Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs med strupehalsbånd!


eyrie

Recommended Posts

Da jeg kjøpte marley hadde jeg lyst til å gå på valpekurs, men fikk høre av ei som hadde meldt seg på et kurs som hadde gått tidligere på våren at det va påbudt med strupehalsbånd/Halvstrup!?

Jeg har en liten hund(Pomeranian) og føler at jeg har absolutt ikke behov for noe strupehalsbånd! Jeg brukte bare sele på henne som bitteliten, i tilfelle uheller me rykk og napp i båndet o.l.

Hvorfor i all verden skal man være nødt for å bruke strupehalsbånd på en hund som IKKE trenger det? Og hvorfor skulle det være påbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det høres ut som om noen har misforstått noe. Kanskje det menes at store raser som ikke er under kontroll enda skal ha strup, så det blir mindre kaos? Høres veldig merkelig ut, om man velger å bruke strup eller ikke er opp til eier.

Jeg har også brukt strup de gangene vi har vært på trening, jeg har en sterk hund, og det er vanskelig å holde ballansen hvis det plutselig rykker til. Så det er absolutt en fin ting for å få bedre kontroll under trening. Men på små raser ser jeg vel ikke helt nødvendigheten, det er jo lett å holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polstret halvstrup er jo en kurant ting, da hunden ikke klarer å vri seg ut av båndet når det er stramt, halvstrup gjør ikke ubehag for hunden...

Helstrup derimot, om de på kurset pålegger bruk av helstrup så får de ikke noe penger av meg...

Ville heller sett meg om etter et kurs som følger NKK's retningslinjer til treningsmetoder.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at eg har selv vært på kurs med Ace, da var han unghund. Der måtte alle bruke kjettingstrup. Ikke fungerte meg og Ace sammen, ikke lærte han noe, og ikke hadde vi det kjekt med den type trening. Så eg ville avstått fra slikt, hvis eg var deg. Det finnes andre og bedre måter å trene en hund på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville aldri gått på et kurs der det var krav om å bruke strup!! ;) Og jeg håper inderlig at du har misforstått.

Kan man ikke lære inn øvelser og momenter uten strup, så bør man begynne helt på scrach. Som om hunden var valp igjen. Det må man jo også forsåvidt med alt nytt under innlæring.

Hva er det som er som gjør at man evt. må bruke strup? Skal det blir lettere å lære inn eller....??? Brukes den til å korrigere feil hunden gjør? Jeg vil at hunden min lærer og forstår øvelsen fordi jeg "forteller" den på en ok måte hvordan den skal gjøres. Om jeg skulle måtte ty til tvangsmidler (straff) for å lære inn så ville mye av min glede ved å trene, og selvfølgelig også hundens, forsvinne.

Er min mening! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det med strup TordisElise

Jeg har også vært motstander av dette, og har nok skult litt på folk som har brukt det.

Men under trening er det faktisk en veldig fin ting for å få bedre kontroll, og det blir lettere å ta inn øvelsene når du har muligheten for å holde hunden nær deg, istedenfor at den rykker etter andre hunder og er spinnvill.

Og nei, selvsagt skal ikke strup brukes som noen straff, men min hun skjønner iallefall nå at rykking i båndet kommer man ingen vei med, det er ubehagelig, og mammaen min er sterk! så det er ingen vits. Brukes rett og slett på samme måte som et vanlig halsbånd, hverken mer eller mindre. Ingen ubehagelige rykk fra min side osv, rykkene sto han for selv. Nå kan jeg begynne å ikke bruke det.

Jeg har en sterk hund, med en like sterk vilje. Og vil han bort til en hund/noe klarer jeg faktisk ikke stoppe ham før jeg har blitt med noen skritt (om jeg ikke ser det komme da), og klarer hunden å få meg med, har den jo faktisk vunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det med strup TordisElise

Jeg har også vært motstander av dette, og har nok skult litt på folk som har brukt det.

Men under trening er det faktisk en veldig fin ting for å få bedre kontroll, og det blir lettere å ta inn øvelsene når du har muligheten for å holde hunden nær deg, istedenfor at den rykker etter andre hunder og er spinnvill.

Og nei, selvsagt skal ikke strup brukes som noen straff, men min hun skjønner iallefall nå at rykking i båndet kommer man ingen vei med, det er ubehagelig, og mammaen min er sterk! så det er ingen vits. Brukes rett og slett på samme måte som et vanlig halsbånd, hverken mer eller mindre. Ingen ubehagelige rykk fra min side osv, rykkene sto han for selv. Nå kan jeg begynne å ikke bruke det.

Jeg har en sterk hund, med en like sterk vilje. Og vil han bort til en hund/noe klarer jeg faktisk ikke stoppe ham før jeg har blitt med noen skritt (om jeg ikke ser det komme da), og klarer hunden å få meg med, har den jo faktisk vunnet.

Jeg ser hva du skriver og respekterer at vi ser forskjellig på dette.

Jeg for min del ville angrepet det problemet (og jeg skjønner og har forståelse for at du ser på dette som et problem) du beskriver på en annen måte. Så jeg er dessverre ikke enig med det ang. bruk av strup. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver og respekterer at vi ser forskjellig på dette.

Jeg for min del ville angrepet det problemet (og jeg skjønner og har forståelse for at du ser på dette som et problem) du beskriver på en annen måte. Så jeg er dessverre ikke enig med det ang. bruk av strup. ;)

Skjønner det altså, og egentlig er jeg nesten ikke enig med meg selv engang. :rolleyes:

Men for å si det på den måten da, det er som å bli kjørt i bil den første kilometeren istedenfor å måtte gå hele veien med museskritt. (skikkelig bra bilde ja...)

Men en ting til da, det er fryktelig slitsomt for armen å gå rundt i høstvinden med en hund som skal jage hvert minste løv som beveger på seg. Vi trener hardt på dette, men rykkes det til, og jeg ikke er klar for det, kan det faktisk ende opp med ett stk. dalmatiner foran en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det altså, og egentlig er jeg nesten ikke enig med meg selv engang. :rolleyes:

Men for å si det på den måten da, det er som å bli kjørt i bil den første kilometeren istedenfor å måtte gå hele veien med museskritt. (skikkelig bra bilde ja...)

Men en ting til da, det er fryktelig slitsomt for armen å gå rundt i høstvinden med en hund som skal jage hvert minste løv som beveger på seg. Vi trener hardt på dette, men rykkes det til, og jeg ikke er klar for det, kan det faktisk ende opp med ett stk. dalmatiner foran en bil.

Igjen; jeg skjønner problemet og at det kan oppstå farlige situasjoner.

Nå skriver jeg mer enn jeg har vett til, men hva med Halti eller en annet type "gå pent i bånd" da? Som sagt så er jeg på tynn is når jeg skiver dette fordi jeg har aldri hverken prøvd eller sett et slikt, men jeg har en oppfatning av at disse er "snillere" enn strup, og veldig effektive. Kunne det vært et alternativ i trafikk og på andre steder der hunden kan utsette seg for fare?

Under trening så ser jeg at slike bånd ikke er egnet, men der ville jeg som sagt angrepet problemet på en annen måte. Men vi har alle våre løsninger. Og vi har alle våre kjeppehester! En av mine er ALDRI bruk av straff eller tvangsmidler!! Og jeg forsøker så godt jeg kan å leve etter det! Og vet jeg kan bli litt "predikerenede" når slike tema kommer opp. Dere får ha meg unnskyldt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter deg ikke som predikerende, og som sagt, strup brukes ikke som straff.

Ang. halti har jeg ikke lyst til å begynne med dette, for han går faktisk veldig pent i bånd, med mindre det blåser løv/ligger mat på gaten osv.

Synes halti er for hunder med virkelige gå-pent problemer, og det har ikke han. Tror også det vil oppfattes mer som en straff en strup, halti reduserer jo virkelig tur-kvaliteten, hunde mister kontroll på eget hode osv. Og selv om hunden ikke drar med det, er det jo fortsatt ubehagelig å ha noe sånt rundt hodet. Med strup har han jo valget om han vil kjenne den eller ikke, og det vil jeg våge å påstå at han skjønner også.

Får heller ta å trene masse på dette, og så kan strupen etterhvert legges på hylla ;)

Ps. bruker vanlig halsbånd/sele som oftest, det er bare når vi skal gå igjennom "byen" jeg trenger den ekstra kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket opp i dette og det er påbudt for alle med strupehalsbånd! Det er sjeldent jeg bruker vanlig halsbånd, det går stort sett i sele pga størrelsen på hunden min! Dessuten er det et pluss da jeg har møtt noen som ikke har helt kontroll på bikkja si å da kan jeg bare løfte henne opp etter båndet for å få henne vekk fra den andre!

Jeg kan skjønne at en erfaren trener kunne anbefalt strupehalsbånd/halvstrup for noen, men ikke for alle og enhver! Har du en stor hund du ikke klarer å holde og treneren mener at det kan hjelp deg mens du trener denne adferden vekk så har jeg all forståelse for det. Men hvorfor begynne, i det jeg kaller, feil retning?

Jeg valgte å ikke melde meg på kurset og trener heller selv hjemme og prøver å treffe andre med hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kurs for en stund siden, og der fikk alle beskjed om å ha halvstrup, ikke helstrup, og ikke vanlig halsbånd.

Dette var fordi halvstrup gjør at hunden ikke kan vri seg ut av båndet slik den kan med vanlig halsbånd.

Og helstrup fikk man kun bruke dersom de absolutt ville det, og da kun om lurslederne satte det på korrekt for dem.

Så det er nok en grunn til at de anbefaler strup.

Send en mail/ta en telefon og spør dem om hvorfor dere må bruke strup.

Kurset vi gikk på var kjempebra, jeg og Ganzie lærte utrolig mye, og siste helg i november er det på an igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det din hund og dine penger så da vil jeg anta at det er ett fett for kursledelsen hva du bruker på din hund. Om noen kommer på kurs til meg og sier at de vil trene med sele så sier jeg som sant er at det syns jeg ofte gir litt mer klønete øvelser og at dette ikke er tillatt på prøver, men om de velger å bruke det på trening får være helt og holdent opp til hver enkelt hundeeier. Det er ingen som kan tvinge deg til å bruke strup på din hund, men om det er slik at "alle" skal ha det kan man jo spørre seg hvor god kvalitet det er på instruktøren om de ikke kan drive innlæring uten bruk av strupebånd. Men at det kan være ett gunstig hjelpemiddel i noen situasjoner er jeg overhodet ikke i tvil om, men som en regel på ett valpe/nybegynnerkurs det er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres veldig snodig ut å tvinge folk å bruke dette...

Siste kurset jeg var på fikk vi beskjed om å bruke det vanlige halsbåndet til hunden (det den var vant til å ha), og den ene kom (og trente) ned sele..

Dog synes jeg at det virket "knotete" å trene med sele, men det er jo eieren som bestemmer, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da finnes mer humane måter å lære bikkja å gå i bånd på istedenfor å kvele den til lydighet :S

For en sorg. Men nå har jeg vært heldig med de hundene jeg har vokst opp med, så jeg har vel egentlig ikke så mye erfaring angånde "hengeløkker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg mest til halvstrup, da dette fungerer fint her hjemme og på småturer i nærheten, men jeg kommer til å bruke helstrup på kurs noen ganger framover, da det er fryktelig vanskelig å holde igjen ett stykk smågæærn bikkje når det blåser løv, pøsregner og er 5-6 andre bikkjer rundt, og folk. Jeg kunne sikkert angrepet problemet på en helt annen måte, ved å trene mer kontakt, og jobbe mye med dette, men problemet er jo at det skulle jeg ha gjort FØR jeg begynte på kurs. Etterpåklokskap er også en klokskap, og i dette tilfellet visste jeg ikke helt hvordan jeg skulle angripe problemet før jeg begynte på kurset og fikk noen gode råd. Synes det er veldig fint med helstrupen når jeg går langs bilveien(for å komme til kurset), for da slipper jeg at bikkja flyr ut i veien for å fange løv, eller når hun ser noe som beveger seg på andre siden. På plass begynner å sitte bedre, men stoler ikke helt på hverken henne eller meg selv, og da tyr vi til helstrupen som sikkerhet. Brukes ikke til straff, men som en 'lettelse' i det å holde henne igjen.

Til Eyrie: Synes det høres helt idiotisk ut at alle må bruke helstrup, spesielt hvis man har en så liten hund som du har. Men ville iallefall brukt halsbånd på kurs, det er bedre enn sele, som andre har sagt over her. Jeg spurte kursleder på forhånd om hva hun hadde for forslag, hun foreslo enten halvstrup eller helstrup til å begynne med, siden jeg brukte halv til vanlig. Jeg valgte halv til å begynne med, men fant fort ut at jeg må bytte til hel i begynnelsen. Etterhvert kommer jeg til å gå over til halv, og så til vanlig halsbånd. Men så har jo jeg også en ganske stor hund da, på ca 25-30 kg, i motsetning til din pom.

På den andre siden, hva skader det pommer å gå med helstrup? Pommer har vel generelt ganske tjukk pels, og så lenge de ikke drar i båndet, og fører har litt slakt bånd og bruker stemmen for å få oppmerksomhet og lede, så vil jo ikke hunden få noe rykk. Så sant de ikke kaster seg framover i båndet selv, og da skjønner de jo rimelig kjapt at det ikke er så lurt(de fleste iallefall). I tillegg er det jo ikke så mye vekt på dem, så de får liksom ikke det samme trykket rundt halsen som en rottweiler, eller noe slikt. Eller?

båndet strammes og gjøre noen skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har misforstått og at man ikke MÅ ha helstrup på valpekurset, men jeg vet da at det dessverre finnes klubber som fremdeles trener på denne gammeldagse måten. Helstrup har INGENTING å gjøre på et valpekurs. I så fall; finn deg et annet kurs hvor man forsøker å lære valpene ting ved hjelp av godbiter. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes også det hørtes voldsomt ut at en valp måtte gå med helstrup på kurs. Har selv sett en valp på tre måneder som måtte ha strup og den syntes det var tungt i grunnen å ha dette på seg, nei gå på kurs hvor du lærer kontakt med hunden din i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte bruke strup på et kurs, hadde jeg heller sett meg om etter et annet kurs, fordi de sannsynligvis ville trene etter andre metoder enn de jeg foretrekker å bruke. Man trenger definitivt ikke strup til å klare å kontrollere en pomme, og da kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at de skal bruke strupen til straff. Har du sjekket hvilke metoder eller hvilken treningsfilosofi som skal brukes på kurset?

Dog synes jeg at det virket "knotete" å trene med sele, men det er jo eieren som bestemmer, da..

Hvorfor det egentlig? Jeg har brukt vanlig halsbånd på kurs, men bruker ofte sele når vi trener på egenhånd og jeg syns at det er like greit. For min del er båndet noe som brukes som "forsikring" mot at hunden beiner avgårde og gjør noe den ikke skal, og ikke et hjelpemiddel i læringsprosessen. Og da spiller det vel også liten rolle om det er festet til halsen eller bakpå ryggen? (Men nå har ikke jeg bedrevet lydighetstrening på noe høyt nivå, så kanskje man får behov for det etterhvert? :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...