Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste, hvor lenge smittsom og i ro?

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

I natt merket jeg at Tia hostet fælt, og jeg er veldig sikker på at det er kennelhoste siden hun har vært i indirekte kontakt med hunder som har det. Tia bor jo sammen med Cita, dvs at hun ganske sikkert også vil bli smittet(de deler rom, og vannskål foreløpig)? Googlet dette her litt, og ser at hunder med kennelhoste bør holdes i ro og ikke bli slitne eller være mye ute i kaldt vær. Hvor stor betydning har det? For holder jeg henne i ro i bare et par dager, så blir hun til verdens værste drittunge.

Trenger hun antibiotikakur? Og hvor lett smitter dette? Jeg bruker hundene aktivt på skolen to dager i uken, men vil ikke ha dem med om det er stor risiko for at de andre hundene der blir smittet.

Skrevet

Kennelhosta har en inkubationstid på 7 dagar, så hundarna smittar som regel innan de börjar hosta. När de väl har börjat hosta så smittar de inte. Man kan som regel se när hunden har blivit smittad genom att räkna 7 dagar tillbaka från första hostan. Antibiotika tror jag inte att du behöver, men det är en god idé att inte anstränga hunden, eftersom du kan få mer allvarliga sjukdomar som en effekt av det.

Skrevet

Okei, takk for svar. Gjelder det psykiske anstrengelser såvel som fysiske? Skulle gjerne hatt henne med på lydighetstrening torsdag og fredag, og heller passe på å holde henne varm. Men på trening har hun tendenser til å stresse en del i begynnelsen, og om det gjør henne værre lar jeg heller vær.

Jeg burde altså ikke ta med min andre hund på trening heller, siden hun ikke har begynt å hoste enda (noe hun mest sannsynlig vil begynne med?) og da kan smitte de andre hundene?

Skrevet

Jag tror inte att psykisk ansträngning är så farligt, det är nog mer det fysiska du ska akta dig för. Alla hundar hostar inte när de blir smittade av kennelhosta. Här hemma brukar det bara vara de riktigt unga hundarna som får en släng av hosta, de andra är härdade :) Det är ju troligt att hon blev smittad straks efter Tia, så jag skulle vänta några dagar innan jag tar med henne på träning.

Skrevet
Jag tror inte att psykisk ansträngning är så farligt, det är nog mer det fysiska du ska akta dig för. Alla hundar hostar inte när de blir smittade av kennelhosta. Här hemma brukar det bara vara de riktigt unga hundarna som får en släng av hosta, de andra är härdade :) Det är ju troligt att hon blev smittad straks efter Tia, så jag skulle vänta några dagar innan jag tar med henne på träning.

Men hvor lenge varer dette? På Tia kommer jeg jo til å vite når jeg kan begynne å trene henne fysisk (når hosten er ferdig), men hvordan kan jeg se når min andre hund er ferdig og klar for skikkelig mosjon?

Skrevet
Men hvor lenge varer dette? På Tia kommer jeg jo til å vite når jeg kan begynne å trene henne fysisk (når hosten er ferdig), men hvordan kan jeg se når min andre hund er ferdig og klar for skikkelig mosjon?

Genrellt så ska du hålla hunden i ro lika många dagar som den har hostat efter att den slutar hosta. Så om hunden hostar i fem dagar blir det fem dagar vila efter sista hostan. En hund som inte hostar behöver inte hållas i ro, det enda jag tänkte på var att hon kanske kan smitta andra i några dagar till.

Skrevet

Det jeg har lært av min veterinær, og hørt fra andre er at hundene også er smittsomme så lenge de hoster. Så de skal ikke ha kontakt med andre hunder før de slutter å hoste.

De skal ha fysisk ro, og det skyldes vel mest at de kan utvikle lungebetennelse som en sekundær sykdom. Men hjernetrim kan du jo holde på med, bare passe på at hunden ikke "kaver" seg opp. Det kan jo sammenlignes med når vi har forkjølelse, og hvis vi stresser rundt da hoster vi ofte mer.

Jeg fikk en runde på mine sist vinter, da hadde vi en runde med det i klubben jeg trener. Så alle vi som trente mye sammen fikk det på våre hunder. (Får litt samme følelse som forkjøla unger i barnehagen om vinteren, det er liksom ikke til å unngå hvis det først kommer en).

Eldste min hosta så mye at han ikke fikk spist noe mat eller sovet. Så han fikk en tur til vet. med resept på Kosilan(aner ikke hvordan det skrives), det funka veldig godt så han sløva i sin "morfinrus". :)

Yngstemann ble ikke så dårlig, så hun fikk klare seg selv :shocked:

Men det her er jo noe som går, noen ganger slipper man unna, andre ganger får man en runde. Det viktigste er å gi de hvile og se på allmentilstanden, så du slipper unna lungebetennelse.

GOD BEDRING!

Skrevet

Takker for svar. Hun hostet ikke i hele går, bare natt til i går. Snakket med instruktøren og han sa jeg skulle ta med begge to om allmenntilstanden dems var som vanlig. Jeg tror kanskje jeg har overreagert litt, og selv om jeg ikke skal la de få noe særlig nærkontakt med andre hunder og være litt obs, så skal jeg ikke holde de i skjul heller. Veterinæren sa at veldig veldig mange hunder har kennelhoste på denne tiden uten at man merker det selv engang.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...