Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil absolutt hilse på alle og umulig i bånd til tider.

KarpeSkrotum

Recommended Posts

Har en dalmatiner på snart 5 mnd. Tidligere hoppet den og bet/nappet mye på tur, men heldigvis har dette gitt seg. (snudde ryggen til)

Problemet vi har nå er at han lukter på alt enkelte turer og da er han helt umulig i bånd. Han tar helt av og da glemmer han hvor flink han egentlig kan gå i bånd. Prøver å belønne, men når han har disse turene med 'hyperlukting', så er dette vanskelig. Selv når vi går på asfalt, så er han i hundre. Skal prøve å utnytte dette behovet til å trene blodspor etterhvert, men idag er altså dette et 'problem'.

Han vil også hilse på absolutt alt og det er ikke ofte vi får muligheten til å belønne at han ikke drar og vil hilse - da er vi ganske langt unna.

Vi får vel bare fortsette å forsterke ved akseptabel adferd, så blir vi vel kvitt 'problemet' - samtidig roer han seg vel ned noe med alder.

Poenget: Så i hundesport at de solgte halsbånd for dette med trekking kalt "Canny Collar". Vil gjerne høre om det er noen som har synspunkt på dette og ev erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er enda ganske ung, så det kan lønne seg å fortsette å være sta. Som du skrev, så sluttet han å hoppe ved oversening, så det er et bra tegn. Du får stoppe opp hver gang han drar og vente til han roer seg litt. Også gi en liten korreksjon ved å si nei eller et lite napp for å få han ut av transen ved å lukte. Vær bestemt, rolig og tålmodig. Unghunder er ganske ville, men det vil somoftes gå seg til hvis man jobber målbevisst.

Jeg har ingen erfaring med det båndet du nevnte, men geantle leader(grime) har jeg og bruker. Det fungerer veldig bra. Følger men en trenings dvd når du kjøper den, hvor de demonstrerer forskjellige problemer og situasjoner bra. Men hvorvidt den kan brukes på unge hunder vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi har stoppet opp hver gang han drar fra han kom i huset, så konsekvent er vi. Når han ikke har 'luktedag/tur', så hender det jeg må titte ned for å se om han er der, for han merkes ikke. Problemet er når han er i dette 'humøret', for det å prøve å få han ut av transen hjelper ikke.

Regner med det gir seg med alderen, men største 'problemet' er at han bare MÅ bort til alt og alle. Vi har prøvd å belønne de få gangene han ikke har enset de, men 99,99% av gangene drar han og vil hilse. Selv om vi har vært konsekvent med at han ikke får møte og hilse på noe(n) på tur etter at han ble 12 uker. Snodig at han ikke skjønner dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7 mnd gammel storpuddel-jente.

Vi har hatt henne i 3 mnd nå. Hun er såkalt "førerhundvalp".. Det betyr at hun/vi konsekvent IKKE skal hilse på andre mennesker og dyr når hun går i bånd. Og der er jeg konsekvent!. Like forbaska er det ofte et sirkus uten like når vi møter andre hunder. Hopp og sprett og tjo og hei. "jeg vil bort og hoppe og hilse på..NÅ" .

Vi går på kurs 1 gang i uka.. og er på treff i hundeklubben 1 gang i uka.

Avledning, null respons og rettningskifte praktiseres.. Og en dag må vi vel komme i mål?

Tålmodighet er en dyd...som er fort gjort å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...