Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er for lite for mattilsynet?

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

I disse dager hvor hundenes rettigheter plutselig har kommet i vinden (iallefall 2 gang mer enn det var før), lurer jeg på hva som er grensa for hva Mattilsynet bryr seg om. Vi har jo alle sett New York animal police, Arizona osv, og hørt om hva som er lov og ikke lov å gjøre med hunder. Finnes det noe sted med lovverket om hundehold man kan lese? Vil Mattilsynet bry seg om alle brudd? Vil de "rykke ut" om man ringer om bare én hund?

Vi har noen i nærheten (for the sake of anonymitet på nett) som i mine øyne bryter mange av lovene de har i USA. Hunden står ute hele dagen, ikke noe ly for vær og vind, og noen ganger har den ikke vann heller. Noe jeg reagerte sterkt på i sommer. Jeg har aldri sett den få turer her i nabolaget.

Er dette for lite for mattilsynet?

(PS: Det Er Ikke Jeg Som Lager Sånne Overskrifter, Jeg Tror Dette Er Noe Forumet Har Funnet På Selv.)

Skrevet

Tja...vi har jo denne, men i hvor stor grad den beskytter hunden kan vel kanskje diskuteres...

Det som er så forbanna teit med den loven, er at den tar opp menneskers, tamdyrs, villdyrs osv. rettigheter mot hund, men det er ikke sagt et kløyva ord om hundens rettigheter. Så nei, en lov som beskytter hunden, slik hundeloven beskytter alt annent mot hunden, fant jeg ikke på lovdata.no hvertfall...De lovene som ligger inne om hundehold for et titalls kommuner, tar også bare opp dette med båndtvang, friområder, dispensajon osv. Den eneste er vel som gråtass sier, loven for dyrevelferd.

EDIT igjen: ang. eksempelet ditt wretch, så ville jeg rapportert det til mattilsynet. Om de gjør noe med det er en annen sak.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...