Gå til innhold
Hundesonen.no

NOX-register


Benedicte

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Betyr det at dersom jeg registrerer mine ureg. Boxere så kan jeg endelig mentalteste de ??????

NOEN SOM VET !?!??!

Hvis de åpner for NBF så kan du det ja :whistle: Det er fordi man må ha gjennomført en mentaltest (om hunden er over 18 mnd) for å konkurrere i NBF. Det er derfor det er litt krøll hos NKK. De har nok ikke tenkt så veldig igjennom dette før de offentlig gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingshund, men jeg må nesten si jeg har litt problemer med å se det praktiske med dette...

780kr for denne registreringen, som er hel automatisk/elektronisk , dyrere en renrasede... :whistle:

Men hipphipp for at flere ekvipasjer som har trent like mye eller mer en de med renrasede får lov å delta på flere arrangement og ha det morro med hund.!

For jeg håper det er det dette er kommet for, å gi et mer inkluderende og samlet hundenorge med flere aktive hundefolk, champion med flott stamtavle eller ikke..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se noen stor "vits" med dette - men hvis man vil konkurrere på stevner i NKK-regi så MÅ man jo bare helt enkelt. På samme måte som vi må registrere de renrasede valpene/hundene våre for å gjøre det samme.

Ang. prisen så er den akkurat den samme som for renrasede valper. (Også rabatten på 50% for medlemmer av en samarbeidende klubb).

Men dette NOX-registeret er vel egentlig omtrent det samme som ID-registeret for blandingshunder til Dyreidentitet el. NKK?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skulle man tro at det var lettere å sende NKK en mail å spørre, men der virker det som om de ikke helt skjønner det selv, utifra det svaret jeg fikk av de ble jeg ikke klokere.

Og hvis NKK ikke veit eller skjønner hvordan dette skal være, så burde en eller annen doggissone-sak kunne forklare det, mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingshund, men jeg må nesten si jeg har litt problemer med å se det praktiske med dette...

780kr for denne registreringen, som er hel automatisk/elektronisk , dyrere en renrasede... :)

Bør det være billigere å registrere en blandingshund i et register i en klubb som egentlig forvalter rasehunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med dette. Annet enn at det kanskje er en måte å få "tilbake" kostnadene ved å åpne flere konkurranser for blandingshunder? DVS tjene penger.. Vi har jo allerede dyreidentitets register...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg veldig positiv til at alle hunder i Norge kan registreres! Kan heller ikke se noe problem med at dette registeret ligger under NKK. Det burde også være mulig å få alle opplysninger i dette registeret som i dogweb, også stamtavler og avkom etc, for dem det er mulig på. Mange rasehunder er ikke registrert pga feilfarge eller ennå ikke godkjent rase (i Norge) og med dette registeret blir det lett i framtida å få overført opplysningene til den ordinære dogweb, om/når slike hunder blir godkjent. Synes ellers det burde vært gjort noe med kravet til titler...At en hund ikke kan bli LCH før den er premiert i utstilling, synes jeg er litt bak mål...

Klapper for NOX-registeret jeg; det er supert at man får bedre kontroll på hva som finnes av hund i Norge! Man slipper for mye mørketall, og saker og politiske agendaer ang. hundenorge blir enklere med fakta på bordet.

Utstillinger er for rasehunder, men alle andre konkuranser/tester bør være åpen for alle hunder. Også mentaltester - de er ikke bare et redskap for avlsvurderinger!

Alle register burde ellers vært åpen for alle å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig abroz, men hvorfor skal dette registreret bli mer fullstendig enn det registreret Dyreidentitet og NKK allerede har som omfatter ALLE ID-merkede blandinger (og rasehunder)?

Hvorfor lage nok et register og starte på nytt? (Annet enn å ta godt betalt for det, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener: jo mer opplysninger om en hund, jo bedre( uansett rase eller blanding). Dessuten fullt innsyn.

Vet ikke jeg, hvordan dette NOX ser ut, eller hvor mye opplysninger som skal legges inn, men etter prisen å dømme bør det vel være ganske omfattende dette også( slik som dogweb?) Jeg ser for meg at det etterhvert kun trengs ett register for hunder; under NKK.( da vil dyreidentitet bli overflødig) Kanskje ville papirmølla skrumpet også, hehe, vel lov å håpe;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å være spydig eller leker du dum ?

Jeg prøvde ikke, jeg var spydig. Det er rimelig teit å gå ut fra at noen her veit mer hva NKK tenker om dette NOX-registeret sitt enn NKK sjøl, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ikke, jeg var spydig. Det er rimelig teit å gå ut fra at noen her veit mer hva NKK tenker om dette NOX-registeret sitt enn NKK sjøl, eller?

Nuvel, nå er ikke de som jobber for NKK de skarpeste knivene i skuffen så jeg trodde nesten kunnskapsnivået her var hakket høyere, til og med når det gjelder NKK sine egene regler og hva de innfører.

Men skjønte at du ikke viste svaret så da kunne du jo bare ha holdt kjeft istede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det være billigere å registrere en blandingshund i et register i en klubb som egentlig forvalter rasehunder?

står det egentlig noen steder at nkk er en RASE hund klubb.?

Står det noen steder at blandingshunder ikke skal ha noe med nkk å gjøre.?

"NKK - Hundeeiernes Organisasjon"

Nkk er for alle hundeeiere, blandinsghundeiere er ikke ekludert, selv om det ofte føles slik... :)

Å har jeg eller andre sakt at det skal være billigere en rasehunder.?

Men, hvorfor må det være DYRERE...? Hunden er tross alt en blanding, ingen stamtavle, innavlsgrader, hd resultater, eller championat som skal føres inn eller registreres...

Så hvorfor må det være dyrere, DET var mitt innlegg, sa ikke at det skal være billigere...

Så det er klart, ALLE hunder blanding og renrasede er oppført i http://www.dyreidentitet.no/new/ , som er "gratis" ved innsett av chip, NOX er for blandingshunder som ønsker å konkurrere i noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster det samme Tore.

Hvordan i all verden du får det til og bli dyrere vet ikke jeg.. :)

Prisen for NOX-registrering er kr. 780,- ved elektronisk registrering og kr. 900,- ved manuell registrering. Å registrere valp i NKK koster om man gjør det manuelt 450 pr valp og elektronisk litt mindre...husker ikke prisen. Så det er faktisk dobbel så dyrt å få registrert en blandingshund i NOX registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Prisen for NOX-registrering er kr. 780,- ved elektronisk registrering og kr. 900,- ved manuell registrering. Å registrere valp i NKK koster om man gjør det manuelt 450 pr valp og elektronisk litt mindre...husker ikke prisen. Så det er faktisk dobbel så dyrt å få registrert en blandingshund i NOX registeret.

Det er halv pris fordi du er medlem. Prisen er den samme.

Det er halv pris av det du oppgir for NOX registrering også for medlemmer, Dvs 450 manuelt, noe billiger elektronisk 390,- :)

Fre nkk.no :

Registreringsavgifter:

Registrering på internett:

Ikke medlem kr. 780,00 pr. valp

Medlem kr. 390,00 pr. valp

Manuell registrering:

Ikke medlem kr. 900,00 pr. valp

Medlem kr. 450,00 pr. valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...