Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen kjemigenier?

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sliter med en rapport på konsentrasjon av Thiocyanat og Beer-Lambert's lov.

Vi har en tabell med en del verdier, jeg har kjørt graf av denne med regresjonsgraf. Når jeg plotter absorbansen av mitt eget spytt opp mot grafen med absorbans og konsentrasjonsnivåer får jeg 3,77*10^-5 M.

Men hvis jeg bruker Beer-Lambert får jeg ε*l*c = A, altså ε*l / A = c

Stigningstallet har jeg fra grafen altså er ε = 4428,57.

4428,57*(447*10^-9) / 0,162 = 0,0012.

What?! Jeg skjønner ikke :D Konsentrasjonen skal jo være den samme, jeg har lest av stigningstallet fra grafen, dermed skal de være lik. I oppgaveteksten står det klart at jeg skal bruke B-L's lov til å regne det ut, og vi har brukt et spektrofotometer på 447 nm (Mao 447*10^-9). Og ikke minst var absorbansen av mitt spytt 0,162 i dette fotometeret. Da skal jo alt stemme?! What?

Skrevet

...erm. mulig det er noe galt med den nanometeren. 1 cm = 1,0*10^-7. men det gjør jo svaret ENDA mindre og enda lengre unna mitt svar. gah. To hakk mot høyre, 1,22 M.

Skrevet

Shit goddamn!

Vi nullstilte selvfølgelig spektrofotometeret, så vi trenger ikke med lamda = l = 447*10^-7 i beregningen :lol:

Dermed blir det c= A / ε = 0,162 / 4428 = 3,6*10^-5

Og dette er innenfor 0,1-2 mM (milliMol) som er standard Thiocyanatinnhold i alles spytt. Dagens lille lecture; thiocyanat dannes i leveren når du røyker / spiser nøtter eller mandler, og er et giftstoff / slaggstoff. Dette kan altså måles xD Weee endelig er det rett ;)

(Årsaken til ulikehten mellom avlesning av graf og utregning er at grafen er regresjonsgrafen, altså en tilnærmet rett linje som viser "trenden" til stigningstallet).

Skrevet
Shit goddamn!

Vi nullstilte selvfølgelig spektrofotometeret, så vi trenger ikke med lamda = l = 447*10^-7 i beregningen :lol:

Dermed blir det c= A / ε = 0,162 / 4428 = 3,6*10^-5

Og dette er innenfor 0,1-2 mM (milliMol) som er standard Thiocyanatinnhold i alles spytt. Dagens lille lecture; thiocyanat dannes i leveren når du røyker / spiser nøtter eller mandler, og er et giftstoff / slaggstoff. Dette kan altså måles xD Weee endelig er det rett ;)

(Årsaken til ulikehten mellom avlesning av graf og utregning er at grafen er regresjonsgrafen, altså en tilnærmet rett linje som viser "trenden" til stigningstallet).

AH! Men da kunne jo jeg ha fortalt deg det!! Beklager, jeg trodde du husket dette med nullstillingen av spektrofotometeret jeg *himle med øynene*

*skrattle ;)*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk. Er ikke så flink i norsk.
    • Legitime = oppriktige/riktige i følge lover og regler.
    • Det finnes mange gode bøker og kurs om språk. Turid Rugaas har "På talefot med hunden" og "Bjeffing - språket som høres".  Dette er også en god jeg har i bokhylla www.dogwise.com/the-language-of-dogs-understanding-canine-body-language-and-other-communication-signals-dvd-set/ Hvis du bor på østlandet kan jeg på det varmeste anbefale språkkurset til Lundqvist hundeskole. Jeg har gått det to ganger og det er utrolig lærerikt. Det avhenger veldig av individene om de kan ordne opp selv eller ikke. Så lenge hundene oppfører seg ok mot hverandre og tar hverandres signaler så er det ok. Om det er stor forskjell i alder og adferd på dem så trenger de ofte litt hjelp for å fungere sammen. Jeg mener uansett at det er eierens ansvar å sørge for at alle hundene trives og har det greit, og ingen hunder skal være nødt til å sloss for plassen sin eller mistrives i flokken.
    • De som har flere hunder enn tre og som lever i flokk. Lar dere flokken ordne opp i alt selv? Eller tar dere helt styringa? Blir det værre da? Ønsker kun å lære mere om hundespråk.
    • Hva betyr legit? Betyr det at de er greie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...