Gå til innhold
Hundesonen.no

NOX-register

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Betyr det at dersom jeg registrerer mine ureg. Boxere så kan jeg endelig mentalteste de ??????

NOEN SOM VET !?!??!

Hvis de åpner for NBF så kan du det ja :whistle: Det er fordi man må ha gjennomført en mentaltest (om hunden er over 18 mnd) for å konkurrere i NBF. Det er derfor det er litt krøll hos NKK. De har nok ikke tenkt så veldig igjennom dette før de offentlig gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingshund, men jeg må nesten si jeg har litt problemer med å se det praktiske med dette...

780kr for denne registreringen, som er hel automatisk/elektronisk , dyrere en renrasede... :whistle:

Men hipphipp for at flere ekvipasjer som har trent like mye eller mer en de med renrasede får lov å delta på flere arrangement og ha det morro med hund.!

For jeg håper det er det dette er kommet for, å gi et mer inkluderende og samlet hundenorge med flere aktive hundefolk, champion med flott stamtavle eller ikke..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se noen stor "vits" med dette - men hvis man vil konkurrere på stevner i NKK-regi så MÅ man jo bare helt enkelt. På samme måte som vi må registrere de renrasede valpene/hundene våre for å gjøre det samme.

Ang. prisen så er den akkurat den samme som for renrasede valper. (Også rabatten på 50% for medlemmer av en samarbeidende klubb).

Men dette NOX-registeret er vel egentlig omtrent det samme som ID-registeret for blandingshunder til Dyreidentitet el. NKK?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skulle man tro at det var lettere å sende NKK en mail å spørre, men der virker det som om de ikke helt skjønner det selv, utifra det svaret jeg fikk av de ble jeg ikke klokere.

Og hvis NKK ikke veit eller skjønner hvordan dette skal være, så burde en eller annen doggissone-sak kunne forklare det, mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingshund, men jeg må nesten si jeg har litt problemer med å se det praktiske med dette...

780kr for denne registreringen, som er hel automatisk/elektronisk , dyrere en renrasede... :)

Bør det være billigere å registrere en blandingshund i et register i en klubb som egentlig forvalter rasehunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med dette. Annet enn at det kanskje er en måte å få "tilbake" kostnadene ved å åpne flere konkurranser for blandingshunder? DVS tjene penger.. Vi har jo allerede dyreidentitets register...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg veldig positiv til at alle hunder i Norge kan registreres! Kan heller ikke se noe problem med at dette registeret ligger under NKK. Det burde også være mulig å få alle opplysninger i dette registeret som i dogweb, også stamtavler og avkom etc, for dem det er mulig på. Mange rasehunder er ikke registrert pga feilfarge eller ennå ikke godkjent rase (i Norge) og med dette registeret blir det lett i framtida å få overført opplysningene til den ordinære dogweb, om/når slike hunder blir godkjent. Synes ellers det burde vært gjort noe med kravet til titler...At en hund ikke kan bli LCH før den er premiert i utstilling, synes jeg er litt bak mål...

Klapper for NOX-registeret jeg; det er supert at man får bedre kontroll på hva som finnes av hund i Norge! Man slipper for mye mørketall, og saker og politiske agendaer ang. hundenorge blir enklere med fakta på bordet.

Utstillinger er for rasehunder, men alle andre konkuranser/tester bør være åpen for alle hunder. Også mentaltester - de er ikke bare et redskap for avlsvurderinger!

Alle register burde ellers vært åpen for alle å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig abroz, men hvorfor skal dette registreret bli mer fullstendig enn det registreret Dyreidentitet og NKK allerede har som omfatter ALLE ID-merkede blandinger (og rasehunder)?

Hvorfor lage nok et register og starte på nytt? (Annet enn å ta godt betalt for det, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener: jo mer opplysninger om en hund, jo bedre( uansett rase eller blanding). Dessuten fullt innsyn.

Vet ikke jeg, hvordan dette NOX ser ut, eller hvor mye opplysninger som skal legges inn, men etter prisen å dømme bør det vel være ganske omfattende dette også( slik som dogweb?) Jeg ser for meg at det etterhvert kun trengs ett register for hunder; under NKK.( da vil dyreidentitet bli overflødig) Kanskje ville papirmølla skrumpet også, hehe, vel lov å håpe;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å være spydig eller leker du dum ?

Jeg prøvde ikke, jeg var spydig. Det er rimelig teit å gå ut fra at noen her veit mer hva NKK tenker om dette NOX-registeret sitt enn NKK sjøl, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ikke, jeg var spydig. Det er rimelig teit å gå ut fra at noen her veit mer hva NKK tenker om dette NOX-registeret sitt enn NKK sjøl, eller?

Nuvel, nå er ikke de som jobber for NKK de skarpeste knivene i skuffen så jeg trodde nesten kunnskapsnivået her var hakket høyere, til og med når det gjelder NKK sine egene regler og hva de innfører.

Men skjønte at du ikke viste svaret så da kunne du jo bare ha holdt kjeft istede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det være billigere å registrere en blandingshund i et register i en klubb som egentlig forvalter rasehunder?

står det egentlig noen steder at nkk er en RASE hund klubb.?

Står det noen steder at blandingshunder ikke skal ha noe med nkk å gjøre.?

"NKK - Hundeeiernes Organisasjon"

Nkk er for alle hundeeiere, blandinsghundeiere er ikke ekludert, selv om det ofte føles slik... :)

Å har jeg eller andre sakt at det skal være billigere en rasehunder.?

Men, hvorfor må det være DYRERE...? Hunden er tross alt en blanding, ingen stamtavle, innavlsgrader, hd resultater, eller championat som skal føres inn eller registreres...

Så hvorfor må det være dyrere, DET var mitt innlegg, sa ikke at det skal være billigere...

Så det er klart, ALLE hunder blanding og renrasede er oppført i http://www.dyreidentitet.no/new/ , som er "gratis" ved innsett av chip, NOX er for blandingshunder som ønsker å konkurrere i noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster det samme Tore.

Hvordan i all verden du får det til og bli dyrere vet ikke jeg.. :)

Prisen for NOX-registrering er kr. 780,- ved elektronisk registrering og kr. 900,- ved manuell registrering. Å registrere valp i NKK koster om man gjør det manuelt 450 pr valp og elektronisk litt mindre...husker ikke prisen. Så det er faktisk dobbel så dyrt å få registrert en blandingshund i NOX registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Prisen for NOX-registrering er kr. 780,- ved elektronisk registrering og kr. 900,- ved manuell registrering. Å registrere valp i NKK koster om man gjør det manuelt 450 pr valp og elektronisk litt mindre...husker ikke prisen. Så det er faktisk dobbel så dyrt å få registrert en blandingshund i NOX registeret.

Det er halv pris fordi du er medlem. Prisen er den samme.

Det er halv pris av det du oppgir for NOX registrering også for medlemmer, Dvs 450 manuelt, noe billiger elektronisk 390,- :)

Fre nkk.no :

Registreringsavgifter:

Registrering på internett:

Ikke medlem kr. 780,00 pr. valp

Medlem kr. 390,00 pr. valp

Manuell registrering:

Ikke medlem kr. 900,00 pr. valp

Medlem kr. 450,00 pr. valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...