Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs Border Collie på 1.5 år


Torbjørns

Recommended Posts

Har lang erfaring med Border Collie som gjeterhund, men har fått et stort problem med min nye:

Hunden er en tispe på ca 15mnd.

Helt siden starten har hunden virket nervøs og kan av og til reagere med aggressivitet hvis den føler seg truet.

Har gård med både storfe og sau og hunden omgås andre dyr hele tiden, men har vist generellt lite interesse ovenfor dyr, noe jeg anser som unormalt, men tror dette kommer av at den er redd dyrene.

Den er også redd og aggressiv mot enkelte fremmede, den reagerer med å bjeffe hardt og holde god avstand, men etter noen minutter kommer den bort av seg selv og tar kontakt og snuser litt, så er det ikke noe mer problem.

Hunden "elsker" å kjøre bil/traktor, da den er helt vill etter å komme seg i bil, uansett om det er min eller andres bil. Men når bilen kjører bjeffer den og blir helt vill av mot møtende bilen. Den klorer så hardt at den riper opp ruta. Den kan stå og bjeffe konstant under kjøreturen selv om det ikke er møtende biler og reagrer ikke på tilsnakk.

Hunden har lagt seg til vaner som å stoppe og bjeffe på sitt eget speilbilde i enkelte, trolig utvalgte, vinder. Det startet med ett, nå er det blitt 3 vinduer hvos den kan ha lange sermonier.

Kort sagt vil jeg si hunden er redd for alt som beveger seg, selv hvis jeg tar frem en spade og kakker litt i bakken vil den reagere med bjeffing på spaden.

Hva skal jeg gjøre? Er veldig glad i hunden, den er verdens snilleste hund av og til, men et monster som ikke er mulig å snakke til andre ganger.

Vurdere avlivning, men vil nødig gjøre dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har erfaring med border og VET de ikke skal være sånn, generelt mistrives du med hundens adferd. Vet egentlig ikke hva du spør om? Er det om vi andre mener det er håp for dyret, eller om du egentlig vil ha bekreftelse på at du tenker i riktig retning når det gjelder avliving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden virker jo veldig usikker først og fremst. Bruk masse tid på hunden og gi masse positiv oppmerksomhet. Ikke bruk fysisk makt, for en redd hund blir bare enda reddere av det. Når den bjeffer på andre biler o.l. bør du øve på dette med en bil du kjenner å kjøre seint forbi osv. Prøv å få fekk konsentrasjonen fra den andre bilen.

Alle bcene jeg har møtt har ett gjeterinstinkt, prøv med sau, begynn med litt eldre sauer som er vane med hund og er lette å lede hunden. Prøv å øke selvtilitten og bruk masse tid på hunden. Prøv å få tak i en fagperson som kan se på hunden å lære deg teknikker. Er det noe du har gjort anderledes med denne hunden, i forhold til de andre du har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som de andre sier:

Hunden virker veldig usikker. Prøv å gi den selvtillit med masse belønning. Tror jeg ville trent litt lydighet med den, slik at den får en mestringsfølelse og sånn at den får brukt hodet sitt! Når den får mer selvtillit og ser at det er gøy å jobbe for deg, så kan du også prøve å trene bort den "galskapen" for biler.

Tolmodighet og masse belønning pleier å gjøre susen på de fleste. Tror hunden din kan bli riktig bra, dersom den bare blir trent riktig. Og prøv å ikke være for fysisk som "Ana&Kaiza" sa.

At den er redd for fremmede kan du også trene bort. Du kan bruke andre folk som hjelper deg. At du ber venner av som du vet takler å bli bjeffet på. Kanskje la de som hilser på hunden ha med seg godbiter. Da vil hunden se at fremmede kan være gøy, og at du får godbiter av dem. Ingenting farlig. For all del ville jeg ikke straffet hunden på noen måte, viss den begynner å bjeffe påå fremmede for at den er redd. Da vil den fremmede bare bli enda skumlere..

Jeg ville ikke straffe en hund for at den er redd i alle fall.. Da blir den bare mer usikker.

Tror du bør satse på å finne noe som hun bruke hodet sitt på! At dem jager sin egen skygge pleier vell å tyde på at dem er understimulerte. Visst hun er redd dyr og ting, så kan du umulig gjete med henne? Så noe må hun da finne på. Er jo ekstremt smarte hunder dette her!

Jeg ville ikke tenkt på avlivning i alle fall. Usikkerheten kan du nok gradvis trene bort.. Det kommer egentlig ann på deg som eier.

(Jeg skriver som om jeg skulle ha peiling.. Noe som jeg ikke har :lol:.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...