Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser på seg i søvne?


Sandra86

Recommended Posts

Jeg har en hund som tisser på seg i søvne, faktisk. Og dette begynner å bli ett

stort problem, og jeg begynner nå å vurdere å ha henne i bur om natten. Men det

vil jo ikke løse problemet, bare mindre å vaske når det først hender.

Første gangene det hendte, og i sammenheng med annen oppførsel, så mistenkte jeg

uvi. Og dette ble det sjekket for og behandlet, og hun er nå fri for uvi. Så det kan ikke

være årsaken til problemet.

Hva kan være grunnen til at hun tisser på seg i søvne?

Noen som vet hvilke tester jeg kan ta hos vetten? Eventuelt andre løsninger? Er hun bare

en sengevæter (som noen så fint sa)? Jeg er frustrert. Jeg har ikke tall på hvor mange

ganger jeg har vaska trekket til overmadrassen, madrassen, dynen osv.. Og i dag sa det

stopp..

Det skjer ikke hver kveld, men en kveld innimellom. Kanskje hver uke, kanskje mindre.

Det kan hende at det som bare skal til, er at hun ikke får noe som helst mat 2-3 timer

før vi legger oss.. Men jeg har ikke følgt nøye med, for å finne ut om det er de gangene

hun har fått våtfor tett på leggetid at hun har tissa i søvne.. Og jeg lufter dem alltid rett

før jeg legger meg om natten..

Noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som tisser på seg i søvne, faktisk. Og dette begynner å bli ett

stort problem, og jeg begynner nå å vurdere å ha henne i bur om natten. Men det

vil jo ikke løse problemet, bare mindre å vaske når det først hender.

Første gangene det hendte, og i sammenheng med annen oppførsel, så mistenkte jeg

uvi. Og dette ble det sjekket for og behandlet, og hun er nå fri for uvi. Så det kan ikke

være årsaken til problemet.

Hva kan være grunnen til at hun tisser på seg i søvne?

Noen som vet hvilke tester jeg kan ta hos vetten? Eventuelt andre løsninger? Er hun bare

en sengevæter (som noen så fint sa)? Jeg er frustrert. Jeg har ikke tall på hvor mange

ganger jeg har vaska trekket til overmadrassen, madrassen, dynen osv.. Og i dag sa det

stopp..

Det skjer ikke hver kveld, men en kveld innimellom. Kanskje hver uke, kanskje mindre.

Det kan hende at det som bare skal til, er at hun ikke får noe som helst mat 2-3 timer

før vi legger oss.. Men jeg har ikke følgt nøye med, for å finne ut om det er de gangene

hun har fått våtfor tett på leggetid at hun har tissa i søvne.. Og jeg lufter dem alltid rett

før jeg legger meg om natten..

Noen som har noen innspill?

Jeg skjønner ikke helt.. fri for uvi? Det er jo noe som ofte vender tilbake, selv om man har behandlet det. UVI er en infeksjon som kan dukke opp uavhengig av om den har vært der før eller ikke (selv om det faktisk er mer sannsynlig å få det igjen hvis man allerede har hatt det). Så jeg ville nok ikke utelukket UVI med det første..

Personlig ville jeg tatt henne med til vetten, alternativt, hvis hun ikke har uvi; ikke latt henne få våtfôr de siste timene før sengetid. Jeg ville kanskje også ha prøvd, halshugg meg, å hatt henne i bur en natt. Ved senga. Årsaken er enkel: hvis hun prøver å si fra om at hun må ut og tisse, våkner man og slipper hunden ut. Prøver hun ikke å si fra, så er jo sjansen stor for at dette faktisk skjer i søvne! Og da er vel problemet litt annerledes? En ting er å ikke være helt husren, en annen ting er å ha en lekk blære. Sånt liker jeg å vite, og det ville nok en dyrlege også likt å visst hvis du kom dit med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt feilformulert, men ja, jeg vet at uvi kan komme tilbake.

Men dette er nå nylig hun har hatt det, og det var ikke lang tid fra

dagen vi tok urinprøve og at dyrlegen ikke fant noe, og hun tissa på seg

i søvne. Og jeg vet hun gjør det i søvne, for ene gangen så tissa hun på

seg i hundekorgen som lå i sofaen, og jeg satt på siden av, og hun sov

faktisk. Og hver gang hun har tissa på seg i sengen, har hun ligget,

og at hun spretter opp og ser forfjamset ut. Og jeg har også sett at

hun har hvert bløt på siden, ergo hun gjør det i søvne. Sjangsen for at

hun bare ligger, men er våken når det skjer, er vel heller liten?

Jeg har snakket med veterinær om det, men da var det ingen alternativer

enn at uvi`en foresaket det, i følge vetten.

Men jeg skal ringe til en annen veterinær også, og eventuelt ta en sjekk.

Om vetten vet hva han/hun kan/skal sjekke.

Buret er funnet frem, og dem slipper ikke ut før jeg vet at det ikke skjer igjen.

Og så skal jeg bevisst ikke gi henne mat og vann 2-3 timer før sengetid.

En annen ting, er jo at hun tisser jo ikke inne på gulvet. De gangene det har

skjedd, så har det hvert i søvne. Hun har holdt seg opptil 12 timer også.

Edit: Hvor fort kan en eventuell uvi komme tilbake etter behandling?

Og kan det være lekk blære om opptil flere ganger har holdt seg 12 timer f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; har hun, eller har hun ikke hatt uvi? Slik jeg forstod det av ditt første innlegg, hvor du skrev hun ble behandlet, antok jeg at hun hadde hatt uvi. Men nå skriver du at vetten ikke fant noe da h*n undersøkte for uvi?

Og ang buret, så var det ikke meningen at hun skulle sove i det hele tiden. Meningen var å ha henne der en natt eller to, for å stadfeste om tissingen skjedde mens hun sov eller ikke. Men det vet du jo tydeligvis allerede, og da ville jeg ikke hatt hunden i bur. Du sier hun spretter opp når hun tisser, så sperr heller av litt av et rom, og dekk det med aviser, og ha noen tepper der. Der kan hun ligger om natten, så begrenser du området å måtte vaske.

En dyrlege som "gir opp" når h*n ikke finner uvi høres merkelig ut. Jeg mener det er flere her inne som har hatt problemer med "lekk" hunder, men da helst hannhunder.. De kom vel ikke frem til noe, selv om hundene ble undersøkt i huet og rævva som de sier. Men det kan jo såklart være noe annet med din hund, selv om symptomene er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Huff, er jeg virkelig så dårlig å formulere meg :lol: , hehe)

Hun har hatt uvi for kort tid siden, og dette ble behandlet. Og etter endt behandling tok vi en ny

urinprøve, der veterinæren ikke fant noe. Altså vi hadde fått bort uvi`en (denne gang).

Veterinæren har ikke gitt opp, men han/hun foreslo ikke noen andre alternativer til tissinga, enn

uvi, kanskje ikke så rart. Men jeg tror alikevel, jeg kontakter en annen veterinær denne gang.

Og når det kommer til buret, så må jeg ha henne lenger i buret enn 1-2 netter, da hun ikke tisser

hver kveld. Det kan gå en uke eller to mellom hver gang. (Kanskje pga det, så mistenker jeg at

det kan være de gangene jeg har foret for tett på leggetid (hun får V&H, og det er jo mye vann der).

Skal jeg avsperre en del av rommet må jeg ut å kjøpe en kompostbinge or so, men det har jeg ikke

penger til akkurat nå (veterinærbesøk tar jeg meg råd til uansett om jeg har penger eller ikke, så det

ikke blir noen misforståelser der). Men buret er stort, og kineserene er små, så det går som en midlertidig

løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da ble ting litt klarere! :lol: Dropp sen fôring i en lang periode, og kontakt evt en annen dyrlege. Du kan jo i første omgang ringe (det er gratis). Kompostbinge er ikke såå dyrt (2-400kr), men jeg har vært blakk en vinterdag selv, så jeg skjønner om du ikke har råd likevel.. Hvis hun ikke får noen uhell inne i den perioden hvor du ikke fôrer sent, så ville jeg prøvd etter ca tre uker å gi henne mat sent likevel - for å muligens få bekreftet at det er fôringen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden sterilisert? Har den gått på medisiner som kan påvirke nyrer eller annet?

Buffy, min gamle schæfer, ble inkontinent på sine "eldre" dager, og det begynte som du nevner her. Hun tisset på seg i søvne. I begynnelsen var det kun en gang innimellom, men det utviklet seg bare og ble jo etterhvert hele tiden, selv i våken tilstand. Det tok heller ikke lang tid før hu ikke merket noe av det selv. Annet enn at hu var våt.

Vi brukte opp en stor del Tena Lady på Buffy før hun fikk slippe av andre årsaker :lol:

Tror det er en type medisin som kan gis for dette, mener å huske vi testet på Buffy uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så kan sånn tissing være et resultat av anfall av noe slag. Er hun helt normal ellers? Knøttis hadde 3-4 slike episoder som vi ikke skjønte noen ting av, i ettertid ser jeg jo at det antakeligvis har vært et resultat av forhøyet trykk i hjernen pga. sykdom.

Da knøttis var lekk så fikk jeg anbefalt tranebær til henne, både dersom hun hadde uvi (vi rakk ikke å sjekke det) og dersom hun ikke hadde det, fordi slik lekasje øker sjansen for å få UVI betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italienske mynden som bor hos min mor, har ved noen tilfeller også tisset på seg slik, det etter et epileptisk anfall... hun har noen anfall en gang i blandt ( 3-4 i året) og da ender det ofte med noe tissing etterpå, antageligvis fordi hun har ikke vært skikkelig på do før hun la seg for natten, og etter anfallet ikke klarer og holde seg. Nå er det jo ikke noe som tyder på din hund har dette da.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden det er snakk om er ikke sterilisert, og hun er 10 mnd. Hun

går ikke på noe medisin. Det eneste hun har fått, er medisinen for uvi.

Hun er helt frisk utenom, både oppfører seg normalt, spiser og drikker normalt.

Så jeg har ingen mistanker om noe anfall av noe slag. Selvsagt skal jeg

ikke utelukke noenting. Men slik jeg ser og oppfatter henne, så er det ingenting

som tyder i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi får bestille en time imorgen, og teste det som testes kan.

Eventuell en ny urinprøve, skader jo ikke.

I og med at hun er nokså ung enda, kan det tenkes at hun ikke

enda har lært helt å holde på blæra? Var en veterinærassistent

som luftet tankene sine når jeg ringte i dag. Hun er 10-11 mnd,

og kineserne er kjent for å bli seint husreine. Men det er jo fortsatt

merkverdig at det skjer i søvne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det merkeligste er at det skjer i søvne. Hva med en kontroll over musklene som kontrollerer blæra? Kanskje hun ikke er helt utviklet der enda? Litt merkelig likevel.. Det er jo uvanlig også til valper å være dette. Og er det noe som har kommet i det siste, så ville jeg vært mer obs enn om det hadde vært noe som hun "drev med" siden dere fikk henne liksom, hvis du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene hun har tisset på seg har dere gjort noe mere enn vanlig som feks gått lengre turer , trent osv.

Siden hun er så ung så tenker jeg at hun er så sliten at hun rett å slett glemmer å holde seg med det mener jeg at hun sover så tungt at hun ikke merker at hun må på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe tisset ogå på seg i søvne, og det kom etter hun ble sterilisert.. Ser at denne tispen ikke er det, men kan jo være noe feil med lukkemuskelen?

Jeg prøvde også de pillene som Psycho snakker om uten særlig virkning, de funket visst best hvis hunden ikke var sterilisert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som tisser på seg i søvne, faktisk. Og dette begynner å bli ett

stort problem, og jeg begynner nå å vurdere å ha henne i bur om natten. Men det

vil jo ikke løse problemet, bare mindre å vaske når det først hender.

Første gangene det hendte, og i sammenheng med annen oppførsel, så mistenkte jeg

uvi. Og dette ble det sjekket for og behandlet, og hun er nå fri for uvi. Så det kan ikke

være årsaken til problemet. Jeg tror heller ikke mengde på mat og vann er årsaken, eller ikke gi henne noe rett før leggetid. Men det varierer vel fra hund til hund.

Hva kan være grunnen til at hun tisser på seg i søvne?

Noen som vet hvilke tester jeg kan ta hos vetten? Eventuelt andre løsninger? Er hun bare

en sengevæter (som noen så fint sa)? Jeg er frustrert. Jeg har ikke tall på hvor mange

ganger jeg har vaska trekket til overmadrassen, madrassen, dynen osv.. Og i dag sa det

stopp..

Det skjer ikke hver kveld, men en kveld innimellom. Kanskje hver uke, kanskje mindre.

Det kan hende at det som bare skal til, er at hun ikke får noe som helst mat 2-3 timer

før vi legger oss.. Men jeg har ikke følgt nøye med, for å finne ut om det er de gangene

hun har fått våtfor tett på leggetid at hun har tissa i søvne.. Og jeg lufter dem alltid rett

før jeg legger meg om natten..

Noen som har noen innspill?

Jeg hadde/har akkurat det samme problemet med Tia. Hun ble også frikjent for UVI, for jeg mistenkte det. Jeg besøkte Jeløy dyreklinikk i Moss. De var kanon bra, men fant ingenting. Dyrlegen sa at det er noen tisper som har blæra litt langt bak i bekken, men dette kan endres ved løpetid. De to CT skanning, blodprøve og ultralyd. Men fant ingenting.

Tia lekket også tiss i søvne, når hun slappet av og generelt. Hun lekker mindre og mindre, men det hender at hun er uheldig. Hun har enda ikke fått løpetid, men håper det går over da. Hvis det ikke gikk over, sa han at den kunne minske til neste. Tror det blir bedre og bedre for hver gang.

Jeg hvet ikke hvordan det er med din tispe ang. løpetid, men kanskje hun har det samme som Tia. Lykke til iallfall, og håper hunden til blir snart frisk eller iallfall bedre! :P Håper noe av dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...