Gå til innhold
Hundesonen.no

Påminnelse fra vet om revaksine - vanlig rutine eller ekstraservice?

SFX

Recommended Posts

Ekstraservice er alltid for å tjene mer penger i en eller annen grad, så det argumentet blir litt tynt for min del - at det er "bare" for å tjene penger. Det er svært få bedrifter som har kundeservice bare for å være hyggelig, liksom.

Jeg syns det er kjekt å få påminnelse om vaksine jeg. Det er mulig jeg burde huske sånt sjøl hvert år - for jeg vaksinerer hvert år, selv om de ikke får DHHPi-vaksine hver gang - men det gjør jeg ikke, ergo er man bare glad for den lappen i postkassa om at nå begynner det å bli på tide igjen. At det skal være til irritasjon skjønner jeg ikke helt, av all drit man får i posten, så er vel den ganske langt ned på lista over hva jeg gidder å irritere meg over.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over holdningen om at vetten kun er ute etter å tjene penger, jeg. De som jeg bruker virker da til å ha mer enn nok å gjøre om de ikke må "mase" på at folk skal bruke dem. Til sammenligning så får jo de fleste innkalling til tannlegen en gang i året. Er det også "skjult" reklame for å holde på/tiltrekke seg pasienter?

Selvfølgelig jobber de aktivt med å holde på kundene/pasientene sine, men vilken næringsdrivende -uansett bransje- gjør ikke det da. Noen ganger høres det ut som veterinærer er verre enn flatlus :D

Jeg syns slike påminnelser er helt greit, jeg. Det som ikke var så greit, var at jeg fikk påminnelse på å vaksinere forrige belger'n trekvart år etter han var avlivet - det var det samme vet'kontoret som hadde gitt han den siste sprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over holdningen om at vetten kun er ute etter å tjene penger, jeg. De som jeg bruker virker da til å ha mer enn nok å gjøre om de ikke må "mase" på at folk skal bruke dem.

En veterinær som innkaller til revaksinering oftere enn vaksinens varighet, er KUN ute etter penger. Hvorfor skulle de ellers vaksinere hunder som allerede har en virksom vaksine i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over holdningen om at vetten kun er ute etter å tjene penger, jeg. De som jeg bruker virker da til å ha mer enn nok å gjøre om de ikke må "mase" på at folk skal bruke dem. Til sammenligning så får jo de fleste innkalling til tannlegen en gang i året. Er det også "skjult" reklame for å holde på/tiltrekke seg pasienter?

Selvfølgelig jobber de aktivt med å holde på kundene/pasientene sine, men vilken næringsdrivende -uansett bransje- gjør ikke det da. Noen ganger høres det ut som veterinærer er verre enn flatlus :D

Jeg syns slike påminnelser er helt greit, jeg. Det som ikke var så greit, var at jeg fikk påminnelse på å vaksinere forrige belger'n trekvart år etter han var avlivet - det var det samme vet'kontoret som hadde gitt han den siste sprøyta.

Enig med deg i det over. Og ja, jeg ringte vet kontoret bevisst og ba dem om å slette varselet på min katt etter at han ble avlivet. Men det er fordi jeg antok at systemet deres neppe var godt nok til å "kansellere" slike ting på egenhånd. Visste bare at det ville jeg virkelig IKKE få i postkassen min .

En veterinær som innkaller til revaksinering oftere enn vaksinens varighet, er KUN ute etter penger. Hvorfor skulle de ellers vaksinere hunder som allerede har en virksom vaksine i kroppen?

Ja, jo.. du er jo inne på noe der. Men samtidig, mange veterinærer insisterer på at hunden MÅ ha vaksine en gang i året... så dermed kan det jo se ut som om det er en viss uenighet over varighet og hvor ofte en skal ta. Og da kan ikke det heller egentlig legges på argument for å tjene penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra "Helsebok for hund" (side 5):

I henhold til norske og internasjonale vaksinasjonsanbefalinger bør man unngå overvaksinering, i tillegg frarådes bruk av corona-vaksine her til lands. I motsetning til andre vaksiner beskytter de tre komponente DHP (se side 29) i Nobivac-serien i hele 3 år. For å unngå overvaksinering anbefales derfor kun Nobivac Pi årlig, og Nobivac DHPPi hvert 3. år. Disse vaksinene inneholder ikke corona!

Mer informasjon om de sykdommene det vaksineres mot finner du på www.hunden-min.no

DHPPi-vaksine er mot valpesyke (D), smittsom leverbetennelse (H), parvovirus (P) og kennelhoste (Pi). Det anbefales å vaksinere mot kennelhoste hvert år, men ikke valpesyke, smittsom leverbetennelse og parvovirus - der holder det med hvert 3. år.

Jeg ser uansett ikke problemet, det er ikke akkurat sånn at man MÅ vaksinere selv om man får innkalling til det - akkurat som at man ikke MÅ gå til tannlegen selv om man får innkalling til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som en tannlege som sender deg innkalling etter et år, KUN er ute etter pengene dine. På samme måte som Bohus sender deg reklame og forteller deg at du må bytte ut spisestua før jul. På samme måte som Maxbo sender deg reklame på at det er på tide å male huset. Nå pådrar man seg jo ikke noe smittsomt ved ikke å følge opp "rådene" fra verken Bohus eller Maxbo, men du blir jo "dytta" på ting du ikke trenger her også.

Mitt poeng er at det klages på veterinærer i hytt og pine ang. priser og at de bare skal suge penger fra folk. De har jo konkurenter i den bransjen også. Jeg er også ganske sikker på at hvis du gir beskjed om at du ikke vil ha påminnelse om vaksinasjon av hundene, så slipper du å få det.

Og vips, en ting mindre å irritere seg over i hverdagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg faktisk også innkaling til revaksinasjon for én av mine hunder. Han ble vaksinert med Nobivac DHPPI for ett år siden, og nå oppfordrer altså veterinærklinikken til å revaksinere med denne vaksinen.

De skriver i brevet:

"Ønsker du tilfredsstillende beskyttelse av [hundens navn], anbefaler vi at [hundens navn] vaksineres på nytt innen [dato]. Det er viktig å følge vaksinasjonsprogrammet da vaksinen beskytter mot smittsomme virussykdommer."

Det som er interessant her, er at de sier at det er viktig å følge "vaksinasjonsprogrammet", som om det skulle dreie seg om at hunder trenger årlig revaksinering. For i Veterinærkatalogen står det at vaksinen er aktiv i TRE år, hvilket også legemiddelprodusenten Europharma oppgir.

Og.... NKK har også gått over til å anbefale revaksinering hvert tredje år:

"Julen 2005 fikk norske hundeeiere en

ekstra julepresang: Statens legemiddelverk

har nå gitt godkjenning for at vaksinen

Nobivac®DHPPi kan markedsføres med tre

års beskyttelse for kjernekomponentene D,

H og P (valpesyke, smittsom leverbeten-

nelse og parvovirus). Vaksineprodusenten

Intervet er så sikre på effekten av denne

vaksinen at de har innført en Hundevak-

sine-garanti forutsatt at visse betingelser er

oppfylt. Som et resultat av Legemiddelver-

kets godkjenning har NKK med umiddelbar

virkning forandret sine regler med hensyn

til vaksineintervall for utstillinger/prøver."

LIKEVEL er det altså såpass mange av oss som får innkalling til årlig revaksinering! HVORFOR? Ihvertfall min veterinær gir altså inntrykk av at "vaksineprogrammet" krever årlig vaksinering. Dette er svindel av godtroende folk som velger å ha tillit til at veterinærene har hundenes helse som førsteprioritet. Og det virker som om denne svindelen er ganske utbredt, hvis man skal dømme ut ifra postene i denne tråden.

Ja, det irriterer meg. Det irriterer meg fordi det tydeligvis er veldig utbredt i veterinærstanden. Hvis legestanden hadde vært like uærlige ville saken havnet på forsida av landets aviser, men siden det "bare" dreier seg om dyr er det altså greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIKEVEL er det altså såpass mange av oss som får innkalling til årlig revaksinering! HVORFOR?

Fordi at man må revaksinere mot KENNELHOSTE årlig? DHPPi er hvert tredje år, Pi hvert år..

Og for de av oss som drasser husets hunder rundt på utstillinger og stevner og andre hundearrangement, så er det ganske lurt å vaksinere mot kennelhoste! Alle veterinærer jeg har brukt til vaksinering, har gitt DHPPi bare hvert 3.dje år, men Pi hvert år (Altså, 1. år - DHPPi, 2. år - Pi, 3. år - Pi, 4. år, DHPPi osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...