Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor mye penger får en 15 åring av de hjemme.

ritus

Recommended Posts

Min søster som nettopp ble 16 får 1500 kr i mnd, men da betaler hun alt selv. Noe som betyr at hun nesten er avhengig av å ha en jobb i tilegg.

Jeg er 18 og får 1200 i mnd (får litt mindre enn henne, pga større tlf regninger, hehe), i tilegg til at jeg har to jobber utenom, som jeg tjener mellom 5000-9000 på å ha. Når som jeg blir russ, og i tilegg planlegger tre dyre ferier til sommeren (hove festivalen, syden og Afrika) er de greie og legger ut litt til for meg.

Jeg tjener altså en del, men er omtrent alltid "blakk" (dvs minst 700 kr) på brukskontoen, fordi jeg alltid sparer enormt mye hver mnd. Dessuten går det forferdelig mye mer penger enn jeg hadde trodd på festing i helgene (18 års dager, russekroer osv..). Det er dyrt å være 18!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Da jeg var 15 flyttet jeg hjemmefra. Jeg gikk fra å få 50 kr uken (jepp, dette er 10 år siden nå :) ) til å få 500-1000 kr mnd. Da måtte jeg kjøpe absolutt alt selv, bortsett fra mat og husleie, som ble dekket av stipendet/foreldrene mine. Hadde en liten vaskejobb ved siden av som jeg tjente ca 1000-2000 kr på i mnd. Når jeg var hjemme i ferier fikk jeg av og til klær fra foreldrene mine, og de kjøpte også litt større ting til meg, som mobil og sånt. Men jeg kunne også spare og kjøpe sånt selv hvis jeg mente jeg trengte det, og de ikke var like enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man skjønner at man er gammel "NÅR" liksom........

Da jeg var 15 fikk jeg 50 kroner i uka i lommepenger, pluss at mamma og pappa betalte ALT som hadde med hest , ridning og slike fritidsaktiviteter å gjøre - mellom 500-1000 kroner pr. måned (jeg skjønner nå at det var MYE penger *ler*) - for dette tok jeg middagsoppvasken hver dag.

Forøvrig betalte mamma og pappa for det vi trengte av klær osv. - men sminke, røyk og godteri måtte vi selv sørge for. Mobil fantes ikke, bussen slutta å gå omtrent midt på dagen - skulle vi på fest så var det gå til og gå hjem, ikke noe nattbusser og billig ungdomstaxi hjem. Elektroniske duppedingser fantes ikke - vi fikk walkman til jul det året vi var 15 liksom og da snakker vi walkman med kassett i (og de færreste her vet vel knapt hva en kassett er *ler*) osv. Ikke helt sånn som i dag på en måte *ler*

*gammel jeg tror jeg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner at man er gammel "NÅR" liksom........

Da jeg var 15 fikk jeg 50 kroner i uka i lommepenger, pluss at mamma og pappa betalte ALT som hadde med hest , ridning og slike fritidsaktiviteter å gjøre - mellom 500-1000 kroner pr. måned (jeg skjønner nå at det var MYE penger *ler*) - for dette tok jeg middagsoppvasken hver dag.

Forøvrig betalte mamma og pappa for det vi trengte av klær osv. - men sminke, røyk og godteri måtte vi selv sørge for. Mobil fantes ikke, bussen slutta å gå omtrent midt på dagen - skulle vi på fest så var det gå til og gå hjem, ikke noe nattbusser og billig ungdomstaxi hjem. Elektroniske duppedingser fantes ikke - vi fikk walkman til jul det året vi var 15 liksom og da snakker vi walkman med kassett i (og de færreste her vet vel knapt hva en kassett er *ler*) osv. Ikke helt sånn som i dag på en måte *ler*

*gammel jeg tror jeg*

hehehe... Jeg kjente meg igjen i den... Sånn var livet ute i indre enfolds grønne skoger den gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe når jeg var 14 år, da tjente jeg mine egne penger men foreldrene mine dekte store innkjøp og mobilregning. Før det fikk jeg 500 kr i mnd som skulle rekke til alle utgifter (og merkelig nok klarte jeg å holde på disse pengene lenge).

Nå er jeg 17 ( 18 om noen mnd) og jeg jobber minst 4 ganger i mnd, dette blir ca 3500 kr. Men jeg har alltid mange ekstra vakter ved siden av og ender opp med 5-6 tusen hver mnd stortsett. Foreldrene mine betaler mobilregning og treningssenter for meg, ellers så dekker jeg stortsett resten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg begynte å jobbe når jeg var 14 år, da tjente jeg mine egne penger men foreldrene mine dekte store innkjøp og mobilregning. Før det fikk jeg 500 kr i mnd som skulle rekke til alle utgifter (og merkelig nok klarte jeg å holde på disse pengene lenge).

Nå er jeg 17 ( 18 om noen mnd) og jeg jobber minst 4 ganger i mnd, dette blir ca 3500 kr. Men jeg har alltid mange ekstra vakter ved siden av og ender opp med 5-6 tusen hver mnd stortsett. Foreldrene mine betaler mobilregning og treningssenter for meg, ellers så dekker jeg stortsett resten selv.

Vet du, det er mulig jeg er skikkelig gammeldags, men om jeg hadde hatt ett barn som tjente 5000-6000kr pr mnd, hadde jeg ikke dekket noe som helst, jeg hadde derimot forventet at mitt barn skulle betalt for seg hjemme.

Da jeg var 18 betalte jeg for meg hjemme 1000kr pr mnd, da hadde jeg 1000kr igjen til meg selv. Men nå er det ca hundre år siden da :x (Jeg og BP liksom *fnise*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...