Gå til innhold
Hundesonen.no

Rare labber


PsychoLynx

Recommended Posts

Holdt på å stille opp Bridie her nå, og skulle bare flytte litt på labbene hennes slik at hun skulle stå rettere. Da skjer dette...

Jeg fikk smånoia med engang, men bikkja så ikke ut til å bry seg i det hele tatt. En kjapp mms til venner og kjente og jeg fikk bekreftet fra 2 stk at dette var normalt..

Noen fler som har opplevd slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lita var sånn før hun og, og når jeg spurte vet'n (som og er akupunktør og fysio) så sa hun at Lita hadde nedsatt muskeltonus i en av musklene i låret. Dette var i en periode hvor Lita var dårlig, men har ikke sett det på henne etter at hun ble bra, heldigvis! Men Lita sto sånn av seg selv da, Bri flytter jo tilbake benet av seg selv, ergo ikke så mye å stresse over.

Så nei, ikke noe farlig, men kanskje greit å trene opp musklaturen litt :lol:

Få henne til å klatre litt er kanskje lurt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lita var sånn før hun og, og når jeg spurte vet'n (som og er akupunktør og fysio) så sa hun at Lita hadde nedsatt muskeltonus i en av musklene i låret. Dette var i en periode hvor Lita var dårlig, men har ikke sett det på henne etter at hun ble bra, heldigvis! Men Lita sto sånn av seg selv da, Bri flytter jo tilbake benet av seg selv, ergo ikke så mye å stresse over.

Så nei, ikke noe farlig, men kanskje greit å trene opp musklaturen litt :lol:

Få henne til å klatre litt er kanskje lurt? :)

Nei hu flytter ikke tilbake selv... Det er jeg som beveger beina begge retninger. Hu blir stående sånn lenge.

hehehe, klatre ja.. akkurat som om Bridie ikke gjør det hver eneste dag. Gjerne oppover oss tobeinte i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye "knottepoter" der nei... :P (puddeluttrykk ;) )

Litt alvor; det ser ut som hun oppstilt legger tyngden på den store og bakre tredeputen og dette har med muskler å gjøre. Hun trenger mer muskler for å holde hele kroppen oppe ved å stå og belaste tærne/de fremre tredeputer. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, men tipper hun er ung? ;) Og jeg vet jo heller ikke hvilken rase du har og om dette er rasebetinget så trekker jeg alt jeg har sagt tilbake.

Du kan trene på dette om det er slik at det ikke er ønskelig. Da er det viktig å belønne kun når hun står riktig, og lage julaften ut av det. Hver gang hun belaster på rett måte så; JIPPI!! og avbryt oppstillingen. Og masse godis og ros fra matmor!

Lykke til!

PS; det at de hun er så beveglig i poteleddene er helt normalt. Potene skal jo brukes til at; klatre, hoppe, løpe, holde mat/bein/pinner, klø seg...osv. Men en riktig og god oppstilling kan trenes inn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - det der "kan" mine også.. Kanskje det er rasebetonet / en "gruppe 1-ting"..

Har aldri hørt noe om at det har noe med muskulatur eller annet å gjøre - bare at de slapper av med foten (føttene), og kan derfor avslappet "trå ned" på den måten hvis man stiller dem slik.

Dog gjør de det ikke selv, og jeg tror ikke de legger full tyngde på det heller - du kan vel ikke gjøre dette og hun blir stående med begge frambena (el. bakbena) slik?

Ikke noe sjokkerende å se for meg heller - men ja, kan skjønne at det kan virke litt ekkelt hvis man ikke har sett det før.

Susanne

(Kunne ha sjekket med noen av mine, men de sover sååå godt akkurat nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, noe sånt har jeg aldri sett før. Litt ekkelt egentlig, men får satse på at de som sier det er normalt har rett ;)

Samme tenkte jeg, det så nesten ekkelt ut! Det høres jo ut som flere har sett det før og det ikke er noe å bry seg om da, så krysser fingrene for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle sjekket på My også, men hun sover så søtt.. Hmmm.. Så ganske creepy ut! Har aldri sett det på My, men kan jo godt være at labbene hennes er sånn de og..

EDIT: Nyskjerrigheten tok overhånd og jeg måtte prøve på My, men det var ikke sjangs til å få labbene hennes i "den" stillingen der. De står "bom fast" slik som Bridies labber er på filmen når de er i vanlig stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - ja det er vel anatomisk sett omtrent det samme som om jeg retter ut fingrene fra å være knyttneve til en flat hånd...

Men det er da ingen tvil om at endel hunder (raser) har klart "hardere knyttede" poter en andre "plattfotinger".. Den forskjellen finnes innenfor rasene også.

Husker vi syntes det var kjemperart når jeg haddde min første beardis, og en venninne hadde en labrador - og vi sammenlignet bl.a. dette på de to. Labradoren hadde skikkelig "stramme" poter - beardisen var klart mye "løsere" i tærne.

Jeg koser ("knar/masserer") ofte med labben(e) til mine, og noen har helt "slappe" tær - dvs de kan bøyes, trekkes, masseres utover og er helt tøyelige alle veier. Andre er litt "strammere".

Når jeg tenker tilbake er det nok mest bak jeg har tenkt på dette på mine... Men det synes jo virkelig ikke noe særlig pga all pelsen, da, så jeg har kun sett dette når de har stått på trimmebordet. (Om de gjør det også på bakken vet jeg jo ikke).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun hvis du bøyer labben helt motsatt vei da? Trekker hun til seg benet med en gang?

Ja, da snur hu labben igjen med det samme... Kun engang jeg har sett hu ikke har gjort det, og det var da hu fikk heteanfall i sommer. :P Så det virker iallefall som at alle nerver og sånn er i orden :P

Litt alvor; det ser ut som hun oppstilt legger tyngden på den store og bakre tredeputen og dette har med muskler å gjøre. Hun trenger mer muskler for å holde hele kroppen oppe ved å stå og belaste tærne/de fremre tredeputer. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, men tipper hun er ung? ;) Og jeg vet jo heller ikke hvilken rase du har og om dette er rasebetinget så trekker jeg alt jeg har sagt tilbake.

Det er snakk om en aussie på 4,5 år ;) Og det virker ikke som det er rasebetinget nei. Men jeg slår meg til ro med at det ikke er unormalt iallefall :P

Du kan trene på dette om det er slik at det ikke er ønskelig. Da er det viktig å belønne kun når hun står riktig, og lage julaften ut av det. Hver gang hun belaster på rett måte så; JIPPI! og avbryt oppstillingen. Og masse godis og ros fra matmor!

Lykke til!

PS; det at de hun er så beveglig i poteleddene er helt normalt. Potene skal jo brukes til at; klatre, hoppe, løpe, holde mat/bein/pinner, klø seg...osv. Men en riktig og god oppstilling kan trenes inn. :P

Ja bevegelighet er en ting, men dette da! :shocked: Jeg fikk jo nesten sjokk jo :P Men, hu STÅR jo ikke sånn av seg selv, så da er det jo ikke så mye å tenke på. Det bare skjedde da jeg flytta beinet hennes bakover på gulvet her igår, og jeg ikke løftet det, bare skjøv det bakover på tregulvet :P

He he - det der "kan" mine også.. Kanskje det er rasebetonet / en "gruppe 1-ting"..

Har aldri hørt noe om at det har noe med muskulatur eller annet å gjøre - bare at de slapper av med foten (føttene), og kan derfor avslappet "trå ned" på den måten hvis man stiller dem slik.

Dog gjør de det ikke selv, og jeg tror ikke de legger full tyngde på det heller - du kan vel ikke gjøre dette og hun blir stående med begge frambena (el. bakbena) slik?

Ikke noe sjokkerende å se for meg heller - men ja, kan skjønne at det kan virke litt ekkelt hvis man ikke har sett det før.

Susanne

(Kunne ha sjekket med noen av mine, men de sover sååå godt akkurat nå...)

Hmm, jeg har ikke testet om hu blir sånn om jeg gjør det med begge beina, men kan teste etter på.

Bridie er temmelig avslappet i ALT jeg gjør med henne, så det kan nok ligge noe der. Dere har jo sikkert sett bilder av Bridie (spes de gjør det selv guidene mine: del 1 , del 2 og del 3 ) der jeg plasserer henne på alle mulige måter, og hu bare BLIR der liksom. Så kan jo hende hu tenkte at "okei, nå vil mamms jeg skal stå sånn, så da gjør jeg det da". For jeg sa jo BLI, må vite... :P Og det betyr "ikke rør en fordømt muskel" :P

Og ja, det var rimelig ekkelt å se det første gangen ja. Men jeg er beroliget nå :P *puh*

He he - ja det er vel anatomisk sett omtrent det samme som om jeg retter ut fingrene fra å være knyttneve til en flat hånd...

Men det er da ingen tvil om at endel hunder (raser) har klart "hardere knyttede" poter en andre "plattfotinger".. Den forskjellen finnes innenfor rasene også.

Husker vi syntes det var kjemperart når jeg haddde min første beardis, og en venninne hadde en labrador - og vi sammenlignet bl.a. dette på de to. Labradoren hadde skikkelig "stramme" poter - beardisen var klart mye "løsere" i tærne.

Jeg koser ("knar/masserer") ofte med labben(e) til mine, og noen har helt "slappe" tær - dvs de kan bøyes, trekkes, masseres utover og er helt tøyelige alle veier. Andre er litt "strammere".

Når jeg tenker tilbake er det nok mest bak jeg har tenkt på dette på mine... Men det synes jo virkelig ikke noe særlig pga all pelsen, da, så jeg har kun sett dette når de har stått på trimmebordet. (Om de gjør det også på bakken vet jeg jo ikke).

Susanne

Bridie ER veldig myk i tærne... Jeg også masserer dem, knar, drar, klemmer, bretter og bøyer liksom. Og hu bruker dem jo VELDIG når hu klatrer, klorer, holder fast osv selv. Jeg har aldri sett en hund som bruker TÆRNE slik som Bridie gjør.

24070720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da snur hu labben igjen med det samme... Kun engang jeg har sett hu ikke har gjort det, og det var da hu fikk heteanfall i sommer. ;) Så det virker iallefall som at alle nerver og sånn er i orden ;)

Det var bra, vil ikke ha noe sånt på Bridie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke bare noe å gjøre med hvordan hun syns det er å bli flyttet på sånn? Tulla kan også bli litt sånn når jeg driver og stiller henne opp; der jeg plasserer labbene hennes, skal de stå, og om de havner med tærne oppover, så skal det sikkert være sånn, virker det som om hun tenker. Og hun flytter seg ikke, for hun har jo lært at jeg skal flytte på henne, hun skal stå helt rolig og bare godta og vente. Hun er ikke så veldig fan av denne treningen, men hun finner seg i det og det virker rett og slett som om hun bare tror at når jeg plasserer labbene hennes sånn (noe jeg kan gjøre med vilje), så skal de stå sånn til jeg gir beskjed om noe annet/flytter på de.

Tanken om at noe skulle være fysisk galt med Tulla pga dette, har aldri slått meg faktisk! Jeg har vel heller tenkt at detvar psykisk, og at hun ikke var helt 100% komfortabel i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...