Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå i bånd - Uten å slite!


Minda

Recommended Posts

Hei!

Er glad jeg fant et forum om hunder. Min dverschanuzer-gutt er 11 mnd og har ikke lært å gå pent i bånd. Han sliter og kan ikke komme fort nok frem. Jeg er en uerfaren hundeeier og regner med at det er der feilen ligger. Ellers er han stortsett en rolig og fin hund.

Hvordan kan man avlære en hund med å slite i bådet? Er det flere metoder som brukes? Trenger virkelig en oppskrift her. Har strevd lenge med dette.

Har prøvd å belønne om han en sjelden gang går pent. Har også prøvd å stoppe hver gang han strammer opp og lurer da på om man skal gjøre noe for å få hunden til å slakke - om han bare blir stående der å slite, altså om man skal prøve å leie han tilbake til ønsket posisjon. Eller skal man bare bli stående å vente til han selv finner ut at han skal slakke?

Hva slags metode anbefaler dere?

Minda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke begge metodene du beskriver ovenfor, men å plusse på noe i den "stoppe-metoden" - nemlig å gå noen skritt tilbake der du kom fra. Da må hunden følge etter deg, for du snur jo! Begynner han å dra andre veien igjen, så snur du og går tilbake. I begynnelsen kan det være at du må gjøre dette mye, men etterhvert bruker det å bli nok å stoppe eller gå to skritt tilbake. Det blir en negativ opplevelse for hunden, for den vil jo fremover! Men for å få gå fremover må båndet være slakt.

Belønn masse, og bruk gjerne en klikker for å belønne AKKURAT når han går pent en liten stund. Klikk med en gang båndet ikke er stramt, og klikk MYE i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av erfaring at jeg ikke gidder å trene på å gå pent i bånd hele tiden, hver eneste gang jeg er ute og har hunden i bånd. Jeg anbefaler derfor andre i samme situasjon å kjøpe en sele som man kan ha på når man ikke har tid/orker å trene på å gå pent. Noen ganger må man jo bare komme seg fra A til B, eller så vil man kanskje også bare gå en lengre tur uten å bli irritert for at hunden drar. På slike turer bruker jeg altså sele, og hunden får gå som den vil. Når jeg trener bruker jeg halsbånd, så når hunden går i halsbånd, SKAL den gå pent. Det er ikke lov å dra da. Da stopper jeg hvis hunden drar, og hvis hunden slakker båndet rimelig kjapt selv, fortsetter vi fremover. Hvis hunden ikke tar hintet etter noen sekunder, snur jeg/rygger. Jeg fortsetter fremover når hunden går pent. Meningen med denne treningen er ikke at hunden skal gå rett ved siden av meg hele tiden, men bare at den skal kunne gå på tur uten å trekke i båndet og fyke hit og dit.

Hvis hunden innimellom selv finner ut at den skal gå pent og ikke dra, belønner jeg det ved å gi hunden en liten godbit. Det gjør du jo selv allerede, og det er flott! :whistle: En annen ting jeg ville tenkt på, var hvordan halsbåndet er utformet. Noen hunder kan reagere med å trekke mer dersom halsbåndet er ubehagelig for de. Derfor sverger jeg til brede, myke halsbånd. Noen ganger kan man oppdage at hunden går penere i sele, og det er av samme grunn; sele er mer behagelig å ha på enn halsbånd - det strammer ikke ekkelt rundt halsen hvis hunden drar, og den har derfor ikke behov for å dra seg unna det ekle som strammer rundt halsen. Merkelig, men sånn er det for noen hunder i alle fall (to av mine tre hunder har vært sånn).

Lykke til! Det krever ofte masse tid å lære noen hunder dette, og den beste fremgangen får du hvis du er konsekvent og aldri lar hunden dra seg fremover. Derfor er sele et så fint alternativ til de gangene man ikke orker/har tid/lyst å trene. Hunden lærer da at den skal gå pent i halsbånd, mens i sele er det ikke så nøye. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takker hjerteligst for alle tips og råd! Jeg tar de til meg alle sammen. Jeg er kjempeglad for dem!

Skal begynne å jobbe daglig og konsekvent fra i morra. Må jo få dette på plass.

Om man skal gå tilbake (når hunden sliter) snur man ryggen til hunden eller bare rygger man?

Jeg vurderer å kjøpe en sele. Hvordan finner man ut hvilken størrelse som er riktig? Er det noen her som vet hva som passer til en gutte-dverschnauzer?

Til Blondiemamma

Min dvergschnauzer er sort og kommer fra Kalix i Sverige. Har du også en?

Minda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Jeg vurderer å kjøpe en sele. Hvordan finner man ut hvilken størrelse som er riktig? Er det noen her som vet hva som passer til en gutte-dverschnauzer?

Ta med dvergschnauzer'en i dyrebutikken så får du en sele som passer best mulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd på tampen av tråden, som gjelder designet på turen i seg selv. Det er enkelt og kan være nyttig fordi designet spiller på lag med hundens naturlige instinkter.

Det er så enkelt som å ikke gå "runder" med hunden i båndtreningstider, men snu på halvveien. (Eller gå samme "stripe" flere ganger, for den del.)

Hunder, de med instinktene høyt oppe i hvert fall - oppfatter å gå tur som å dra ut på jakt. Første sekvens er å spore området, i det minste i alle fall å "lese avisen" etter de andre hundene i strøket.Da er de lite tilgjenelige for læring.

Når sporingen er gjort, går de mer over til å overblikke omgivelsene/vitre -avisen er jo lest.

Når man snur får man da en hund som orienter seg mer, også da mer konsentrert mot føreren. Hunden har lettere for å ta treningen og viser opp atskillig mer ønsket atferd. (enn om den skal snuse seg gjennom stadig nye områder).

Dessuten avslutter man turen med suksess, - man er fornøyd både med seg selv og hunden. Ikke stressa, sint, leie seg og ellers lut lei av trekking som aldri gir seg. (Selvom det jo kan bli en litt kjedeligere turopplevelse for eieren)

NB: Hvis hunden har det med å gjøre utfall mot biler, er det i denne fasen - - dvs jakt /vitre - hjemturen - det helst skjer, så vær obs.

Man kan jo også utvikle dette jaktperspektivet videre med f.eks å avslutte turen med en "drakamp" - lek med hunden, eller andre symbolske "drepe-byttet" leker. (Hvis da hunden ellers er i lekemodus i drakamp osv og tåler slik lek uten for stor opphisselse/stress).

Inn å spise, og dermed er i grunnen turen /jakten over for bikkja sin del. Som oftes senker roen seg deretter, selv når turen i seg selv ikke kom til å ha vart så lenge, eller ha vært så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt intensivtrening - med rygging inkludert. Så da blir det omtrent 4 skritt frem og 2 tilbake. Og jeg kan ikka la vær å tenke på hvordan dette må fortone seg for de som ser oss, he he.

Minda

Det må du bare blåse i, og fokusere på hunden. ;-) Viktig som en skrev at du bruker en sele når du ikke kan/orker å trene, både du og hunden mister fokus innimellom, ta da båndet i selen før hunden detter helt ut. Ta gjerne vendinger innimellom selv om hunden går pent, det vil gjøre det mer variert for hunden og bidra til at den følger med. Prøv også å legge inn oppgaver underveis, så blir turen mer spennende, og hunden får flere utfordringer, og blir sliten i hodet også. Ikke gå forbi et veltet tre, la hunden krype under, hoppe over, balansere oppå, sitte på, snu seg på, legge seg pp, alt selvsagt med masse ros og ikke gjør ting du vet hunden ikke kan mestre, ta litt av gangen. La hunden løse problemer selv ifht å gå på riktig side av trær og stolper. Kantsteiner kan brukes til slalom og balanseøvelser. La også hunden bruke nesa, om du ikke trener en eller annen form for søk fra før, kan du f.eks strø frokosten utover hele hagen og la hunden jobbe for maten ;-)

Freestyleøvelser er kjempegøy, og det er bare å sette igang å trene triks og moro. Alt dette vil få deg mer interessant å samarbeide med, og samarbeid er nøkkelen til mye. Det skal først og fremst være interessant å følge med på hva du finner på av gøyale ting, da kommer kontakten fordi hunden synes det er moro.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...