Gå til innhold
Hundesonen.no

Variasjon i aktive og passive perioder


Poter

Recommended Posts

En hypotese: Kan variasjonen i aktive og veldig passive perioder være et større velferdsproblem for hunden enn at den er enten veldig passiv eller veldig aktiv?

Sånn enkelt tenkt, så sier jeg JA...

En hund som er vandt med å få lite, tror jeg OFTE (ikke alltid, men ofte) vil klare seg med lite hele tiden uten stress. Mens en hund som er vandt med å få MYE vil bli stresset om den får lite.

Ergo, en hund som er vandt med å få lite, vil vel da mest sannsynlig bli altfor sliten om den i perioder får altfor mye, og bli stresset av den grunn.

Høres dette logisk ut, eller er hodet mitt helt på vidda nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att hundar är ganska bra på att anpassa sig till passiva och akiva perioder. Se på jakt- och gjeterhundar. De arbetar ju inte direkt jämnt över året, utan väldigt mycket i perioder och väldigt lite i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at et minimum av aktivitet er absolutt nødvendig for alle hunder (og det er ofte høyere enn det folk tror?). De som er vant til å få for lite vil kanskje ikke vise sin understimuli på samme vis i form av stress og mas, men bli rett og slett passive ("ha gitt opp").

Med andre ord tror jeg hypotesen må spesifiseres litt i forhold til hvor lite det egentlig er snakk om. Den nedre grensa for hva en hund trenger tror jeg ingen hund har det bra av å ligge langt under over lengre tid, samme hvor mye det ser ut som den er vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er tilpassningsdyktige, men de er (hvertfall veldig mange) også vanedyr. De vil kunne tilpasse seg perioder med varierende aktivitetsnivå, men en hund som har vendt seg til så og så mye aktivisering hver dag, vil sikkert kunne bli noe mer stresset enn en hund som til vanlig får to tisseturer. Jakthunder og gjeterhunder brukes ikke jevt hele året, men personlig har jeg vært borti mye stressa hunder av disse typene. Kanskje fordi de i perioder ikke får nok, eller ikke får tilsvarende det de er vant med? Men igjen, de skal jo kunne venne seg til denne "syklusen"...

Men jeg vil også tro at dette blir et større veldferdsproblem for hunder enn lite eller mye aktivitet hele tiden. Hvertfall virker det sånn på min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også de er tilpasningsdyktige, men det er jo ikke til å legge under en stol at det er bedre for en hund å bli trent jevnlig med enn i rykk og napp. Tenker spesielt på muskulaturen. Treningsverk hele tiden, liksom. Vet ikke helt hvordan det vil gi utslag mentalt, men kan bare tenke meg hvordan vår første aussie ville ha reagert på det. Han var superaktiv og trengte jevnlig høy aktivitet for å være fornøyd. I forbindelse med skader måtte han holdes i ro. Det gikk noen dager før han tilpasset seg, men så var det ok med lavt aktivitetsnivå. Trente jeg da litt forsiktig med ham innendørs, tok det lengre tid før han greide å roe seg, da var det bedre med ingenting. På ham ble det alt eller ingenting, liksom. Men da kan man jo si at siden han var vant til jevnlig høyt aktivitetsnivå, så ble det værre å tilpasse seg til et varierende ett, mens Arn er mer vant til et varierende nivå og tilpasser seg enklere til det. Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder krever nok en viss aktivitet og stimuli, men jeg er med på teorien til PsychoLynx. HUnder som er vant til lite krever lite og motsatt. Blir jo litt som eksempelet med jakt og gjeterhunder, de er trent for å tåle mye i perioder og blir derfor fort rastløse når det roer seg. Merker det godt på min egen hund, etter ett par uker på jakt (og et par dagers spise/sove) krever han mye mer av aktivisering og mosjon enn det han gjør før jakta. Han maser mye mer om tur og synes det er dørgende kjedleig å ikke få mer enn 2 timers tur hevr dag (mot 10 på jakta). Men etter en overgangsfaser er han tilvent hverdagen igjen og oppfører seg "normalt".

Jeg tror hunder tilpasser seg til ulike perioder, men de krever at man gir dem litt overgang. Å gå fra 10- 2 timer med tur er ganske brått, derfor prøver jeg iallefall å bruke de 2 timene jeg har tid til i hverdagen på å utfordre han mest mulig fysisk med å ulike oppgaver ved siden av at den psykiske stimulien blir økt i forhold til oppkjøringen og jakta.

hunder er tilpassningsdyktige, men de krever det de er tilpasset. Og alle hunder krever litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Shilamon og Psycholynx. Likevel synes jeg det er et viktig aspekt dette med muskulaturen til hundene, kanskje spesielt de hundene som er sportshunder. Hundekjørere har jo hunder som hviler store deler av sommeren og som er veldig aktive på vinteren. De fleste av dem er flinke å trene opp hundene sine i løpet av høsten slik at det ikke blir rett på harde belastninger. Mer vanlige sportshunder, så som lp og ag hunder, får kanskje ikke denne gradvise opptrappingen hvis det varieres fra måned til måned eller fra uke til uke hvor mye de trenes med. Det har kanskje vært noen uker uten agilitytrening en periode, så drar man på fellestreninger og går baner, hopper hinder på full høyde og trener like lenge som man ville ha gjort på en hvilken som helst annen trening i en mer aktiv treningsperiode. Selvsagt vil dette være belastende for hunden fysisk. Tenk den treningsverken dagen etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Shilamon og Psycholynx. Likevel synes jeg det er et viktig aspekt dette med muskulaturen til hundene, kanskje spesielt de hundene som er sportshunder. Hundekjørere har jo hunder som hviler store deler av sommeren og som er veldig aktive på vinteren. De fleste av dem er flinke å trene opp hundene sine i løpet av høsten slik at det ikke blir rett på harde belastninger. Mer vanlige sportshunder, så som lp og ag hunder, får kanskje ikke denne gradvise opptrappingen hvis det varieres fra måned til måned eller fra uke til uke hvor mye de trenes med. Det har kanskje vært noen uker uten agilitytrening en periode, så drar man på fellestreninger og går baner, hopper hinder på full høyde og trener like lenge som man ville ha gjort på en hvilken som helst annen trening i en mer aktiv treningsperiode. Selvsagt vil dette være belastende for hunden fysisk. Tenk den treningsverken dagen etterpå...

Jeg vil tro at det siste kommer ann på den generelle formen på hunden. Selv om folk ikke har vært på agtrening på flere måneder så håper i alle fall jeg at de er flinke nok til å holde hunden i form i mellomtida før de kjører på med agtrening. Det samme gjelder all trening. Nå gjaldt vel dette ingen trening for så mye trening, og da synes jeg man skal starte rolig uansett trening man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det siste kommer ann på den generelle formen på hunden. Selv om folk ikke har vært på agtrening på flere måneder så håper i alle fall jeg at de er flinke nok til å holde hunden i form i mellomtida før de kjører på med agtrening. Det samme gjelder all trening. Nå gjaldt vel dette ingen trening for så mye trening, og da synes jeg man skal starte rolig uansett trening man driver med.

Mm, enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...