Gå til innhold
Hundesonen.no

NOX-register


Benedicte

Recommended Posts

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3824

Noen som har tatt det i bruk enda? Er det bra? Er det som vanlig dogweb?

Hva syns dere om dette?

"Fra 1. januar 2009 må alle hunder** som skal delta på et offisielt arrangement være registrert. Tidligere uregistrerte hunder og/eller blandinghunder skal nå være registrert i NKKs register for uregistrerte hunder (NOX-registeret) og ha et NOX-bevis for å kunne delta på arrangementer.

**Unntak: Kravet om registrering i NOX-registeret gjøres gjeldende fra 1. april 2009 for lydighet og agility."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Har ikke blandinger selv da, men syns det er et fint tiltak, når man allikevel har masse blandinger rundt om i de tusen hjem... :whistle: Og det gir jo dem og mulighet til å delta på off. konkurranser :lol:

Har de ikke alltid fått konkurrere på off. konkurranser? Men syns foretaket virker bra jeg også. Lurer på om det vil kunne benyttes av oss med "vanlig" dogweb også, slik at vi kan søke opp blandingshunder og sjekke resultatene, eller om vi selv må betale dyrt for å få se i NOX-registeret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke alltid fått konkurrere på off. konkurranser? Men syns foretaket virker bra jeg også. Lurer på om det vil kunne benyttes av oss med "vanlig" dogweb også, slik at vi kan søke opp blandingshunder og sjekke resultatene, eller om vi selv må betale dyrt for å få se i NOX-registeret

Er ikke sikker... men er det ikke ett av hovedargumentene til blandingsmotstandere og motstandere av bruk av hunder uten stamtavle i avl?! (nei, jeg sier ikke at jeg for... jeg bare spør)

NKK vet å ta seg betalt, så det er sikkert ikke noe vi "vanlige dødelige" DogWeb brukere kan benytte oss av... :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Vet ikke helt hva jeg synes jeg. Dette betyr vel at jeg må ut med en del penger hvis jeg vil fortsette å komkurrere i agility?

Jepp, akkurat som alle oss andre som har registrert hund. Oi så lei jeg ble meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg syns du kan spare deg for slike kommentarer, hva er poenget med å ta med det siste der?

Nå har ett sånt register vært etterlyst lenge og når det først kommer så er det jevnt over sutring over at det koster penger, samme holdningen ser jeg på andre fora i dag. Det var ikke noe personlig ment mot vedkommende men mot hele røkla som nå sitter og surver over og og måtte betale non kroner for å få stille til prøver og konkurere.

Hva med alle oss andre som engang har betalt for å registrere hund og betaler det ting koster. Syns det er helt rett og rimelig jeg. Har du ikke råd til og registrere hunden din så finn deg anna hobby sier jeg. Hund koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, akkurat som alle oss andre som har registrert hund. Oi så lei jeg ble meg..

Hehe.. er det så ille at de som har ureg. hund ikke har måtte betale så mye??

Slik jeg ser på det så gir dette en helt ny aksept for de som har ureg. hunder. Jeg betaler gjerne for å se om min hund har det som trengs for å få en tittel.

Syntes det er kjempe positivt at NKK har gjort noe slikt. Kanskje de har innfunnet seg med at blandinger og renrasede ureg. er noe som ikke blir borte med det første?

Hvem vet. Uansett så syntes jeg dette er et flott tiltak.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe personlig ment mot vedkommende men mot hele røkla som nå sitter og surver over og og måtte betale non kroner for å få stille til prøver og konkurere.

Nå var det ikke akkurat den biten jeg og labbis pratet om da.... Vi snakket om at vi som ikke eier ureg hunder/blandinger skal kunne få innsyn i NOX registeret, og om det ville koste oss ekstra....

.... har nettopp brukt 530 kr på å få registrert min import i Norge idag jeg, så jeg klager ikke på noenting... Og i Januar skal jeg en tur til Belgia for å pare hund (forhåpentligvis) så jeg er iallefall ikke redd for å bruke penger på bikkjene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ett sånt register vært etterlyst lenge og når det først kommer så er det jevnt over sutring over at det koster penger, samme holdningen ser jeg på andre fora i dag. Det var ikke noe personlig ment mot vedkommende men mot hele røkla som nå sitter og surver over og og måtte betale non kroner for å få stille til prøver og konkurere.

Hva med alle oss andre som engang har betalt for å registrere hund og betaler det ting koster. Syns det er helt rett og rimelig jeg. Har du ikke råd til og registrere hunden din så finn deg anna hobby sier jeg. Hund koster penger.

Sutret vel egentlig ikke over at det kostet penger. Men blir det noen forandring utover at jeg må ut med penger? Nå kan det være at det er jeg som ikke helt skjønner dette greiene da. Og ja jeg vet altfor godt at hund koster penger, men helt ærlig liker jeg og betale minst mulig, hvertfall hvis jeg ikke får noe igjen for det. Men er det slik at man kan få¨titler på ureg. hunder også når man har registrert dem i NOX? Og dette er snakk om blandingshunder, så jeg har aldri tenkt at jeg måtte(eller kunne rettere sagt) registrere hunden min da. Men tror kanskje jeg ikke helt forstår vitsen med dette, noen som har lyst å forklare meg :whistle: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

NOX-registeret er klart!

Nå er NOX-registeret klart. Registeret er åpent for blandingshunder og uregistrerte hunder og gjør det mulig for deg å registrere hunden din i NKK, delta på bestemte aktiviteter og registrere resultater i Dogweb*!

Fra 1. januar 2009 må alle hunder** som skal delta på et offisielt arrangement være registrert. Tidligere uregistrerte hunder og/eller blandinghunder skal nå være registrert i NKKs register for uregistrerte hunder (NOX-registeret) og ha et NOX-bevis for å kunne delta på arrangementer.

Før hunden din kan registreres i NOX-registeret må den være ID-merket og merkingen må være registrert hos Dyreidentitet.

Du kan få hunden din registrert i NOX-registeret på to måter:

1. Registrer deg som bruker av "Min Side" på www.nkk.no. Etter at du har logget deg inn på "Min Side" finner du et eget punkt for "Bestille NOX-bevis". Her taster du inn hundens ID-nummer, betaler med kort (VISA/Mastercard) og får tilsendt hundens NOX-nummer og informasjon pr e-post umiddelbart. Etter noen dager får du NOX-beviset tilsendt i posten.

2. Betal avgiften for NOX-registreringen enten via din nettbank eller via giro til NKKs kontonummer: 1602.57.15628. i melding til mottaker eller på giroen skriver du inn hundens ID-nummer.

Pris:

Prisen for NOX-registrering er kr. 780,- ved elektronisk registrering (alternativ 1) og kr. 900,- ved manuell registrering (alternativ 2).

Du får alltid påmeldingsrabatt og kan benytte NOX-nummeret ditt umiddelbart når du velger alternativ 1.

Halv pris for medlemmer i NKKS medlemsklubber.

Følgende aktiviteter er åpne for uregistrerte hunder og blandingshunder:

- Agility

- Lydighet

- Blodspor (spore et skadet dyr)

- Ferskspor (spore et dyr)

- Freestyle*** (dans med hund)

- Rallylydighet*** (en kombinasjon av agility og lydighet)

Forutsetninger for deltagelse legges ut på www.nkk.no. Vær obs på at det er noen begrensninger.

*Gjelder kun offisielle konkurranser/prøver.

**Unntak: Kravet om registrering i NOX-registeret gjøres gjeldende fra 1. april 2009 for lydighet og agility.

*** Ikke-offisielle prøver, dvs resultatene vil ikke bli registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at man kan få¨titler på ureg. hunder også når man har registrert dem i NOX? Og dette er snakk om blandingshunder, så jeg har aldri tenkt at jeg måtte(eller kunne rettere sagt) registrere hunden min da. Men tror kanskje jeg ikke helt forstår vitsen med dette, noen som har lyst å forklare meg :whistle: ?

Nei, blandingshunder kan fortsatt ikke få tittler. For å få tittler må en ha et utstillingsresultat, men en får registrert sine resultater og ureg. hunder kan nå delta i forskjellige prøver de tidligere ikke har hatt tilgang til feks som bruksprøver og mentaltester.

Jeg reagerte selv på prisen for å få registrert hund i NOX registeret, det er mye dyrere enn å registrere valp... Det kan jo umulig være mere arbeid å føre inn en hund uten aner i et NOX register fremfor å registrere en renraset hund med aner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blandingshunder kan fortsatt ikke få tittler. For å få tittler må en ha et utstillingsresultat, men en får registrert sine resultater og ureg. hunder kan nå delta i forskjellige prøver de tidligere ikke har hatt tilgang til feks som bruksprøver og mentaltester.

Jeg reagerte selv på prisen for å få registrert hund i NOX registeret, det er mye dyrere enn å registrere valp... Det kan jo umulig være mere arbeid å føre inn en hund uten aner i et NOX register fremfor å registrere en renraset hund med aner...

fra NKK (og tidligere i tråden):

Følgende aktiviteter er åpne for uregistrerte hunder og blandingshunder:

- Agility

- Lydighet

- Blodspor (spore et skadet dyr)

- Ferskspor (spore et dyr)

- Freestyle*** (dans med hund)

- Rallylydighet*** (en kombinasjon av agility og lydighet)

Det er fortsatt, etter det jeg kan se, ikke lov til å konkurrere i bruks, eller mentalteste/mentalbeskrive en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

NKK har tidligere gått ut med at det skal åpnes for brukshundprøve. Hva som er skjedd der aner jeg ikke.

Mentaltester har jeg aldri hørt noe om og det synes jeg høres merkelig ut da dette er rene avlsverktøy og allerede er det vanskelig nok og melde på rasehunder som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarer dette registeret det som blir kalt annexregister i Sverige eller blir det noe helt annet? Min rase er ikke registrert i FCI, men det jobbes med godkjenning (selv om det kommer å ta tid, som det selvfølgelig bør). Å kunne registrere disse hundene ett sted her i Norge hadde jo vært fint. Hva kommer til å vises i dette NOX registeret, registreres bare resultater eller registreres avkom osv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Veldig merkelig... I går sto det på den samme listen på NKK sin side. Karaktertest, Funksjonsanalyse og NBF. I dag er det borte...

Virker som de ikke helt vet hva de holder på med nå?

Det de gikk ut med tidligere var heller ikke hele NBF programmet, Mener det bare var kåringen, jeg kjenner ikke NBF programmet så er litt usikker der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...