Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå med hund på Hardangervidda

Heidihj

Recommended Posts

Å gå med hund på hardangervidda er ikke noen spøk. Selve ture er grei og det går fint, men når men kommer til hyttene man skal sove i er det ikke lett. De skylder på alergi og hunden får ikke komme inn. På forhond hadde vi ringt rundt til de hyttene vi skulle besøke og de sa at det gikk fint å ha med seg hund. De to første hyttene var helt fine. Elwira fikk ligge i ett bur ute i gangen. det er hun vant til så det gikk bra. Den site hytta vi var på var grusom. Vi fikk rom 1 m. fra utgangsdøra, og elwira fikk fremdeles ikke være med inn. Hun ble sendt til et falleferdig uthus på et hestebeite :) Der fikk hun et teppe av de som jobbet der til å ligge på. (Jeg likte det ikke, hun er jo ikke vant til å sove noe annet sted enn inne i kurven sin) Jeg og pappa måtte ta en skikkelig dugna der inne får Elwira kunne legge seg. Det var store gjennstander som kunne velte over henne og masse rustne spikere på gulvet. Når vi hadde prøvd å lage det så ufalig som vi kunne la vi henne inn. Jeg satt inne og godsnakket litt med henne. Det var gjennomtrekk og masse hull i taket og i veggene. I tillegg kom hesten utenfor og prøde og bryte seg inn, for den ville ikke være ute. Elwira var veldig redd. Når jeg gikk satt hun og hulte. Jeg hadde så vondt av henne at jeg nesten ikke fikk sove. På natta måtte jeg opp å legge ett ulteppe som vi hadde på rommet over henne. Hun lå nemelig og skalv veldig stakkars liten. Når vi kom hjem hadde elwia fått lopper, ørebetenelse og utslett. Veterinæren sa at det gåttt kunne ha ligget rev der før :P

Hvis det er noen som skal gå på Hardangervidda med hund er det lurt og forhøre seg om hvor hunden skal være først. Vi hadde jo gjort det før, men de hadde sakt de hadde et fint sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på ridetur over hardagervidda i sommer, hyttene vi var på var stigstuv, der så jeg ingen hunder. rauhellern, der fikk hundene ligge i bur, i en koselig gang, også var det en hytte,hein, der hundene var plasert på UTEDOEN!! det stinket så forferdelig på den doen at jeg hadde mest lyst til å slippe hundene ut altså! hunden vi hadde med oss, lå sammen med lederen , altså eieren av hunden og rideturen. =) var dere på rauhellern? fordi når vi var der, var det ei golden tispe der.. men visst ikke hytta var full av gale fjortisser og morsomme norlendinger, og utmarka full med hester, når dere var der, så var vi ikke der samtidi =)

men for dere som vil prøve å gå ov hardangervidda, det er en naturopplevelse du aldrig vil glemme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på ridetur over hardagervidda i sommer, hyttene vi var på var stigstuv, der så jeg ingen hunder. rauhellern, der fikk hundene ligge i bur, i en koselig gang, også var det en hytte,hein, der hundene var plasert på UTEDOEN!! det stinket så forferdelig på den doen at jeg hadde mest lyst til å slippe hundene ut altså! hunden vi hadde med oss, lå sammen med lederen , altså eieren av hunden og rideturen. =) var dere på rauhellern? fordi når vi var der, var det ei golden tispe der.. men visst ikke hytta var full av gale fjortisser og morsomme norlendinger, og utmarka full med hester, når dere var der, så var vi ikke der samtidi =)

men for dere som vil prøve å gå ov hardangervidda, det er en naturopplevelse du aldrig vil glemme!!

Jeg var akkuratt på den samma løypå. Men Hein og Rauhelleren var veldig bra, spessielt rauhellern. Det var Stigstuv Elwira måtte ligge i det uthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså folk nå til dag ser på hunder som en plage. noe som er i veien og alt sånn. Sånn var det ikke før! Nå skal det nesten ikke være dyr i samfunnet lengere. Åh jeg blir så irritert. Dyreeiere blir nedprioritert langt ned på det meste. Man kan ikke bo noen steder nesten. Bare langt utti ødemarka.. man kan nesten ikke gå i sentrum av byen uten at man må så og si gå å holde hunden i halsbåndet og man kan nesten ikke reise med dyrene uten å bli stuet vekk. :evil: DÅRLIGE GREIER ALTSÅ!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkuratt på den samma løypå. Men Hein og Rauhelleren var veldig

bra, spessielt rauhellern. Det var Stigstuv Elwira måtte ligge i det uthuset.

ja, rauhellern var bra ja! stigstuv var jo den minste hytta ogå. :) synns det er dumt at de har det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså folk nå til dag ser på hunder som en plage. noe som er i veien og alt sånn. Sånn var det ikke før! Nå skal det nesten ikke være dyr i samfunnet lengere. Åh jeg blir så irritert. Dyreeiere blir nedprioritert langt ned på det meste. Man kan ikke bo noen steder nesten. Bare langt utti ødemarka.. man kan nesten ikke gå i sentrum av byen uten at man må så og si gå å holde hunden i halsbåndet og man kan nesten ikke reise med dyrene uten å bli stuet vekk. :evil:  DÅRLIGE GREIER ALTSÅ!!

word! På toget har man liksom bare 3 plasser i dyrekupeen :roll: Når jeg skulle ta toget måtte lunah ligge rolig under ett bord med en fremmed golden, og en katt :roll:

Særlig at det er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og når jeg tar hurtigbåten må vi sitte i et minimalt rom uten vinduer med tre seter og burene er ikke større enn plass til en liten BC. Hera får ikke plass i buret og må ligge på gulvet, og hva gjør man da når det er 3-4 andre hunder der inne og noen katter og det blåset fælt på havet........ Ikke komfort akkurat! [-X Og dessuten koster det 60 kroner å ha med hund og menneske billett er 73 kr. Vi skulle ha fått penger for å sitte der!! :)

Og vi måtte kjøpe leilighet for å få oss hund for overalt hvor det var leie ville de ikke ha hund, (det gikk an hvis det var en liten en da #-o ), Og når vi fikk kjøpt leilighet var det den reglemanglista for å ha hund i borettslaget. En punkt var at de kunne komme å hent hunden og ta den ifra oss hvis de fikk klage. Vi skrev ikke under på det skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk hunden så kom jeg meg ikke hjem fra hybelen, uten at mamma hentet meg (på gk) å når jeg bodde i n.trøndelag så måtte buster være hos sambo når jeg skulle hjem. Har vært heldi på toget da, aldri betalt for han å ikke måttet sitte oppå andre med hund.

På buss har jeg gitt opp å få han med (nekter å la han sitte i lasterommet!). Det er ikke enkelt å være dyreeier nei.

Vi fant heldigvis en leilighet som godtok hund, etter å ha ringt på ca 40-50 stykker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder blir så dårlig behandlet nå att det er en skam. Ikke de små da, bare de som ikke får plass i en doggibag. På fly må hunden sitte under med bagasjen. Aldri om jeg kommer til å sende Elwira under er :)

Når jeg skulle ta drosje til en hundeutstilling gikk vi ned til et sted det alltid er taxier. Jeg spurte en mann som ikke var norsk om hun tok hunder, og han sa att jeg måtte vente på en norsk sjafør. Vi stod der og ventet i en halv time før den norske mannen kom (jeg skulle heldig vis ikke stille den gangen så det var ikke så falig). Jeg spurte han mannen hvorfor utlendingene ikke tok hundere, og han sa att i dems religion ser de på hunder som urene dyr :P :evil: Tenk på det da. Helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

word! På toget har man liksom bare 3 plasser i dyrekupeen :roll: Når jeg skulle ta toget måtte lunah ligge rolig under ett bord med en fremmed golden, og en katt :roll:

Særlig at det er lett.

Hæ? Det har jeg aldri opplevd.. Visste ikke at det var dyrekupe på tog engang jeg :oops: LiLi pleier å få eget sete, men da må hu ligge på jakka mi :)

Men enig med dere.. Er så utrolig irriterende at dyr alltid er en plage nå til dags. Det er jo nesten umulig å reise med dyr f.eks. Særlig dere med store hunder da, det er nok mye verre for dere! Jeg har til og med att med LiLi på restaurang :oops: Hadde henne i veska og heldigvis ble hun ikke oppdaga, hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...