Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha valpen løs på tur og ellers.

Linda Kristin

Recommended Posts

Det er jo ikke noe spesielt som spørres om i trådstarters innlegg, bare generell ytring av bekymring. Skjønner henne godt jeg, siden jeg har/(hadde) en valp som fløy tulling rundt. Hadde vært redd for biler og alt jeg, og det har jeg vært. Og jeg kommer gjerne med støtte til de som ikke har hatt muligheten til å surre rundt med valpen sin løs. Den spanske vannhunden vi har i nabolaget går for det meste løs nå, som bitteliten søt valp. Det har med at den er mer obs på hvem som er eieren sin og faktisk har mer lyst å komme til eieren sin enn å surre med alt annet. Og at den har korte små bein som ikke løper like fort som andres....

Også har man jo sin egen personlighet da; har man psyke til å la valpen surre rundt uten bånd? Jeg må ærlig si jeg er litt kontrollfreak og liker ikke når Luna forsvinner ned en bakke. Hva om? Det er bare sånn enkelte av oss er. Og det er ingen kritikk, mot noen, men som velment støtte til trådstarter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe spesielt som spørres om i trådstarters innlegg, bare generell ytring av bekymring. Skjønner henne godt jeg, siden jeg har/(hadde) en valp som fløy tulling rundt. Hadde vært redd for biler og alt jeg, og det har jeg vært. Og jeg kommer gjerne med støtte til de som ikke har hatt muligheten til å surre rundt med valpen sin løs. Den spanske vannhunden vi har i nabolaget går for det meste løs nå, som bitteliten søt valp. Det har med at den er mer obs på hvem som er eieren sin og faktisk har mer lyst å komme til eieren sin enn å surre med alt annet. Og at den har korte små bein som ikke løper like fort som andres....

Også har man jo sin egen personlighet da; har man psyke til å la valpen surre rundt uten bånd? Jeg må ærlig si jeg er litt kontrollfreak og liker ikke når Luna forsvinner ned en bakke. Hva om? Det er bare sånn enkelte av oss er. Og det er ingen kritikk, mot noen, men som velment støtte til trådstarter :D

For det første, så har jeg hatt min del av hunder som ikke KAN gå løse overalt av ymse grunner - en var hundeaggressiv, en syns ikke innkalling var viktig nok, og en jager joggere om hun får sjansen. Hadde jeg følt at jeg ikke hadde hatt kontroll på valpen, så hadde hun gått i bånd - og at du og/eller naboen ikke har kontroll på din/deres valp(er), betyr ikke at jeg ikke har kontroll på min.

For det andre, jeg har fra dag 1 siden jeg fikk henne, belønnet henne for kontakt og trent innkalling. Det er ikke sånn at jeg bare slipper henne og håper at det går bra. Hun kan også "på plass", og hun kan gå på plass i flere meter - ergo har jeg kontrollen på henne forbi andre også.

For det tredje, så løper hun ikke "ned bakker" sånn at jeg ikke kan se henne, for hun kommer på innkalling - se punktet over - så jeg kan rope henne inn om hun driver og beveger seg utenfor min syns/rekkevidde. Hvilket hun ytterst sjeldent gjør, for som dere påpekte noen innlegg lenger opp her, det er forskjell på raser, og noen er mer førerorienterte enn andre.

Jeg tør nesten å vedde på at jeg - foreløpig - har minst like god kontroll på min valp løs som dere har på deres i bånd, så dere skal få slippe å bekymre dere for valpen min. Og nei, jeg tar det ikke som kritikk, jeg tar det som uvitenhet og fordommer at dere går ut fra at ingen andre kan ha bedre kontroll på valpene sine enn hva dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det bare jeg som er "plaget" av at valpen trener meg? Hun løper ut av syne, jeg roper, hun kommer, hun får belønning og løper avgårde igjen og sånn kan vi ha det gående en stund. *ler*

Nei, Emma gjorde det med meg. Når vi var ute for å tisse for kvelden, så løp hun alltid til hushjørnet og sto som hun hadde fått øye på f.eks katta. Så jeg ropte jo på henne, og hun bråsnudde og fikk godbiten sin. Etterhvert så slo det meg at hun ikke så noe på hjørnet der, så jeg lot være å rope på henne, og da sto hun sånn en stund før hun kikka på meg, og så kikka hun rundt hjørnet igjen *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var første innlegget sånn:

Så vidt jeg kan se så er det ikke noe spørsmål om RÅD der, det er et spørsmål om hva andre gjør. Så om jeg sier at jeg så og si aldri har bånd på min tervvalp på fire måneder, så er ikke det et råd til henne om å slutte å bruke bånd på sin valp, jeg forteller hva jeg gjør med min. Og ja, hun kommer på innkalling, hun kan gå på plass, hun kan sitt og hun kan dekk. Den dagen hun begynner å interessere seg mer for andre ting enn hva jeg ber henne om, så får hun lære seg å gå i bånd hun og, til da så får hun gå løs.. Og om andre slipper valpene sine fordi de mener at siden jeg kan, så kan de - og ikke har den samme kontrollen på sin valp, så anser ikke jeg at det er mitt problem. Såpass omløp bør da folk ha i hodet at de ikke slipper bikkjene sine bare fordi at det kan andre?

Amen, 2ne :closedeyes:

Litt OT, men er det bare jeg som er "plaget" av at valpen trener meg? Hun løper ut av syne, jeg roper, hun kommer, hun får belønning og løper avgårde igjen og sånn kan vi ha det gående en stund. *ler*

Det samme gjorde Aron når har begynte å nærme seg ett halvt år. Det gikk over når jeg sluttet å belønne han for å "trene meg" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh. Jeg skjønner ingen ting av det 2ne sier, har ikke gitt kritikk eller noe, og så får man en lang batalje om ditt og datt i hennes liv som jeg egentlig ikke bryr meg om? :D Hvem bekymrer seg for hvem? Skrev bare om den andre sia av gjerdet, vi som har valper vi ikke hadde løs og ikke har all verdens innkalling på. Vi som faktisk bekymret oss og som har endt opp slik vi har i dag. Er ikke ulovlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om man skal stole på valpen og ha den løs er det ingen andre enn en selv om kan avgjøre. For meg er det viktig å bruke denne tida til å trene masse innkalling, passering av andre og kontakt løs. Derfor har jeg stort sett valpen løs nå når han er liten. Men han er ganske førerorientert og jeg har trent mye på innkalling fra jeg fikk han. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan tro at den voksne hunden skal kunne gå løs og kalles inn løs hvis man ikke har trent på dette med valpen. Det er veldig få valper som stikker av, men de finnes selvfølgelig. Da er det kanskje heller et spørsmål om å finne egnede steder man kan ha valpen løs og trene uten at det er farlig eller trene med langline. Uansett slipper man selvfølgelig ikke en valp med stor radius nær trafikk, folk eller andre farer. Igjen, det er det bare en selv som kjenner valpen og kan avgjøre.

Jepp. Bare at han ikke løper ut av synet. Han bare spurter bortover og når han har kommet et stykke av gårde begynner han og løpe saktere og se på meg mens han venter på at jeg skal rope *flire*. Smart fyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh. Jeg skjønner ingen ting av det 2ne sier, har ikke gitt kritikk eller noe, og så får man en lang batalje om ditt og datt i hennes liv som jeg egentlig ikke bryr meg om? :D Hvem bekymrer seg for hvem? Skrev bare om den andre sia av gjerdet, vi som har valper vi ikke hadde løs og ikke har all verdens innkalling på. Vi som faktisk bekymret oss og som har endt opp slik vi har i dag. Er ikke ulovlig det.

Haha, enig! Man må virkelig passe seg for hva man skriver, i tilfelle det tas "ille opp" av "de eldre" på forumet..! :D (Og for ordens skyld; de har jo tross alt alltid rett..) :rolleyes:

Og for å svare 2ne; så nei, jeg tror ikke at alle kan tenke selv (sier ikke det om trådstarter, men det finnes mange som leser her inne og tar alt som råd fordi "andre" gjør det sånn og sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare 2ne; så nei, jeg tror ikke at alle kan tenke selv (sier ikke det om trådstarter, men det finnes mange som leser her inne og tar alt som råd fordi "andre" gjør det sånn og sånn).

Nei, det er vel bevist i opptil flere diskusjoner her at det ikke er alle som tenker sjøl, poenget mitt var at det er ikke mitt ansvar om en brødgjøk finner ut at siden jeg har min valp løs, så kan h*n og ha sin valp løs. Dette er ikke statene, her må faktisk folk stort sett ta ansvar for egne handlinger..

- Og jeg skjønner ikke en dritt av gnålet om at valper løper løs og "ytring av generell bekymring" samt pådytting av ansvar (ref det jeg skriver over), om det ikke var sånn at det plagde folket i tråden her at noen KAN ha hunden sin løs? Derav min avhandling om HVORFOR min valp får gå uten bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel bevist i opptil flere diskusjoner her at det ikke er alle som tenker sjøl, poenget mitt var at det er ikke mitt ansvar om en brødgjøk finner ut at siden jeg har min valp løs, så kan h*n og ha sin valp løs. Dette er ikke statene, her må faktisk folk stort sett ta ansvar for egne handlinger..

Det er da vel ingen som har sagt at det er ditt ansvar, vel? :D Men om andre føler for å påpeke noe utover det trådstarter spør om, så er vel ikke det en grunn til avlivning?

- Og jeg skjønner ikke en dritt av gnålet om at valper løper løs og "ytring av generell bekymring" samt pådytting av ansvar (ref det jeg skriver over), om det ikke var sånn at det plagde folket i tråden her at noen KAN ha hunden sin løs? Derav min avhandling om HVORFOR min valp får gå uten bånd..

Hæ? :D Jeg skjønner overhodet ikke hva du skal frem til her.

Mener du at jeg/vi som skriver noe om det å ha valper løs, utover hva vi selv gjør, ikke kan ha valpene våre løse, og at vi plages av at andre kan det? Jeg plages i alle fall ikke av at andre kan ha sine valper mer løs enn jeg kan ha min. Og jeg er fornøyd med å kunne ha min valp løs på de stedene jeg kan. At hun er en terrier, og f eks din valp er en belgisk fårehund, og at de rasene er utrolig forskjellige, det skal være sikkert. At de av den grunn har forskjellige forutsetninger for å kunne være løse er helt greit for meg. At jeg også må trene min valp mer enn kanskje du må trene din, er også helt okei for min del. Jeg er ikke plaget av det.

Jeg "pådytter ikke ansvar" på noen, jeg opplyser om raseforskjeller og at dette kan ha innvirkning på hvor og hvor mye valpen kan være løs. Hvis det kalles for ansvar, så tar jeg det heller ikke negativt. Det er da vel aldri negativt å være ansvarsfull? Og det å oppfordre/opplyse andre hundeeiere til å være ansvarlige kan vel knapt ses på som negativt, av andre enn deg da, virker det som? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "pådytter ikke ansvar" på noen, jeg opplyser om raseforskjeller og at dette kan ha innvirkning på hvor og hvor mye valpen kan være løs. Hvis det kalles for ansvar, så tar jeg det heller ikke negativt. Det er da vel aldri negativt å være ansvarsfull? Og det å oppfordre/opplyse andre hundeeiere til å være ansvarlige kan vel knapt ses på som negativt, av andre enn deg da, virker det som? :D

La oss se på historikken her, skal vi?

Jeg har en aussievalp på 10 veker nå og hun har jeg løs hele tiden;) hun følger etter meg hele tiden eller etter den andre hunden vår. Bor på landet, kan man vel si uten biler og nesten uten andre folk som ikke kjenner hundene våre :D

Dette innlegget svarer du følgende på:

Det er det jo ikke alle som kan, for å si det sånn. Og det er STOR forskjell på raser! Jeg møtte en rottisvalp midt i Bergen sentrum en gang, løs. Det gikk helt fint, men neimen om det hadde gått bra med min cairn da hun var liten. Ikke på landet engang. En aussie er nok endel mer førerorientert enn terriere, og husker jeg rett er trådstarters hund en jrt? De ligner nok litt mer på en cairn enn en aussie, for å si det sånn. Og min cairn, ni uker gammel, gav blaffen i hva jeg foretok meg og hvor langt unna jeg var. Hvis jeg syntes hun gikk for langt unna (dvs over tjue meter, men hun gikk gjerne lengre) snudde jeg og småløp motsatt vei. Hun stoppet, så på meg og konstanterte at "der løper jammen mamma tilbake igjen", og så fortsatte hun med det hun drev på med, og løp gjerne i full fart vekk fra meg.

Så hvis ditt svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter, så synes jeg det er et ganske dårlig ett, nettopp pga raseforskjeller og andre ting; som hvor selvstendig hunden er, eller hvor synlig den er for annen "trafikk", osv.

Sant? Så det du sier her om at hennes svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter - den skjønte ikke jeg.. Hun skreiv hva HUN gjorde med sin valp, ikke at trådstarteren MÅ gjøre sånn med sin valp? Ergo - ikke et eneste råd eller "lignende". Hvilket er i tråd med trådstarters første innlegg:

Ser at mange har valpene sine løse når de går turer og gjerne på lengre turer.

Er det bare jeg som er redd for at den skal stikke av?? Hva gjør dere som jeg ikke har fått med meg?

Jeg er redd for biler, sykkler og at den skal stike av. At det skal omme et annet menneske og bli sint fordi den ikke går i bånd.

Og hva med båndtvangen?? Er ikke den hele året??

Skal jeg svare på spørsmål etter spørsmål, så kanskje Wretch og du skjønner mer?

Nei, jeg er ikke redd for at valpen min skal stikke av. Jeg har trent innkalling med henne siden jeg fikk henne i hus. Jeg er ikke redd for biler, sykler eller at hun skal stikke av, og jeg er ikke redd for at det skal komme et annet menneske og bli sint fordi den ikke går i bånd, nettopp fordi jeg har trent innkalling med henne siden jeg fikk henne, og fordi hun er en førerorientert hund. Nei, det er ikke båndtvang hele året, her er det ordinær båndtvang.

- Ble det mer forståelig nå? Ikke et eneste råd, jeg svarer på det TS spør om - hvordan JEG gjør det med MIN valp..

Så har vi da innlegget før dette, hvor du skriver

Ergo så lemper du ansvaret over på f.eks "Ane&Kaiza" og meg, som skriver at vi slipper våre valper løs, fordi at noen kan oppfatte det som "råd fordi andre gjør det sånn og sånn". Og det er der vi er grunnleggende uenige!

Jeg pleier å gå turer sammen med Margrete på sonen her, hun kan ha sin voksne BC-hanne løs i Oslos gater. Er det hennes eller mitt ansvar om jeg slipper løs f.eks Dina og tror at det går bra bare fordi at Margrete kan gjøre det med sin hund? Det er ikke Margrete sitt, ikke sant? Så bør Margrete i såfall lastes for at JEG er dum?

Og da er vi tilbake til poenget mitt - det er IKKE mitt ansvar om DU plutselig finner ut at du skal ha Aynï løs på tur bare fordi at du har lest at jeg kan gå på tur med Nora uten å ha på henne bånd. Da er det isåfall DU som er DUM, og det er - stadig - ikke mitt ansvar om du tar hva jeg skriver at jeg gjør med min hund, som et råd om hvordan du burde gjøre det med din hund..

Og hvis det fortsatt er uforståelig, så har jeg ikke så innmari mange andre måter å forklare det på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er da enige i hvem sitt ansvar det er om man velger å slippe løs valpen eller ikke (ja, det er valpeeiers ansvar). Men jeg forstod det sånn at du reagerte på at jeg skrev at ikke alle kan ha valpene løse på like mange steder som andre kan, at dette ofte var raseavhengig. Og at slike opplysninger var unødvendige, fordi folk bør kunne tenke selv. Kanskje jeg forstod det feil da? Det var uansett ikke meningen å "kritisere" Ane&Kaiza for det hun skrev, kun opplyse trådstarter og evt andre som leser dette, at selv om Ane (antar det er eieren, haha) kan ha hunden løs "overalt", så betyr ikke det at "alle andre" også kan det. Og at nettopp det avhenger av rase. Forstår ikke hva som var så ille med at jeg skrev det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er da enige i hvem sitt ansvar det er om man velger å slippe løs valpen eller ikke (ja, det er valpeeiers ansvar). Men jeg forstod det sånn at du reagerte på at jeg skrev at ikke alle kan ha valpene løse på like mange steder som andre kan, at dette ofte var raseavhengig. Og at slike opplysninger var unødvendige, fordi folk bør kunne tenke selv. Kanskje jeg forstod det feil da? Det var uansett ikke meningen å "kritisere" Ane&Kaiza for det hun skrev, kun opplyse trådstarter og evt andre som leser dette, at selv om Ane (antar det er eieren, haha) kan ha hunden løs "overalt", så betyr ikke det at "alle andre" også kan det. Og at nettopp det avhenger av rase. Forstår ikke hva som var så ille med at jeg skrev det??

Det jeg reagerte på var at når Ane skreiv hva hun gjorde med Kaiza (for vi går ut fra at Kaiza er hunden, ja), så var det et "dårlig råd eller lignende" fordi at folk kunne tro at man kunne gjøre det med sin valp også - for det er ikke et "råd eller lignende" å si hva man gjør med valpen sin - selv om man muligens burde presisert at dette er enkelst med førerorienterte gjeterhundraser (så skal ikke jeg si noe om at Emma var så selvstendig allerede fra hun var 12 uker at hun fint kunne finne på å gå en runde rundt i nabolaget her helt på egenhånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...