Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor mye penger får en 15 åring av de hjemme.


ritus

Recommended Posts

du bruker dine egene penger , hvordan tjener du penger ?

Det er ikke så lett å få jobb når man er så ung.

Har sommer jobb, noen små jobber utennom .. (tjente 2000 ,- o sommer tror jeg)

Har fra bursdager, har mye fra konf. (konf. meg ifjord) Foreldrene mine gir meg MYE frihet, og jeg bruker mine egene penger, vennina mi har foreldre som holder stramme tøyler på henne, samt hun FÅR penger av de nesten hele tiden :whistle:

Folk/foreldre er forskjellige ..

Da jeg var femten fikk jeg 100 kroner i uka + 500 kroner i måneden til klær. Lommepengene (de hundre kronene) gikk med på buss, kino, mat, cd-er, dvd-er osv, og jeg måtte i alle fall ha såpass...

Nå er jeg 17 (snart 18), og får 150 kroner i uka + 500 i måneden, og er omtrent kronisk blakk. Pengene går fort med på cd-er, nattbuss, øl, dvd-er, klær, bøker, mat også videre.

Og ja, jeg gjør selvsagt ting hjemme for å få pengene - jeg holder huset fritt for hundehår (prøver i alle fall - det er ikke så lett med en labrador ;)), i tillegg til å tømme oppvaskmaskina, ta oppvasken, gå med søpla, rydde osv når jeg ser at det trengs.

Jeg har ikke deltidsjobb og får ikke stipend.

Synes du får ganske my jeg :lol:

... Lufter bikkja hver dag, får ikke en dritt for det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Vi har det også sånn at han må gjøre litt hjemme å får betalt for det. Det han må gjøre er vaske rommet sitt, gå ut med søpla, gå tur med Sara ( hunden ) innimellom , noen ganger må han passe lillebroren sin på 10 år, gjøre lekser jeg syns det er viktig at han gjør det bra på skolen nå som han går i 10 klasse, å legge klærene sine inn i skapet. For dette får han 200kr i uka.

Jeg kjøper inn det han trenger av sko og klær.

Skal han på kino får han penger utenom.

han får penger til jul og bursdag som han bruker på pc- spill og x-box.

Men han mener at alle de andre får mere enn hann og gjør ingen ting hjemme det er derfor jeg spør.

Jeg synes det virker som om ungen din får altfor mye penger for ingenting jeg.....

Nå kan det være at jeg overreagerer på det du skrev, men alvorlig talt- betaler du ham for å gjøre leksene??? Og, kino- det burde han da virkelig kunne betale selv med det han får i ukelønn. Synes han at han får for lite, så kan han vel kanskje få seg en jobb hvor han faktisk må jobbe for å tjene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får ganske my jeg :whistle:

Jeg er klar over at jeg får ganske mye (det blir vel 1100 i måneden om jeg ikke suger helt i matte?), men jeg hadde faktisk ikke klart meg med mindre, og jeg er faktisk også nokså fornuftig når det gjelder pengebruk. 1100 kroner går fort når jeg betaler for middagsmat 2-3 ganger i uka, lunsj 2-3 ganger i uka, snop, hundeutstyr, kino, nattbuss 2-4 ganger i måneden (60 kroner hver gang), busskort (880 i halvåret), øl 2-4 helger i mnd, bursdagsgaver, julegaver, klær, sko, cd-er, filmer, bøker, skolesaker og bortimot alt annet jeg trenger. Det eneste jeg får av mamma og pappa er maten jeg spiser/lager hjemme - stort sett alt annet kjøper jeg selv, og da syns jeg faktisk ikke det er totalt urimelig at en som går på vg3 trenger 1100 i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 15 fikk jeg stortsett til det jeg trengte. Foreldrene mine betalte klær, mat og aktiviteter som kor, idrett osv. Jeg hadde mulighet til å tjene penger ved å gjøre ekstra ting hjemme, men fikk ikke noe ukelønn utover det.

Lillebror, som er 15 nå, har spart opp julegavepenger og bursdagspenger til store utgifter som pc og spillkonsoller, men nå har han fått seg jobb på Meny som varestabler. Jeg synes ungdom burde ha en deltidsjobb fra de er 15-16. Det å lære at penger ikke vokser på trær er noe som må erfares - og det er greit å finne ut av før man flytter ut og skal greie seg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det også sånn at han må gjøre litt hjemme å får betalt for det. Det han må gjøre er vaske rommet sitt, gå ut med søpla, gå tur med Sara ( hunden ) innimellom , noen ganger må han passe lillebroren sin på 10 år, gjøre lekser jeg syns det er viktig at han gjør det bra på skolen nå som han går i 10 klasse, å legge klærene sine inn i skapet. For dette får han 200kr i uka.

Jeg kjøper inn det han trenger av sko og klær.

Skal han på kino får han penger utenom.

han får penger til jul og bursdag som han bruker på pc- spill og x-box.

Men han mener at alle de andre får mere enn hann og gjør ingen ting hjemme det er derfor jeg spør.

Synes kanskje det var litt mye pr. uke eg.... Har 3 gutter på 13 og 14 år, og dei får 75 kr. kvar pr. uke. Dei har selvfølgelig "plikter" dei må gjere for å få det, som å vaske rommene sine, legge klærne sine i skapet, tømme og fylle oppvaskmaskinen, hente inn ved om det trengs, støvsuge en gang kvar pr uke.

Dei kan få meir, men då må dei jobbe for det.... Vi holder det dei trenger av klær/sko/mobilkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17år nå.

Per dags dato får jeg ingenting hjemme.

Jeg jobber ”gratis”.. da jeg lager mat til brødrene mine(matpakke), jeg står for lufting av deres hunder osv.. Før fikk jeg 100,- i uken, for å gjøre det jeg nå i dag gjør gratis.

Foreldrene mine har aldri hjulpet meg med kurs o.l, de har jeg stått for selv ved å spare penger fra jul og bursdager osv.. Jeg går ALDRI på kino fordi jeg prioriterer hund og kurs forann osv.

Egentli har dette ødelagt mye mellom meg og mine foreldre, da jeg har stått for meste parten av innkjøp selv. Dvs at jeg har kjøpt klær osv selv for bursdagspenger. Jeg har lært endel av det, er veldig økonomisk osv... Men når jeg tenker hva jeg kan få for de 100,- i dag. Så er det ikke stort egentlig. Jeg tror det er viktig og gi det du føler er riktig/har råd til osv.. og å leve i nuet. Hva bruker han penger på? Forhøre deg litt rundt hos foreldre osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er kjempeflink.. Det er ikke bare, bare for han heller.. Oppgaven han har gjør at han aldri får vært med kameratene sine direkte hjem fra skolen, men må hjemmom for å lufte bikkja.. Nå bor vi sånn til at 98% av av kompisene hans bor sånn til at de må gå forbi huset her lell, men jeg synes han er flink alikevel jeg :icon_confused:

Han er veldig heldig som har en mamma som virkelig setter pris på det han gjør også, det gjør nok at det er lettere for han å gjøre jobben ;):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han bruker pengene på snop , cola og så sparer han 60 kr hver uke fordi han spiller et spill på nettet som koster penger og det må han betale selv.

Da syns jeg hundre kroner høres greit ut :icon_confused:

Får han penger om han skal på kino, diskotek og det 15 åringer driver med utenom de pengene da?

Han er veldig heldig som har en mamma som virkelig setter pris på det han gjør også, det gjør nok at det er lettere for han å gjøre jobben ;):lol:

Enig ;)

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 800 kr i mnd, å det skal jeg bruke til alt jeg kjøper egentlig, hundeutstyr,klær,sminke,kontantkort,røyk,busspenge

r,kino osv.. men blir fort et par hundre til jeg får :icon_confused:

Hjemme så vasker jeg hele huset et par ganger i mnd og rydder og støvsuger :lol:

Men så får jeg jo stipend på 1400 hver mnd, pluss at jeg jobber litt hver som jeg for 2000 i mnd ca;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 18, og siden jeg var 16 har jeg hatt 2000,- (i begynnelsen 1500,-) i mnd.

For dette har jeg hver fredag støvsuget hele huset, jeg har bidratt med hundene og gjort småjobber. For disse pengene er det meningen at jeg skal dekke alt (med unntak av store innkjøp som nye vinter sko/jakker etc)

Er veldig glad jeg har hatt det slik, fordi man lærer seg å disponere og prioritere! :icon_confused:

EDIT; men jeg er jo jente, blir fort litt mer i klær/sminke kanskje :lol:

EDIT2: Har i perioder hatt småjobber ved siden av, men aldri faste deltidsjobber med stor inntekt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av våre barn får noe fast. De får når de trenger og det er ikke ofte. Selvfølgelig får de det de trenger + litt til. Ser da også at de har en veldig god holdning til forbruk. Mulig det er fordi vi prater om det og egentlig har et åpent forhold til de om vår økonomiske situasjon. Idag er denne bra, men har hatt hardere tider.

Det å gi barn penger utifra hva de naturlig skal hjelpe til med hjemme syns jeg personlig er noe tull. Vaske opp, rydde, støvsuge osv er noe alle hjelper til med uten å få en krone for det. En familie hjelpes ad og det går alle veier. Er det noe ekstraordinært, så kan jeg være enig i at de kanskje kan få noen kr for det.

Mulig jeg har en 'gammel' holdning, men den fungerer utmerket. Forøvrig BETALTE jeg selv 1500,- kr hjemme når jeg var 17, og det er ganske mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fast jobb i dyrebutikk siden jeg var 13, og har en inntekt på mellom 2500-10 000 i måneden. Hvis det er noe jeg trenger( eller ikke trenger) så synes mamma det bare er koselig og betale det for meg. Pappa trekker også ut noe av lønnen min til å sette inn på sparekonto. er det større ting jeg trenger må jeg betale en andel selv, eller vente til jul eller bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor mye jeg fikk da jeg var så og så ung, men jeg har stort sett fått penger når jeg har har trengt dem. Dvs. at skulle jeg på kino eller annet, så fikk jeg nok penger og mer til av foreldrene mine. De har vært veldig snill med penger, men jeg vil påstå at jeg har vært flink til å begrense pengeforbruket. Sløste bl.a. ikke bort tusenvis av kroner på russebil eller buss. Mobilregningen betaler de fortsatt, selv om jeg har flyttet ut :D Ellers så har jeg ikke hatt deltidsjobb mens jeg gikk på vgs. Foreldrene mine ville at jeg skulle konsentrere meg om skolen. Sommerjobb er selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor mye jeg fikk da jeg var så og så ung, men jeg har stort sett fått penger når jeg har har trengt dem. Dvs. at skulle jeg på kino eller annet, så fikk jeg nok penger og mer til av foreldrene mine. De har vært veldig snill med penger, men jeg vil påstå at jeg har vært flink til å begrense pengeforbruket. Sløste bl.a. ikke bort tusenvis av kroner på russebil eller buss. Mobilregningen betaler de fortsatt, selv om jeg har flyttet ut :D Ellers så har jeg ikke hatt deltidsjobb mens jeg gikk på vgs. Foreldrene mine ville at jeg skulle konsentrere meg om skolen. Sommerjobb er selvsagt en annen sak.

hehe, syns jeg ser at mamma og de betaler mobil regningen den dagen jeg flytter ut.. HAHA :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri ukelønn eller faste summer. Fra jeg var 14 betalte jeg alt av klær, mobil, sminke, godteri osv selv. Den dagen de sa ja til å kjøpe hest til meg, ble det ikke penger til annet. De betaler fortsatt stalleia for meg (5000 i måneden), dermed har jeg aldri følt at jeg kan spørre om så mye mer. Jeg fikk selvfølgelig noen kroner her og der om det var nødvendig, men stort sett sparte jeg opp fra bursdager osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig en "lønnsøkning" på 100 %.

Det er 1000 kr i mnd.

For det Har jeg ansvar for og vasker, rydder og styrer 4 store rom + hovedansvaret for matlaging( Jeg er den eneste i huset i tillegg til pappa som har skikkelig peil på kokkelering av ordentlig mat fra bunnen av, utrolig nok!)

Jeg kjøper mat til rottene, går på kino,passer broren min i tide og utide og kjøper klær og sminke for pengene.

Jeg er egentlig ganske grei i drift for jeg kunne klart meg på 500 i mnd å jeg.

Så jeg sparer de andre 500 til noe annet jeg kunne ha lyst på av dyrere saker.

Hundene er en selvfølge, de går jeg tur med hver dag og fikser og ordner.

Foreldrene mine sitt mål med dette er at jeg skal lære meg å styre penger på en fornuftig måte og holde orden på økonomi.

I tillegg får jeg pengene fast, så jeg må vente til datoen pengene blir utbetalt.

Jeg syns det er en bra ordning.

I tillegg skal jeg snart på jobbintervju og søke jobb , på en jobb jeg har lyst på !

Jeg er btw 15 :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg får ganske mye (det blir vel 1100 i måneden om jeg ikke suger helt i matte?), men jeg hadde faktisk ikke klart meg med mindre, og jeg er faktisk også nokså fornuftig når det gjelder pengebruk. 1100 kroner går fort når jeg betaler for middagsmat 2-3 ganger i uka, lunsj 2-3 ganger i uka, snop, hundeutstyr, kino, nattbuss 2-4 ganger i måneden (60 kroner hver gang), busskort (880 i halvåret), øl 2-4 helger i mnd, bursdagsgaver, julegaver, klær, sko, cd-er, filmer, bøker, skolesaker og bortimot alt annet jeg trenger. Det eneste jeg får av mamma og pappa er maten jeg spiser/lager hjemme - stort sett alt annet kjøper jeg selv, og da syns jeg faktisk ikke det er totalt urimelig at en som går på vg3 trenger 1100 i måneden...

Høres ut som om du trenger en jobb, og når en er snart 18 er det vel på tide? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har en sønn på 15 år ,og han tar sin del av "driften" av familien- i stor grad! Vi har også en sønn på 2,5 år ,som krever sitt. Eldstemann har annsvar for foring ,og vann til bikkja. En times kveldstur hver dag ,og børste boff ved behov. Han tar seg også godt av lillebror ,leker med ham et par timer min. 3 ganger i uka. Karakterene på skolen ligger på 4 og opp. Han har - i følge vennene- den strengeste mammaen i verden ,men selv synes han at det faktisk er helt ok. Han får 200 kr i uka i lommepenger + dekket mob. Vi kjøper alle klær og sko ,og betaler kino ol. om han vil på det.

Han sparer stort sett pengene sine ,er ikke interessert i å sløse :wub: . Han betalte nesten 18 000 for en data nå for 3 mnt. siden ,og dette er penger han hadde spart selv! I tillegg reiste de på skoletur til Polen med de hvite bussene - og da betalte vi 1000 kr ,resten (4800 + lommepenger) betalte han selv! Han jobber litt for naboer ,litt som barnevakt ,gartner ,hundevakt ol. Han mener selv at det er viktig å jobbe for pengene sine ,for da ser man at det ikke lønner seg å sløse!

:) Har en fantastisk snill gutt ,som jeg virkelig beundrer! Håper vi lykkes like bra i "dressuren" av lillebroren :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...