Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine rotter<3


Josse<3

Recommended Posts

Dette er du to søte guttene mine<3 de er nå snart 4 månder så de vokser stadig. :rolleyes:

Det er ikke så lett å se men kan noen svare meg på hvilken type/art de er? Bildene er ganske uklare.. :)

2evyo1f.jpg

Cocos<3

x37dci.jpg

Cocos elsker og være i genseren min!

2u8b6g6.jpg

Smule prøver og klatr

Skal legge inn litt flere bilder seinere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de er! :icon_redface:

Ser ut som om begge to er Black Berkshire Husky. Dvs født svarte over hele ryggen med hvitt på magen, og så blekna/fadet. Og det er typen, ja. Rasen/arten er Norsk Brunrotte, som alle andre tamrotter her i Norge er. :)

De er også standarøret og standarpelset, ser det ut som.

Den genetiske betegnelsen blir da: aa Hh ww re re DU DU/du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være ute av buret minst en time om dagen, egentlig. Og rengjøring og sånn må du jo ta deg tid til mellom 2-4 ganger i uken, minst. Mine rotter er ute stort sett en times tid om kvelden, av og til mer, av og til mindre. Da stenger jeg bikkja på gangen og kattene på badet, så de får løpe i fred, av og til får kattene være her, for de tar dem ikke, bare leker sammen med dem(dvs rottene leker med kattene også, ikke bare omvendt).

Men ettersom de blir eldre, vil de gjerne være ute i litt kortere perioder av gangen, Deana som nå er litt over 2,5 år, vil helst ikke være ute mer enn et kvarter om gangen, da blir hun sliten. Merker at alderen begynner å tynge. Men da tar vi heller to turer ut i løpet av dagen, så hun får være ute iallefall en halvtime om dagen, eller mer hvis hun vil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke såå krevende egentlig syntes jeg. Men de krever mer enn et hamster gjør det er helt sikkert! De må aktiviseres og få brukt egenskapene sine. Elsker å være med rundt om kring på skulderen og se nye ting. Alt nytt er spennende, men det er bare for ca 5 sekunder og da er det gammelt nytt :P

De trenger store bur hvor de kan klatre og kose seg, buret blir aldri stort nok! Jenter er litt mere aktive enn gutta så det er greit å gi de høye bur med masse hengekøyer og leker.

Så er det egentlig opp til hver enkelt hvor tamme man vil at rottene skal bli. Jo mer tid man bruker med de jo tammere blir de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte bur 3-4 ganger i uka hørtes mye ut! Bytter en gang i uka jeg da.. Eller når det lukter :rolleyes2: Doen deres må vaskes litt oftere da

Hos mine så må jeg det, de er 4 stykk i et 180cm høyt fuglebur fra Ferplast. Men ganske liten grunnflate i det, selv om jeg har en Jennyhylle og en hengekøye. Jeg bruker avispapir, så de drar alt inn i huset, uansett hvor mye avis jeg legger i bunn, så derfor blir det også relativt fort møkkete. :D Og selv om Smith er kastrert, så lukter det ganske mye av ham, og tisset hans. :D Liten leilighet=mye lukt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min rotter ute vart fall mer en en time om dagen!

Jeg har avispapir til rottene mine , det skifter jeg 3-4 ganger i uken , ofte mer.. siden tisset går igjennom og lukter mer.. I doen har jeg katte sand som ikke støver og holder på lukten litt lennger. rottene er veldig flinke til og bruke doen så det meste ligger oppi der. Den skyller jeg og tar ut bæsjen vær dag.

Mitt bur kommer til og bli for lite etter hvert som de vokser så må kjøpe meg et større snart! Har noen et til salgs eller vet om noen som selger et ? Jeg kan jo muligens lage et selv også. Har noen , noen ideer/tips om hvordan jeg kan lage et ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Jennybur jeg tenkte jeg skulle bli kvitt etterhvert, men du bor jo litt langt unna, da. :lol:

Jeg bruker ikke kattesand da mine reagerer veldig på det uansett hvor lite det støver, spesielt godjenta på 2,5 år. Og Toa-lätt reagerer de også på, så det kan jeg bare bruke til kattene. Så derfor blir det avispapir her, det er billig, de holder seg friske, og stortrives med å rive det opp og lage 'reir' av det. Så om jeg må skifte litt oftere på buret, så samma det så lenge rottene er friske og glade. :D Jeg har 3 jenter og en kastrat, snill liten gutt.(liten og liten, da..) Har vurdert en stund å få meg noen fler, men tror det holder. Er mulig jeg skal omplassere de to jentene på 1 år, da jeg føler jeg ikke har nok tid til dem. Men, det tar vi i egen tråd. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg husker ikke nøyaktig, men det er vel nærmere 80x70x60 eller noe sånt. Iallefall stort nok til 4 rotter. Men jeg har ingen hyller til det da, men det går an å få kjøpt på internett, ofte noen som selger sånt, iallefall inne på www.tamrotter.com, vet jeg.

Går nok an å få sendt ja, jeg fikk det jo sendt til meg, jeg husker bare ikke hvor mye det koster å sende det. Kan høre med sjefen og dem om de har mulighet å hjelpe meg å få kjørt det ned på posten en dag. Skal ikke ha så mye for det, bare så du vet det, da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

http://i41.tinypic.com/28c3gw0.jpg

Her er buret dies:) Det er to små bur oppå hverandre og et stort pallas av gamle pappgreier:)

http://i44.tinypic.com/2rr4ftx.jpg

Smule har fadet mye nå , og nesten helt grå:) Nå er rottene mine 9 og en halv månde:)

http://i42.tinypic.com/2rh1ses.jpg

Og Cocos Gutten :)

http://i40.tinypic.com/5oi8p1.jpg

Smule<3'

http://i39.tinypic.com/2vd16v5.jpg

Cocos<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg passet en hamster i fjor sommer, tilbrakte jeg minst 2 timer med den hver dag.

Det vil si at jeg ikke bare lot den løpe litt rundt, men jeg lekte med den. Jeg synes ikke hun kunne fått noe mindre enn det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...