problemer med bakpart

Recommended Posts

Skrevet

Ja, så klarte Troya å knekke en bit av venstre hjørnetann. Ho har ikke videre vondt, men tannen må mest sannsynlig bort. Har fått time hos veterinæren neste torsdag. Er dette en tann som egentlig brukes? Og hva er eventuelle ulemper ved fjerning av hjørnetann/tenner?

I tillegg så skal bakparten til Troya sjekkes, muligens røntges. Dette fordi ho siste måned har virket stiv og halter litt etter lengre turer. Og når ho har badet i kaldt vann. Er umulig å holde ho borte fra vann, selv sølepytter skal bades i...

Noen som vet hva årsaken kan være?

Skrevet

Hei! Bra du har oppdaget at tannen er borte merket det ikke før forrige hunden min plustelig hovnet opp masse i ansiktet jeg(har ikke for vane sjekke i munnen så ofte) så hun hadde nok gått lenge med det.Var en bit av hjørnetanna til hun også.

Gikk veldig fint fjerne den og merket ingen ting til at den manglet etterpå.Hehe.

Hm,er hun sjekket for hd da?

Skrevet

Ho er ikke sjekket for hd. Så avventer og ser hva veterinæren foreslår videre. Håper at det ikke er noe så alvorlig. Men med tanke på blandingen ho er, så er visst alle tre utsatt for hd har jeg hørt.

Skrevet
Ja, så klarte Troya å knekke en bit av venstre hjørnetann. Ho har ikke videre vondt, men tannen må mest sannsynlig bort. Har fått time hos veterinæren neste torsdag. Er dette en tann som egentlig brukes? Og hva er eventuelle ulemper ved fjerning av hjørnetann/tenner?

I tillegg så skal bakparten til Troya sjekkes, muligens røntges. Dette fordi ho siste måned har virket stiv og halter litt etter lengre turer. Og når ho har badet i kaldt vann. Er umulig å holde ho borte fra vann, selv sølepytter skal bades i...

Noen som vet hva årsaken kan være?

JEG syntes, og ville ikke, ventet i over en uke med å trekke den tannen. Tenner som er brukket blir nesten uten unntak betente og det ganske fort. Det kan bli en mye mer omfattende historie både økonomisk og ikke minst ift. hundens lidelser.

Bakparten hennes vet jeg ikke om jeg skal gjette så mye på. Det kan virke som jenta får revumatiske plager etter kuldepåvirknig. Og da er det, dessverre, ikke annet å gjøre enn å unngå at hun bader og blir våt. Regner det og/eller er kaldt så bør hun bruke dekken. Atrose er jo også en tilstand som forverrer seg i kulde. Jeg vet ikke hvor gammel hunden din er, men er veldig enig med deg når du nå velger å røngte henne.

Skrevet

Det med tannen er avtalt med veterinæren. Det er en liten tupp som er brukket, og er litt brun. Så velger å høre på veterinæren. Jeg kunne jo ta kontakt dersom der forværret seg.

Jeg er redd at livsgleden til hunden vil minke betaktelig dersom hun kun må holdes i bånd på tur. Og det må hun dersom hun ikke skal kunne bade.

Hunden er bare 5,5 år, men alt fått grå stær på begge øynene. Så det kan jo være hun blir gammel litt hurtigere enn andre?

Skrevet

hei gjenn! Bra du holder tanna under oppsikt.Som sagt vet jeg ikke hvor lenge mi gikk med den og måtte vente en uke før fikk den fjernet pga vennte tid hos tannlegen men,gikk heldigvis fint hos mi.

Synd høre hun allerde har grå stær,er sikkert lurt sjekke henne for hd.Ikke alle hunder med hd plages mye/har kortere levetid.Forige hunden min(Engelsk setter) hadde middels med forkalkninger ved 1 år,ved 7 hadde det utviklet seg til sterk med verste tilfelet på ene hofta,ikke så gode prognoser akkorat.

Var kun smertestillende de kunne hjelpe oss med og bisken ble en helt annen hund;) og levde til hun var litt over 12 år!Så ikke alltid at det går galt heldigvis.

Håper det går bra hos dyrlegen og hold oss gjerne oppdatert da!

Skrevet

Da kom vi akkurat hjem fra veterinæren med Troya. Tanntrekkingen gikk fint.

Røntgenbildene av bakparten viste at hun muligens begynner å få svak hd på ene siden, men det var neppe det som gjorde at ho har så vont for å gå. To av ryggvirvlene er nærmere hverandre, og klemmer sammen væsken mellom virvlene. Dette kan gjøre vondt etter mye aktivitet.

Så nå er det full hvile i en god måned, sammen med smertestillende tabletter. I tillegg så skal hunden ned i vekt. Selvsagt så hjelper vektredusering på ryggplagene. (både bikkja og jeg burde ned fem kg hver.)

Hvis ikke tingene bedrer seg, eller blir værre, så må nye røngten tas og sendes til spesialist.

Skrevet

Så var det påan igjen ;) Troya luktet råttent fra munnen og jeg skjønte straks hva som var galt. Betennelse der de har trukket/kuttet bort tannen. Skal egentlig på etterkontroll neste torsdag, men må ringe veterinæren i morgen tidlig og høre om jeg kan få en time tidligere. Gult puss og litt av stingene er gått opp. Ho spiser som vanlig (god apetitt, ho er jo på slanker`n) og er ellers i fin form.

Skrevet

hei!Synd høre om ryggplagene håper det går bra med de etter hunn har hatt hvile perioden sin da.Huff,betennelse der tanna er trekt også.Håper det går fint med den også;)

Skrevet

Fikk time idag. Betennelse i tannkjøttet. Antibiotika i ei uke. Så får vi se. I tillegg er ho gått ned èn kg på ei uke :whistle: Skulle ønske det var like enkelt å slanke seg selv :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
    • Hovawart er vel en vokterhund mer enn en gjeterhund, altså type hunder som går sammen med flokken og passer på dem. Det vil si at de er noe mindre førerorienterte og mer selvstendige, blant annet. Det er ikke fryktelig mange av dem i Norge, og de få jeg har møtt har hatt varierende gemytt, men det er lenge siden nå.
    • Ben snakk med jegere til høsten, og få legger av elg, hjort eller rådyr.  Til godbiter er det ofte billigere å kjøpe vanlig mat (ost, rent kjøtt osv.) og dele opp selv. Ellers er det en del oppskrifter på forumet her hvis du vil prøve å lage.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...