Gå til innhold
Hundesonen.no

slitt pels før utstilling.


MarieR

Recommended Posts

Skrevet

i november skal vi på utstilling. men på grunn av halsbåndet er pelsen på nakken ganske slitt og ødelagt. med børsting ser det bedre ut, men pelsen er fremdels ødelagt. noen tips til hvordan jeg kan"redde" pelsen hans?

er det forresten noen med hunder med ca samme pelstype som ask, som har erfaringer med balsam? gir det blankere og penere pels på såpass kort hårede hunder?

Skrevet

Ikke bruke halsbånd hele tide..Jeg bruker ikke halsbånd på Felix når han sover (om natta og dagen), når vi kjører bil og når han er inne og det ikke er noen som skal ut og inn... :D

Skrevet
i november skal vi på utstilling. men på grunn av halsbåndet er pelsen på nakken ganske slitt og ødelagt. med børsting ser det bedre ut, men pelsen er fremdels ødelagt. noen tips til hvordan jeg kan"redde" pelsen hans?

er det forresten noen med hunder med ca samme pelstype som ask, som har erfaringer med balsam? gir det blankere og penere pels på såpass kort hårede hunder?

Bruk band minst mulig nå frem til utstillingen. Har du prøvd å spraye minkolje på pelsen? Da blir den blank og fin.

Skrevet
i november skal vi på utstilling. men på grunn av halsbåndet er pelsen på nakken ganske slitt og ødelagt. med børsting ser det bedre ut, men pelsen er fremdels ødelagt. noen tips til hvordan jeg kan"redde" pelsen hans?

er det forresten noen med hunder med ca samme pelstype som ask, som har erfaringer med balsam? gir det blankere og penere pels på såpass kort hårede hunder?

he he he av med halsbånd og på med sele

halsbåndet skal ikke være på når hunden er inne og er du på tur med hann så bruk sele istedet.

Astrix var kortklippet rundt halsen når vi fikk han men nå er det som var klippet(grunnet strupelenke av kjetting) blitt bedre og har nåblitt halvparten så lang som resten av kragen rundt halsen hanns. så nå er altså pelsene på vei ut igjen og det er grunnet lite og helst ikke halsbåndbruk i det hele tatt og sele på han i stedet.

Skrevet

he he he av med halsbånd og på med sele

halsbåndet skal ikke være på når hunden er inne og er du på tur med hann så bruk sele istedet.

Astrix var kortklippet rundt halsen når vi fikk han men nå er det som var klippet(grunnet strupelenke av kjetting) blitt bedre og har nåblitt halvparten så lang som resten av kragen rundt halsen hanns. så nå er altså pelsene på vei ut igjen og det er grunnet lite og helst ikke halsbåndbruk i det hele tatt og sele på han i stedet.

det var lurt! :D skal reparere selen hans etterpå jeg! bruker allerede minimalt med halsbånd.

ricco: hvor får jeg tak i det da? :)

Skrevet

det var lurt! :D skal reparere selen hans etterpå jeg! bruker allerede minimalt med halsbånd.

ricco: hvor får jeg tak i det da? :)

i dyrebutikker selger de slikt men det koster litt da. men det funker, det har jeg sett(bruker ikke selv da men har sett andre bruke det). :wink:

Skrevet

det var lurt! :D skal reparere selen hans etterpå jeg! bruker allerede minimalt med halsbånd.

ricco: hvor får jeg tak i det da? :)

Du får det i dyrebutikker. Det jeg gjer er å spraye det på rett før hun skal i ringen og så bruker jeg et pusseskinn og drar det over pelsen etter spraying...

Skrevet

okei! da kjøper jeg det på onnsdag! :) tusen takk! men den nye regelen da? " hun hvor snute, pels eller hud berhandlese med produkter som forandrer farge eller struktur, tillates ikke på utstillinger". er minkolje tillat? :?

Skrevet
okei! da kjøper jeg det på onnsdag! :) tusen takk! men den nye regelen da? " hun hvor snute' date=' pels eller hud berhandlese med produkter som forandrer farge eller struktur, tillates ikke på utstillinger". er minkolje tillat? :?[/quote']

Det forandrer jo hverken farge eller struktur i pelsen.... (vi bruker det, og mange med oss. Har ikke hørt noe galt enda...)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...