Lola Pagola Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Litt sånn småunyttig emne, men satt og tenkte på hvilke hunder jeg ville valgt, hvis jeg ble tvunget til å velge en i en helt annen gruppe en de jeg foretrekker, fks. terriere da. Så da spør jeg dere, hva ville dere valgt? Dere kan godt velge deres egen rase i dens gruppe, men gøy å se hvilken dere ville valgt ellers. Under hver gruppe har jeg lagt inn noen eksempler, for å se alle rasene er det bare å trykke på linkene. Om dere velger utifra utseende eller kvaliteter/begge deler er opp til hver enkelt. Liste over hundegruppene ligger her: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_hunderaser 1 Bruks-, hyrde- og gjeterhunder (FCI gruppe 1) Fks. Aussie, Kelpie, Mudi, Scäfer 2 Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder (FCI gruppe 2) Fks. Boxer, Grand Danois, Landseer, St. Bernard 3 Terriere (FCI gruppe 3) Sier seg vel selv, men fks. Bullterrier, Irsk terrier osv 4 Dachshunder (FCI gruppe 4) Sier seg også selv. Strihåret osv 5 Spisshunder (FCI gruppe 5) Fks. Chow chow, faraohund, karelsk bjørnehund, shiba, husky, mexikansk nakenhund 6 Drivende hunder og sporhunder (FCI gruppe 6) Fks. Beagle, Blodhund, Dalmatiner, Dunker, støvere 7 Stående fuglehunder (FCI gruppe 7) Fks. Breton, Gordon setter, vorsthehund, Weimaraner 8 Apporterende hunder (FCI gruppe 8) Fks. Cocker spaniel, portugisisk vannhund, retrivere, Barbet 9 Selskapshunder (FCI gruppe 9) Fks. Bichon Frisè, Chihuahua, tibetansk spaniel, fransk bulldog, boston terrier 10 Mynder (FCI gruppe 10) Fks. Borzoi, Greyhound, Saluki Gruppe 11 - Blandingshunder Hvis du fikk blande helt selv, hvilken ville du hatt, utseendemessig/kvalitet ?
Lola Pagola Skrevet 21. Oktober 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Jeg kan jo starte da (Vet at det blir dobbelposting, men synes det blir ryddigere på denne måten) Gr. 1: Schäfer Gr. 2: Grand Danois Gr. 3: Bullterrier, evnt. SBT. Hvis lovlig, Amstaff eller aller helst pitt bull Gr. 4: Strihåret dachs Gr. 5: Podenco canario Gr. 6: Blodhund Selv om jeg tviler på at jeg kommer til å ha noe annet enn dalmatiner fra denne gruppen. Gr. 7: Gordon setter Gr. 8: Golden retriver Gr. 9: Chinese Crested Gr. 10: Saluki Gr. 11: Dalmis/Gordon Dalmis/grand danois ( i mine øye er disse rasene akkurat slik jeg vil en hund skal se ut, så hadde vært interresant å se resultatet av en blanding)
C.J Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gr. 1: Picard! - fantastisk vakker... Gr. 2: Pinscher/Bordeaux Dogge Gr. 3: SBT Gr. 5: Alaskan Malamute Gr. 6/4: Rhodesian Ridgeback Gr. 7: Weimaraner Gr. 8: The one and only! Tha flatcoated retriva! Gr. 9: Petit Brabancon Gr. 10: Borzoi Av disse er det rimelig sikkert at neste hund blir pinscher eller enda en flat, og når jeg en dag får meg hus med hage skal jeg definitivt ha meg en bordeaux...
Renate A Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Kul tråd Gruppe 1: Mallorcansk Gjeterhund (helt seriøst, har sjekket opp den rasen ganske nøye) Gruppe 2: Dansk-Svensk Gårdshund Gruppe 3: Parson Russel Terrier Gruppe 4: Dverg Dachs Langhåret Gruppe 5: Podenco ibicenco Gruppe 6: Dunker Gruppe 7: Vorsteh Langhåret Gruppe 8: Labrador Retriever Gruppe 9: Stor Puddel Gruppe 10: Whippet og Spansk Galgo (klarer ikke velge)
Inustaff Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Bare en fra hver??Wæh!Vanskeliig... 1. Schæfer 2.Cordoberlitaner 3.Amstaff 4.Langhåret Dachs 5.Akita 6.Blodhund 7.Strihåret Vorsther 8.Golden Retriever 9.Chinese Crested 10.Irsk Ulvehund
Tyfonia Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gr. 1: Tervueren Gr. 2: Rottweiler Gr. 3: SBT Gr. 4: Kanindachs, langhår Gr. 5: Alaskan malamute Gr. 6: Dalmis Gr. 7: Irsk setter Gr. 8: Am. Cocker Spaniel Gr. 9: Petit Brabankon Gr. 10: Irsk Ulvehund
PhoNuLi Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 En på hver? Gr. 1: Har 8 raser som jeg kunne tenke meg i denne gruppen, men hvis jeg absolutt må velge en, utenom sheltien hadde det blitt collie langhår Gr. 2: Riesenschnauzer! Gr. 3: wheaten terrier tror jeg Gr. 4: dachshund langhåret Gr. 5: Japansk spisshund Gr. 6: Hmm, dalamantiner Gr. 7: Er ikke så stor fan av noen av fuglehundene, men det hadde i så fall blitt engelsk setter Gr. 8: Flat coated retriever! Gr. 9: Fransk bulldog eller cavalier king charles spaniel Gr. 10: Irsk ulvehund eller whippet
HHC Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Har valgt hunder jeg syntes er flotte - mange av de kunne jeg nok aldri hatt, desverre 1. Schäfer 2. Berner 3. ISWT 4. Dachs, langhåret 5. Basenji - nydelige, og veldig spesielle 6. Dalmatiner 7. Breton eller Stabyhoun 8. Flat så klart Men liker også ES'en 9. CC eller en storpuddel 10. Whippet (eller Saluki)
Blondiemamma Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Er nok flere jeg kunne tenkt meg i hver gruppe men tror det må bli noe sånn: Gruppe 1: Pumi, Picard Gruppe 2: Dvergschnauzer (såklart ) Hovawart Gruppe 3: West highland white terrier Gruppe 4: Ingen Gruppe 5: Japansk spisshund Gruppe 6: Petit basset griffon vendeen Gruppe 7: Weimaraner Gruppe 8: Cocker spaniel Gruppe 9: Kromfohrlender Gruppe 10: Whippet
Guest Jonna Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 1 Bruks-, hyrde- og gjeterhunder (FCI gruppe 1) Australsk Kelpie (selvsagt) 2 Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder (FCI gruppe 2) Entlebucher Sennhund 3 Terriere (FCI gruppe 3) Parson Russell Terrier 4 Dachshunder (FCI gruppe 4) Dachshund Korthåret (egentlig ingen i denne gruppen...) 5 Spisshunder (FCI gruppe 5) Thai ridgeback dog 6 Drivende hunder og sporhunder (FCI gruppe 6) Coonhound (egentlig ingen i denne gruppen heller) 7 Stående fuglehunder (FCI gruppe 7) Pointer 8 Apporterende hunder (FCI gruppe 8) chesapeake bay retriever 9 Selskapshunder (FCI gruppe 9) chinese crested (hvis jeg må velge...) 10 Mynder (FCI gruppe 10) Spansk Galgo
Margrete Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gr. 1: Schæfer Gr. 2: Grand Danois Gr. 3: Border Terrier Gr. 4: Strihåret Dachs Gr. 5: Faraohund Gr. 6: Basset Gr. 7: Vorster korthåret Gr. 8: Eng. Springer Spaniel Gr. 9: Chinese crestet hårløs Gr. 10: Azawakh
Fjollebolle Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gr. 1: Belger Gr. 2: Riesen eller dobbis Gr. 3: Manchester terrier Gr. 6/4: RR Gr. 5: Japansk spisshund (rent utseendemessig, aldri møtt en) *edit: Jo det har jeg forresten, er litt svimete i dag Gr. 7: Ingen egentlig, måtte vel blitt Weimaraner om jeg måtte velge, men litt det samme som med flat Gr. 8: Ingen, selv om jeg syns flat'er kan være morsomme tror jeg nok ikke den ville passet meg Gr. 9: Ingen Gr. 10: Irsk ulvehund eller whippet
Izziebelle Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Vanskelig å velge bare en fra hver da, men hvis jeg skulle ha valgt så blir det sånn her Gr. 1: Shetland Sheepdog Gr. 2: Berner Sennen Gr. 3: Cairn Terrier Gr. 4: Kanindachs, langhår Gr. 5: Pomeranian* Gr. 6: Rhodesian Ridgeback Gr. 7: Stabyhoun Gr. 8: Golden Retriever Gr. 9: Papillon Gr. 10: Saluki * og Alaskan Malamute.. Liker de fleste i gruppe 5 veldig godt..
M.J Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gr. 1: Belgisk fårehund Gr. 2: Dvergschnauzer sort Gr. 3: Parson Russel terrier Gr. 4: Strihåret dachs/dvergdachs (selvsagt) Gr. 5: Basenji Gr. 6: Basset fauve de Bretagne Gr. 7: Strihåret vorsteh Gr. 8: Nova Scotia duck tolling retriever Gr. 9: Bichon Havanaise Gr. 10: Whippet
Betty Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gruppe 1: Australsk Kelpie Gruppe 2: Riesenschnauzer Gruppe 3: Hmmm vanskelig valg. Cairn kanskje? Hvis jeg måtte velge hvertfall. Har ikke spesielt sansen for terriere. Gruppe 4: Dachshund, strihåret Gruppe 5: Siberian Husky Gruppe 6: Smålandsstøver kanskje? Vet fint lite om rasene i denne gruppen. Gruppe 7: Korthåret vorstehhund Gruppe 8: Nova scotia duck tolling retriever Gruppe 9: Storpuddel Gruppe 10: Irsk Ulvehund
helenehelgesen Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gruppe 1: Groenendael Gruppe 2: Pinscher Gruppe 3: JRT Gruppe 4: Dverdachshund langhåret Gruppe 5: Siberian Husky Gruppe 6: Beagle Gruppe 7: Irsk setter Gruppe 8: Flatcoated Retriever eller evnt. Toller Gruppe 9: Papillon Gruppe 10: Saluki
SoppenCamilla Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gruppe 1: Hvit gjeterhund Gruppe 2: Dogo argentino Gruppe 3: Amstaff Gruppe 4: Kanindachs, langhår Gruppe 5: Alaskan malamute Gruppe 6: Rhodesian ridgeback Gruppe 7: Stabyhound Gruppe 8: Kooiker Gruppe 9: Fransk bulldog Gruppe 10: Irsk ulvehund
MarieR Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 1: Australsk kelpie 2: Mellomschnauzer sort 3: Cairn terrier 4: Langhåret dachs 5: Norsk buhund 6: Dunker (tippa bare på det den er i denne gruppa... ) 7: Stabyhound 8: Flat coated retriever 9: Dalmantiner 10: Greyhound
Wilma Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gruppe 1: Tervuren Gruppe 2: DVERG SCHNAUZER! (Selfølgelig! ) Gruppe 3: Fox Terrier Gruppe 4: Langhåret Dvergdachs Gruppe 5: Shiba eller Husky Gruppe 6: Beagle eller Dunker Gruppe 7: Gordon setter Gruppe 8: Cocker spaniel Gruppe 9: Cavalier King Charles Spaniel eller Puddel! Gruppe 10: Saluki Gruppe 11: Hmm.. Er ikke helt sikker men en Cavalier som ikke røyer og som er litt større, det kunne vært bra!
Mailin Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gruppe 1: australian shepherd Gruppe 2: Riesenschnauzer Gruppe 3: Pittbull terrier (evt cairn) Gruppe 4: eh, litt usikker.. strihåret sak i alle fall Gruppe 5: Shiba Gruppe 6: Rhodesian Ridgeback Gruppe 7: strihåret vorsteh Gruppe 8: chesapeak bay retriever Gruppe 9: Storpuddel (med fornuftig "bruks" klipp) Gruppe 10: Saluki
starlight Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gruppe 1: Collie langhår! Gruppe 2: Rottweiler Gruppe 3: Helst ingen, men Silky terrier om jeg må velge. Gruppe 4: Langhåret dvergdachs Gruppe 5: Finsk lapphund Gruppe 6: Hamiltonstøver Gruppe 7: Stabyhound Gruppe 8: Kooiker eller Flat, klarer ikke velge. Gruppe 9: Papillon Gruppe 10: Borzoi Blanding; Vært litt gøy å se en Sheltie/Collieblanding, eller en Collie/BC blanding, men
Caroline Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Gr. 1: Aussie Gr. 2: Dansk/svensk gårdshund Gr. 3: Silky terrier Gr. 4: Langhåret dachs Gr. 5: Basenji Gr. 6: Dalmatiner Gr. 7: Pointer Gr. 8: Amerikansk Cocker Spaniel Gr. 9: Papillon Gr. 10: Whippet Vanskelig valg! Noen grupper vil jeg overhodet ikke ha hund fra i det hele tatt, men jeg synes alle raser har sin sjarm ,så valgene er basert utelukkende på utseende i de gruppene jeg egentlig ikke har videre sansen for. Det eneste aktuelle rasebyttet for meg (eller rasetillegg, jeg skal nok alltid ha sheltie) er valget i gr. 1
Guest 2ne Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 1: Belger, malle om jeg må velge noe jeg ikke har 2: Risen/dvergschnauzer, fine bartedyrene! 3: staffe.. Søteste små grisene Eller border terrier! 4: kanindachs! Korthår.. 5: Shiba/Siberian Husky 6: Dalmatiner 7: Korthåra vorsteh 8: Engelsk cocker spaniel/labrador retriver.. Gul.. 9: Chinese Crested 10: Whippet/Greyhound..
Red Merle Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 1 Bruks-, hyrde- og gjeterhunder (FCI gruppe 1) Australian Shepherd 2 Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder (FCI gruppe 2) Pinscher 3 Terriere (FCI gruppe 3) Irish Soft Coated Weaten Terrier 4 Dachshunder (FCI gruppe 4) Standard korthåret dachs 5 Spisshunder (FCI gruppe 5) Siberian Husky 6 Drivende hunder og sporhunder (FCI gruppe 6) Dalmatiner 7 Stående fuglehunder (FCI gruppe 7) Weimaraner 8 Apporterende hunder (FCI gruppe 8) Skjokoladebrun slank Labrador Retriever 9 Selskapshunder (FCI gruppe 9) Tibitansk Spaniel 10 Mynder (FCI gruppe 10) Irsk Ulvehund
MarieR Skrevet 21. Oktober 2008 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2008 Dalmisen ligger under gruppe 9, selskapshunder...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar