Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er for lite for mattilsynet?


Gjest

Recommended Posts

I disse dager hvor hundenes rettigheter plutselig har kommet i vinden (iallefall 2 gang mer enn det var før), lurer jeg på hva som er grensa for hva Mattilsynet bryr seg om. Vi har jo alle sett New York animal police, Arizona osv, og hørt om hva som er lov og ikke lov å gjøre med hunder. Finnes det noe sted med lovverket om hundehold man kan lese? Vil Mattilsynet bry seg om alle brudd? Vil de "rykke ut" om man ringer om bare én hund?

Vi har noen i nærheten (for the sake of anonymitet på nett) som i mine øyne bryter mange av lovene de har i USA. Hunden står ute hele dagen, ikke noe ly for vær og vind, og noen ganger har den ikke vann heller. Noe jeg reagerte sterkt på i sommer. Jeg har aldri sett den få turer her i nabolaget.

Er dette for lite for mattilsynet?

(PS: Det Er Ikke Jeg Som Lager Sånne Overskrifter, Jeg Tror Dette Er Noe Forumet Har Funnet På Selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...vi har jo denne, men i hvor stor grad den beskytter hunden kan vel kanskje diskuteres...

Det som er så forbanna teit med den loven, er at den tar opp menneskers, tamdyrs, villdyrs osv. rettigheter mot hund, men det er ikke sagt et kløyva ord om hundens rettigheter. Så nei, en lov som beskytter hunden, slik hundeloven beskytter alt annent mot hunden, fant jeg ikke på lovdata.no hvertfall...De lovene som ligger inne om hundehold for et titalls kommuner, tar også bare opp dette med båndtvang, friområder, dispensajon osv. Den eneste er vel som gråtass sier, loven for dyrevelferd.

EDIT igjen: ang. eksempelet ditt wretch, så ville jeg rapportert det til mattilsynet. Om de gjør noe med det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...