Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Hamar og kennelhoste


PsychoLynx

Recommended Posts

Nå dukker det jo opp en etter en hund her på sonen som har Kennelhoste. Helt tydelig at dette er noe som går rundt omkring i hundemiljøene nå, og at det er fler som er blitt smittet.

Tenker dere på dette når det kommer til NKK Hamar? at hunden ER smittet og syk, eller kan ha vært i faresonen for å bli smittet osv? Vurderer dere da å bli hjemme, eller skal hunden stilles for enhver pris?

Dette er ikke myntet direkte på NOEN av de som har sagt at de mistenker kennelhoste, men generelt alle. Både de som frykter kennelhoste, de som vet de har det, og de andre som kunne føle for å svare :)

Jeg er bare nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg stiller aldri en hund som viser tegn til sykdom, heller ikke hvis en av de andre hundene i flokken viser tegn til sykdom. viktig er det da ikke med disse slufsene! En syk hund har det bedre hjemme enn i bråk og ståk og stress på utstilling.

Når jeg er på utstilling så forsøker jeg i den grad det er mulig å unngå at hundene hilser på fremmede hunder, for å forsøke å unngå at de blir smittet av div ulumskheter (eller evt sprer smitte om de skulle ha noe som ikke har gitt symptomer enda). Men, det er ikke alle som har vett på å holde sine egne unna... som alle andre steder, så er det noen som skal la sine hunder hilse (du vet, den er jo sååå snill og mååå jo få hilse!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det som den største selvfølge at blant 2000 hunder på en dag på Hamar, vil minst en av disse ha et eller annet smittsomt - uansett om eier vet det eller ikke.

Jeg tar visse forhåndsregler når jeg er på utstilling. Jeg har lite behov for å hilse på all verdens fremmede hunder, og jeg har lite behov for at min(e) hund(er) skal gjøre det samme. Hvis jeg skal tusle rundt i hallen for å shoppe, spise, tisse eller finne kjentfolk - så tror jeg at hunden har det bedre ved å ligge igjen ved ringen i buret (under forutsetning av at noen er der for å ha oppsyn) eller i bilen. Stort sett er det så mange påmeldt i min rase at jeg uansett ikke rekker så mye annet enn å sitte ringside for å se/stille i løpet av dagen.

For meg er det en selvfølge at jeg ikke tar med hund jeg vet er syk, men jeg vet det ikke er slik for alle andre. For noen år siden presterte en person i min rase å gå rundt ringen på Hamar og si at h*n hadde med seg hund med lus - så vi måtte være litt forsiktig når vi hilste på bikkja! Da blir jeg forbanna.

Men, siden vedkommende verken er tilbakestående eller uerfaren med hund, må jeg gå ut ifra at også andre mener utstilling er så viktig eller smittefaren så lav at de velger å dra med hunden sin.

Det er ikke uvanlig at en hører om flere som har fått noe etter store utstillinger, men vi har - bank i bordet - enda ikke opplevd noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine hunder har symptomer på kennelhoste, så blir ikke disse tatt med inn. Men om de har vært sammen med noen som kan ha hatt eller hostet tre ganger forrige uke - så drar jeg. Om jeg er redd for at hundene blir smittet der? Det er alltid stor risiko for det, og iallefall i år som jeg skal stille ut hund også. Dommerene bytter jo spytt på nærmest alle hundene i ringen så...

Det er hunder med kennelhoste på samtlige stevner jeg har vært på, og det er endel av greia. Er man redd for det, kan man likegreit holde seg hjemme for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder mine hunder unna om de viser symptomer på sykdom, og jeg synes det er synd at ikke andre gjør det samme. Foreløpig har jeg ikke hatt kennelhoste på mine (bank i bordet), men lus og annet utøy har vi klart å dra med oss via utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at kennelhosten til Tia er over innen da, men hadde hun allikevel vel hatt det hadde jeg ikke tatt henne med, nei. Samme gjelder om en av hundene hadde hatt lus eller andre smittsomme greier.

Men man må ikke bli overrasket om hunden får etellerannet. Ett år var det lus som gikk på NKK Hamar, et annet år var det diarè. Det er jo sesong for kennelhoste også, så det blir vel et år med masse forskjøla bikkjer også.

En ting!

De to gangene jeg har stilt i Sverige (WW + circuit og stora stockholm) har det vært veterinærkontroller, noe jeg syns er utrolig unødvendig, og GLAD de ikke har det i Norge. Disse veterinærkontrollene som jeg har vært gjennom en del ganger nå, må alle hunder som skal inn på utstillingsplassen gjennom. Men det sjekkes ikke for lus eller lignende, veterinæren sjekker bare raskt om hunden ikke er dehydrert eller har store synlige skader.

Og er det rart mange hunder blir syke etter slike utstillinger?! Det er jo ikke snakk om at veterinærene vasker seg etter hver hund eller tar på seg hansker, men alle hundene skal klås på, og da er det jo lett for at veterinærens hender tar med seg både lus og kennelhoste og det som er til neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting!

De to gangene jeg har stilt i Sverige (WW + circuit og stora stockholm) har det vært veterinærkontroller, noe jeg syns er utrolig unødvendig, og GLAD de ikke har det i Norge. Disse veterinærkontrollene som jeg har vært gjennom en del ganger nå, må alle hunder som skal inn på utstillingsplassen gjennom. Men det sjekkes ikke for lus eller lignende, veterinæren sjekker bare raskt om hunden ikke er dehydrert eller har store synlige skader.

Og er det rart mange hunder blir syke etter slike utstillinger?! Det er jo ikke snakk om at veterinærene vasker seg etter hver hund eller tar på seg hansker, men alle hundene skal klås på, og da er det jo lett for at veterinærens hender tar med seg både lus og kennelhoste og det som er til neste hund.

Men er ikke denne veterinærbesiktningen mer beregnet for å luke ut hunder som viser tydelig sykdomstegn, som virker dopet og andre "større" ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke denne veterinærbesiktningen mer beregnet for å luke ut hunder som viser tydelig sykdomstegn, som virker dopet og andre "større" ting?

Jo, men jeg tror de gjør mer skade enn nytte ved disse sjekkene. På circuit-utstillingen under WW dro de bare en hånd gjennom pelsen på, så å smugle inn en dopet eller veldig syk hund der hadde ikke vært særlig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tror de gjør mer skade enn nytte ved disse sjekkene. På circuit-utstillingen under WW dro de bare en hånd gjennom pelsen på, så å smugle inn en dopet eller veldig syk hund der hadde ikke vært særlig vanskelig.

Vel, når vi gikk gjennom kontrollen så kom vi gående, veterinæren/personen møtte oss, ba oss gå over bommen, hilste på hunden og gikk gjennom - sjekket inni munnen (bleke slimhinner?), så på hodet (klare øyne? Rennende nese?) og tok en hånd gjennom pelsen, og deretter gikk hunden ned fra bommen - en ser litt bare på den oppførselen og gjennomgangen.

Jeg sier ikke at sjekken er ideell og perfekt, men hva er det? Til syvende og sist må en stole på utstillerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når vi gikk gjennom kontrollen så kom vi gående, veterinæren/personen møtte oss, ba oss gå over bommen, hilste på hunden og gikk gjennom - sjekket inni munnen (bleke slimhinner?), så på hodet (klare øyne? Rennende nese?) og tok en hånd gjennom pelsen, og deretter gikk hunden ned fra bommen - en ser litt bare på den oppførselen og gjennomgangen.

Jeg sier ikke at sjekken er ideell og perfekt, men hva er det? Til syvende og sist må en stole på utstillerne.

En slik test tok de når vi gikk inn i Messen også, men skikkelig kontroll var det bare frem til 11-12 tiden. Etter det gikk jeg frem og tilbake uten å måtte bevise at hunden min hadde vært gjennom testen engang. Klarer ikke en eksteriørdommer og se om hunden er dopet eller syk??

Testen hadde vært mer ideell om veterinæren brukte engangshansker eller vasket hendene mellom hver hund. Hvis ikke syns jeg sjekken er unødvendig. Når èn veterinær kanskje klår på 1000 hunder hver, da er det stor smittefare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dukker det jo opp en etter en hund her på sonen som har Kennelhoste. Helt tydelig at dette er noe som går rundt omkring i hundemiljøene nå, og at det er fler som er blitt smittet.

Tenker dere på dette når det kommer til NKK Hamar? at hunden ER smittet og syk, eller kan ha vært i faresonen for å bli smittet osv? Vurderer dere da å bli hjemme, eller skal hunden stilles for enhver pris?

Dette er ikke myntet direkte på NOEN av de som har sagt at de mistenker kennelhoste, men generelt alle. Både de som frykter kennelhoste, de som vet de har det, og de andre som kunne føle for å svare :rolleyes2:

Jeg er bare nysgjerrig :)

Jeg synes det er helt uakseptabelt at noen drar med seg hunder som enten har kennelhoste eller mistenker hunden for å ha fått kennelhoste på NOEN aktiviteter der andre hunder møter. Det er hva jeg kaller uansvarlige hunde-eiere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke med meg eller stiller en hund som viser tegn til å være syk, uavhengig av hva sykdommen er, om det på noen måte skulle være noen risiko for å smitte andre eller forverre sykdommen. Og jeg har, bank i bordet, aldri hatt noen smittsomme sykdommer på noen av mine hunder. Hverken lus, kennelhoste eller annet. Jeg lar også hundene min hilse på andre når det er naturlig, også på utstilling. Vi er ofte på hundeklubb og møter ukjente og kjente hunder hver uke. Kanskje dette styrker immunforsvaret deres? Ellers kanskje vi bare hatt flaks?

Man vet jo at kennelhoste smitter via dråpesmitte og at det da er både indirekte (via luften) og direkte kontakt. Så om man er i samme hall har man nesten like stor sjanse for å bli smittet som om man lar hunden ha direkte kontakt med andre.

Men spørsmålet var om man stiller/tar med hunder på utstilling som man vet/mistenker har kennelhoste. Det gjør man selvfølgelig ikke! Er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror virkelig ikke at NOEN er så dumme at de kommer på f.eks. Hamar vel vitende at hunden har en så tydelig sykdom som kennelhoste. Det høres jo, og man får nok kjapt tilsnakk av "naboene" hvis det skjer.

Lus og evt.andre ikke synlige (hørbare) sykdommer er det selvsagt værre med. Jeg vet om folk som har dukket opp på utstilling med hund totalt dekket av lus - de SÅ det ikke selv..

Og selvsagt alle de gangene hundene (egne eller andres) får sånne krise-diarrèer som mine fikk på Nesbyen. Hvem vet hva DET var, og ingen tvil om at det var skikkelig smittsomt da alle mine fikk det i tur og orden.

Nei, en dommer kan ikke se at en hund er dopet eller syk, og har heller ikke noe ansvar for å sjekke dette. Og nei, dommere tar ikke i 1000 hunder - men at det raskt blir nærmere 100 er jo riktig, da.

Merkelig at de ikke "desinfiserer" hendene mellom hver hund - eller i alle fall lar eierne vise tenner (rote rundt i munnen) på sin egen hund, ja. (F.eks. kattedommere vasker faktisk hendene mellom bedømmelse av hver katt)

Men samtidig er jeg jo enig med Wulfi - er man livredd slikt må man bare holde seg hjemme. Det finnes selvsagt ingen mulig måte å garantere for helsen når man skal klemme sammen tusenvis av hunder på et lite område.

Og jeg synes ikke det er SÅ ofte man får med seg noe rusk hjem, da.. Tror ikke vi har hatt lus på hundene de siste 10 årene, kennelhoste får vi en omgang av i året (på en eller to hunder - men ytterst lite hosting en da eller to), og det er vel omtrent dèt man ser av slike smittsomme sykdommer. ("Bank i bordet")

Og jeg er på 20-25 utstillinger pr år, og mine hunder får hilse på mange andre...

MEN når alt det er sagt, så vurderer jeg Hamar, ja.. Med 3,5 uker gamle valper hjemme da, og hunder vi kjenner har allerede fått kennelhoste (mine er symtomfrie til nå, og får ikke møte NOEN andre hunder så lenge jeg har nesten nyfødte valper hjemme).

Skal - skal ikke...

Men okey - de to hundene jeg har meldt på til Hamar bor ikke her inne hos meg akkurat nå. Og behøver ikke møte disse tre her inne (eller valpene selvsagt), og de behøver heller ikke luftes i haven på samme del som disse er, osv.

Så teoretisk sett så skulle det jo kunne gå greit å reise til Hamar med de to, da. Hvis man da ikke er hysterisk på smitte via klærne mine, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det rart mange hunder blir syke etter slike utstillinger?! Det er jo ikke snakk om at veterinærene vasker seg etter hver hund eller tar på seg hansker, men alle hundene skal klås på, og da er det jo lett for at veterinærens hender tar med seg både lus og kennelhoste og det som er til neste hund.

Nå klår faktisk dommer på alle hundene også, og det er ikke så mange jeg har sett som har vasket hendene sine etter hver hund. Så om det er en smittet hund i en ring, så bærer jo dommer smitten med videre. De har noe å lære av dommerne på katteutstillinger i hvert fall...

Jeg tror virkelig ikke at NOEN er så dumme at de kommer på f.eks. Hamar vel vitende at hunden har en så tydelig sykdom som kennelhoste. Det høres jo, og man får nok kjapt tilsnakk av "naboene" hvis det skjer.

Godt at du lever i den truen Susanne, men jeg ville aldeles ikke satset penger på at folk ikke gjøre det. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klår faktisk dommer på alle hundene også, og det er ikke så mange jeg har sett som har vasket hendene sine etter hver hund. Så om det er en smittet hund i en ring, så bærer jo dommer smitten med videre. De har noe å lære av dommerne på katteutstillinger i hvert fall...

Det er sant, og det tenkte jeg faktisk ikke på (at dommeren også klår på hundene)... :rolleyes2: Men ja, jeg syns dommere burde vaske hendene mellom hver hund, og dersom det skal være veterinærkontroll bør veterinærene gjøre det samme. (Blir forresten ikke hendene veeldig såre om man skal vaske hendene 100 ganger?)

Jeg har ikke opplevd noe særlig smitte. Fikk lus på hundene en gang etter utstilling og fikk vel kennelhoste etter Hamar i forfjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det verken noen dommer eller veterinær som tar på ALLE hundene.. På tusen hunder (1 min pr hund) skulle et være sånn ca 17 timers jobb...

At det kan bli noen hundre på vet'en (i Sverige - for her i Norge har vi ikke veterinærsjekk ved inngangen) er så, men denne bruker da også våtservietter for å vaske seg også.

Dommeren derimot "klår" jo i munnen på kanskje 70-80 hunder på en dag - så ja, er man uheldig og er i samme ring som en hund som tilfeldigvis har en særlig smittsom sykdom, osv, osv. Så er det selvsagt en fare med det.

Men, som jeg sier, eierne burde jo eg. fått lov til å vise dette selv, synes jeg.

Ang. hoste eller lus - så joda slikt oppdages sikkert ringside av og til, men det er neppe noe stort problem. Jeg har som sagt funnet lus på kjentfolks hunder, men hvis hunden har skikkelig kennelhoste høres dette nærmest over hele området. Og det er IKKE noe vanlig å høre på en utstilling, liksom..

Men hvis man er redd for slikt, så er det jo virkelig ikke trygt å gå på tur heller, da.. Har da fått lus flere ganger av tilfeldige hunder man møter på tur enn på utstilling.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. hoste eller lus - så joda slikt oppdages sikkert ringside av og til, men det er neppe noe stort problem. Jeg har som sagt funnet lus på kjentfolks hunder, men hvis hunden har skikkelig kennelhoste høres dette nærmest over hele området. Og det er IKKE noe vanlig å høre på en utstilling, liksom..

Susanne

Dette er jo bare tull.

Kennelhoste kan faktisk smitte opp til ei halv uke før bikkja begynner å hoste selv - så du kan smitte mange på ei utstilling. Har vært rundt i noen blogger der man nevner flere hunder som har fått kennelhoste i det siste. Skal bli spennende å se om noen av disse stiller på Hamar. Lurer på hva jeg skal gjøre da??? Levere våtservietter til dommerne??

Og det burde ikke værre noe problem å holde bikkja hjemme. Man får en veterinærattest på sykdom og penga tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men FØR hunden begynner å hoste er det jo veldig vanskelig å gjette at den kommer til å begynne også, ikke sant ?Så jeg kan godt skjønne at folk faktisk ikke vet at hunden er smittet (eller smittebærer) FØR den selv viser symptomer.

Men NÅR den hoster som værst vil nok de færreste driste seg på en utstilling - noe jeg fremdeles påstår er riktig sjelden man opplever på en utstilling.

At folk kommer på utstilling veeeldig kort tid etter at hundene er symptomfrie derimot, syndes det nok en hel del.

Men likevel KAN det ikke være noe stort problem med smitte, hvis man tar sine forhåndsregler. Det er da ikke SÅ ofte man kommer hjem med noen sykdommer etter en utstilling? Jeg estimerer sånn ca en gang i året, kanskje - og da vil det si 1 av 20 ganger for min del.

Dog er det sikkert andre som greier å "sope med seg" det meste hver eneste gang. Så det har kanskje endel med almen oppførsel også - dvs ikke la hunden gå og snuse gatelangs rundt hele utstilligen hele dagen, hilse på hver og hverannen hund man ikke kjenner, etc.

Om det er tull eller ikke får du stå for selv Kutta-Kio, men jeg mener fremdeles at det er IKKE noe stort problem at det tas med syke hunder på utstilling. Og på ingen måte noe værre enn å labbe rundt i nabolaget her og møte nye hunder hver og hverannen dag.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tull eller ikke får du stå for selv Kutta-Kio, men jeg mener fremdeles at det er IKKE noe stort problem at det tas med syke hunder på utstilling. Og på ingen måte noe værre enn å labbe rundt i nabolaget her og møte nye hunder hver og hverannen dag.

Susanne

Da må jeg si at du verken tar hensyn til den syke bikkja di eller til andre. Og jo - værre er det enn å labbe rundt i nabolaget. Kennelhoste er dråpesmitte som til og med dommeren kan være med å smitte videre. Hoster bikkja kan den smitte de som er rundt. Det finnes faktisk hunder som dør av kennelhosten selv om det ligger i den faste vaksinen - så........ NEI ! Man tar ikke med syke hunder på utstilling! Og - faktisk bør man kanskje lese NKK's utstillingsregler. De sier også litt om syke hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at du verken tar hensyn til den syke bikkja di eller til andre. Og jo - værre er det enn å labbe rundt i nabolaget. Kennelhoste er dråpesmitte som til og med dommeren kan være med å smitte videre. Hoster bikkja kan den smitte de som er rundt. Det finnes faktisk hunder som dør av kennelhosten selv om det ligger i den faste vaksinen - så........ NEI ! Man tar ikke med syke hunder på utstilling! Og - faktisk bør man kanskje lese NKK's utstillingsregler. De sier også litt om syke hunder.

Nå tror jeg du bør lese litt bedre gjennom hva som faktisk blir skrevet her <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at du verken tar hensyn til den syke bikkja di eller til andre. Og jo - værre er det enn å labbe rundt i nabolaget. Kennelhoste er dråpesmitte som til og med dommeren kan være med å smitte videre. Hoster bikkja kan den smitte de som er rundt. Det finnes faktisk hunder som dør av kennelhosten selv om det ligger i den faste vaksinen - så........ NEI ! Man tar ikke med syke hunder på utstilling! Og - faktisk bør man kanskje lese NKK's utstillingsregler. De sier også litt om syke hunder.

Kanskje det kan være en idè å forsøke og forstå hva Susanne faktisk skriver også ? Hun mener neppet at det ikke er noe problem å ta med seg syke hunder på utstilling, hun mener nok at det ikke er et problem siden det er sjelden SYKE HUNDER tas med dit... Det kan godt hende noen iditioter drar med seg syke hunder på utstilling (noen går jo over lik for å få en premiering), men det er i såfall ganske uvanlig. Det som KAN skje, er selvsagt at man har med seg en tilsynelatende frisk hund, men som dessverre bærer smitte med seg (som kennelhoste) uten at eieren faktisk er klar over det. Men hvordan skal EIEREN vite at egen hund er smittefarlig dersom den ikke har vist sykdomstegn (før sykdommen bryter ut) ?

Jeg har frekventert hundeutstillinger siden 1991 - mange hvert år - og jeg har hatt tilsammen 4 tilfeller av kennelhoste i disse årene - to på en og samme hund. Lus har jeg behandlet hunder mot 3 ganger... Å unngå smitte handler kanskje like mye om å holde hunden unna andre hunder, ikke la dem leke og snuse og herje med alle fremmede hunder man møter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at du verken tar hensyn til den syke bikkja di eller til andre. Og jo - værre er det enn å labbe rundt i nabolaget. Kennelhoste er dråpesmitte som til og med dommeren kan være med å smitte videre. Hoster bikkja kan den smitte de som er rundt. Det finnes faktisk hunder som dør av kennelhosten selv om det ligger i den faste vaksinen - så........ NEI ! Man tar ikke med syke hunder på utstilling! Og - faktisk bør man kanskje lese NKK's utstillingsregler. De sier også litt om syke hunder.

Okay, kanskje du burde lese det Susanne faktisk skriver? Hun sier ikke at HUN tar med syke hunder på utstilling, hun sier at syke hunder på utstilling ikke er et stort problem - som i at det ikke ER mange syke hunder på utstillinger - nettopp fordi at folk flest IKKE tar med seg sjuke hunder på utstilling.

Problemet er stadig hunder som har smitte i seg, men som ikke har blitt syke enda - da kan ikke eieren vite at den er smittsom, ikke sant? Ikke hunder som HAR blitt syke, men hunder som har vært UTSATT for smitte - kanskje uten at eieren vet om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...