Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge 'brystkasse'

Carina

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg har vel egentlig aldri tenkt på å trene en spesiell del av hunden, så dette blir bare tankespinn, men vil du at hunden skal utvikle muskler i front vil jeg jo tro at kløving kan være en ide? Du vil selvfølgelig også trene hundens bakpart samtidig, men det gjør vel ikke noe. Trekking (av f.eks. kjetting) kan jo også hjelpe på fronten (og samtidig bakbeina). Ellers er jo klassikern svømming som skal trene hele kroppen. Jeg har også hørt om folk som bruker lodd på beina til hunden, men i mitt hode høres det fryktelig unaturlig og feil belastende ut. Men når det er sakt, så har vel hunden din så mye muskler i front som han trenger i forhold til hvordan han brukes og trenes? Er du sikker på at han mangler muskler i front og ikke bare har smal brystkasse/lett bygning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg regner jo med at han har de musklene han trenger for det han vanligvis gjør, ellers hadde han vel hatt mer muskler? Eller? :);) Har ikke sett ham fysisk sliten eller støl/øm da.

Grunnen til at jeg spør har vel mest med utseende å gjøre sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grave er en bra måte å bygge muskler i fronten på.. Men om du ikke har"en graver" så er det muligens litt tungvint å lære han å grave kanskje? hehe..

Gåing og jogging i bratt bakke (type unnarenn på hoppbakke) trener også fonten en del.. Men det tar jo også rygg og bakpart..

Hvis ikke kan du jo bare lære inn benkpress og skråbenk :) *fnise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mtp på selve "forkroppen" så tror jeg det er ganske vanskelig å gjøre den så mye større. Brystkassene får man ved fødselen tror jeg, men man kan jo bygge muskler i bryst og frempart fordiom.

My har fått flere kommentarer på at hun har en dyp, stor og kraftig brystkasse.. Den morsomste kommentaren må være: "du har en bruks-aussie for den har stor brystkasse" eller noe i den duren. Det mennesket mente at brukshundene måtte ha kraftige og gode brystkasser for å gi god plass til de indre organene ;) På sin første utstilling fikk hun kommentarer på sine fine ribbein og brystkasse.. Men jeg tror ikke det er noe JEG har gjort med henne for at hun har blitt slik :P Hun er nok bare sånn.. Hadde hun hatt like god beinbygning som hun har brystkasse så hadde det vært flott. :P

Men en ting My har gjort en hel del av siden hun kom til meg, er å løpe i ulendt terreng. Hun har løpt i oppoverbakker i skogen siden hun var pitteliten valp, og det er enda en av hennes store hobbyer. Jeg innbiller meg at de bygger en del muskler fremme hvis de løper i veldig vanskelige oppoverbakker, men de vil jo naturligvis bygge muskler bak også siden de sparker mye ifra med bakbeina. Jeg merker at My bruker bakbeina sine myyyye, hun tar sats liksom, og dytter ifra så godt hun bare kan med bakbeina og beveger seg veldig raskt sånn. Andre hunder igjen bruker forbeina like mye..

66435-1225412634-5.jpg

Der ser man nesten det jeg mener.. Hun bruker bakbeina sine på en ganske utrolig måte. Kanskje vi har trent for mye bakpartskontroll? :)

En annen ting, som jo er veldig enkelt å trene på, er jo at man kan lære dem forskjellige triks som innebærer fremparten. My har lært å vinke med begge labbene (først vinker hun med venstre, så høyre, så venstre, så høyre igjen osv.), stå med forlabbene på mine føtter og holde dem der mens jeg beveger meg osv.

Er man flink kan man jo prøve å lære dem å stå på forbeina også. :P Men det bygger MYE muskler i rygg og bakpart også, men det MÅ jo bygge en hel del fremme samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok muligens at totten min er bedre trent i sin bakre halvdel og vil gjerne ha all slags tips til hvordan jeg kan trene opp nakke/hals/bryst slik at han blir bedre proporsjonert. :)

Å gå rooolig ( i bånd i type 0,2 kilometer i timen) i bratte oppoverbakker er fin trening av fronten. Har du et sandtak å gjøre det i så kan jeg tenke meg at det er enda bedre. ;)

Nakke og hals kan jeg ikke no særlig om. Mine har som regel vært veldig begeistret for å drepe leken, så det har kanskje kommet litt naturlig av å ha drakamp med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...