Gå til innhold
Hundesonen.no

En kjempe hund som drar! Hjelp

Koda Naruto

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om noen har noe tips om draing i båndet under tur.

Bikkja er en unormalt stor langhåret schæfer på 4år.

Han er ekstremt sterk og helt umulig på tur... :/

Jeg og eieren (En god venn) har prøvd alt, men han gir seg ikke uansett (Sta beist :P )

Vi har prøvd strupebånd i alle former, sele og vanlig bånd.

Vi har også prøvd kurs, gobit, masse trening..

Det begynner å bli litt værre for tiden, når han egentlig er en liten pyse, og har nylig blitt hoppet på og blitt biti kraftig på ryggen. :P

Han begynner nå å bli agressiv mot andre hunder, untatt valper, så det å holde han igjen er veldig vanskelig..

Er jo ikke noe koselig å gå tur med en som faktisk går tur med deg.. Liker godt å gå lange turer, men til og med etter en lang tur har han alt for mye til overs og fortsetter å dra.

Opptil flere ganger har han velta meg over ende..

Håper noen kan hjelp :P

post-4800-1224682659_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare starte fra bunnen av. Er hunden lett å belønne? Først og fremst,- finn en effektiv forsterker (belønning). Samme om det er en leke eller godbit, men det kan gjerne være en fordel med godbiter da du ikke vil øke stressnivået. Leken kan gjerne brukes som jackpot (når hunden virkelig har gjort seg fortjent til noe!). Jeg trener 100% positivt og jeg holder meg derfor unna hjelpemidler som strupehalsbånd. Min erfaring er at det uansett ikke hjelper en dritt. Hunden drar uansett.

Begynn å tren en plass hvor du ikke blir forstyrret av andre turgåere/hunder. Og helst en plass uten for mye lukter, det vil bare trekke hundens oppmerksomhet bort fra deg.

Ikke ha for kort lenke. Gå sakte fremover. Med èn gang hunden begynner å dra i båndet, sier du "Nei", samtidig som du snur og går motsatt vei. Med en gang du har snudd og hunden kommer opp på siden av deg er båndet slakt og du belønner. Snu igjen, og gå vanlig. Gjenta samme prosedyre hver gang hunden begynner å trekke. Hunden vil raskt finne ut at om den skal komme noen vei må den gå fint. Etterhvert kan du plassere en skål med godbiter et stykke unna dere. Hunden skal vite at det ligger noe godt i den. Hunden vil selvsagt dra med en gang, men du trener på samme måte som beskrevet ovenfor.

En annen måte er å bare stoppe opp når hunden drar. Når hunden står rolig, vent til den tar kontakt med fører. Det vil den gjøre før eller siden fordi den ikke skjønner hvorfor du plutselig stopper opp. Når den snur seg mot deg belønner du og går videre.

Når hunden begynner å forstå hva du vil, må du øke kriteriene - veldig gradvis! Fra å gå med slakt bånd i et par meter til å kunne gå lenger og lenger. Dette kan ta lang tid, men det er viktig å være konsekvent! Du kan ikke la den dra på èn tur, og på den neste trene "gå-pent". Det vil du ikke oppnå noe med. Husk å ha noen supergode godbiter som hunden virkelig vil jobbe for.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dere å dra på kurs hos Familiehunden! Der har de et gå pent i bånd kurs og instruktøren er en erfaren og dyktig fyr som trener positivt på en skikkelig måte.

Å lære hunden å gå pent i bån kan man alltids lese seg til, men når man har andre problemer i tillegg, som utagering, er det veldig greit å få en god instruktør til å hjelpe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke engang kan gå tur med hunden uten å klare å holde den igjen, så ville jeg tatt på en grime frem til jeg fikk gått et kurs eller funnet en annen slags løsning. Tryggere for hunden, deg og eventuelle hunder dere møter. Sålenge grimen brukes rett gjør den ingen skade, og du får tatt med hunden på tur uten å bli dratt sidelengs avgårde.

Ellers støtter jeg opp om kursforslagene! Bare en liten løsning i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ett KJEMPEGODT svar på dette på www.hunden.no ( du sendes videre via en link til familiehunden.no (tror jeg)).

Forøvrig anbefaler jeg boka/heftet "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet?" av Turid Rugås.. Lite og lettfattelig oversiktshefte med en "30 dagers løsning på problemet".

Husk å skill mellom turer/økter der du trener (da bør du være opplagte og tilstede) og "åndsfraværende" lufteturer.. Bruk sele når du ikke har treningsturer og vanlig halsbånd under trening.

Vær tålmodig.

Ikke gi opp.

Sørg for å lese masse om problemstillingen (både du og eier)

http://www.familiehunden.no/index.php?opti...7&Itemid=74

Det er linken på en god oppsumering og på riktig motivasjon på problemnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...